Enkele dagen geleden kwam het nieuws naar buiten dat de PS Vita gehackt zou zijn door een ontwikkelaar met de naam ‘Yifan Lu’. Zijn hack zou het mogelijk maken dat iedereen homebrew apps en games kan gebruiken en ontwikkelen voor de PS Vita. In een interview met PlayStation Lifestyle praat Lu over de mogelijkheden van zijn hack.

Hoewel Lu in de eerste instantie alleen homebrew naar de PS Vita wilt brengen, zou het ook de deuren kunnen openen voor piraterij. Zijn hack kan namelijk gebruikt worden door andere hackers om een ‘kernel mode exploit’ te vinden die het vervolgens wel mogelijk maakt om illegale kopieën af te spelen. Lu is hier echter fel tegen en zal hier dan ook nooit aan meewerken.

When the exploit goes public, it could be used as a stepping stone to analyze the system for farther exploits, including the more desirable kernel exploit, which if found would open the system up entirely (mods, CFW, maybe even Linux/Android, and unfortunately ISO loaders). However, it takes a lot of skills to find such an exploit, and those who I talked to with the necessary skills are all anti-piracy. However, not thinking of potential other exploits, this one can only  be used to load homebrews and nothing else.

Met de komst van PlayStation Mobile zou je denken dat een Homebrew Loader niet nodig is, maar volgens Lu is PS Mobile vrij beperkt in zijn mogelijkheden. PS Mobile is namelijk ontworpen om te werken op meerdere apparaten waardoor er geen specifieke functies van de PS Vita gebruikt kunnen worden in apps. Denk hierbij aan de camera van de PS Vita en het touchpad aan de achterkant. Ook moeten apps door een soort goedkeuringsproces gaan waardoor er nauwelijks vrijheid is bij het ontwikkelen.

However, PSM is very limited. First of all, PSM is designed to work on all supported platforms, so Vita specific features such as the back touchpad, the camera, accessory port, etc won’t work. Secondly, PSM does not take full advantage of the processing power of the Vita. I believe there is a limit on how much RAM can be used, and by running everything as bytecode, it is slower in general. Finally, PSM, like iOS development, need to go through an approval process, so you would not see (at least) emulators.

Als laatste vraagt Lu andere ontwikkelaars om hem te helpen bij de ontwikkeling van zijn Homebrew Loader. Mocht je hier geïnteresseerd in zijn, dan kun je hier terecht voor het UVLoader project op GitHub. Nogmaals, deze hack zal, als het aan Lu ligt, nooit leiden tot piraterij.