Review: Anomaly: Warzone Earth – Het kan zijn dat de naam Anomaly: Warzone Earth sommigen bekend voor komt. Deze game kwam officieel in april 2011 naar de Android Market en App Store op de mobiele telefoons. Vervolgens kreeg de game, verspreid over heel wat maanden, een release voor de PC, MAC, Xbox 360 en nu uiteindelijk ook voor de PlayStation 3. Voor een bedrag van €8,99 kan de game aangeschaft worden in de PlayStation Store en voor de mensen die Anomaly: Warzone Earth niet kennen, gaan wij eens even haarfijn uitleggen hoe de game in elkaar zit.

Routeplannen 2.0

We hebben ons vast allemaal wel eens verveeld en daardoor zijn we maar online spelletjes gaan spelen. Een zeer bekend genre is toch wel de ‘Tower Defense’ game. Bij deze games is het de bedoeling om een arsenaal aan torens, turrets en dergelijke op te stellen om zo binnendringende troepen om te leggen.

In Anomaly: Warzone Earth is het geheel het tegenovergestelde. Ditmaal ben jij de indringer en is het jouw de taak om je kolonne in leven te houden in het geweld van Bagdad. In deze game neem jij niet de besturing over de kolonne in handen, maar moet je een route uitstippelen om de kolonne veilig bij het eindpunt te krijgen. In de tussentijd neem jij de besturing over het enige mannetje dat bij de militaire stoet rondloopt en kan jij op ieder moment de route aanpassen en je voertuigen ondersteunen met reparaties, decoys en smokescreens.

Gameplay

De gameplay van Anomaly werkt heel erg simpel, maar ontzettend effectief. Door middel van driehoekje kan je ieder moment je route aanpassen, omdat er soms meteoorinslagen zijn die je dwingen om een omleidende route te volgen. In gevechten met turrets gaan je troepen langzamerhand ook dood, dus jij zal ze moeten repareren tijdens de gevechten en dit kan simpelweg met één druk op de knop.

Zijn je troepen bijna dood en kan je ze niet meer repareren? Zet een decoy in zodat de aandacht van de turrets wordt afgeleid of creëer een rookgordijn, zodat de turrets je kwijt zijn en jij ongezien door kan sneaken. Uiteraard kan het zijn dat je geen van allen meer tot je beschikking hebt, daarom zijn er continu vliegtuigen in de weer die pakketjes lossen met reparaties, decoys en smokescreens. Het is dan wel jouw taak om ze zo snel mogelijk op te pakken, want ook jij kan doodgaan.

Af en toe zal je de route ook aan moeten passen om zoveel mogelijk geld op te pikken. Met dit geld kan jij extra militaire eenheden aanschaffen of je huidige kolonne upgraden zodat deze een stuk sterker is. Kom je op een langere kale weg terecht waarop niks of niemand te bekennen valt? Of gaat het je allemaal net wat te traag? Met behulp van de L2/R2 toetsen kan je de tijd versnellen.

Ben je klaar in Badgad? Dan staan er ook nog wat levels op je te wachten in Tokyo. Tevens is ieder level op drie verschillende moeilijkheidsgraden te spelen, dus je bent ook nog wel even bezig om alles behaald te hebben.

Graphics & Sound

In grafisch opzicht is de game ook niet achterhaald en doet hij leuk mee voor een PSN game. Met veel auto’s die in de fik staan en op zich vrij gedetailleerde turrets is de game verre van lelijk te noemen. Het enige jammere is dat je af en toe wel eens door gebouwen heen kan lopen en dit is toch best wel ongeloofwaardig, want je bent geen supersoldaat of iets dergelijks. Dit kan natuurlijk wel verholpen worden door middel van een kleine patch.

Het geluid is ook heerlijk: in het menu en tijdens de levels is er een inspirerend nummer te horen dat je geheel in de oorlogssfeer brengt. Je opdrachten worden gegeven door een hogere eenheid met een Bear Grylls-achtige stem en hij legt je tevens haarfijn uit hoe de game precies werkt. Buiten de muziek en je opdrachtgever klinken de schoten zoals het hoort en bij de explosies hoort een waardige knal.

Verveel je je of wacht je nog op de grote titels die binnenkort allemaal gaan verschijnen en hou je wel van actie? Dan is Anomaly: Warzone Earth zeker een leuke game om tussendoor te spelen. In het wilde weg rond schieten is er niet bij, maar tactisch jezelf naar het eindpunt leiden is het grote doel. De graphics zijn zeker leuk te noemen en op het geluid valt niet veel aan te merken.  Voor een bedrag van €8,99 kan je deze game oppikken en we garanderen je dat je wel wat uren zoet bent om je door Bagdad en Tokyo heen te werken op drie verschillende moeilijkheidsgraden. Het enige nadeel  is dat deze versie ongeveer drie keer zo duur is als de mobiele versie. De mobiele versie heeft daarentegen niet de beschikking over de levels in Tokyo.

• Veel levels
  • Verschillende moeilijkheidsgraden
  • Originele gameplay