Preview: NBA 2K13 – Zoals bij elke grote sportfranchise, wordt er jaarlijks een nieuw deel uitgegeven. FIFA, NFL, NHL, maar natuurlijk ook NBA. Hoewel op zijn hoogtepunt in Amerika, verkoopt de game in Europa tot op de dag van vandaag vrij matig en 2K Sports werkt zich in het zweet om het NBA wat meer ‘levend’ te krijgen onder ons Europeanen. Natuurlijk kunnen ze niet voor ons beslissen welke sport het dichtst bij ons hart ligt, maar ze maken het per jaar wel steeds aantrekkelijker om tussendoor toch eens te gaan basketballen.

Een nieuw jaar, een nieuwe NBA game van 2K Sports

Vorig jaar had 2K een geweldig idee: “Laten we eens PlayStation Move support in onze aankomende NBA game stoppen!”. Natuurlijk vertel ik dit met een sarcastische ondertoon, want daar zat geen hond op te wachten. Vooral niet omdat, zoals ik eerder al zei, NBA juist erg populair is in Amerika. Aangezien het grootste deel van de gamende inwoners daar een Xbox 360 in huis heeft staan was dit aardig een flop te noemen. Dit jaar mogen we ons gelukkig prijzen en is er geen geld naar de ontwikkeling van een zinloze toevoeging voor de PS3 gegaan. Helaas hebben ze ervoor gekozen dit geld voor een zinloze toevoeging van het concurrerende toestel te gebruiken: Kinect ondersteuning!

Nu we deze preview hebben afgetrapt met een domper, kunnen we verdergaan naar hetgeen waar we erg positief over zijn. NBA 2K13 zal zich verder uitbreiden buiten het speelveld. De bedoeling was om de lijn tussen het leven van de spelers op en buiten het veld te laten vervagen. Het leuke hieraan is dat de commentators van de game hierop ook zullen reageren, wat het allemaal veel gevarieerder maakt. Je zult hierdoor veel minder tot nooit te maken hebben met gerecycled commentaar. Ook je teamgenoten zullen hierop reageren, maar niet alleen op wat je off-court doet. Bij trucs zullen je teamgenoten je aanmoedigen en voor je juichen, maar als je voor hen een doorn in het oog bent zullen hier geen doekjes om gewonden worden.

Naast interacties met de commentator en teamgenoten, kun je ook interactief met je publiek bezig zijn. Je kunt naar ze roepen, zwaaien en speciale celebrations uitvoeren wanneer je een punt scoort. Deze vreugde uitingen gebeuren voortaan ogenblikkelijk na het scoren van één (of meerdere) punt(en), zoals je dat bijvoorbeeld van FIFA games gewend bent. Hoewel het niets speciaals is en vooral niet iets ‘nieuws’, is het wel een leuke toevoeging die misschien nog wel erg grappige momenten met zich mee kan brengen. Ongetwijfeld zijn de scheidsrechters het niet altijd eens met wat je aan het doen bent en zullen je hierop aanspreken. Toch is de scheidsrechter niet altijd een zeikerd, want wat het compleet maakt is dat je de mogelijkheid hebt een overtreding aan te kaarten. Soms werkt het in je voordeel, maar het kan ook voorkomen dat hij je in je ongelijk stelt. Je kunt hem dan wel gaan afzeiken, maar dat loopt nooit goed af…

Anders is niet per se slecht

Natuurlijk zijn er ook wat veranderingen op gameplay gebied doorgevoerd, waaronder één die het spelen van de game meteen op zijn kop zet – zelfs voor doorgewinterde NBA fans. Met de linkerstick kun je bewegen, terwijl je met de rechterstick moet dribbelen. Het is eventjes wennen, maar oefening baart kunst. Na je oude speelstijl overschreven te hebben met de nieuwe is het voor velen zelfs fijner dan voorheen. Daarnaast kun in ‘My Career’, voorheen ‘My Player’, dit jaar Signature Skills aankopen met de virtuele valuta van de game. Dit geeft aan wat voor speler je precies bent. Defensief, offensief of iets daartussen in? Het is allemaal mogelijk en heeft vaak ook nog invloed op de rest van je team. Je kunt een maximum van 5 skills linken aan een speler, dus kies zorgvuldig.

Jay-Z tot je het niet meer aan kan horen!

Zoals sommigen van jullie al weten is Jay-Z de Executive Producer van NBA 2K13. Dit betekent voornamelijk dat het een slimme marketingzet is en ongetwijfeld zal hij een goede invloed op de game hebben, wat betere gameplay en andere toevoegingen oplevert. Een ietwat mindere bijkomstigheid van deze gebeurtenis, is dat de soundtrack natuurlijk overladen is met nummers van – wie anders – Jay-Z! Van de 25 nummers tellende soundtrack, zullen er maar liefst 8 uit albums van de beste man komen. Nu wil ik Jay-Z absoluut niet beledigen, maar dit is wel een beetje veel van het goede. Hoewel hij zo af en toe een catchy beat in zijn nummers heeft zitten, zat ik niet te wachten op een overvloed aan ‘rappen-met-je-neus-dicht’ nummers, maar goed dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

Voorlopige conclusie:

Voor zover het te zien was heeft NBA 2K13 veel nieuws te bieden en heeft het qua gameplay een fikse upgrade te pakken gehad van studio Visual Concepts. Het afwachten is nog maar of het aanslaat, maar wij zijn zeer zeker te spreken over wat ons volgens 2K Sports te wachten staat. Tijdens de presentatie op de GamesCom werd de nadruk hoofdzakelijk gelegd op de integratie van Kinect in de game, wat er op zich wel grappig uit zag maar voor de PlayStation bezitter natuurlijk niet interessant is. Verder is NBA 2K13 gewoon weer een ouderwets leuke basketbal-game die voor jong en oud interessant is en bovendien steeds toegankelijker aan het worden is.