PSX-Sense - PS3, PS4 en PS Vita Community Halloween
Tales of Graces F PS3
Review: Tales of Graces f

Review: Tales of Graces f

Door op september 17, 2012 om 10:29 - 496 keer bekeken

Review: Tales of Graces f review ps3
Review: Tales of Graces f - De Tales franchise is één van de langstlopende JRPG franchsies en weet al jaren ook de westerlingen te overtuigen. Met een aangrijpende verhaallijn, intrigerende personages en veel speeluren om alle opties die de games je te bieden hebben optimaal te benutten is het al sinds het ontstaan Namco’s oogappeltje. Wij Europeanen mochten tot voor kort nog geen Tales game op de PS3 ervaren, maar nu het zo ver is mág deze game ons niet teleurstellen. Namco zet hoog in door maar meteen Tales of Xillia ook naar het westen te brengen, waarschijnlijk gebaseerd op het warme onthaal van de Amerikanen. Is het echter iets wat ook wij kunnen omarmen als een lang verloren vriend?

Tales of Graces f begint met een stel baldadige kinderen die, zoals de meeste kinderen van hun leeftijd, graag doen wat de ouders hun verbieden. Het is ook veel uitdagender als het niet mag. Nadat zij zich naar een plek begeven hebben waar de bloemen het hele jaar door bloeien komen zij een meisje met geheugenverlies tegen. Ze blijkt weinig te weten van normale interactie met mensen, maar al snel leert zij de mannelijke hoofdpersonages Asbel en Hubert te respecteren en besluit ze zich bij hen te voegen. Eenmaal thuis aangekomen zijn de ouders van de twee jongens furieus, maar een groots politiek probleem verhindert hen er lang boos om te blijven. Vaderlief, streng als hij is, verlaat voor meer dringende zaken het huis om lang niet terug te keren. Ook Asbel en zijn vrienden besluiten dat er belangrijkere zaken zijn en gaan op onderzoek uit.

Review: Tales of Graces f review ps3

Dora the Explorer snapt het nog sneller

Ineens is het 7 jaar later en in de loop der tijd zijn er veel dingen veranderd. Wat echter niet veranderd is is de manier waarop het verhaal vordert. Er zullen zich problemen voordoen die jij als speler allang doorhebt en hebt opgelost, terwijl de personages in de game nog steeds geen benul hebben waar ze aan toe zijn of wat ze eraan moeten doen. Het verhaal blijft voor een Tales game ook veel te lang saai en elke zichzelf respecterende gamer zou al lang afgehaakt zijn, vooral als je voor een game €60,- neertelt. De helft van de tijd ben je ook aan het luisteren naar conversaties die eigenlijk geen hond boeien. Ze duren ook zo lang dat mijn controller bijna het punt heeft bereikt waar die uitvalt om de batterij te sparen.

Nu zijn de geanimeerde stukken tussendoor nog leuk gevonden en mooi gemaakt, iets waar ik zeker bewondering voor kan opbrengen. De tegenhangers, de cut-scenes, lijken echter net rechtstreeks uit de Wii versie gehaald te zijn en de monden lijken nog op de Japanse tekst te bewegen. En dat terwijl je niet eens kunt kiezen tussen Japanse of Engelse voice-acting, iets wat ik zelf altijd – bij elke typisch Japanse game – een minpunt vind. En nog een groot ook! Grafisch valt het ook vies tegen, moet ik eerlijk toegeven. Bij het bekijken van de Tales games van tegenwoordig valt mijn mond open: uitzonderlijk mooi terwijl het toch bij lange na niet realistisch is. Bij deze sta ik echter met mijn mond vol tanden, omdat ik het erg moeilijk vind een game uit de Tales franchise te betrappen op enkele grove fouten en het spel daarop te moeten afrekenen.

Review: Tales of Graces f review ps3

Zie je de onzichtbare muren? Ik ook niet, maar ze zijn er wel.

Wat de game interessant zou moeten houden is de speelduur, die je door diverse omgevingen leidt, met veel zij-missies en variatie tijdens quests. Maar ook hier weet de game niet in te slagen. Sidequests zijn kort en beperken zich vaak tot het hersenloos verzamelen van items, waarna je die moet inleveren voor een beloning. De missies zijn lineair en beperken je vaak tot specifieke gebieden. Als je ergens voor dat gedeelte van de game niet hoeft te zijn, besluit Asbel even voor je dat je daar niet heen mag. Door de gelimiteerde bewegingsruimte voelt de wereld ineens veel kleiner aan en spookt de vraag door je hoofd waarom Asbel niet eerder gewoon naar huis is gegaan. Het lijkt nota bene net om de hoek.

