Review: Tokyo Jungle – Een game waarin Tokio als stad centraal staat is iets wat je niet vaak ziet en hetzelfde kan gezegd worden over games waarin dieren, hun leven en voortplanting centraal staan. Wat nu als je dit combineert? Dan krijg je Tokyo Jungle en dat is één van de meest aparte games die we de afgelopen jaren gespeeld hebben. Typisch Japans, maar ergens ook weer ontzettend toegankelijk voor iedereen, ook in het westen. Wij speelden Tokyo Jungle en die game liet een beestachtige indruk op ons achter.

De game is niet apart, maar uniek

Tokyo Jungle is geregeld voorbij gekomen in trailers en we kunnen ons voorstellen dat je er geen moer van begreep. Het oogde vrij apart en de gameplay, daar werd je zo direct ook niet echt veel wijzer van. Als een sprong in het diepe waagden wij ons aan Tokyo Jungle en wat blijkt? Het is iets dat eigenlijk helemaal niet zo apart is als de trailers ons deden vermoeden. Het is voornamelijk als uniek te omschrijven en dat komt doordat de game iets totaal nieuws doet en dat op een zeer toegankelijke, doch uitdagende wijze.

Tokio is in Tokyo Jungle helemaal uitgestorven. De volledige mensheid is verdwenen en de enige inwoners van deze enorme stad zijn dieren. Deze dieren variëren van kuikens tot krokodillen en olifanten en zij hebben allen een eigen ecosysteem ontwikkeld waarbij naar beestachtige begrippen vooral overleven centraal staat, ook al gaat dat ten koste van andere dieren. Zo blijft de dierenwereld zich in stand houden en bij aanvang van de game krijg je een introductie tot het verhaal.

Langzamerhand kom je achter de toedracht van een leeg Tokio

De daadwerkelijke toedracht zal je echter gaandeweg gaan ontdekken door middel van het vinden van archieven die zijn achtergelaten in de stad. De game zelf bestaat uit twee verschillende aspecten. Zo is er het verhaal en een vrije overleefmodus. In de eerste instantie krijg je een tutorial voor je kiezen die je kort, maar erg duidelijk de gameplay uitlegt en hier krijg je ook de eerste toedracht te zien en je voornaamste doelstelling.

Gaandeweg zul je in het verhaal meer leren over het verleden van Tokio en dat is op zich best wel boeiend. Er is echter één maar aan het verhaal verbonden en dat is dat je niet zomaar in één keer het verhaal van A tot Z kunt doorspelen. Door te overleven in de ‘Overleving’ modus van de game zul je gaandeweg nieuwe hoofdstukken unlocken voor het verhaal, totdat je op een gegeven moment de gehele verhaalmodus hebt vrijgespeeld. Een ietwat merkwaardige keuze, want je wilt juist het verhaal doorspelen en op deze wijze word je gedwongen om een andere modus te spelen en dat is wat jammer.

Kunstmatig de game verlengen

Het is ook een beetje kunstmatig de game verlengen en dat kan als storend ervaren worden. Overigens is de ‘Overleving’ modus ook erg vermakelijk, want hierin sta je tegenover een behoorlijke uitdaging. Voordat we daar dieper op in gaan zullen we eerst even de basisaspecten van de gameplay toelichten. Je krijgt bij de start van de game de controle over een keeshond en hiermee zul je in de stad kunnen rondlopen. Je zult echter rekening moeten houden met diverse condities van zowel de omgeving als het dier zelf.

Zo zul je geregeld moeten eten om je eigen gezondheid op pijl te houden. Dit eten kan pas nadat je een vijand gedood hebt. Als keeshond heb je kuikens, kippen en konijnen bijvoorbeeld zo te pakken. Val je een paard aan? Dan ben je volstrekt kansloos. Als je een prooi in zicht hebt, dan kun je voor een harde aanpak kiezen en dat is gelijk aanvallen. Sterkere beesten zullen zich gaan verdedigen en de zwakkeren zullen vooral snel het hazenpad kiezen. Daarnaast kun je ook proberen om een prooi te besluipen en zodra het icoon voor een directe kill in beeld verschijnt, kun je toeslaan. Dit is van groot belang om continu te blijven doen, want hierdoor loopt je levensmeter weer op en krijg je calorieën binnen.

Deze calorieën lopen vanzelfsprekend op en als je een x aantal calorieën bereikt hebt verander je van status. Een jong keeshondje is in de eerste instantie een groentje, maar gaandeweg zul je uitgroeien naar een veteraan. Deze status is belangrijk, want als je in het gebied waar je bent je eigen territorium op aangegeven plekken hebt afgebakend verschijnt er een vrouwtje. Deze wordt pas verliefd op je (voor zover dat van toepassing is in deze context) als je een bepaalde status hebt. Eenmaal zover? Dan kun je een nest zoeken en gaan paren met als gevolg een nieuwe generatie waar je mee aan de slag kunt gaan.

Steeds meer uitdaging naarmate de jaren vorderen

Omdat het jonkies zijn zal je echter weer vanaf nul moeten beginnen en dat betekent dat je lang niet zo sterk bent als dat je voor het paren was. Daarnaast verandert de situatie in Tokio ook. Zo krijg je steeds meer te maken met giftige omgevingen, slecht weer en meer naarmate de jaren vorderen. Boven in beeld zie je ook een meter lopen die aanduidt hoeveel jaar je nu in Tokio rondloopt en dit hangt weer samen met ervaringspunten die je verdient, alsook de opdrachten die je kunt voltooien. Het zojuist omschreven gameplay aspect is de rode draad binnen het geheel, maar aansluitend hierop zijn er diverse opdrachten die je kunt volbrengen.

Deze zijn nooit echt heel spectaculair, maar aangezien ze per speelronde en dier veranderen blijft de gameplay hierdoor enigszins interessant. Wel is het zo dat als je dood bent, je echt dood bent en je vanaf jaar nul opnieuw kunt beginnen en na een aantal uren ken je dat concept wel waardoor de game wat repetitief gaat aanvoelen. Om toch nog wat vermakelijk te zijn kun je de game ook met een vriend of vriendin spelen en dat is ondanks dat de gameplay weinig verschilt een toffe aanvulling op de gameplay.

Verder is er in de basisgameplay nog een tweesplitsing tussen de dieren. Zo heb je dieren die overleven door andere dieren aan te vallen en op te eten. Dit zijn de echte jagers, maar die zijn in hun beweging net wat trager dan de dieren die hun eten uit planten halen. Zij zijn qua vechten veel minder behendig, maar wel weer een stuk sneller. Als laatste kun je bovendien nog je dieren voorzien van diverse visuele accessoires die de specifieke skills verbeteren op verschillende aspecten en dat maakt de game als een volledig geheel vrij uniek, want dit hebben we nog niet eerder gezien.

Tokyo Jungle is een unieke game in elk opzicht. Het verhaal is origineel te noemen en hetzelfde geldt voor de gameplay. Je zult met Tokyo Jungle dan ook een totaal andere ervaring hebben dan je gewend bent van andere games, maar wat wel een beetje jammer is dat je niet het verhaal achter elkaar kunt doorspelen en het unlocken van nieuwe dieren duurt naar ons idee net even iets te lang. Dan is er nog het visuele aspect, want grafisch is de game erg matig. De omgevingen zien er op zich nog wel oké uit, maar de details van de dieren tijdens de cut-scenes is gewoonweg beroerd. Desondanks is Tokyo Jungle een vermakelijke en unieke game die een aankoop niet misstaat.

• Unieke game
  • Vermakelijk
  • Variërende opdrachten