Forum

Topic: Toen was geluk heel gewoon …

Anoniem's avatar

Er valt mij iets op aan de pakweg laatste twee generatie gamers. Wil zeker niet iedereen over één kam scheren, maar wie de schoen past trekt hem aan.

Ben 33 en game sinds de Nintendo 8 bit. Daarna alle consoles wel in huis gehad. Vanaf de PS1 een trouwe PS gamer ondanks dat ik er ook nog andere consoles naast heb. De laatste jaren (eigenlijk vanaf het PS3 tijdperk) valt mij het vele geklaag op, onder vooral de op dat moment huidige generatie gamers. Als er online een uurtje storing is begint het geklaag op gang te komen. Na een dag vliegt het gevloek om de paar berichten om je oren. En na 2 dagen begint de onophoudelijk roep om compensatie en rechten van de gamer.

Als dit bij storingen nou om een enkele gamer zou gaan, maar nee, het worden er steeds meer. Misschien ben ik ouderwets? Vroeger was zeker niet alles beter. Online, wat was dat? Dat bestond nog niet. Tegen andere gamen hield voor mij in dat ik met slecht weer op mijn fietsje moest stappen, mijn eigen controller mee moest nemen (omdat veel vriendjes er maar 1 hadden) en bij mijn vriend op de bank plofte achter een klein SD televisietje. Dan warm worden met een bak thee en stoned van de Fruitella Mario in de NES en later SNES stoppen. Dan na een paar uur weer door diezelfde regenbui naar huis fietsen.

Dan is het tegenwoordig, hoe groot de charme van toen ook was inderdaad beter. Als ik zin heb gooi ik de PS4 aan, en wil ik tegen andere gamen dan ben ik binnen een aantal seconden online. Jeetje wat een gemak. En tja, met zulke complexe technieken en netwerken gaat weleens wat mis waardoor je even, of soms wat langer geen verbinding hebt. Vaak ook nog door schuld van derden (hackers bijvoorbeeld) waar soms weinig aan te doen is, hoe goed je beveiliging ook is. Dat soort dingen gebeuren nou eenmaal. Je kan nog zo’n dik slot om je fiets hangen. Er komt vanzelf een keer iemand voorbij die een grotere slijptol of tang bij zich heeft waardoor je toch niets hebt aan dat slot. Is het dan de schuld van de slotenfabrikant dat je fiets weg is, of van de persoon met de grotere slijptol of tang?

En dan het regelmatige bijna eisen van compensatie. Hoe durf je denk ik soms. Alleen al als je naar PSN+ kijkt. Je betaald 50 euro per jaar (sommige in aanbieding zelfs minder). Dat is per dag afgerond zo’n 13 en een halve eurocent. De compensatie waar dus vaak om wordt geroepen staat dus totaal niet in verhouding met de zogenaamde geleden financiële schade.

En als we dan soms even niet online kunnen. Wat is er mis met een “ouderwetse” single player te spelen. Er zijn er genoeg waar je heel wat uurtjes in kan steken. Of doe nog gekker, en ga naar een vriend van je toe en plof samen op de bank neer, ieder een controller en gamen maar. Lust je geen Fruittella of thee? Dan ligt er vast wel wat anders in de kast. 😉

Misschien dus handig voor sommige eerst eens na te denken voordat ze gaan klagen. Dat is voor andere die positiever zijn leuker en uiteindelijk ook voor jezelf. Neem nou een voorbeeld aan de Driveclub game. Ik heb letterlijk nog nooit zo’n slechte release van een game gezien. Dan kan ik gaan klagen en mekkeren dat ik de game nog steeds niet bij mijn PSN+ heb gekregen, of zoals ik gedaan heb de game kopen, hem gaan spelen offline (want de game op zichzelf is goed), en na elke update de makers berichten sturen waar ik als gamer tegen aan loop. Dit laatste is gelukkig door heel veel gamers ook gedaan wat er nu uiteindelijk in heeft geresulteerd dat het de beste racegame van dit moment is geworden.

