Review: The Walking Dead Episode 4: Around Every Corner – Eerder dit jaar kwam Telltale Games met de episodische game The Walking Dead. Een titel die onder het point and click genre valt, maar al snel bleek dat de studio iets totaal nieuws had neergezet binnen het genre. Vanaf het begin in de eerste episode werden we gegrepen door het verhaal en de personages. Het wist gelijk de welbekende vibe neer te zetten die we terug zagen in de televisieserie, welke helaas alleen in de Verenigde Staten wordt uitgezonden. Nu zijn we alweer aangekomen bij de vierde van de vijf episodes. Dit betekent dat het einde van het eerste seizoen echt in zicht is en het wordt er niet vrolijker op.

Een spookstad of niet?

In The Walking Dread draait het voornamelijk om de karakters Lee en Clementine, maar eigenlijk heeft het verhaal toch echt de hoofdrol. Je ervaart alles vanuit Lee en zal wederom in deze afleveringen beslissingen moeten nemen en uitspraken zullen doen, welke meteen of later weer effect kunnen hebben. Het begint al bij de start van deze episode (let op: lichte spoilers), waar de overgebleven groep door middel van een trein aankomt in een havenstadje. De groep, waaronder Lee, Kenny, Ben en natuurlijk Clementine hopen daar een boot te vinden om zo veilig naar een andere locatie te gaan. De laatstgenoemde heeft echter nog steeds de hoop haar ouders te vinden terwijl dit in een met Walkers bevolkt land een utopie lijkt te zijn.

De stad lijkt op het eerste gezicht een spookstad, maar al snel blijkt dat deze stad ook overspoeld is met Walkers. Er gebeuren echter nog meer rare dingen, zoals kerkbellen die plots luiden en schaduwen die over de daken bewegen. Het lijkt wel alsof geen één plaats meer veilig is door de Walkers, maar ook voor de overlevenden die allemaal hun eigen hachje willen redden. Er wordt uiteindelijk gezocht naar een boot om weg te varen, maar dit lijkt in eerste instantie kansloos. Via de zoektocht naar een boot wordt er wel langzaam, maar zeker meer duidelijk over wat zich daar afspeelt. We gaan hier echter niet te diep op in, want dan verklappen we een groot deel van het verhaal tijdens deze episode. Wat we wel willen zeggen is dat Telltale Games opnieuw met een scenario komt dat best realistisch is als er een zombie outbreak of zelfs een natuurramp zou plaatsvinden.

Het gaat weer om Lee, maar ook om een gezamenlijk doel

We hebben het dan vooral over wat mensen in grote groepen zouden doen of dat er selectief wordt gedacht over mensen. Die persoon is bijvoorbeeld wel gezond en de ander is een blok aan het been van een groep enzovoort. En hoewel het verhaal aan het begin best boeiend is en de groep grip probeert te krijgen op de tegenvallers in de stad komt het allemaal maar zeer traag op gang. Het is duidelijk dat Telltale Games meer aandacht wilde vestigen op het aspect van de menselijke gedachte en overlevingsdrang. Echter is deze aflevering vooral toegespitst op Lee en het komt dan ook weer neer op keuzes. Het zijn van die keuzes waar je eigenlijk één kant moet kiezen. Kies je voor de steun van bijvoorbeeld Kenny, dan weet je dat dit voor druk zal zorgen binnen de groep.

De groep heeft immers al zoveel ingrijpende en gruwelijke momenten meegemaakt wat diepe littekens heeft achtergelaten, alsook de verschillen tussen elkaar heeft aangeduid. Echter zal één gezamenlijk doel de groep bij elkaar houden en daarvoor moeten de nodige risico´s worden genomen. Men vindt namelijk vlakbij hun veilige haven een boot, waar alleen wat aan mist. Het doel is vervolgens dat een aantal leden van de groep op zoek gaan naar verschillende onderdelen en dit weet de groep bij elkaar te houden op de langere termijn, want ze kunnen dit niet alleen. Tijdens deze opdrachten moet je wederom het nodige zoekwerk doen wat over het algemeen vrij gemakkelijk is. De nadruk ligt dan ook niet zozeer op het puzzelen, maar meer op de uitkomst, want hierdoor leer je steeds meer van de omgeving, welke ook zo zijn eigen verhaal heeft.

Terugkerende quick time events en zoekwerk

Toch zullen er weer van die momenten zijn waar je in een vlug tempo op kruisje moet rammen wanneer een Walker je dreigt te bijten. Het zijn elementen uit de game die we onderhand wel kennen, maar echt oud wordt het niet. Je zult echter wel vaker jouw pistool oppakken en Walkers hun hoofd er kundig mee af schieten. Dit is alleen wat simpel en veel kan hier niet fout gaan. Aan de andere kant voel je wel de dreiging van de naderende Walkers wat ervoor zorgt dat je soms weer vol met spanning zit toe te kijken. Naast het schieten ben je weer vaak aan het zoeken naar voorwerpen, welke je kunt gebruiken dus in dat opzicht is het vooral meer van hetzelfde. Toch hadden we het gevoel dat dit echt één van de wat saaiere episodes (qua actie) was tot nu toe. Daarbij komt het aan het einde net iets te snel achter elkaar gaat op het vlak van het verhaal. Het is dan wel weer zo dat dit een opbouw is naar een actievol slot, welke je serieus bij de strot grijpt en met een rot gevoel blijft zitten.

Geen grafische bugs te bekennen deze keer

Je wordt dus opnieuw geconfronteerd met zeer lastige keuzes en het kiezen van een kant en dit allemaal in de grimmige sfeer van de game. Dit komt, zoals we in de andere reviews al schreven, door de grafische stijl van de game met veel bruine tinten en de treurige soundtrack. Op het vlak van graphics mag je dan weer hetzelfde verwachten en hier is dan niet zoveel nieuws onder de zon. Echter zagen we in de vorige episode wat grafische foutjes, welke ons wat uit de game haalden, zoals een gitaar die door een personage stak. In deze episode zijn we niets van dit alles tegengekomen en het lijkt dan ook dat Telltale Games meer tijd heeft gestoken in het afwerken van de game. Vandaar dat deze episode hoger scoort op dit onderdeel. Het is allemaal erg treurig, maar toch ook weer prachtig en het weet precies de juiste snaar te raken. Zo druipt het verdriet werkelijk van de gezichten af wat heel knap is.

De vierde episode is er weer eentje die je lang zal bijblijven en doet hunkeren naar die ene laatste aflevering. Hoe erg het einde ook zal zijn: wij kunnen echt niet meer wachten. De opbouw van het sterke verhaal, gruwelijke gebeurtenissen, confrontaties met Walkers en alle emoties tot gevolg zijn weer present en het einde van de groep lijkt niet ver weg. Qua gameplay is het weer wat zoekwerk en spannende en actievolle quick time events uitvoeren, maar dat is niet het belangrijkste aspect van de game. Dat werd nog maar eens duidelijk in deze episode, welke je serieus als een Walker bij de hals grijpt. Het is dan allemaal wel een erg treurige bedoeling, maar wel in een hele goede vorm hoe raar dat ook klinkt. Toch was het een wat meer saaie ervaring op het einde na dan, want deze zat vol met bizarre momenten. Maar wat er ook gebeurt in de volgende aflevering: deze episodische game is nu al één van mijn persoonlijke hoogtepunten qua games van dit jaar.

• Wederom sterk geschreven
  • Nieuwe en boeiende personages
  • Weer die keuzes