Review: New Little King´s Story – Stel je voor: je bent koning in jouw eigen grote koninkrijk, waar je alle luxe hebt die je maar kunt wensen. Klinkt leuk toch? Totdat dit door een monster vernietigd wordt en je weer helemaal vanaf nul moet beginnen. Dat is de basis van het drie jaar geleden verschenen Little King´s Story voor de Nintendo Wii, maar diezelfde ontwikkelaar (Marvelous Entertainment) en Konami brachten er onlangs een vernieuwde versie van uit voor de PlayStation Vita. Koningwaardig of rijp voor de diepste kerker in het kasteel?

Ga op pad en verzamel items en geld

Je raakt dus aan het begin jouw koninkrijk kwijt en moet alles weer opbouwen. Dit doe jij zoals reeds gezegd als koning, welke jij zelf een naam kunt geven. Je kunt er voor kiezen om de standaardnaam (Corobo) te behouden of in ons geval er Koning Roel van te maken. Hoewel jouw koninkrijk ten onder is gegaan zijn er gelukkig een handjevol overlevenden die zich geëerd voelen om aan jou de basis van de game uit te leggen. Zo krijg je te horen dat je de wereld moet gaan verkennen om zo items en geld te verzamelen. Dit ligt allemaal verspreid door de wereld, maar om deze te vinden heb je wel manschappen nodig. Allereerst bouw je een leger op, want je moet immers wel beschermd zijn en als een echte koning pak jij pas jouw zwaard op als het echt nodig is. In de eerste instantie bouw je dan ook een klein dorp waar andere overlevenden op af komen.

Je begint dus met wat soldaten en vervolgens krijg je boeren (kunnen items opgraven) tot je beschikking. Met de soldaten of grunts, zoals deze in de game heten, kun je op een verkenningstocht gaan en al gauw kwamen we de eerste monsters tegen. Het hele land zit er vol mee en door het verslaan van deze monsters krijg je items. Als je ze namelijk naar het hiernamaals slaat, laten deze een variatie aan items vallen. Door het verslaan van grote monsters (wat vaak via kleine quests gaat) speel je weer nieuwe gebieden vrij, welke dan veilig zijn om op te bouwen. Het verslaan van deze monsters is niet al te moeilijk en eigenlijk net iets te simpel als het om het vechten gaat. Met de linker analoge stick richt je en door vervolgens op vierkantje te drukken vallen zij aan. De soldaten rennen dan als een dolle stier naar het monster om er op los te slaan.

Bedien het vechten met het touchscreen

Klinkt spectaculair, maar door het nogal kinderachtige doch vrolijke en kleurrijke stijltje oogt het wat simpel, zoals we eerder al aangaven. Daarbij komt ook dat we nooit het gevoel hadden dat we honderd procent controle kregen over onze mannelijke en vrouwelijke soldaten wanneer we op deze manier speelden. Dit komt doordat het richten nogal inaccuraat is. Door op de rechtertrigger te drukken zie je wel een stippellijn waar je jouw soldaten naartoe kunt sturen. Zeker in de drukkere gevechten later in de game met meer vijanden om je heen werkt dit gewoon niet handig. Ze missen dan vaak hun doel en vallen dan neer. Gelukkig is daar wel het touchscreen, wat in deze gevallen uitkomst biedt, want de besturing via deze manier werkt een stuk prettiger. Je kunt namelijk vijanden snel selecteren en aanvallen door op ze te drukken. Dan vliegen de soldaten er dus ook op af, maar mis je ze wel veel minder.

Het is wel iets dat je moet weten, want anders loop je constant te vogelen om de juiste aanvallen te plaatsen. Later zul je verschillende beroepen vrijspelen door met het verzamelde geld gebouwen aan te schaffen, waarmee je gewone inwoners kunt veranderen in bijvoorbeeld boeren of jagers, beroepen met elk hun eigen specialiteit. Het is dan ook slim om van elk een paar mee te nemen op een tocht of quest als deze beschikbaar is. Het aantal manschappen dat je bij je kunt hebben kun je later vergroten door dit aan te schaffen. Naast dat het verder ontwikkelen van jouw inwoners leuk is om te doen, is het opbouwen van jouw nieuwe koninkrijk erg geinig uitgevoerd. Zoals we al zeiden krijg je eerst de soldaten en daarna de boeren, maar door het land te verkennen en vijanden te verslaan krijg je meer geld en vrijheid, en dus ook meer mogelijkheden.