Het is uiteindelijk dus hoe je in het leven staat. Is het glas half leeg of half vol. Je mag hiervan vinden en op reageren wat je wil maar respecteer elkaar.

Als laatste noot wens ik iedereen hier alvast een fantastisch einde van 2014 en een 2015 met veel game plezier.

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

23 reacties

  1. 172 XP
    ThatCrazyDutchDude's avatar

    Ik denk dat het meer een combinatie is van een beetje ongelukkige service van Sony en games die half af in de verkoop worden gegooid, die zorgen voor frustratie, waaronder bij mij.
    Sinds dat je moet betalen voor psplus is het steeds slechter geworden. Het zou juist andersom moeten zijn.
    Als je heel de week werkt en je wil in het weekend eindelijk eens met je vrienden online gaan gamen en het werkt al voor de zoveelste keer niet dan kan ik mij wel voorstellen dat mensen het een keer zat worden.
    De games die je met psplus krijgt zijn nou ook niet echt helemaal mijn ding geweest, want ik houd niet van die indie games.
    Ik hoop wel dat ze die ventjes van die ddos aanval allemaal pakken en voor de geleden schade laten opdraaien.
    Dat zal aardig wat geld zijn. De Psstore die heel de kerst eruit ligt wereldwijd.
    Laat ze maar lekker de rest van hun leven betalen.

    Beste wensen!

  2. 1058 XP
    Vloetje's avatar

    King of Pop , ik ben het he-le-maal met je eens. Aan deze punten “vriend op de bank”, “dik slot om je fiets”, “PS Plus” en “Driveclub” heb ik niets toe te voegen.

    Jan Meijroos schreef hier laatst ook een column over (http://www.budgetgaming.nl/columns/columns-286.html), wat mij er van weerhouden heeft om het zelf ook te doen, maar de negatieve insteek van velen is iets waar ik me ook al een tijd aan kan storen. Wat is er gebeurd met gewoon “een leuk spelleke spelen”….?

    En ja, ook ik baal wel eens als PSN niet werkt om wat voor reden dan ook en ja, TCDD, aanpakken die gasten. Maar laten we met z’n allen niet vergeten waarom deze industrie ooit begonnen is en waarom deze industrie zo groot is geworden. Dat is gebaseerd op fun en vermaak en niet op kritiek en haat.

  3. 418 XP
    jeep82's avatar

    Ben het er helemaal mee eens. ben zelf van het bouwjaar 82 en heb nog op de atari gespeeld en toen naar de 8bit en 16bit ga maar door.
    psn plat jammer ga wel wat anders doen 😉

  4. 1306 XP
    A Gamer's avatar

    Ik zit dit echt met stomme verbazing te lezen. Je hebt een overeenkomst met Sony wanneer je lid bent van PS+. Jij bent verplicht iedere drie maanden €15,- te betalen voor hun service, en zij zijn verplicht hun service aan jou te leveren. Wanneer zij om de haverklap hun service niet kunnen leveren, terwijl jij daar wel voor betaalt, heb jij al het recht daarover te klagen. En dan doet het er helemaal niet toe hóéveel het bedrag is dat je ervoor betaald hebt. Ook heeft de consument er niets mee te maken wat voor Sony de redenen zijn dat het niet lukt. De consument betaalt Sony om de PS+ service af te leveren, en heeft er verder niets mee te maken hoe Sony dat doet. Dat is de verantwoordelijkheid van Sony.

    Dit heeft ook helemaal niets te maken met welke generatie gamer je bent, dat is echt enorme onzin. Je betaald voor iets, en dan moet het gewoon goed zijn. Dat is nu zo, en dat was het 30 jaar geleden ook. Broers van mij zijn ouder dan jou en hebben ook op heel wat consoles gespeeld. Ook zij irriteren zich kapot aan de slechte kwaliteit games en de slechte kwaliteit van het PSN. Daarbij, zeg je wel leuk dat men dan maar singleplayer games moet spelen. Ik wilde van de week met mijn broer, op mijn broer zijn PS4 verder met een PSN-game welke hij had gekocht uit de Store, maar dat was niet mogelijk omdat de game geverifieerd moest worden via het PlayStation Network. Ook al was het een singleplayer game.

