Hands-on: Far Cry 3 – Dit had de perfecte vakantie moeten worden. Parachutespringen, diepzeeduiken, de jungle in trekken… dat soort dingen. De locatie: een prachtig eiland waar alles lijkt mee te zitten. Voor even dan toch. Want voor je precies weet wat er gebeurt worden jij en je vrienden ontvoerd en word je samen met je broer wakker vastgebonden in een kooi, terwijl een gek met een hanenkam intimiderend op je inpraat. Op dat moment besef je dat op dit eiland niets is wat het lijkt. Hier is overleven meer dan op het juiste moment room service bellen. Survival of the fittest, letterlijk én onmiddellijk. Far Cry 3, dames en heren!

Vete met Vaas

In de zomerfabriek in Antwerpen – de locatie waar ook het interview van vorige week plaatsvond – kregen we de kans om de eerste vier à vijf uur van de singleplayer campagne te spelen. Een gelegenheid waar we uiteraard geen neen tegen zeggen. Eenmaal geïnstalleerd in een comfortabele zetel tegenover een gigantisch beeldscherm, krijgen we een introfilmpje voorgeschoteld dat in de bovenstaande inleiding samengevat wordt. Op E3 profileerde Vaas zich al snel als de Far Cry 3 antagonist van dienst en de eigenlijke game begint met uit te leggen waarom hoofdpersonage Jason Brody een eitje met Vaas te pellen heeft – en dat is nog licht uitgedrukt.

Wanneer Vaas jou en je broer eindelijk alleen laat, profileert deze laatste zich al snel als een ware Rambo. In een mum van tijd weet hij zich los te wringen en ook jou uit je hachelijke positie te bevrijden. Even later ligt de bewaker die nietsvermoedend langs kwam struinen dood op de grond en sluip je achter je broer aan, op zoek naar een ontsnappingsroute uit het vijandelijke kamp. Het wordt al snel duidelijk dat je meest naaste familielid ooit nog in het leger gediend heeft en bijgevolg heel goed weet wat-ie doet. Jij daarentegen bent meer het type dat graag gezellig thuis op de bank zit en van de actie op zijn televisiescherm geniet. Lang zal dat echter niet meer duren.

Aanvankelijk lijkt Vrouwe Fortuna zich aan jouw zijde te bevinden, maar die illusie sterft snel een luidruchtige dood. Je broer sterft in jouw armen nadat Vaas hem vrijgevig op een kogel trakteerde en geeft jou – waanzinnig als-ie is – met dertig seconden voorsprong een kans om te ontsnappen. Na een hallucinante spurt door de jungle word je van Vaas (en de verdrinkingsdood) gered door één van de Rakyat, een factie op het eiland die alles in het werk stelt om Vaas van zijn al dan niet denkbeeldige troon te werpen. Een goed doel waar jij je al snel honderd procent voor inzet, al is wraak niet je enige drijfveer: je wilt immers ook je vrienden terugvinden.

Het wauw-effect

Je nieuwe makker, die eigenlijk wel wat weg heeft van de snel pratende journalist Reuben uit Far Cry 2, legt je vervolgens haarfijn uit hoe je de game de komende uren dient te spelen. In ons interview gaf producer Dan Hay al aan dat Ubisoft met Far Cry 3 een onvervalst wauw-effect wil oproepen en wat ons betreft is de ontwikkelaar daar met verve in geslaagd. Om deze doelstelling te verwezenlijken wordt leentjebuur gespeeld bij die andere populaire Ubisoft-reeks: Assassin’s Creed. Om de omgeving in kaart te brengen dien je elektriciteitstorens in de spelwereld te beklimmen om daar een stoorzender uit te schakelen. De vergelijking met de viewpoints uit AC is snel gemaakt.

Gedurende onze speelsessie hebben we vier torens beklommen, telkens met hetzelfde effect. De tocht naar boven is altijd net wat anders – kwestie van vooral geen repetitieve ervaring af te leveren – maar eens je de top hebt bereikt, sta je gegarandeerd met je kin tot op de vloer te gapen naar het uitzicht. Het eiland strekt zich naar alle kanten mijlenver uit en vanuit je verhoogde positie kan je aan alle kanten de pracht en praal van de jungle aanschouwen. Een privilege. Grafisch merkten we wel op dat de PS3 versie nog niet kon tippen aan die van de Xbox 360, met pop-up en her en der wat wazige textures als voornaamste boosdoeners. Dit zou volgens Ubisoft in de winkelversie opgelost zijn.

Wat voor tattoo had u gewild?

Far Cry 3 blijkt – voor wie dat nog niet doorhad – al snel veel meer dan een simpele shooter te zijn. De game maakt namelijk bijzonder veel gebruik van elementen die je doorgaans eerder zou verwachten in de gemiddelde RPG. Zo is het verzamelen van items een belangrijk aspect van het spel, of toch voor diegenen die er graag gebruik van willen maken. De juiste combinaties van bloemen – de ene al wat zeldzamer dan de andere, wie zoekt die vindt! – leveren spuitjes vol geneesmiddelen en andere, meer dubieuze inhouden op, terwijl het jagen, doden en vervolgens villen van de dieren die op het eiland leven materiaal oplevert voor een grotere riem of rugzak.

