DLC Special: Battlefield 3: Armored Kill – Battlefield 3 was één van de best verkopende games in 2011 en Electronic Arts gaf ruim voor de lancering al aan dat we veel downloadbare content voor de game konden verwachten. Een niet erg onlogische stap gezien het kassucces. Eerst was daar Back to Karkand met oudere en bekende Battlefield maps en in juni verscheen samen met Battlefield Premium ook Close Quarters. Dit waren kleinere maps zonder voertuigen wat een behoorlijk andere richting op was. Niet elke Battlefield liefhebber vond dit even geslaagd, maar nu is er Armored Kill. Deze maps zijn weer op de kenmerkende wijze opgezet, maar dan net wat uitgebreider. Wij spendeerden wat uren aan de maps om jou een goed beeld te geven van dit alles.
Grote maps met veel variatie
Met Armored Kill komt het Zweedse DICE met een volledige nieuwe set aan maps die allemaal één ding gemeen hebben: ze zijn werkelijk gigantisch. In Back to Karkand kreeg je wat oudere maps die we kennen uit de Battlefield reeks. Deze hadden allemaal hun eigen karakter en stijl van hoe de levels waren opgezet. Zo waren er hoge gebouwen in het level of het was compacte actie op een eiland. Close Quartes was helemaal compact vanwege alle nauwe gangen en zorgde voor een totaal andere ervaring. In onze ogen was dit een toffe spin-off qua maps, maar we zijn toch blij dat we met Armored Kill echte grote maps met veel voertuigen voor onze kiezen kregen. Zoals al aangegeven zijn de maps erg groot, maar daarnaast ook erg verschillend van elkaar.
In de eerste map die we bespreken gaan we naar de bergen van Alborz Mountains, waar ook een dikke laag sneeuw is te vinden. Sneeuw is er dus weer in Battlefield, maar het eerste wat ons opviel waren de grafische oneffenheden af en toe. In deze map kun je namelijk gebruik maken van quads en toen we één van de bergen op reden zagen we de grond soms voor ons verschijnen. Dit zag er nogal lelijk uit. Daarnaast is dit level behoorlijk divers qua hoogteverschillen en dat zou de aanwezigheid van quads wel goed uitkomen. Toch komt het voor dat je een voertuig kwijt raakt en dan kun je de gehele berg opklimmen. Iets wat vooral in Conquest (vanaf nu CQ) gebeurt en door een licht gebrek aan voertuigen en je van vlag naar vlag moet kan dit soms de nodige tijd kosten en dat is wat onhandig door de uitgestrektheid van de map.
Nieuwe voertuigen
Dit zijn ook wel weer de twee enige minpunten aan deze map, want verder is die prima te noemen. Je hebt dus de verschillende hoogteverschillen en zo heb je vlaggen (in CQ) beneden bij het bevroren meer en tevens hoog in de bergen. Dit zorgt voor hele gave gevechten tussen heli´s, maar ook de nieuwe voertuigen. De quads hebben we dus al genoemd, maar dan zijn er nog vier. Zo heb je de Destroyers, wat een alternatieve naam voor tanks is en deze bestaan uit de M1128 en de 2S25 Sprut. Uiteindelijk zijn dit wat mobielere tanks, waarmee je in veel snellere vaart als een normale tank het slachtveld kan verkennen. Ze zijn werkelijk bloedsnel voor ons gevoel en hebben dezelfde vuurkracht als de gewone tanks. Zeer handig en ze zijn ook de hoofdrolspelers van een nieuwe modus, waar we later even op in zullen gaan.
Naast de twee nieuwe voertuigen die elkaar kapot kunnen knallen is er ook nog de mobiele artillerie, welke bestaat uit de M142 en de BM-21. Kort gezegd zijn dit gepantserde vrachtwagens met een rakettensysteem op de achterkant. Ze zijn dan ook niet geweldig in ruig terrein met rotsen, maar als je een mooie en juiste locatie hebt gevonden kun je flink wat schade aanrichten. Je kunt namelijk gericht raketten lanceren en zo een positie verdedigen of aanvallen. Het is een krachtig middel wat dus een hoop destructie kan veroorzaken. Als jij zo´n tank (Destroyer) goed raakt, dan kan deze al met drie raketten een berg schroot zijn. Al de nieuwe voertuigen zijn overigens terug te vinden op alle andere maps en hebben elk zo hun eigen unlocks.