    Het stuit me trouwens enorm tegen de borst dat je iedereen die kritisch is wegzet als een stel negatievelingen, om daarna mensen te vragen kritiek voor zich te houden omdat dit leuker is voor ‘de positievelingen onder ons’. Als Sony een game released, zó slecht als DriveClub, komt het de industrie ten goede dat daar forse kritieken op worden geüit. De hele gamesindustrie wordt namelijk slechter en slechter en is tè commercieel geworden. Ontwikkelaars en uitgevers zoals Ubisoft, EA en Activision brengen het ene spel na het andere op de markt dat niet af is en niet goed werkt. Als men hierop reageert zoals jij dat doet, door “lekker positief te blijven over deze games”, accepteren gamers deze kwaliteit spellen en wordt dit een trend. De enige manier om dit af te straffen is door dit soort games (DriveClub–wat inmiddels goed verkoopbare game is, Unity, BF4, Destiny, e.a.) bij de release te boycotten. En ja, om te vragen om compensatie wanneer het niet goed is en je het toch gekocht hebt. De enige manier om deze bedrijven het te laten voelen is door ze financieel te pakken, door ze negatieve publiciteit te geven. Dat is waar ze harder voor gaan lopen, en dat is waarvoor ze kwaliteit zullen verbeteren.

    Ik heb geen PS+ meer en ben pas van plan het te vernieuwen wanneer Sony de service eens gaat verbeteren, het PSN eens sneller maakt, zorgt voor minder downtime, en het aanbod aan PS+ titels verbetert. Op de PS3 vond ik het allemaal prima omdat het gratis was, nu willen ze er geld voor, dan mogen ze erin gaan investeren ook.

  5. 2457 XP
    peyj's avatar

    Ik zit dit echt met stomme verbazing te lezen. Je hebt een overeenkomst met Sony wanneer je lid bent van PS+. Jij bent verplicht iedere drie maanden €15,- te betalen voor hun service, en zij zijn verplicht hun service aan jou te leveren. Wanneer zij om de haverklap hun service niet kunnen leveren, terwijl jij daar wel voor betaalt, heb jij al het recht daarover te klagen. En dan doet het er helemaal niet toe hóéveel het bedrag is dat je ervoor betaald hebt. Ook heeft de consument er niets mee te maken wat voor Sony de redenen zijn dat het niet lukt. De consument betaalt Sony om de PS+ service af te leveren, en heeft er verder niets mee te maken hoe Sony dat doet. Dat is de verantwoordelijkheid van Sony.

    Dit heeft ook helemaal niets te maken met welke generatie gamer je bent, dat is echt enorme onzin. Je betaald voor iets, en dan moet het gewoon goed zijn. Dat is nu zo, en dat was het 30 jaar geleden ook. Broers van mij zijn ouder dan jou en hebben ook op heel wat consoles gespeeld. Ook zij irriteren zich kapot aan de slechte kwaliteit games en de slechte kwaliteit van het PSN. Daarbij, zeg je wel leuk dat men dan maar singleplayer games moet spelen. Ik wilde van de week met mijn broer, op mijn broer zijn PS4 verder met een PSN-game welke hij had gekocht uit de Store, maar dat was niet mogelijk omdat de game geverifieerd moest worden via het PlayStation Network. Ook al was het een singleplayer game.

