Review: Tekken Tag Tournament 2 – Tekken heeft de afgelopen jaren veel tweaks mogen ontvangen en is met elk deel net weer een stukje beter geworden. Met Tekken Tag Tournament 2 is dit ook weer het geval en wordt het in 2009 uitgebrachtte Tekken 6 als basis gebruikt. Naast dat is het in Tag Tournament 2 mogelijk om met twee personages aan de slag te gaan. Is dit langverwachte nieuwe deel net zo goed als alle fans op hoopte of valt het toch wat tegen? Dat lees je in deze review.

Tag Tournament

Veel fans zullen zich de eerste Tekken Tag Tournament vast nog kunnen herinneren, alhoewel het alweer een decennium geleden is. De game kwam uit op de PlayStation 2 in het jaar 2000 en in de arcade hallen van Japan in 1999. Deze game is het vervolg op dat deel en neemt dezelfde principes mee uit het eerste deel naar dit tweede deel. Daarnaast is er een mogelijkheid om met twee personages tegelijk aan de slag te gaan. Dit team principe werd ook gebruikt in het recent uitgebrachte Street Fighter X Tekken, waarbij je ook met twee personages aan de slag kon.

De mogelijkheid om in Tekken te kunnen switchen van personages tussen je moves kan zorgen voor veel toffe combo’s. Mocht je niet willen switchen en met één personage willen spelen dan kan dit ook. Dit personage wordt dan voorzien van een kleine compensatie zoals sneller recoveren van health. Het switchen zorgt desondanks wel voor veel meer unieke mogelijkheden en vernieuwende gameplay in de franchise en is daarom een zeer mooie toevoeging.

Getweakte online modus

De online modus van Tekken 6 was een toevoeging die met open armen ontvangen werd maar ook veel kritiek kreeg. Zo was deze netcode niet echt stabiel en waren fights vaak voorzien van haperingen en dat is in een fighting-game echt funest voor een goede match. Tekken Tag Tournament 2 maakt gebruik van de netcode van Soul Calibur V wat voor matches zorgt zonder de in Tekken 6 aanwezige lag.

Mocht je online gaan spelen bereid je dan wel voor op het feit dat je echt hele goede spelers tegen kunt komen. De personages zijn dan wel goed gebelanceerd, maar sommige spelers zijn gewoon zo goed met hun combo’s dat je echt flink aangepakt kunt worden. Ook zijn er nog altijd mensen die telkens maar weer de zelfde moves doen en als je geen fervent speler bent van Tekken, dan kan dit moeilijk te weren zijn. Online spelen is heel wat anders dan tegen de CPU, ga dus goed voorbereid de online wereld van Tekken in.

Er is wel het een en ander gedaan om te vermijden dat je niet in de handen valt van een speler die gewoon echt veel te goed is. Maar zelfs met dit blijft het nog wel moeilijk om gewoon in staat te zijn om een potje te kunnen winnen. Verliezen in Tekken is niet even gekilld worden in bijvoorbeeld een shooter, verliezen kan hier echt al heel gauw. Van verliezen leer je alleen wel in deze game, maar het blijft uiteraard wel frustrerend en daar moet je tegen kunnen.

Learning curve

Tekken is een game die redelijk toegankelijk is voor mensen die niet vaak fighters spelen of niet zo fanatiek zijn. Het is alleen toegankelijk in de zin van dat je gemakkelijk lol kunt hebben door tegen vrienden te spelen of in de offline modi. Wil je echt online je skills gaan bewijzen dan mag je jezelf echt wel gaan verdiepen. Tekken is geen game waar jan en alleman zomaar even goed in kan gaan worden, het vergt veel tijd en je moet ook een beetje talent hebben.