Laat lood regenen van boven in de nieuwe maps
Naast deze vijf nieuwe voertuigen is er nog iets compleet nieuws en dat is de AC-130 die je boven elke Armored Kill map rond kan vliegen. Dit vliegtuig bewapend met flink wat vuurkracht kan het lood van boven laten regenen en kan zelfs beslissend zijn in sommige potjes. In CQ kun je deze alleen gebruiken als jij een bepaalde vlag controleert. Zolang jij deze controleert zul je in de gunship kunnen spawnen. Echter is deze niet onschendbaar, want de andere partij kan deze neerhalen met heli´s, jets en stingers vanaf de grond. Vanuit het vliegtuig kun je het vliegtuig wel beschermen, maar heel gemakkelijk is dit niet. Je bent dus verre van oppermachtig met het vliegtuig en voor de balans werkt dit wel. Het is wel zo dat in Rush de aanvallende partij in onze ogen net iets teveel overwicht heeft doormiddel van de AC-130. Zeker als je net een M-COM Station hebt geactiveerd en je vervolgens vanuit een onmogelijke hoek wordt afgeknald van boven.
Ondanks dat de AC-130 iets te veel overmacht biedt in de Rush modus is het verder een hele gave toevoeging en dan vooral in CQ. Je merkt echt dat de strijd om die ene vlag net wat feller is omdat men weet dat de controle over de gunship daarvan afhangt. Van de sneeuw gaan we naar het zand en zo komen we aan bij Bandar Desert wat de grootste map van de uitbreiding is. Zoals de naam al verklapt speelt de actie zich af in een woestijn. Hierin staat een klein dorp met wat gebouwen, brug en tankstation. Op het eerste oog niet zo´n hele schokkende map, maar het zorgt wel voor veel actie in de lucht en op de grond. Het biedt een geschikte plaats voor dogfights tussen jets en de woestijnvlakte is een ideaal terrein voor het gevecht tussen een paar tanks. De straten van het dorp is het toneel voor wat ´urban warfare´ en daarmee is het meeste wel gezegd. Een gevarieerde en toffe map die in elke modi leuk is om te spelen.
De derde map van Armored Kill is Armored Shield en deze lijkt qua uitstraling veel op Caspian Border met veel groene velden en lage gebouwen. Opnieuw is dit ook een zeer grote map, waar de actie soms ver van elkaar te vinden is en je hebt wederom een vlag in CQ, waarmee de controle over de AC-130 te winnen valt. In deze modus liggen vlag C en D vlak bij elkaar, waardoor er vaak gevechten uitbreken tussen deze vlaggen. Je zult ook vaak heen en weer rijden met quads om zo de controle te houden over de vlaggen. Vlag A en E bevinden zich vlakbij de spawnplekken van beide teams en je zult dan ook een sterke tactiek klaar moeten hebben wil je deze pakken. Het is een toffe map die perfect is opgezet naar Battlefield richtlijnen. Het zorgt door de verschillende locaties voor diverse actie en het is volgens ons ook de beste map voor die ene nieuwe modus.
Voordat we het gaan hebben over ‘die’ nieuwe modus moeten we het natuurlijk eerst nog hebben over de laatste map: Death Valley. Ook deze heeft weer een unieke setting binnen Armored Kill. Het is namelijk een nacht level, waarin zicht beperkt is. Als we kijken naar de schaal van deze map mag dit toch wel de kleinste genoemd worden. Althans zo kwam het over tijdens het spelen. Mede doordat het donker is zorgt het voor hele toffe actie in elke modi. Je moet namelijk veel beter opletten en hierdoor is er net wat meer uitdaging en tactiek nodig. De map is vrij heuvelachtig, waardoor je vijanden ook minder snel ziet. In Rush zijn de potjes lekker hectisch, want de actie is vaak erg dichtbij vanwege de setting. In CQ zijn de vlaggen op een juiste wijze geplaatst waardoor je constant in beweging en alert moet blijven.
Tank Superiority is een mooie toevoeging, maar…
Nu we alle maps en nieuwe voertuigen hebben besproken komen we aan bij de nieuwe modus die met Armored Kill geïntroduceerd word. Deze heet Tank Superiority, waarin de naam al aangeeft dat het hier gaat om de strijd tussen tanks. Elke partij krijgt bij hun spawnpoint beschikking over een tank, welke bij dit pakket zijn geïntroduceerd. Tevens is er ook een normale tank beschikbaar die net even wat meer kan hebben. In deze modus spelen gevechten tussen de tanks een grote rol, maar het draait vooral om het controleren van één vlag of punt. Deze bevindt zich te allen tijde in het midden van de map. Hierdoor krijg je het effect dat bijna iedereen naar één punt gaat en op elkaar gaat schieten. Het levert ontzettend veel chaotische actie op wat we van Battlefield 3 kennen. En het geeft veel voldoening als je van dichtbij of van afstand een tank sloopt. Er zitten echter wel wat haken en ogen aan deze modus.