    Het stuit me trouwens enorm tegen de borst dat je iedereen die kritisch is wegzet als een stel negatievelingen, om daarna mensen te vragen kritiek voor zich te houden omdat dit leuker is voor ‘de positievelingen onder ons’. Als Sony een game released, zó slecht als DriveClub, komt het de industrie ten goede dat daar forse kritieken op worden geüit. De hele gamesindustrie wordt namelijk slechter en slechter en is tè commercieel geworden. Ontwikkelaars en uitgevers zoals Ubisoft, EA en Activision brengen het ene spel na het andere op de markt dat niet af is en niet goed werkt. Als men hierop reageert zoals jij dat doet, door “lekker positief te blijven over deze games”, accepteren gamers deze kwaliteit spellen en wordt dit een trend. De enige manier om dit af te straffen is door dit soort games (DriveClub–wat inmiddels goed verkoopbare game is, Unity, BF4, Destiny, e.a.) bij de release te boycotten. En ja, om te vragen om compensatie wanneer het niet goed is en je het toch gekocht hebt. De enige manier om deze bedrijven het te laten voelen is door ze financieel te pakken, door ze negatieve publiciteit te geven. Dat is waar ze harder voor gaan lopen, en dat is waarvoor ze kwaliteit zullen verbeteren.

    Ik heb geen PS+ meer en ben pas van plan het te vernieuwen wanneer Sony de service eens gaat verbeteren, het PSN eens sneller maakt, zorgt voor minder downtime, en het aanbod aan PS+ titels verbetert. Op de PS3 vond ik het allemaal prima omdat het gratis was, nu willen ze er geld voor, dan mogen ze erin gaan investeren ook.

    Ik denk dat je nu precies zijn punt duidelijk maakt. Voorheen klaagde men nooit zoveel over games. Je speelde voor de lol en de uitdaging en dat online was eerder een leuke feature dan een must. Tegenwoordig is dat natuurlijk anders want alles kan en moet online. En op het moment dat iemand niet online kan gaan alle alarmbellen af. Ja het is een dienst wat je afneemt, maar staat er ook ergens een uptime garantie van 100%? Als je ergens in het land bent en je hebt geen 3G/4G of je eigen internet provider heeft problemen, of de trein is te laat dan gaan mensen ook niet zo te keer. Ja PS+ kan beter, maar iedereen doet wel alsof PS+ alles is waar PS nog omdraait. Er zijn genoeg goede games die je offline kan spelen. Offline door onderhoudt is iets wat zo min mogelijk moet worden beperkt, maarja gezien het wereldwijd is hebben bepaalde landen er meer last van dan andere. Maar aanvallen door hackers kan je niet veel tegen doen. Betere beveiliging is één ding, maar zelfs dan kan er door een DDOS systemen down worden gehaald. Ik zeg niet dat Sony goed bezig is met PSN, maar het is een online dienst en dan heb je gewoon te maken met downtime. Sony zou wel met een compensatie mogen komen voor de tegenvallende service het afgelopen jaar.

    De game industrie is de afgelopen jaren erg veranderd, en lang niet voor het positieve. Ik stoor me ook wel aan zaken zoals niet goed afgemaakte games en onnodige DLC. Maar die games probeer ik te mijden. Ik merk wel dat ik tegenwoordig veel meer de kat uit de boom kijk met games dan dat ik pre order. Had ik eerder iedere maand wel een game in de pre order staan heb ik het laatste half jaar niks gepre-orderd. Developers geven tegenwoordig de hoge verwachtingen bij de gamer. Wanneer dan de game uitkomt en het valt tegen dan gaan mensen klagen. Beetje “valse reclame” als het ware. Zag toevallig gisteren een reclame van CoD AW, en moest gewoon lachen hoe het werd gepresenteerd. Natuurlijk tig aan citaten van reviews erin, hoge cijfers, 5 sterren dit, etc. en alleen maar cinematic beelden erin. Ze scheppen dus een beeld dat het spel geweldig is en dat is logisch want ze willen de game verkopen, maar als het in werkelijkheid tegenvalt.. Laten we maar hopen dat de game industrie een keer weer bijtrekt..