Het vechtsysteem is ook niet helemaal wat het zou moeten zijn, althans zo lijkt het. Zelfs op de hoogste moeilijkheidsgraad gaan de meeste vijanden in het begin erg gemakkelijk neer. Hierdoor verloopt het experimenteren met één van de meest uitgebreide vechtsystemen voor een RPG ooit erg moeizaam. Wanneer de vijanden dan ineens een stuk uitdagender worden – en geloof me: dat gebeurt een stuk sneller dan je zou willen – zal je wensen dat je misschien wat langer gegrind had toen het nog makkelijk was. Toch zie ik ook het goede van de gevechten in dat stiekem schuilt in de skill die benodigd is om überhaupt bepaalde combo’s perfect uit te voeren. Daarnaast heb je ook nog verschillende manieren om je team steeds te versterken, wat het makkelijkst gaat als je het spel speelt zoals de ontwikkelaars het bedoeld hebben.

Review: Tales of Graces f review ps3

Personaliseer tot het uiterste

Tijdens het spel speel je steeds verschillende ‘Titles’ vrij, welke ervoor zorgen dat je nieuwe aanvallen unlockt naarmate je de Title langer gebruikt. Wel tot een limiet natuurlijk, maar je speelt er voldoende vrij om af te wisselen. Ook versterkt dit je statistieken afhankelijk van welke Title je op dat moment gebruikt. De aanvallen die je per Title vrijspeelt behoud je de gehele game. Wees dus niet bang om van een speelstijl af te moeten stappen welke je net geperfectioneerd hebt. Je kunt het natuurlijk ook als een uitdaging zien om eens wat anders te proberen. Als je dit wilt kun je ook gewoon van personage wisselen tijdens de gevechten of misschien zie je er meer heil in om vooraf specifieke tactieken in te stellen voor de personages om te kijken wat het beste werkt. De AI is erg intelligent. Ze zullen dus nooit in de weg staan of hun taken slecht uitvoeren. Mocht je ze toch niet helemaal vertrouwen? Zorg dan voor een extra controller en laat je vrienden zich bewijzen.

Dan is er nog het dualize system, misschien wel het meest uitgebreide en moeilijkst te begrijpen gedeelte van Tales of Graces f. Dit is een manier om je wapens sterker te maken door gevonden items en gems te hechten aan je wapens. Hoewel het geen baanbrekend verschil maakt of je nou een normaal of ultiem wapen bezit, is het altijd handig de extra statistieken mee te nemen naar de moeilijkere gevechten. Vooral bij bossfights komt het zeker wel van pas, maar bij het laatst genoemde komt het hoofdzakelijk neer op skills en hoe goed je je personages ondertussen kent.

Review: Tales of Graces f review ps3

Conclusie:

Het is me bij Tales of Graces f niet duidelijk of de ‘f’ staat voor ‘future’ of ‘fail’, want eerlijk gezegd had ik dit deel liever gemist en als eerste Tales PS3 game gewoon Tales of Xilia gespeeld. Voor de liefhebbers van een enorm gedetailleerd verhaal, die het niet erg vinden om minimaal 7 uur te wachten tot het verhaal eindelijk verder gaat dan gesprekken tussen de hoofdpersonages en filmpjes, pas van de linairiteit af te zijn in New Game + en grote gedeeltes van de game in een menuutje te zitten scrollen: zie dan de helft van mijn klachten als ongeschreven en tel zo’n 2 punten op bij het cijfer wat je hieronder gaat zien. Voor zij die niet bekend zijn met de Tales franchise of als je gewoon heel ongeduldig bent: laat deze game liggen en verpest het idee dat de meesten van de Tales franchise hebben niet. Ik zou het liefst nog steeds op mijn roze Tales-wolk gezeten hebben…

Pluspunten

  • Veel verschillende titles
  • Oneindig veel dualize opties
  • Instellen van tactieken
  • Coöp play