Na een tijdje best herhalend

Je ziet eerst een klein dorpje, maar al snel groeit dit gestaag en zo leerden we de voordelen van de verschillende manschappen kennen. We hakten bomen om zodat we een groter gebied konden ontdekken en zo meer geld konden verdienen. Je bent dus constant aan het lopen en alle eerder genoemde activiteiten aan het uitvoeren. Als je eenmaal het einde van de dag bereikt, stuur je met één druk op de knop jouw manschappen weg, welke dan van een welverdiende nachtrust genieten. Morgen is er namelijk weer en dag vol rammen met zwaarden, boogschieten, bomen omhakken en meer. Hoewel er best wat variatie zit in de verschillende activiteiten, kunnen we niet ontkennen dat dit na een tijdje vrij eentonig werd, voornamelijk door het gebrek aan uitdaging.

Je bent vaak dezelfde dingen aan het doen en het enige waar echt afwisseling in zit zijn de grotere vijanden. Toch is het wel weer leuk om te zien wat je na een lange tocht hebt bereikt. Dit doe je door op je eigen troon te gaan zitten en dan zie je in een rap tempo wat je hebt verzameld op de trip. Tevens zie je ook hoeveel geld je hiermee hebt verdiend en dit loopt al snel op tot in de miljoenen. Via een overzichtelijk menu kun je met groot gemak met behulp van het touchscreen of via de knoppen kijken wat je wilt kopen. Zo kun je huizen bouwen, zodat je meer inwoners krijgt, welke je dus weer kunt veranderen in soldaten, jagers en meer. Later zul je ook wat meer speciale gebouwen kunnen kopen en zelfs een verzameling van dit. Deze kosten wel wat miljoenen en dus moet je hiervoor behoorlijk wat items en geld bij elkaar brengen.

Wat saai verhaal en audiovisueel niet bijzonder

Qua gameplay is het dus allemaal net iets te simpel en dat is eigenlijk ook het geval voor het audiovisuele plaatje. Hoewel de wereld en de personages vol kleur zitten en een geinig stijltje bevatten, wint het geen hoofdprijs wat betreft graphics. Textures zijn simpel alsook personages, al is dat ook wel weer eigen aan die stijl, welke vooral de kids zal aanspreken. Conversaties gaan via tekstbalken, waarbij overigens geen gesproken audio zit. En omdat het verhaal zich amper verder ontwikkelt, betrapten we onszelf na een lange tijd spelen erop dat we deze doorspoelden. Het voegt dus weinig toe aan de gehele ervaring. Het is vaak zo dat er weer een monster een gebied domineert en het monster gedood moet worden, zodat jij als speler de controle kunt krijgen. En dat dus meerdere malen achter elkaar. Veel herhaling dus.

Maar we hadden het dus over het audiovisuele plaatje. Het is dus allemaal een vrolijk, maar tegelijkertijd ook een wat mat geheel en de audio is eveneens niet denderend. Op de achtergrond klinkt een bijpassend middeleeuwse soundtrack, waar jammer genoeg weinig afwisseling in zit. Hetzelfde kan gezegd worden van de stemmetjes van de bewoners in het koninkrijk. Ze zeggen vaak hetzelfde en de geluidseffecten tijdens de gevechten stellen ook niet veel voor. Het woord simpel willen we eigenlijk niet meer gebruiken en laten we het dan maar op ‘niet bijzonder’ houden. Naast de wat matige graphics kwamen we ook wat foutjes tegen, zoals personages die vastzitten en als een gek gaan dansen, evenals een wat lage framerate bij de drukke gebieden, zoals een plek met veel gebouwen. Kortom de game zit technisch niet geweldig in elkaar en dat is best zonde.

Little King´s Story voor de Nintendo Wii was al geen geweldige game als we de reviews mogen geloven en deze versie is dat ook niet echt. Het is geen slechte game, maar het had veel beter gekund. Het vechten is te simpel, alsook de graphics en de wereld, waar weinig variatie in zit. Het beste segment van de game is de besturing door middel van het touchscreen, die echt prima werkt. Denk dan aan het bedienen van jouw manschappen tijdens gevechten of het navigeren van het menu, waar jij alle belangrijke uitbreidingen van jouw koninkrijk koopt. Het opbouwen van dit koninkrijk is verder best vermakelijk en op zeker hoogte zorgt dit voor ontspanning, maar de herhaling slaat wel snel toe, wat een demotiverende uitwerking heeft. Al bij al is New Little King’s Story een leuke game (vooral voor de kleintjes), die bij de afwerking wat mist, zoals bugs en een stotterende framerate. Hiermee rekening houdend is de prijs van €39.99 dan ook een beetje aan de forse kant.

• Geinige stijl
  • Controls via touchscreen
  • Opbouwen van koninkrijk