De RPG-invloeden van Far Cry 3 worden echter vooral duidelijk aan de hand van de EXP die je verdiend met elke piraat die je een enkeltje richting het hiernamaals bezorgd. Headshots zorgen uiteraard voor een bonus en meer van dat soort ongein. Met deze EXP kan je skills kopen – denk bijvoorbeeld aan een ‘death from above’ takedown of de mogelijkheid om meer kogels te absorberen vooraleer je het loodje legt – die zich vervolgens door middel van een tattoo op je linkerarm concretiseren. Na verloop van tijd staat je hele arm vol met spinnen, haaien en andere machtige heersers over het dierenrijk – allemaal symbolen van jouw kunnen.

Far Cry 2, maar dan beter

De structuur van Far Cry 3 is ondertussen onmiskenbaar Far Cry 2, maar dan zonder de irritante kantjes die van deeltje twee een bij vlagen bijzonder frustrerende ervaring maakten. Voor het volledige verhaal verwijzen we jullie opnieuw door naar ons interview met producer Dan Hay van vorige week. Laten we het er hier vooral op houden dat je een enorme open wereld voorgeschoteld krijgt waarin je vrij bent om te gaan en staan waar je wilt. En dat die vervelende wachtposten dit keer naast de hoofdwegen liggen in plaats van er pal op, zodat je zelf kan kiezen of je de confrontatie aangaat of niet. Eenmaal een outpost ingenomen, blijft deze overigens ook in jouw handen.

Het eiland is allesbehalve een one trick pony. Integendeel, de omgeving waarin je rondholt is uiterst afwisselend. Tijdens onze speelsessie ontdekten we onder andere een gigantisch scheepswrak, waar zich vervolgens een intense shootout afspeelde. De wereld zit bovendien tjokvol missies. Naast het duidelijk getelegrafeerde hoofdverhaal – dat overigens zeker de moeite waard lijkt te zijn – kan je er ook voor kiezen om een indrukwekkend lijstje aan zijmissies onder handen te nemen. In de vier uur die wij speelden maakten we onder andere korte metten met een stel dolle honden en leverden we medicijnen af door met een strandbuggy langs checkpoints te racen. Variatie is het juiste woord.

De shootouts zijn vooralsnog heerlijk. Het coversysteem is eenvoudig en intuïtief, terwijl je dit keer niet als een idioot continu met je hoofd boven de aanwezige muurtjes uitsteekt (ja, Killzone 3, we kijken in jouw richting). De game is uitdagend en Ubisoft lijkt net genoeg realisme in de game te stoppen: de wapens voelen zwaar aan – geen speelgoed, dames en heren – en mêlee is lekker brutaal, vooral als je kiest voor stealth takedowns. We hebben nog niet echt kunnen testen in hoeverre je het wildleven op het eiland voor jouw kar kan spannen, maar een plotse aanval door een tijger leerde ons dat je – zelfs in een vijandelijke basis – te allen tijde op je hoede moet zijn.

Dat is een ander vlak waarop Far Cry 2 tekort schoot: het aanbieden van een reëel aanvoelende spelwereld. Met name de dieren die je verwacht tegen te komen op een langdurige trip door Afrika blonken uit door hun afwezigheid. Dat zal hier niet gebeuren; we zagen onder andere al zwijnen, de hierboven vernoemde tijger en een Komodovaraan opduiken. In Far Cry 3 kan je trouwens ook weer gebruikmaken van allerlei voertuigen. Van jeeps tot strandbuggy’s en quads, van zodiacs tot strategisch geplaatste deltavliegers… het zit er allemaal in en draagt enkel bij tot het grootse gevoel dat Far Cry 3 zo prominent uitstraalt. We hebben er één woord voor: indrukwekkend.

Een verhaaltje om af te sluiten

Ondertussen zijn we al wat verder gevorderd in het hoofdverhaal. Na een tip van de hierboven vermeldde Reuben-lookalike begeven we ons naar een lichtjes gestoorde dokter die een vriendin van ons van een zekere dood gered heeft. Hij vraagt ons om in een grot een stel hallucinerende paddenstoelen te gaan plukken (neen, we verzinnen dit niet!), zodat hij het slachtoffer beter kan verzorgen. Na een zenuwslopend tochtje onderwater bereiken we de ingang, waarna we per ongeluk een stel paddenstoelen kapot trappen en onmiddellijk beginnen trippen. We willen dit niet spoilen, maar neem alvast van ons aan dat de waanzin die Far Cry 3 heet meer dan de moeite waard is.

Voorlopige conclusie:

We kunnen jullie nog niet de volledige definitie van de waanzin geven waar Vaas het in de inmiddels legendarische trailer over had, maar we kunnen jullie wel al vertellen dat dit volgens ons niet meer fout kan gaan. Far Cry 3 is groots, episch en geeft jou de vrijheid om op je eigen houtje daarvan te genieten. Een interessant hoofdverhaal, massa’s zijmissies, bevredigende shootouts, een overschot aan opties en een RPG-aspect dat wel degelijk wat toevoegt aan het geheel… het zijn slechts enkele dingen die ons tijdens onze vier uur durende speelsessie opvielen. We kunnen niet wachten om ons tropische avontuur verder te zetten. Dit wordt een topper.