Als je veel wilt oefenen met Tekken en goed de combo’s onder de knie wilt krijgen raak je of daadwerkelijk goed of heel gefrustreerd. Het spel slokt enorm veel tijd op wil je een redelijk goede speler worden. De online modus niet weggelegd voor de casual gamer en het spel is zo gemaakt dat je haast verplicht wordt om er echt veel tijd in te steken. Desondanks is het als casual gamer wel een game waar je helemaal weg van kunt zijn, mits je vaak mensen over de vloer hebt om met je te spelen. De kans dat iemand in je vriendenkring namelijk net zo goed is als die gekke Japanner die alle combo’s kent is redelijk klein.

Grafisch nog beter

Tekken 6 was op grafisch gebied niet heel erg bijzonder maar ook absoluut niet slecht. Met Tekken Tag Tournament 2 is het Namco Bandai alleen gelukt om nog meer uit de huidige generatie consoles te halen. De game ziet er behoorlijk scherp uit en de kleuren spatten van je scherm. De personages kennen veel detail en zien er eigenlijk beter uit dan dat ze ooit hebben gedaan in Tekken. Hoe de Arcade-versie eruit ziet dat durf ik niet te zeggen, maar van een kennis heb ik vernomen dat die wel iets strakker is dan de console-versie.

Customisatie

Mocht dingen aanpassen en personages aankleden je ding zijn, dan hebben we goed nieuws. Tekken Tag Tournament 2 heeft een redelijk geavanceerde modus waarin je jouw personage kunt veranderen. De items die je kunt gebruiken moet je alleen wel apart kopen in een ander menu voordat je het kunt gebruiken, onhandig maar geen ramp. Elke personage in de game kan een aantal outfits in zijn garderobe krijgen. Eenmaal uitgerust met custom outfits duurt het overigens wel wat langer voordat alles geladen is, maar het heeft geen invloed op de animaties of iets dergelijks.

Grote stages met goeie soundtracks

In Tekken Tag Tournament 2 zul je merken dat je dit keer een aantal pakkende deuntjes op de achtergrond zult horen. De muziek in de game past nu veel meer bij de franchise en is allesbehalve storend tijdens het vechten. Er zitten een paar leuke nummers tussen en je kunt merken dat er zorgvuldig om is gegaan met het kiezen van muziek voor Tekken Tag Tournament 2.

De stages daarentegen zijn ook veel ruimer opgezet en zijn wat dynamischer geworden. Er zit overigens ook een Nederlandse stage in, genaamd Bloemen Festival en daar kon ik ook wel weer om lachen. Deze stage is bezaaid met tulpen, molens op de achtergrond en iedereen drinkt nog net geen Heineken. Helemaal stereotype Nederland dus.

Fight Lab

Fight Lab is dit keer bij Tekken een beetje de vervanger van het verhaallijn. Het principe is dat je telkens met een robot een aantal moves moet uitvoeren in een soort van tutorial. Onduidelijk is alleen de identiteitscrisis die de modus heeft, is het nu een tutorial of een storyline? Je krijgt namelijk nadat je de moves goed hebt uitgevoerd te maken met eindbazen en dergelijke en de uitdaging is behoorlijk pittig. Tegelijkertijd wil de game je alleen ook leren hoe je bepaalde moves moet uitvoeren, wat best een flinke opgave is. Het is echt doorbijten wil je Fight Lab succesvol kunnen voltooien, want makkelijk is het niet.

Tekken Tag Tournament 2 is niet voor iedereen weggelegd en is een game die fans eigenlijk toch voornamelijk gaat spelen voor de online modus. De casual gamer daarentegen zal gewoon met een paar vrienden op de bank een aantal potjes spelen en verder offline flink oefenen. Voor deze beide categorie gamers is de game geschikt, ben je alleen iemand die vaak alleen speelt en niet zo fanatiek met fighter is? Dan heb je wellicht niet zoveel aan Tekken Tag Tournament 2. Al met al is dit gewoon de mooiste en beste Tekken die ooit uitgebracht is op de consoles met eindelijk een stabiele online modus en veel personages.

• Grafisch de mooiste Tekken ooit
  • Stabiele online gameplay zonder lag
  • Meest complete character roster ooit