  6. 425 XP
    jamez's avatar

    ouwe lul haha

  7. 1150 XP
    DarkElement's avatar

    Ik kan me volledig in je verhaal vinden, ben 27, en die storingen kunnen mij ook gestolen worden, ik speel dan wel lekker offline of ga een film kijken of de deur uit, gezeik altijd om niks en compensatie om 2 dagen downtime. Doe eens ff normaal.

  8. 1870 XP
    R*forever's avatar

    Het is eigenlijk vrij simpel te verklaren…

    1 sinds de ps3 werden console gamers geïntroduceerd met multiplayer. Shooters en free roams/co op. Omdat de technologie zo nieuw was wou iedereen het wel eens testen. Al gouw bleek het een succes en meer een standaard te worden. Er werden meer en meer online diensten en online componenten/content voor games uitgebracht.

    Eigenlijk doe je keer op keer opnieuw hetzelfde. De formule is gewoon te verslavend. De notificaties en berichten systemen maken dat juist nog meer aanlokkelijk. De game industrie profiteert hier van…

    Moest youtube en social media niet bestaan waren er al stukken minder campagnes. Dan nu nog de patches/updates/DLC …. Ze hebben complete controle over ons.

    In de PS2 jaren waren ze al lang gedoemd als ze half afgewerkte games uitbrengen. Nu wordt er niet anders dan geëxperimenteerd met ons en is het meer een pure buisiness. Developpers creëeren misschien graag maar ze beseffen soms de gevolgen niet. Sommigen zijn dan weer verblind door het succes. Sommigen staan dan weer onder druk van deadlines. Terwijl anderen dan maar weer dingen er doodweg uit laten voor een VIP service of DLC te creëren. De gameindustrie van vroeger en nu is sterk veranderd. Geloof het of niet maar het is een van de grootste corruptste buisiness die er bestaat. En er word gewoon niks gedaan omdat alles legaal gebeurt. Het is meer een mind controlled formule. Nu zie je iedereen neuten dat hun spelletje niet werkt. Zie, ze zitten gekluisterd aan dat scherm. Gamen online heeft zeer veel voordelen maar ook zeer veel nadelige affecten. Tegenwoordig wil bijna niemand nog een singleplayer game spelen. Ze willen direct online omdat ze overspoeld zijn door media en campagnes….

    Geef mij maar liever een singleplayer game met veel content.

    2 de consoles van nu zijn meer en meer online gericht. Je bent bijna verplicht online te gaan voor een full game experience. Eens je in hun wereld betreed wordt je overspoeld met notificaties. Die je aanzetten tot iets… En uiteindelijk je doen laten inzien dat die game zo super goed is dat je hem ook moet hebben….

    Fout. Probeer eens op je gevoel een game te spelen. Kijk niet meer naar trailers want dat zijn allemaal lokkertjes. Kijk naar het concept en denk voor jezelf dat het iets is voor jou.

    Begin niet direct te denken dat je deze game moet hebben omdat het een goede review score heeft of omdat iedereen hem aanprijst …

    3 ze kunnen wel degelijk hun network verbeteren door meer personeel in te zetten, meer geadvanceerde software die files dedecteert en vervolgens verwijderd uit het TRAFFIC network. Maar dat kost zoveel dat ze dat niet direct willen. Op zen minst kunnen ze meer bandwijdte aankopen zodat de servers bv een nood generator affect creëeren of ze pas veel later vol raken zodat het al lang gedecteerd kan worden. En zelfs daar doen ze niks aan. Eerlijk is eerlijk Microsoft heeft altijd al de beste services gehad en je betaalt de 50 euro voor de online experience. Terwijl Sony je 50 laat betalen en overspoeld met games. 50 is op zich niet veel maar met zo een network lijkt het wel fraude voor kosten te besparen.

