Ook in de Killzone HD remake zal je niet kunnen springen

Guerrilla sleutelt op dit moment druk aan een HD remake van de eerste Killzone. Het plan is om deze haarscherpe versie van de inmiddels klassieke PS2 shooter samen met de andere delen van de trilogie als één pakket uit te geven. Om fans van de latere episodes van de reeks niet tegen de borst te stoten zal de Nederlandse succesontwikkelaar de controls uit de eerste Killzone hier en daar een beetje aanpassen.

Eén facet zal echter ongewijzigd blijven: ook in de Killzone HD remake zal je niet kunnen springen. Waarom niet? Omdat Guerrilla de beslissing om een springknop achterwege te laten destijds bewust maakte als een soort protest tegen de toen heersende tendens in het FPS genre. De ontwikkelaar koos resoluut voor een realistische aanpak en al springend door de omgeving hoppen hoorde daar niet bij.

Michiel van der Leeuw, technical director bij Guerrilla Games, legde het in een interview met de PlayStation Blog nog even haarfijn uit:

“More importantly, it would run counter to what we were trying to do with Killzone. The omission of the ‘jump’ button was a very deliberate design decision, almost like a statement against other shooters of the time.”

“We wanted players to have a visceral, realistic experience, and that meant preventing them from traversing our game by bunny-hopping or rocket-jumping. Even when we re-introduced jumps for the obstacle-heavy terrains in Killzone 2, they were ‘weighty’ jumps – not perfect parabolic arcs, but the sort of short leaps a heavily packed soldier would make.”

Killzone HD zal ook als standalone game op het PSN verschijnen
Gepubliceerd op 14 Sep, 2012 om 10:59
Killzone uitgesteld voor onbepaalde tijd
Gepubliceerd op 8 Feb, 2012 om 22:13
  1.    450 XP
    Don Pulliany's avatar

    🙁

  2. Anoniem -   
    85.90.88.xxx's avatar

    Niet meer van trappen af springen 🙁

  3. Anoniem -   
    94.224.38..xxx's avatar

    Yes, sowieso slaat het nergens op dat soldaten met meer dan 30 kilo aan uitrusting kunnen bunny hoppen in games, in KZ2 en KZ3 kun je wel springen maar geen andere handeling tussendoor doen wat perfect is. In KZ1 zou het wel beetje lastig zijn om het alsnog door te voeren want dan moeten ze weer de hele game dubbel controleren op eventuele glitches die kunnen ontstaan doordat men tegen bepaalde voorwerpen aanspringt en ook de barrieres ingame moeten worden hergeschreven etc.

  4. Anoniem -   
    86.85.209..xxx's avatar

    Ehm, in het echte leven kan je ook springen of zie ik dat verkeerd.

  5. Anoniem -   
    217.149.208.xxx's avatar

    Niet als je voeten een een blok beton zitten:D

  6. Anoniem -   
    178.85.209..xxx's avatar

    Killzone speelt zich af in de toekomst, toch? Kun je dan nog steeds niet springen, ongeacht gewicht? Je zou denken dat de uitrusting van heel licht materiaal was gemaakt, sterk maar ook licht…

  7.    144 XP
    Playdutch's avatar

    enige reden waarom ik deze niet aanschaf is het ontbreken van de MP.
    kz1 en kz2 waren legendarisch online.
    jammer genoeg dat dit niet zo was met kz3

  8. Anoniem -   
    Naam…'s avatar

    @Playdutch: op kz3 heb ik evenveel in de mp zitten als kz2 maar deel2 had een veel interessanter mp mede.door dedicated servers en het was zwaar in gameplay en lekker een donkere stijl. Echter zat men op deze punten te klagen wat ik heel jammer vond

  9.    144 XP
    Playdutch's avatar

    @Naam…: kz2 was gewoon de ideale clan game. in geen enkel spel heb ik zoveel lol gehad met onze clan of zoveel clan wars gespeeld als in kz2. dit kwam inderdaad door de dedicated custom servers. maar ook de ballans was super