Het zal niet al te lang meer duren alvorens de consolemakers hun nieuwe platformen gaan aankondigen. Echter is de markt behoorlijk aan het veranderen en cloud gaming begint steeds belangrijker te worden. Nvidia verwacht dan ook dat de volgende generatie consoles de laatste zullen zijn in de klassieke vorm. Dit zei Phil Eisler, die bij Nvidia de GeForce Grid Cloud Gaming manager is.

Cloud gaming heeft zeer veel potentie, maar op dit moment zijn er nog een aantal issues die eerst opgelost moeten worden alvorens het daadwerkelijk zinvol is om het in te zetten als vervanger van de klassieke manier waarop games gespeeld worden middels een console. Overigens zijn deze issues wel op te lossen, maar dan is er nog het punt van de kosten. Momenteel zijn serverruimtes duur en de bandbreedte is niet overal even goed, maar ook dat is iets waarbij vooruitgang geboekt wordt.

“They say this is the last console, and I am certainly a believer in that,”[…]”The last one is almost 10 years old now in terms of the technology. As we go through time, the good thing about cloud gaming is it’s going to get better every year. One of the reasons we’re investing in it is we see that there are some issues today, but they’re all solvable and they’re all moving in the right direction. Bandwidth is going up. The cost of server rooms is going down. We’re bringing latency down.”

“The experience will just get better and better every year, to the point where I think it will become the predominant way that people play games.”

Sony heeft eerder dit jaar Gaikai gekocht waarmee ze impliceren ook in cloud gaming te stappen. Dit is echter nog iets wat pas over enkele jaren zijn intrede zal maken, aangezien Sony eerder heeft aangegeven dat de PlayStation 4 nog relatief klassiek zal zijn met het gebruik van fysieke media en meer. Dat neemt niet weg dat cloud gaming wel de toekomst is en het kan dan ook goed zijn dat de volgende generatie consoles inderdaad laatste generatie is in zijn soort.