Review: Pro Evolution Soccer 2013 – Elk jaar krijgen we op beurzen de mogelijkheid om nieuwe games aan de tand te voelen. Sommige games stellen teleur en andere laten juist een onuitwisbare indruk achter. Op de E3 eerder dit jaar maakte ik voor het eerst kennis met Pro Evolution Soccer 2013 nadat ik eerst een presentatie bijwoonde waarin even kort de belangrijkste vernieuwingen kenbaar werden gemaakt. De nadruk in de presentatie lag op de verbetering van het algehele realisme en dat was goed te merken tijdens mijn speelsessie. De afgelopen week heb ik bijna niets anders gedaan dan het spelen van de definitieve game en ik ben tevreden, erg tevreden.

Konami maakt beloftes waar

Het is een gebruikelijk gegeven om de nieuwe Pro Evolution Soccer gelijk te gaan vergelijken met de grote tegenhanger FIFA. Iedere speler weet echter dat de verschillen en de routes die Konami en EA nemen ver uit elkaar liggen, waardoor een vergelijking niet op zijn plaats is. Vanzelfsprekend proberen ze beiden om in hun genre de beste te zijn, maar in essentie maakt het weinig uit, want het gaat vooral om wat jij het fijnste en bovenal het leukste vindt om te spelen. Het is vooral belangrijk om te weten dat de Pro Evolution Soccer franchise na een dal van enkele jaren terug zo langzamerhand weer de top weet te bereiken.

Konami heeft de nodige beloftes gemaakt eerder dit jaar en die sloegen vooral op het realisme van het voetbal in een game. We kunnen je vertellen dat dit meer dan geslaagd is. Met de vele voetbalgames die we door de jaren heen speelden hebben we zelden zo’n plezier gehad als met Pro Evolution Soccer 2013. Dit komt voornamelijk doordat de manier van voetballen dusdanig realistisch is dat je keer op keer met onvoorspelbare momenten geconfronteerd wordt. Ieder potje is een wereld van verschil met het vorige en de manier waarop je scoort is totaal afhankelijk van de wijze waarop jij de spelers en de balt controleert.

Vrijheid in besturing

Konami heeft een dusdanige vrijheid in de besturing afgeleverd waardoor je op diverse manieren de totale controle over de bal bewaart. Je kunt vanzelfsprekend vooruit rennen, de bal afspelen, steekpassen geven, lobjes maken, diep schieten en nog veel meer. De geoefende speler zal echter snel merken dat er meer in zit. Zo kun je op een zeer fijne manier dribbelen, waardoor je de volledige verdediging zoek kan spelen. Dat is uiteraard afhankelijk van de aanvaller waar je op dat moment mee speelt. Het gaat met een Messi net even wat soepeler en gecontroleerder dan met Verhoek van Ado Den Haag om maar iemand te noemen.

Een andere bijzonder fijne toevoeging is dat je nu precies kunt bepalen waar je de bal heen schiet. Door op het vierkantje te drukken schiet je de bal loeihard in de richting waar de speler op dat moment naar kijkt, maar door L2 in te drukken verschijnt er een pijl in beeld en met de analoge stick kun je deze pijl bewegen. Op basis daarvan bepaal je precies waar de speler de bal heen schiet. Ideaal om gecontroleerd op het doel te schieten vanuit welke positie dan ook. Het staat overigens niet garant voor een automatisch doelpunt, maar als je finaal mist, dan is dat aan jezelf te wijten en niet aan de game. Op deze manier heb je niet alleen meer controle, het voelt ook aan als een verademing.

AI verbeteringen

Andere verbeteringen die we zien in de game vinden we terug bij de AI. De AI is weer net een beetje scherper en hierdoor zal de verdediging je proberen vast te lopen bij een aanval en dat kan soms voor lastige situaties zorgen. Zo kwam het geregeld voor dat de verdediging zich dusdanig opstelde dat al mijn aanvallers in het zestien meter gebied gedekt waren en er weinig op zat dan te dribbelen om zo een nieuwe kans te creëren of de bal even terug te spelen en de aanval opnieuw op te bouwen. Aan de andere kant, als je eenmaal uitgebroken bent via een counter of een andere slim geplaatste steekpass, dan heb je alle vrijheid en de rust om goed te bepalen hoe je de bal achter de keeper wilt plaatsen.

De AI heeft ook een andere kant en dat is je eigen team dat mee oploopt als je een aanval inzet. We kwamen hier echter een klein minpunt tegen en dat is dat oplopende spelers de vreemde neiging hebben om om de haverklap buitenspel te lopen. Je kunt andere spelers controleren met de rechter analoge stick, maar met veel verdedigers voor je, terwijl je op zoek bent naar een gaatje, is dat niet echt gemakkelijk.  Het is dan ook storend om voor de zoveelste keer een onnodige vrije trap tegen te krijgen, omdat je medespelers nul komma nul rekening met buitenspel houden.

