Hands-on: LittleBigPlanet Karting – Eén van Sony’s belangrijkste franchises op de huidige generatie consoles is natuurlijk LittleBigPlanet en na diverse ‘gewone’ delen krijgt de franchise nu te maken met een spin-off in de vorm van een kart game. De game hebben we hier op de redactie aan een korte test kunnen onderwerpen en we werden aangenaam verrast vanwege het feit dat de game totaal anders is dan je in de eerste instantie zou denken en dat uiteraard in positieve zin.

LittleBigPlanet Karting is niet wat het lijkt

De previewversie die we speelden kunnen we amper een previewversie noemen, want het aanbod aan content was extreem beperkt en Sony noemt het dan ook liever een ‘early hands-on’ versie van de game. Ondanks dat de content zeer beperkt was en we op een halfuurtje alles wel hadden gezien, hebben we er toch een goede indruk aan overgehouden en gelijk hebben we ook een wijze les geleerd. Beoordeel niet zomaar iets op basis van trailers en eerste informatie. Een game als LittleBigPlanet Karting wekt namelijk snel de illusie dat het dezelfde weg op gaat als bijvoorbeeld Mario Kart. Een vergelijking die totaal ongegrond is.

LittleBigPlanet Karting lijkt in de eerste instantie een kartgame waarbij je domweg wat competities afwerkt en met het LittleBigPlanet concept ook nog eigen banen kan maken, maar op basis van wat we gespeeld hebben kunnen we dit direct ontkrachten. Het maken van eigen banen, het online segment en andere modi in de game waren allemaal nog afgesloten, dus daar komen we later wel op terug. Het enige wat we konden spelen waren drie levels van de singleplayer en dit verliep via een vertrouwde opzet.

De oude vertrouwde Pod

Na het opstarten beland je in de Pod die je vanzelfsprekend weer volledig naar eigen inzicht kunt decoreren. Van hieruit kun je de diverse modi die de game rijk is aanwenden en aangezien bij onze versie enkel de singleplayer beschikbaar was gingen we logischerwijs hiermee aan de slag. Na het selecteren kregen we diverse werelden voorgeschoteld waar uiteindelijk de gehele singleplayer op uitgestippeld zal zijn en na het selecteren van het eerste singleplayer segment van de game kwamen we terecht in een overzicht van drie levels die we opeenvolgend konden gaan spelen.

Het eerste level was amper als ‘race’ te omschrijven. We kregen een topdown view voorgeschoteld waarin we als een gemotoriseerde draak in een stad achter rondrijdende autootjes aan moesten om deze te verpulveren. Door deze te verpulveren kregen we nieuwe secondes toegekend en op deze manier konden we blijven doorgaan. Wanneer je echter een x aantal verpulverde auto’s bereikt hebt, dan zullen ze sneller worden en weer even later droppen ze ook nog mijnen. Jouw doel is natuurlijk om zo lang mogelijk in actie te blijven en auto’s te verpulveren voor de tijd op is.

Kenmerkende levels en elementen

Dit level deed ons meer denken aan een level dat zo uit LittleBigPlanet 2 kan komen. De twee levels daarop echter niet. Het level dat we speelden na het zojuist omschreven level was een daadwerkelijke race in een tropische omgeving. Hier scheurden we met de Sackboy over een track met als doel als eerste over de finish te komen. Om het de vijanden moeilijker te maken waren er hier en daar power-ups op te pakken die jou de nodige voordelen geven, maar ook tegen je kunnen werken als een tegenstander deze inzet.

In dat opzicht is het racen in dit level niet echt heel bijzonder, want dit is veelvuldig voorgekomen in andere soortgelijke games. Toch weet de ontwikkelaar er wel een eigen identiteit aan te geven. Denk bijvoorbeeld aan een schans waardoor je door de lucht vliegt. De plek waar je moet landen is echter verder weg en om niet in het water te belanden kun je de welbekende grappling hook inzetten om je aan een hangende ‘balk’ vast te klampen en zo je sprong te verlengen. Typische LittleBigPlanet dingen dus en hetzelfde kan gezegd worden over het visuele uiterlijk van de titel.

Grafisch niet sterk, maar wel enorm vermakelijk

Grafisch is de game verre van indrukwekkend, maar de bekende LittleBigPlanet stijl was op deze baan in alles te herkennen en daarnaast trekt de Sackboy geregeld gekke gezichten wat voor hilarische taferelen kan zorgen, met name in de multiplayer in soortgelijke races. Vermaak alom en dat is belangrijk. Met vermaak zit het sowieso wel snor, want hoe beperkt de previewversie ook was, we hebben genoten van de heerlijk simpele en toegankelijke gameplay. Dat is waar de game ongetwijfeld in zal uitblinken naast dat het best origineel uit de hoek komt…

Dat origineel uit de hoek komen is wel wat beperkt, want de gewone races kennen we als geen ander door een rijke geschiedenis aan soortgelijke games. De typische LittleBigPlanet invloeden geven het overigens wel een eigen identiteit en dat valt ook terug te zien in het derde level dat we speelden. Hierin werden we tegenover zeven andere personages gezet in een arena en was het de bedoeling om elkaar uit te schakelen. Verre van origineel, maar met de unieke wapens en stijl van de game was ook dit een plezier om te spelen.

Voorlopige conclusie:

Een vergelijking met een Mario Kart is niet op zijn plek en dat komt doordat je totaal uiteenlopende soorten races en opdrachten moet voltooien in de singleplayer. Althans, dat is de indruk die de previewversie bij ons wekte. Deze afwisseling in type ‘games’ maakt het erg interessant en na slechts drie levels zijn wij enorm benieuwd wat de rest van de game ons allemaal zal gaan bieden. Het geinige uiterlijk draagt bovendien goed bij aan de sfeer en toegankelijkheid ondanks dat het grafisch niet bepaald indrukwekkend is. Dat neemt niet weg dat LittleBigPlanet Karting een prima en vooral erg leuke racegame gaat worden dit najaar.