Review: The Unfinished Swan – Jaarlijks zien we op beurzen waar wij aanwezig zijn een enorme hoeveelheid games. De meeste aandacht gaat vanzelfsprekend uit naar de echte grote titels, maar als we tijd over hebben nemen we altijd even de moeite om de wat kleinere titels te bekijken. Zeker bij Sony is dat altijd wel even de moeite waard, want tussen de forse hoeveelheid PlayStation Network games die ze uitbrengen, zit altijd wel een parel. Vorig jaar was dat Journey, wat bij de release eerder dit jaar een unanieme topper was. Dit jaar wist The Unfinished Swan mij gelijk in te pakken door de unieke grafische stijl en gameplay.

Een game dat anders is dan welke game dan ook

The Unfinished Swan is een game dat zich van elke andere game weet te onderscheiden doordat het iets nieuws doet en juist die originaliteit valt aan te moedigen, want dit levert ervaringen op die je langer zal bijblijven dan de gemiddelde shooter, hoe vet en goed die ook is. The Unfinished Swan draait om een klein jongetje die luistert naar de naam Monroe. Zijn moeder is helaas te komen overlijden en hij is dus genoodzaakt om te verhuizen naar een weeshuis. Hij mag naar dit weeshuis één schilderij meenemen en hij kiest voor het schilderij ‘De Zwaan’. De reden hiervoor is dat dit schilderij het favoriete schilderij van zijn moeder was, die ze zelf schilderde.

Dit schilderij is echter niet af en vandaar de titel van de game. Op een gegeven moment komt dit schilderij tot leven en je beland als Monroe in een magische wereld, waar je een zwaan moet achtervolgen en dat levert je een tocht op door vijf totaal verschillende levels. In deze levels staat schilderen centraal, want je betreed als het ware een koninkrijk van een koning die zelf ook een voorliefde voor schilderen had. Echter is zijn schilderwerk niet bepaald efficiënt geweest, althans niet in het eerste level.

Van verf naar water naar een magische kwast

Het volledige eerste level is wit en middels de triggers kun je zwarte verfklodders rondspuiten. Gevolg hierdoor is de contouren van het level zichtbaar worden en op die manier kun je de juiste route in het level vinden. De koning kreeg echter gezeur van zijn volk dat niemand de weg kon vinden en in het tweede level heeft de koning er schaduwen bij geschilderd en op die manier word je tocht al wat gemakkelijker. Gaandeweg in de game zul je steeds meer van de levels te zien krijgen, waardoor het verven op ten duur ook niet relevant meer is, dus je zult op een gegeven momentje mogelijkheid om verfklodders rond de gooien inwisselen voor water.

Dit water is weer van belang om jezelf van A naar B te bewegen, want de stad van de koning is op bepaalde gedeeltes vervallen en dan zul je de vele klimop planten die de game rijk is moeten aanwenden. Aangezien klimop planten in feite tegen alles op groeien dien jij met waterdruppels het gedeelte waar je heen moet te besproeien en op die manier stuur je indirect de klimop planten de gewilde richting uit. Tegen het einde krijg je de mogelijkheid om zelf blokken te creëren met je kwast en dat levert je de mogelijkheid op om zelf bepaalde routes op te stellen zodat je bij je eindpunt uitkomt.

In dat opzicht is de game qua gameplay behoorlijk gevarieerd en niet alleen met verf rondspuiten, zoals de trailer doet vermoeden. Ook is de game niet geheel in het wit, want verder op in de game is verf eigenlijk totaal niet relevant meer en hierdoor wissel je dus van soorten materiaal om rond te spuiten wat niet alleen gevarieerde gameplay, maar ook afwisselende puzzels oplevert. Naast dat je bezig bent om de zwaan te volgen in het level zul je ook de nodige objecten moeten opzoeken en verzamelen wat goed bijdraagt een de replay waarde.

Zoek naar wanden en ballonnen

Zo zijn er in ieder level wel een aantal wanden te vinden waarop het verhaal van de game wordt uitgelegd. Deze zul je eerst moeten vinden en het is aan te raden dat te doen, anders begrijp je er weinig van. Verder zijn er in ieder level ballonnen verstopt en deze dien je allemaal te verzamelen om hiermee bepaalde extra’s vrij te spelen. Denk dan aan een slang waarmee je in hoog tempo verf of water rondspuit. Het zijn vooral kleine extra’s, maar deze ballonnen die soms erg goed verstopt zijn motiveren je om de game nogmaals te spelen.