    4 en over ps plus algemeens. Het is inderdaad NICE dat je zoveel gratis games krijgt maar het is een schande dat ze enkel online werken tijdens een activatie met ps plus. Iemand die zijn account kwijt is kan letterlijk 1000 euro’s schade lijden …. Vandaar dat retail nog altijd beter is. Ps4 heeft enkel indie’s omdat ze moeilijk al hun AAA’s van amper een jaar oud al ps plus kunnen laten worden. Dus voor de hebzuchtigen –> get a job. Denken jullie nu echt dat de ps3 ook direct dit deed? De ps3 had al veel meer games en ps plus was midden in de cyclus pas geïntroduceerd. Er waren nooit recente games in de collection maar wel 2 jaar oude games. Pas op het einde van de cyclus kwamen er constant blockbusters na blockbusters. Hoe? Omdat de ps3 continue games had de laatste 2 jaren. Ps plus heeft veel games maar er waren al super veel games te koop… Over de 100den zeg maar.

    Wacht dus nog schoon 2 jaar en nie weet krijg je assassin’s creed black flag, watch dogs, tomb raider enz in de ps plus collectie …

    5 over dat gezaag dat ze niet kunnen spelen die ene dag ga ik mij niet uitspreken. Ik snap dat sommigen hard werken en dat ze zich verheugen te spelen juist op de dag dat alles gehackt wordt. Maar alstublief, hopelijk versta je dat er nog veel meer bestaat buiten gaming.

    6 anonymous zijn goede hackers. Ze doen het met een doel. Ookal zouden ze psn hacken ze doen het meteen doel. Wij zijn gewoon overspoeld door media en willen kunnen spelen maar zij streven voor rechtvaardigheid en een eerlijke wereld … Ze zijn niet kortzichtig, ze hebben een veel verdere kijk op de wereld dan wat stomme games… Ze gaan strategisch te werk voor een doel schaakmat te zetten. Als anymous een operatie opzet is het terecht en niet zomaar voor te kloten. Nu hebben ze bv lizard Squad aangepakt. De games interesseren hun niet maar het feit dat Lizard Squad miljoenen gamers hun kerstmis over hoop haalden was hun een maat tever. De echte reden dat ze achter hun gat zaten was omdat ze met het tor network aan het kloten waren.

    Anonymous beziet het tor network als een hulpmiddel. Omdat veel landen corrupt zijn is dit de perfecte oplossing voor vrijheid op het internet…

    Anyways thats it, ik wou het gewoon effe aankaarten

  9. 248 XP
    KingOfPop1981's avatar

    Ik zit dit echt met stomme verbazing te lezen. Je hebt een overeenkomst met Sony wanneer je lid bent van PS+. Jij bent verplicht iedere drie maanden €15,- te betalen voor hun service, en zij zijn verplicht hun service aan jou te leveren. Wanneer zij om de haverklap hun service niet kunnen leveren, terwijl jij daar wel voor betaalt, heb jij al het recht daarover te klagen. En dan doet het er helemaal niet toe hóéveel het bedrag is dat je ervoor betaald hebt. Ook heeft de consument er niets mee te maken wat voor Sony de redenen zijn dat het niet lukt. De consument betaalt Sony om de PS+ service af te leveren, en heeft er verder niets mee te maken hoe Sony dat doet. Dat is de verantwoordelijkheid van Sony.

    Dit heeft ook helemaal niets te maken met welke generatie gamer je bent, dat is echt enorme onzin. Je betaald voor iets, en dan moet het gewoon goed zijn. Dat is nu zo, en dat was het 30 jaar geleden ook. Broers van mij zijn ouder dan jou en hebben ook op heel wat consoles gespeeld. Ook zij irriteren zich kapot aan de slechte kwaliteit games en de slechte kwaliteit van het PSN. Daarbij, zeg je wel leuk dat men dan maar singleplayer games moet spelen. Ik wilde van de week met mijn broer, op mijn broer zijn PS4 verder met een PSN-game welke hij had gekocht uit de Store, maar dat was niet mogelijk omdat de game geverifieerd moest worden via het PlayStation Network. Ook al was het een singleplayer game.

