Het zal niet al te lang meer duren alvorens de consolemakers hun nieuwe platformen gaan aankondigen. Echter is de markt behoorlijk aan het veranderen en cloud gaming begint steeds belangrijker te worden. Nvidia verwacht dan ook dat de volgende generatie consoles de laatste zullen zijn in de klassieke vorm. Dit zei Phil Eisler, die bij Nvidia de GeForce Grid Cloud Gaming manager is.
Cloud gaming heeft zeer veel potentie, maar op dit moment zijn er nog een aantal issues die eerst opgelost moeten worden alvorens het daadwerkelijk zinvol is om het in te zetten als vervanger van de klassieke manier waarop games gespeeld worden middels een console. Overigens zijn deze issues wel op te lossen, maar dan is er nog het punt van de kosten. Momenteel zijn serverruimtes duur en de bandbreedte is niet overal even goed, maar ook dat is iets waarbij vooruitgang geboekt wordt.
“They say this is the last console, and I am certainly a believer in that,”[…]”The last one is almost 10 years old now in terms of the technology. As we go through time, the good thing about cloud gaming is it’s going to get better every year. One of the reasons we’re investing in it is we see that there are some issues today, but they’re all solvable and they’re all moving in the right direction. Bandwidth is going up. The cost of server rooms is going down. We’re bringing latency down.”
“The experience will just get better and better every year, to the point where I think it will become the predominant way that people play games.”
Sony heeft eerder dit jaar Gaikai gekocht waarmee ze impliceren ook in cloud gaming te stappen. Dit is echter nog iets wat pas over enkele jaren zijn intrede zal maken, aangezien Sony eerder heeft aangegeven dat de PlayStation 4 nog relatief klassiek zal zijn met het gebruik van fysieke media en meer. Dat neemt niet weg dat cloud gaming wel de toekomst is en het kan dan ook goed zijn dat de volgende generatie consoles inderdaad laatste generatie is in zijn soort.
Tja…dat hangt af van de snelheden van het internet. In veel landen (buiten eu,vs) zijn de snelheden zeer beperkt.
Zegt NVIDIA de PC lover?
Ja de laatste óf één na laatste. 😛
Want ik weet niet of de gemiddelde internet snelheid over ongeveer 6 à 7 jaar (geschatte tijd dat de volgende generatie console mee gaat) voldoende is voor cloud gaming. Er in namelijk nu ook nog steeds geen LTE in nederland voor consumenten beschikbaar terwijl dat al een paar jaar lang bestaat… Maar over ongeveer 10 jaar zijn de gemiddelde internet snelheden wel goed genoeg denk ik. (voor games die fysiek meer dan 50GB zullen zijn?)
Maar aan de andere kant, glasvezel is tegen die tijd denk ik wel in haast heel Nederland beschikbaar… We zullen het zien. Ik denk in ieder geval dat er sowieso 50% kans is dat de volgende generatie consoles inderdaad de laatste generatie fysieke consoles zijn. 😛
@Azzwanker:
Nou zelfs binnen Europa en Amerika zijn veel plekken met poep internet.
Ik denk wel de laatste. Stel gewoon vanaf januari 2014 dat de PS4 uitkomt met een boel mooie grafische games. Tegen die tijd zal de internetinfrastructuur een stuk efficiënter zijn. Weliswaar zou niet iedereen van cloud diensten gebruik kunnen maken om dezelfde kwaliteit te krijgen als PS4 games. Echter denk ik dat tegen 2019 wanneer de console 5 jaar op de markt is dat dan iedereen zelfs draadloos kan genieten van op zijn minst 1080p streaming op meerdere toestellen tegelijk te doen. De meesten zitten al op 50-60Mbps en de rest op 30Mbps (hier in België is het laagste bij de grote maatschappijen 30Mbps). Maar wanneer in de toekomst over 6 jaar glasvezel nog populairder zal zijn denk ik dat de snelheden gemiddeld snel 200Mbps zullen zijn. En met een wifi ac router kun je het zelfs draadloos streamen zonder problemen.
Eigenlijk gaat het nu zelfs zonder problemen maar dat is huidige generatie consolekwaliteit op 720p via Gaikai met wifi n zonder echte vorm van lag.