Minpunten

  • Verhaal komt té langzaam op gang
  • Weinig vrijheid
  • Saaie zijmissies
  • Lineair
  • Slecht geanimeerd
  • Betreurenswaardige graphics
  • Geen Japanse voice-acting
  • Onzichtbare muren

Review: Tales of Graces f review ps3


Tales of Graces f zal binnenkort ook via het PlayStation Network te downloaden zijn
Gepubliceerd op 22 mrt, 2013 om 13:31
Hands-on: Tales of Graces F
Gepubliceerd op 8 aug, 2012 om 19:30
  1. ShadowhunterrX Geplaatst op    800 XP
    avatar

    Ja ben het wel met je eens alleen snap ik het Menu probleem niet , ik gebruik het amper :p Ja de rest het is een wii port he :)

    Wil je vrijheid -> Tales of Xillia :)

  2. Sensu crew Redacteur Geplaatst op    1487 XP
    avatar

    @ShadowhunterrX: Tja, ik ben veel bezig met de title extra’s die mij helpen bij moeilijke bossfights e.d, vooraf ingestelde tactics voor mijn team en ga zo maar door. Duurt erg lang, maar dan is het wel perfect.

    In mijn review laat ik ook doorschemeren dat ik nu met smart afwacht tot Tales of Xillia hier verschijnt. Lijkt me een meevaller in vergelijking met deze…

  3. ShadowhunterrX Geplaatst op    800 XP
    avatar

    @Sensu:

    Oooo aah sorry zo had ik het nooit bekeken :P

    Nou laten we zeggen hmmm bij Xillia zijn de gebieden open ja , je kan wel overall heel lopen alleen -> grote kans op dood gaan XD , maar het blijft lineair :)

    ( Heb JP import ) :P

  4. Sensu crew Redacteur Geplaatst op    1487 XP
    avatar

    @ShadowhunterrX: Ooh heeft die wel een optie voor engelse ondertiteling of ben je zo goed in Japans? Nja ik wacht gewoon tot hij hier beschikbaar is en dan wil ik graag doodgaan als ik ergens heen ga waar ik niet heen moet. (a)

  5. ShadowhunterrX Geplaatst op    800 XP
    avatar

    @Sensu:

    Nee geen van beide :P Maar onbewust leer je een beetje tijdens het spelen :) En de mini map helpt XD

    Haha niet te vroeg juichen , ik heb het maar 2 keer meegemaakt want af en toe krijg je weer zon blokkade als je iets met het verhaal doet :P

  6. askanan Geplaatst op    193 XP
    avatar

    ik was persoonlijk ontgoocheld in graces, ik had net vesperia uitgespeeld toen ik met graces begon en dit voelde als een stap terug aan. laten we hope dat xillia weer die magie van de oude tales naar boven brengt :)

  7. 80.254.147..xxx Anoniem - Geplaatst op   
    avatar

    wat een shit review T_T voor mij is deze tales het spel van het jaar!! ^_^ (new game+ begonnen net) maar misschien moet je een 360 hebben met xillia om beter te weten… Als ps3 bezitter kom ik iig geweldig de herfst door nu! Dikke 9!!

    Greetss, Mr-MaD_Viking

  8. Sensu crew Redacteur Geplaatst op    1487 XP
    avatar

    @80.254.147..xxx: Tja, tis alleen maar mijn professionele mening gebaseerd op eerdere ervaringen. Je mag ook wel solliciteren naar een plekje op de redactie, mag jij de volgende doen. ;)

    Noem bijvoorbeeld één van de minpunten die volgens jou níet waar is en leg ook uit waarom.


boxshot

Releasedatum:
31-08-2012
Genre:
JRPG
Uitgever:
Namco Bandai
Ontwikkelaar:
Namco Bandai
De Evolve Big Alpha op de PS4 is uitgesteld in verband met firmware 2.00 issues
31 oktober om 19:15
Gelekte trailer toont zombies in Call of Duty: Advanced Warfare
31 oktober om 18:06
Nieuwe PSX-Sense app voor iPhone vanaf volgende week te downloaden
31 oktober om 17:13
PlayStation Mobile lanceert nieuwe game Run Sackboy! Run
31 oktober om 16:57
Guitar Hero lijkt een comeback te maken en nu met echt publiek
31 oktober om 16:50
PSX-Sense is onderdeel van Rootbeat© 2008 - 2014 Alle rechten voorbehouden