Wat vinden gamers tegenwoordig belangrijker: singleplayer of multiplayer? Insomniac’s Ted Price ziet dat de industrie steeds meer draait om de multiplayer en ziet de studio daarom ook in de toekomst geen singleplayer-only games meer ontwikkelen. De focus ligt op de multiplayer, want het ‘sociale aspect’ en ‘samen spelen’ is belangrijker dan ooit tevoren.

“The [industry] has changed. As gamers, we have always been social, but thanks to the way technology has evolved, it’s much easier for us to play together. And it’s much easier for developers to create experiences where you can play together. So we want to encourage that with all of our games because ultimately, in my opinion, it’s often more fun to play with a friend.”

Insomniac wist het in de afgelopen jaren nog af te wisselen met enerzijds de singleplayer only games als Ratchet & Clank, met anderzijds Resistance die – naast de singleplayer – ook een sterke multiplayer bevatte. Ratchet & Clank: All 4 One was al een stap in de richting van de complete ervaring inclusief multiplayer, maar in het vervolg zal dit alleen nog maar meer hoofdzaak worden. De volgende stap hiernaar wordt Fuse, welke voorheen Overstike heette. Insomniac belooft ons al het goede van een singleplayer ervaring, met een erg solide multiplayer ervaring.

Het lijkt erop dat Insomniac de singleplayer minder belangrijk vindt dan multiplayer, maar aan de andere kant kan het er ook aan liggen dat ze nu wat ‘voorzichtiger’ spelen. Fuse wordt inmiddels hun eerste multiplatform game en singleplayer only games worden nou eenmaal vaker gedownload dan anderen…