@94.224.38..xxx:
in België zit je inderdaard aan deze snelheden op papier. Echter kunnen meer dan 50% deze snelheid niet halen. Denk dat de gemiddelde snelheid rond de 3mb/s zal liggen
@PattyS3: Idd, glasvezel is bijna overal, ik heb hier binnenkort ook glasvezel.
nou na de ps4 stop ik toch met gamen :p
Wordt zo moe van dit soort onzin gepraat. Over 5 jaar is de markt weer helemaal anders en niemand weet hoe het er dan uitziet.
Allemaal leuk en toekomst gepraat, maar er bestaan al sinds 1920 electrische auto’s en nog steeds willen “we” niet overstappen op de stille automobiel die maar 200km op een acculading kan rijden.
Ook het internet en telefoon verkeer is in de lucht nog lang niet optimaal om overal te gamen zonder console (in zijn huidige vorm). Een game-console in de vorm van een Lara Croft zonnebril met de zelfde capaciteiten als de huidige PS3 heeft dan nog meer potentie.
Daarbij vind ik het nog steeds schandalig dat je bij hotspots van bijv. KPN en T-Mobile 1,50 moet dokken voor een kwartiertje internetten. Terwijl je in de meeste Aziatische landen overal free hotspots hebt.
Maakt het cloud-gamen er ook niet echt interessanter op.
Ik ben geen fan van cloud-gamen, ik behoor nog tot de generatie die als ik iets koop ik graag iets fysiek in men handen heb. Het is waar dat consoles de ontwikkeling van games wat ophoud maar ik had liever gehad dat devs meer goede content en story ontwikkelen ipv graphics, een drol in 1080p blijft voor mij nog altijd een drol…
anyway het succes van een console hangt af van de games, die kunnen een console maken of breken, het succes van de ps2 was niet zen supergraphics maar zen enorm aanbod aan games, en hetzelfde gaat gelden voor cloudgaming, springen de devs niet op de boot dan gaat het een stille dood tegemoet.
Cloud gamen is best te doen met gaikai, echter grafisch valt dit toch nog erg tegen. maar stel je koopt een console, zeg 200,- met daarin het cloudgaming systeem. Je koopt of huur de game voor een relatieve lage prijs.. zeg 5,- per maand.
Je hebt de mogelijkheid voor een nette kabelverbinding >50 mbit met een lage ping <15 plus een VPN verbinding naar de gameserver die garant staat voor een max verbinding.
Zodra het dan ook mogelijk is om next-gen games te spelen, die vele malen mooier zijn dan de huidige, waarvoor je anders eerst 700,- of meer moet betalen, 60,- of meer per game. nou dan vermoed ik dat vele jongere gamers toch gaan kiezen voor cloud gaming.
Want bedenk dat je niet meer hoef te upgraden omdat dit simpelweg op de server gebeurd.
Maar goed, zover is het nog lang niet, maar dat dit gaat gebeuren is zeker, kijk maar eens hoeveel office pakketten er al online verschijnen, en wat te denken van cad progies, deze gaan zeker in de cloud werken dus waarom consoles niet.
hier komt geen glasvezel ik woon in een ghetto die al 15 aar geleden plat moest maar er nog staat vanwege de kwestie geen geld :S
Onzin, l*lkoek, bullsh!t! Ik zie ons gamers echt niet via een cloud gamen, iedereen blijft de doosjes/collectors editions leuk vinden..
Cloud gaming als VERVANGING? Ik zie het eerder opkomen als een ‘ondersteuning’ voor fysieke games. Moet er echt niet aan denken dat het de markt overneemt, of het nou net zo snel als een fysieke game werkt of niet. Het is toch echt een heel ander gevoel als daadwerkelijk een bluray disc in je ps3 stoppen.
En ja er is hier ook glasvezel aangelegd, maar dat gebruiken we niet. Moet eerst een stuk goedkoper worden zo’n abbonnement 😛
Ik neem aan dat de PS4 in ieder geval 6 tot 10 jaar meegaat, en Cloud gaming is redelijk nieuw. Tegen de tijd dat de PS4 verouderd is zijn de internetverbindingen vast wel snel genoeg..
Ik stream nu ook een game via Internet. Op mijn laptop hd 720p…zijn de pixels 2×2 en als nog haperd die game soms enorm. Elke keer gaat de snelheid iets omhoog 🙂 maar in werkelijkheid lijkt het Internet steeds slomer. Downladen gaat daarin tegen wel steeds sneller
.