Om te beginnen kijken we naar het spawnsysteem. Je kunt niet bij jou squadgenoten spawen wat erg vervelend is, want nu moesten we constant bij de vaste spawn beginnen. Hier staan dan de voertuigen die je kunt gebruiken, maar soms staat er niets en moet je gaan wachten tot er eentje spawnt. Juist in deze modus is het beheren van een gebied van groot belang en elke seconde telt, dat je dan moet wachten tot er een tank spawnt is niet echt handig. Ze hadden beter wat quads kunnen toevoegen, zodat je snel naar het controlepunt kan rijden. Daarnaast moeten we de map Alborz Mountains even benoemen bij deze modus, want op deze map beviel het spelen niet echt. Door de vele hoogteverschillen is er weinig overzicht en is het richten nogal onhandig. Mede hierdoor is deze map niet echt vermakelijk en dat is wat jammer. Uiteindelijk draait het verder om slimme tactiek, samenwerking en flanken in deze modus en daarmee kunnen we concluderen dat het een leuke toevoeging is.
Conclusie:
DICE voegt met Armored Kill een aantal kenmerkende Battlefield maps toe aan de game, maar dan wel met hier en daar wat nieuwe elementen. De nieuwe voertuigen zijn allemaal wat sneller, zoals de quads en de tanks terwijl je met de mobiele artillerie op een toffe en nieuwe wijze raketten kunt afvuren. Bij de voertuigen mogen we ook zeker niet de AC-130 vergeten en het schieten vanuit dit vliegtuig is gewoonweg gaaf. Het zorgt net voor wat extra´s in de nieuwe maps die overigens goed gebalanceerd en prima opgezet zijn. Echter is Alborz Mountains niet erg vermakelijk in die nieuwe modus Tank Supiority. De modus is tof, maar het spawnen van voertuigen duurt echt te lang. Ook het spawnen bij jou squad is een gemis. Tevens hadden we in alle maps meer quads gewild, want zo ben je een stuk mobieler. Samenvattend is Armored Kill voor de Battlefield 3 speler wel een must, maar er hadden wel wat zaken beter gekund.
Armored Kill is nu verkrijgbaar voor bezitters van Battlefield Premium en vanaf 18 september los te koop voor €14.99.
Ten eerste deze maps zijn bedoeld voor 64 spelers. Dus je kan je voorstellen 12 vs 12 op console = Zoeken naar spelers, heeeeel veeeel lege gebieden. Heb je geen vehicle dan ben gescrewed. AC-130 is een rush erg overpowered.
Vet shit is die maps!!! Als Genluckt ik vind het maar mooie..
@159.46.2.xxx: niet janken je bankt er niets van dus.. Ik heb geen klachten over de nieuw map..
Ik heb dezelfde ervaring, de maps zijn te groot of er zijn te weinig spelers.
Je kunt soms minuten lang op zoek zijn naar de actie en als je deze al vind dan is dat gunship daar die veel te overpowered is.
Voor de PC zal dit alles wel leuk en in ballans zijn maar op de console is het niet echt top.
Moet er wel bij zeggen dat ik meer van close quaters hou.
Overigens vind ik zoals de tanks worden gebruikt totaal niet lijkt zoals het in werkelijkheid is ( zeg een oude tankslet ) denk dat dit ook geen haalbare kaart zou zijn.
Leuke maps wel
Erg groot idd en tank supiriority zuigt ballen is
Mijn mening
@Sixstar6: Maar hij heeft wel een punt: het is oneerlijk dat je op de PC met meer tegelijk mag en kan spelen dan op de PS3. Waarom hebben ze dit nooit gelijk getrokken? Zeker omdat de netwerkaansluiting van de PS3 te traag is (hint: download iets uit de PS Store)… Maar kijk dan eens naar MAG (256 tegelijk online, dus het kan wel)
@83.84.234..xxx: Ik heb gewoon de volle 30Mbps van de store hoor (Wel in Zaventem Belgie). Alleen bij acties is het wat langzamer maar 1Gb heb ik minimaal in 6min binnen en gemiddeld zo’ n 4 minuten. Dus de Store is niet traag (bijna altijd snel)
@83.84.234..xxx: Omdat de PS3 de FB2.0 engine gewoon niet aankan… De BF3 engine is gewoon zwaarder dan die van MAG.
Maar ik vind het een coole map pack, en er is genoeg actie.
