Preview: The Cave – Naast de core franchises zoals Sonic, Yakuza en Virtua Fighter, besteedt SEGA af en toe ook nog eens aandacht aan de wat kleinere titels. Hoewel de digitale game The Cave niet echt ‘klein’ genoemd kan worden door meerdere elementen die we in deze preview zullen benoemen, is deze toch niet echt bekend onder het grote publiek. Iets wat best raar is, want er is waarschijnlijk niemand die zich niet kan vinden in het puzzel/platformgenre. Op de Eurogamer Expo hadden we de mogelijkheid om ons even te ontfermen over deze game en natuurlijk deden we dat met plezier. We kwamen erachter dat deze game meer te bieden heeft dan je vanaf de oppervlakte zou zeggen. Wanneer wij de dieptes in doken, vonden wij meer dan we durfden hopen.

Klassieke gameplay in modern design

Al vanaf het ontstaan van games is de platformer één van de meest geliefde genres. Vroeger waren alle games nogal simpel van opzet en de games van toen kunnen de gamer van nu bij lange na niet meer boeien. De uitzondering op de regel is altijd het platformgenre gebleven. Hoe simpel het ook blijft, met dit soort games kun je enorm veel kanten uit. Kijk bijvoorbeeld naar het creëren van eigen levels in LittleBigPlanet of de humor en actie van de Ratchet & Clank games. The Cave heeft zijn eigen sfeertje met een 2D speelstijl in een 3D wereld, waarmee het vasthoudt aan het verleden terwijl het rekening houdt met de toekomst. Naast het standaard platformen voegt developer Double Fine nog eens een heus puzzelgedeelte toe. Maar dit is niet zo standaard als je zou denken – het is namelijk afhankelijk van welke personages je gebruikt of je daadwerkelijk verder komt of niet!

Hoewel je geen eigen personage kunt bedenken of al meteen beschikt over stoere personages, heb je wel de keuze uit zeven verschillende personages. Ieder heeft zo zijn eigen verhaal dat zich, naarmate de game vordert, ook verder zal ontwikkelen. Waarom zijn zij eigenlijk in die grot (The Cave) belandt en wat doen ze daar precies? Daar kom je gedurende de game achter. Ook hebben zij speciale gaves of kwaliteiten die ervoor zorgen dat je tijdens een puzzel verder komt. Natuurlijk is het dan een beetje moeilijk om slechts één personage te kiezen uit zeven, dus mag je een team van drie samenstellen. Bepaalde gedeeltes van de grot zullen enkel bereikbaar zijn door middel van de gaves van één specifiek personage, dus soms zal je pad ergens doodlopen. Dit geeft een enorme boost voor de replaywaarde, aangezien je met de overige personages een geheel nieuw pad kunt bewandelen, andere mysteries kan ontrafelen en naar hartelust de omgeving kunt onderzoeken.

Offline coöp

Natuurlijk zou deze game niet af zijn als er geen gebruik gemaakt werd van de schreeuw om een coöperatieve speelwijze. Deze zit er dan ook in verwerkt met de mogelijkheid om twee extra controllers erbij te nemen en met z’n drieën te spelen. De game maakt geen gebruik van split-screen en je zult dus continu bij elkaar in de buurt moeten blijven. Is dit in verband met het oplossen van een puzzel niet mogelijk, omdat je op twee uit elkaar liggende plekken tegelijkertijd moet zijn? Dan is het wel mogelijk om naar het camerapunt van een ander personage te wisselen. Tijdens het spelen ben je dan wel aangewezen op een ander, maar dat is niet zozeer een probleem. Je kunt elkaar gemakkelijk bijstaan, omdat de game geen online coöp heeft. Slechts spelers die zich bij je op de bank hebben gevoegd zullen toegang hebben tot de game.

Voorlopige conclusie:

The Cave mag er dan wel vrij simpel uitzien, maar qua speelwijze is dat absoluut niet het geval. Het spelen in 2D gaf ons het gevoel weer eens echt old school bezig te zijn, terwijl het 3D platformen, de puzzels en de mogelijkheden omtrent de personages ons toch verzekerden van de 21e eeuwse invloeden. Er is misschien nog een lange weg te gaan, omdat het spelen toch af en toe wat minder gladjes verliep dan verwacht. Desalniettemin kregen we het idee dat het hier slechts het rechtstrijken van kleine kreukels betreft. De kleine imperfecties waren natuurlijk aanwezig zoals bij elke game die nog niet uit is en wij weten dat het bij Double Fine in goede handen ligt. Wordt het net zo’n platformsucces als de digitale hit Limbo? Wij weten het niet, maar komt het in de buurt? Dat zou best wel eens kunnen.