Review: NHL 13 – FIFA 13 is voor EA het paradepaartje binnen al hun sportfranchises, maar we moeten zeker de andere games niet vergeten waar EA ook zeker niet slecht mee is. Een wat minder grote franchise in Europa is de NHL franchise en ook deze wordt dit jaar voorzien van een nieuw deel, NHL 13. De voorgaande games zijn al jaar na jaar stuk voor stuk van hoge kwaliteit te noemen en dat zal in NHL 13 niet veel anders zijn. Veel tweaks, subtiele aanpassingen alsook nieuwe modi moeten NHL 13 tot een deel maken zodat je NHL 12 vanaf nu in de kast stopt.

Nederlanders en ijshockey…

IJshockey is een sport, dat wereldwijd gespeeld wordt, maar de landen waarop het echt populair is onder de bevolking is heel erg breed verspreid. Ja, Amerika en Canada zijn twee landen die hierin grootmacht zijn, maar we moeten zeker niet de Scandinavische landen, Rusland en Tsjechië vergeten. In Nederland is het eigenlijk helemaal niets en dat is best jammer, want ijshockey is een echte mannensport. Zo gaat het er hard aan toe op de baan en is er zelfs een mogelijkheid tot een robbertje vechten met een andere deelnemer. Iets wat bij volkssport nummer één, voetbal, niet kan.

Goed, dat ijshockey niet de populariteit geniet die het in Amerika wel heeft maakt verder weinig uit voor de game zelf. NHL is NHL en EA weet dat maar al te goed en komt daarom ook dit jaar weer met een prima game. Om toch de fans op hun wenken te bedienen kent de game een aantal aanpassingen en die pakken positief uit. Zo zul je na het opstarten van de game kunnen kiezen om deel te nemen aan een tutorial. Deze tutorial is behoorlijk uitgebreid, maar hierdoor leer je de game echt goed kennen. Zomaar in de game duiken zonder enige ervaring is natuurlijk mogelijk, maar of dat het speelplezier ten goede komt is maar net de vraag…

Volg de tutorial

Het valt dan ook aan te raden om in alle rust de tutorial te volgen, want de besturing lijkt simpel, maar is bijzonder diepgaand. Zo kun je met de linker analoge stick je hockeyer bewegen en met de rechterstick beweeg je de ijshockey stick. Dat is ten opzichte van de vorige delen weinig anders, maar ook in dit deel werkt dit weer subliem. Het vraagt wel enige oefening, maar als je het onder de knie hebt zul je merken dat de besturing tot in de puntjes verzorgd is en dat maakt het automatisch tot de beste ijshockey game die je maar kunt krijgen. Vrij gemakkelijk dat te zeggen met geen enkele concurrentie, maar goed de insteek mag duidelijk zijn.

Overigens gebruik je werkelijk elke knop op de controller tijdens het spelen en veelvuldig komt het gecombineerd gebruiken voor. Dit omdat er met elke speler domweg ontzettend veel te doen is. Ja, het bewegen van de speler en stick gaat middels de analoge sticks, maar bodychecks kun je combineren met een steek va je stick. Je kunt gebruik maken van een versnelling, achteruit schaatsen en nog veel meer. Hierdoor is de besturing en weergave bijzonder vloeiend en dat maakt het bijzonder realistisch allemaal. Het geeft je ook meer mogelijkheden tot het opzetten van variërende aanvallen, zeker door het achteruit schaatsen.

Kleine verbeteringen voor het grotere doel

De besturing is voornamelijk voorzien van kleine verbeteringen, maar het zijn wel de verbeteringen die het net allemaal een stuk interessanter en nog realistischer maken om te spelen. Dan is er ook nog de AI die aangepast is. De spelers zijn nu nog intelligenter en reageren hierdoor nog beter op de situatie. Dat levert op dat ze automatisch op potentiële aanspeel plekken gaan schaatsen en zich aanpassen op waar de speler zich met de puck bevindt. Ook in verdedigend opzicht zijn ze een stuk intelligenter, wat de spelsituaties enkel ten goede komt.

NHL 13 volgt in grote lijnen vooral het voorbeeld van FIFA 13. Een solide basis die steeds wat verder geperfectioneerd wordt, dat is op het gebied van gameplay in NHL 13 niet anders, want de aanpassingen zitten hem vooral in de gameplay en dan hebben we het over de AI, besturing en meer soortgelijke zaken. Een positieve ontwikkeling uiteraard, maar heeft de game meer te bieden dan dat alleen? Jazeker, de game heeft nog veel meer te bieden. Het is niet spectaculair veel meer, maar er zijn wat nieuwe modi aan de game toegevoegd.

NHL Moments Live

Onder deze modi valt de ‘NHL Moments Live’ en hierin tref je meer dan 20 klassieke momenten aan met als uitdaging om het (echte) uiteindelijke resultaat te behalen. Momenteel beperkt zich dit tot het verleden, maar gaandeweg in het nieuwe NHL seizoen zal deze modus van updates voorzien worden, waardoor je zeker een jaar vooruit kunt. In ieder geval is het een prima toevoeging op de bestaande modi en dat is waar NHL in uitblinkt. De game zit barstensvol verschillende modi en naast een quick match kun je deelnemen aan seizoenen, de Be A Pro of Be A GM modi, alsook Hockey Ultimate Team en nog tig andere modi.

De game zit stampvol bekende mogelijkheden en variatie en je zult je dan ook een zeer lange tijd vermaken met NHL 13. Door het grote aanbod zul je niet snel verveeld raken en dat mede dankzij de nog verder verfijnde gameplay die tevens ondersteund wordt met graphics die er netjes uitzien. Het is niet zo fenomenaal meer als enkele jaren terug, toen de nieuwe standaard werd gezet, maar het oogt allemaal erg fijn. Daarbij komen ook de nieuwe physics kijken die het realisme helemaal afmaken. Dan nog te spreken over de audio. Vanzelfsprekend is ook dit deel weer van een fijne soundtrack voorzien, maar wat het echt uitblinkt op het auditieve vlak is het commentaar.

Het commentaar in NHL 13 is werkelijk fantastisch te noemen. Het is vooral heel erg afwisselend en klopt altijd met wat er daadwerkelijk gebeurt op het ijs. Het is bovendien dusdanig Amerikaans dat het perfect aansluit op het complete geheel dat NHL 13 heet. Audiovisueel is de game dus erg sterk, met name op het vlak van de audio. Wel zagen we zo nu en dan nog wat onlogische animaties en sporadisch lijken sommige spelers even de weg kwijt te zijn, wat irritant kan zijn. Dit komt echter zeer weinig voor en af en toe een foute animatie nemen we uiteraard voor lief.

NHL 13 is als we het even bot zeggen meer van hetzelfde. Althans, zo oogt het als je even een potje speelt, maar als je verder kijkt dan je neus lang is dan zul je merken dat EA de game op diverse wat subtielere elementen verder heeft verbeterd. De besturing is ongekend uitgebreid, maar werkt zeer realistisch en intensief. De AI is weer net wat beter wat voor realistischere wedstrijdsituaties zorgt en de goede physics maken het ook nog eens aangenaam om naar te kijken. Hetzelfde kan gezegd worden van de graphics in het algemeen en wat de game compleet maakt is zowat een overkill aan modi, fantastisch commentaar en fijne soundtrack. NHL 13 is aan te raden voor nieuwkomers en voor fans een must have.