Voor mensen die de release data nog niet weten:
– 4 Sep: PS3 Premium
-11 Sep: Xbox/PC Premium
-18 Sep: Normaal PS3
-25 Sep: Xbox/PC Normaal
Mensen zeggen dat 12v12 te weinig is kan soms kloppen maar toch heb je vaak genoeg actie. Ze zouden het misschien mogen verhogen naar 16v16 of 20v20.
Rush is wel heel leuk maar die Gunship is erg overpowered. Ik zou zeggen, niet 5-6 Stingers om hem down te krijgen maar 3-4.
Doordat iedereen de Gunship down wil halen gaan ze allemaal Engi en dan Stinger. Dat betekent dat mensen dan allemaal de lucht in gaan staren en niet letten op de grond. Dit betekent ook dat de helft grond vehicles niet uit kan schakelen door de Stingers. Heb je ook nog mensen in vliegtuigen en mensen die op de Gunship wachten. Dus blijven er weinig spelers meer over. Voor de PC boeit dit niks, 32v32, dan zijn er toch genoeg mensen over. Dice heeft ons een beetje gefokt om weinig te geven om Console.
Maar ik denk dus dat de Aanvallers makkelijk kunnen winnen door bijv. ook die Paradrop. Gwn moeilijk te verdedigen.
Verder is Tank Sup. tactisch/fun, wel aardig maar soms domineert 1 team echt en wordt de objective door het andere team niet aangeraakt.
Dus 4 Maps, 1 nieuwe Gamemode 5 nieuwe Unlocks met 5 Dogtags voor Premium, nieuwe voertuigen met andere unlocks.
Toch leuke maps waarbij veel te ontdekken valt.
7.5-8 denk ik toch zo.
Ik ben het alleen eens met het spawnen van jezelf en de tanks in de nieuwe modus. Verder echt geen minpunten. Ondanks de grootte en beperkt aantal spelers zit ik altijd midden in de actie. Je wordt meer gedwongen om de voertuigen te gebruiken, erg goede toevoeging. 8.5/10
Close quarters 9/10
B2B 8/10
Bf3 algemeen 9.5/10 BAM!
@Merlin1201: please, ga cod spelen voor CQ en “slechte voertuigen” pffffft
@159.46.2.xxx: wat zeg je nou. ze hebben de maps kleiner gemaakt voor de ps3. En ik zoek echt niet lang naar spelers in een vol potje. Je hebt altijd ergens een gevecht. Ga maar terug naar cod als dit je niet bevalt.
Ac130??? Hoe bedoel je cod kopie
Ook missies vuren vanuit een aa gun, tja t wordt nog makkelijker gemaakt. Blij dat ik deze kut game niet meer heb. Uitstekende beslissing. Dove moet met bf4 weer strict op bf elementen gaan richten. Geen cod kopie zooi. Nog nooit was er een ac 130 en nu wel??? Die kopie kind je moet je schamen
@De Zak Aardappelen: Had de releasedatum er wel bij moeten zetten. Pas het even aan. Bedankt!
Maps zijn inderdaad aangepast voor de consoles, maar vond niet dat de maps leeg waren. Als dit was kwam het door het aantal spelers wat soms 8 vs. 8 is. Maar 12 vs 12 voelt zeker niet leeg aan. Het is tenslotte Battlefield en dan zie je soms geen vijand. Zal wel drukker worden als de content voor iedereen te koop is.
@Naam…: Multi tdm, hoe bedoel je bf kopie?
Geweldige DLC! 😉 Enige twee minpunten zijn dat de Attackers in Rush enorm overpowered zijn in de nieuwe maps, vooral vanwege de AC-130 Gunship, en dat Tank Superiority in Alborz Mountains niet erg goed opgezet is.
@PattyS3: Precies de punten die mij ook tegenvielen. 😉
@Faunus: Haha, had het gelezen in je (dit) artikel ja. Ik hoop alleen dat ze er wel iets aan zullen veranderen. 😛 Maar dat komt denk ik wel goed, BF kennende.
@PattyS3: BF kennende wordt die gunship onbruikbaar.
@PattyS3:
Helemaal mee eens! Zat gister ook even in het gunship bij desert (rush) abnormaal sterk!
k vind back to karkand nog de beste maps met de meest flank en hinderlaag mogelijk heden.
tegenover metro of grand bazaar , die zijn alleen leuk als defender.
ik speel alleen rush , met die vlaggen loop je alleen rondjes de hele tijd.
Ik vind armored kill tegenvallen, de maps zijn net iets te groot en er mochten net wat meer voertuigen zijn bij de objectives (conquest), als je kijkt naar de trailer zag je ontzettend veel actie, ik weet dat t een pc versie is, maar toch een beetje misleidend.
Tank supriority begint helaas toch wel snel te vervelen.