Guerrilla sleutelt op dit moment druk aan een HD remake van de eerste Killzone. Het plan is om deze haarscherpe versie van de inmiddels klassieke PS2 shooter samen met de andere delen van de trilogie als één pakket uit te geven. Om fans van de latere episodes van de reeks niet tegen de borst te stoten zal de Nederlandse succesontwikkelaar de controls uit de eerste Killzone hier en daar een beetje aanpassen.

Eén facet zal echter ongewijzigd blijven: ook in de Killzone HD remake zal je niet kunnen springen. Waarom niet? Omdat Guerrilla de beslissing om een springknop achterwege te laten destijds bewust maakte als een soort protest tegen de toen heersende tendens in het FPS genre. De ontwikkelaar koos resoluut voor een realistische aanpak en al springend door de omgeving hoppen hoorde daar niet bij.

Michiel van der Leeuw, technical director bij Guerrilla Games, legde het in een interview met de PlayStation Blog nog even haarfijn uit:

“More importantly, it would run counter to what we were trying to do with Killzone. The omission of the ‘jump’ button was a very deliberate design decision, almost like a statement against other shooters of the time.”

“We wanted players to have a visceral, realistic experience, and that meant preventing them from traversing our game by bunny-hopping or rocket-jumping. Even when we re-introduced jumps for the obstacle-heavy terrains in Killzone 2, they were ‘weighty’ jumps – not perfect parabolic arcs, but the sort of short leaps a heavily packed soldier would make.”