Bestuur de game zoals je het zelf wilt

De game spelen kan op twee manieren. Zo kun je op een klassieke manier met de DualShock aan de gang en de besturing beperkt zich tot bewegen middels de analoge stick, het afschieten van verfklodders en waterspatten gaat met de L en R knoppen en verder kun je met het kruisje springen. Iets dat iedereen binnen luttele seconden onder de knie heeft en de game laat zich op een prima wijze besturen. Als je een PlayStation Move hebt, dan kun je de game ook zonder enig probleem met deze controller besturen. De besturing is min of meer identiek aan de besturing met de DualShock, alleen beweeg je nu door de PlayStation Move te bewegen. Hiermee is The Unfinished Swan ook gelijk een PlayStation Move game die voor de verandering boven verwachting goed werkt.

Wel is het fijn dat je zelf de keuze hebt in het besturen en beide manieren werken als een zonnetje wat een positief punt is. Wat tevens een positief punt is, is het audiovisuele aspect. De game kent een heerlijk rustgevend deuntje dat je tijdens het spelen hoort en wat goed bijdraagt aan de sfeer. Daarnaast is de Nederlandse voice-acting ook goed te noemen. Visueel is het een verhaal apart, want de game kent door de unieke opzet een ietwat andere grafische stijl dan je gewend bent, zeker in het eerste level waarin alles in de eerste instantie wit is. Gaandeweg zie je uiteraard steeds meer kleuren en wat vooral opviel is het ongekend hoge niveau leveldesign.

Briljant leveldesign

Het ontwerp van de levels is werkelijk briljant en fantastisch vormgegeven dat je soms rustig even de tijd neemt om rond te kijken. Zeker als je het enorme doolhof te zien krijgt vlak voordat je deze betreed. Kortom, The Unfinished Swan is een artistiek hoogtepunt zoals je ze maar zelden gezien hebt. Het verhaal is wat aan de wazige kant en op een gegeven moment zelfs een mindfuck, iets wat wij erg waardeerden. Dan te bedenken dat er zo hier en daar leuke easter-eggs in de game verstopt zitten en dat de game zich richting het einde niet serieus neemt. Vreemde en ook wel unieke is dat de game een behoorlijk serieuze uitstraling kent, maar dat het zowel qua gameplay als algehele invulling een mix is van totaal uiteenlopende elementen.

Hiermee onderscheid The Unfinished Swan zich van elke andere game en de invulling van de levels is zowel briljant als uniek te noemen. In het eerste level ben je bijvoorbeeld vooral een weg aan het zoeken door alles zwart te klodderen en drie levels verder ben je bezig met het zoeken naar een oplossing om verder te komen in het level middels klimop planten en tegen het einde creëer je zelf platformen om zo verder te komen. We hadden eerder al het één en ander op beurzen gezien, maar toch wist de game ons behoorlijk te verrassen in de variatie van levels en de manier waarop de game was opgezet.

The Unfinished Swan is naar mijn mening de tweede fenomenaal goede PlayStation Network game (na Journey) die echt wat anders doet en hier nog met vlag en wimpel in slaagt ook. De variatie in de levels is enorm, alsook de speelwijze verder zijn de artistieke levels een geval apart. Met name omdat je dergelijk leveldesign nooit eerder gezien hebt. De variatie in speelstijlen maken de game des te unieker en het is fijn om een game te zien en spelen die perfect werkt met de PlayStation Move. Met een uur of drie ben je er wel doorheen, wat relatief kort is, maar de game nodigt je uit om deze nogmaals te spelen wat een totaal net aantal speeluren oplevert. Concluderend is The Unfinished Swan in elk aspect een absolute topper en een aanschaf is dan ook absoluut aan te raden. Eén van de beste PlayStation Network games van dit jaar.

• Briljant leveldesign
  • Unieke gameplay
  • PlayStation Move besturing werkt als een zonnetje