Onnodig buitenspel en irritant domme dan wel slimme keeper

Vanzelfsprekend varieert het per potje en het dwingt je tot nog meer opletten en dat komt aan de andere kant het realisme ten goede. Juist door de enorme controle die je hebt en door de keer op keer in rap tempo veranderende spelsituaties kunnen we Pro Evolution Soccer 2013 uitroepen tot één van de meest realistische voetbalgames. Extreem veel buitenspel is dan wel iets wat een beetje afbreuk doet hieraan, maar er valt mee te leven. Een ander ietwat storend punt is de overmacht van bepaalde spelers. Zo lijkt elke bal die Christiano Ronaldo aanraakt domweg niet af te stoppen. De meest lullige balletjes kon onze keeper niet tegenhouden terwijl een hectische situatie tot de meest bizarre reddingen leidt.

Overigens valt de keeper sowieso als een fors minpunt te beschouwen. De keeper heeft er een houtje van om de meest ingewikkelde situaties tot een goed einde te brengen, maar lullige aanvallen finaal in de soep te laten lopen door een goal te incasseren. Zojuist noemden we Ronaldo als een voorbeeld en vanzelfsprekend is hij net wat effectiever dan de gemiddelde aanvaller, maar als elk balletje dat door hem aangeraakt wordt achter de keeper belandt, is dat toch wel wat merkwaardig. Dan te bedenken dat de keeper nog steeds niet optimaal is en dat is gewoonweg jammer voor een game die op zoveel fronten enorm vooruit is gegaan.

PES is uiteindelijk toch een bijzonder fijne voetbalgame

Toch kunnen we als we even puur naar de gameplay kijken concluderen dat Pro Evolution Soccer 2013 een bijzonder fijne voetbalgame is geworden. Het is keer op keer een waar genot om de groene grasmat te betreden en de meest ingewikkelde situaties tot een einde te brengen met prachtige goals. Het voelt qua tempo precies goed aan, de manier van spelen is met de vrijheid in controle bijna ongekend realistisch en de veelal zeer fijne animaties dragen hier voldoende aan toe. Helaas kent de game nog wel traditionele PES euvels, zoals dat sommige animaties net iets te houterig verlopen, maar over het algemeen is ook dit vooruit gegaan.

Grafisch is de game dan weer weinig indrukwekkend te noemen. Het ziet er visueel allemaal prima uit, maar we kennen mooiere voetbalgames. De spelers zijn op zich wel te herkennen, maar om nu te zeggen dat ze als twee druppels water lijken op hun tegenhanger in de echte wereld… nee, niet echt. Dan is er natuurlijk nog de audio en ook deze is prima te noemen met een fijne soundtrack en goede commentaar. Toch misten we wel het oorverdovende gejuich als er gescoord wordt, want het publiek lijkt er niet echt in op te gaan en het commentaar loopt soms wat achter op de actie, wat zeker in het geval van een goal wat merkwaardig is. Desondanks zijn dat kleine te verwaarlozen punten, want de gameplay is waar het om gaat en daar zijn we dik tevreden over.

Verder kunnen we Pro Evolution Soccer 2013 ook dik in orde noemen als het gaat om de beschikbare modi. Vooral veel traditionele modi zijn aanwezig in deze game en het spelen van bijvoorbeeld de Champions League met volledige waarheidsgetrouwe invulling is fantastisch. Je zult je weer uren kunnen vermaken met het voetballen zelf in de verschillende modi en tevens kun je je gehele team goed managen door de diverse mogelijkheden om je eigen elftal op te stellen, posities in te delen en meer. Verder is er voor nieuwkomers nog een trainingsoptie, waarbij alle aspecten van het voetballen in Pro Evolution Soccer 2013 goed aan bod komen.

Pro Evolution Soccer 2013 is een game die op het gebied van realisme een stuk beter is ten opzichte van het vorige deel. De goede controle die je in praktisch elke situatie over de bal hebt is bijzonder fijn, met name het zeer nauwkeurig kunnen plaatsen van de bal. Het tempo is bovendien zeer herkenbaar met het echte werk en het is vooral een groot plezier om de digitale grasmat te betreden. De game biedt voldoende opties en zal de spelers een ongekend lange tijd bezighouden. Er zijn wat minpunten, zoals omschreven en het nog altijd niet in orde hebben van licenties, maar die moet je gewoon voor lief nemen. Pro Evolution Soccer 2013 kun je zonder aarzeling in huis halen.

• Goede controle
  • Speelt fantastisch
  • Champions League