    Het stuit me trouwens enorm tegen de borst dat je iedereen die kritisch is wegzet als een stel negatievelingen, om daarna mensen te vragen kritiek voor zich te houden omdat dit leuker is voor ‘de positievelingen onder ons’. Als Sony een game released, zó slecht als DriveClub, komt het de industrie ten goede dat daar forse kritieken op worden geüit. De hele gamesindustrie wordt namelijk slechter en slechter en is tè commercieel geworden. Ontwikkelaars en uitgevers zoals Ubisoft, EA en Activision brengen het ene spel na het andere op de markt dat niet af is en niet goed werkt. Als men hierop reageert zoals jij dat doet, door “lekker positief te blijven over deze games”, accepteren gamers deze kwaliteit spellen en wordt dit een trend. De enige manier om dit af te straffen is door dit soort games (DriveClub–wat inmiddels goed verkoopbare game is, Unity, BF4, Destiny, e.a.) bij de release te boycotten. En ja, om te vragen om compensatie wanneer het niet goed is en je het toch gekocht hebt. De enige manier om deze bedrijven het te laten voelen is door ze financieel te pakken, door ze negatieve publiciteit te geven. Dat is waar ze harder voor gaan lopen, en dat is waarvoor ze kwaliteit zullen verbeteren.

    Ik heb geen PS+ meer en ben pas van plan het te vernieuwen wanneer Sony de service eens gaat verbeteren, het PSN eens sneller maakt, zorgt voor minder downtime, en het aanbod aan PS+ titels verbetert. Op de PS3 vond ik het allemaal prima omdat het gratis was, nu willen ze er geld voor, dan mogen ze erin gaan investeren ook.

    Als je goed leest zie je dat ik mijn stukje begin juist niet iedereen over één kam te scheren.

    Kritisch mag. Moet zelfs. Maar er is een verschil tussen kritiek en geklaag/gevloek/bij het minste of geringste roepen om compensatie.

    ouwe lul haha

    “Jonge” trol. Wordt weer tijd voor potje Fifa samen.

  10. 1306 XP
    A Gamer's avatar

    Als je goed leest zie je dat ik mijn stukje begin juist niet iedereen over één kam te scheren.

    Kritisch mag. Moet zelfs. Maar er is een verschil tussen kritiek en geklaag/gevloek/bij het minste of geringste roepen om compensatie.

    “Jonge” trol. Wordt weer tijd voor potje Fifa samen.

    Klopt, je zegt het vooraf niet te doen, maar vervolgens doe je het toch.

  11. 248 XP
    KingOfPop1981's avatar

    Klopt, je zegt het vooraf niet te doen, maar vervolgens doe je het toch.

    Dat is jou interpretatie en beleving.

  12. 53 XP
    bravefencer's avatar

    Ik vind het wel goed dat die “zeikerds” er zijn. Het collectieve gezeik levert zo en dan wel iets op, ook voor de niet zeikerds zoals ik. Wat ik wel beetje irritant vind zijn al die online (crap) en gekoppelde apps aan games. Vorige week AC Unity erin geknald om ouderwets alle kisten op te zoeken, kan het niet. Die blauwe kisten moeten weer met een app en de gele weer met iets anders. Maarre back ontopic, vroeger had je andere problemen. Casettes die niet goed werken (blazen in gleuf, wie heeft dat niet gedaan op de NES, Sega, SNES), adapter van SNES, die maar een half jaar meegaat. Toen was het geklaag er ook, alleen nu zie je het meer en vaker door internet. Maar goed het recht om te klagen is er voor iedereen, die niet tevreden is.

  13. 425 XP
    jamez's avatar

    “Jonge” trol. Wordt weer tijd voor potje Fifa samen.

    haha komt vast wel goed.

  14. 4692 XP
    ps3dennis's avatar

    Ik vind het wel goed dat die “zeikerds” er zijn. Het collectieve gezeik levert zo en dan wel iets op, ook voor de niet zeikerds zoals ik. Wat ik wel beetje irritant vind zijn al die online (crap) en gekoppelde apps aan games. Vorige week AC Unity erin geknald om ouderwets alle kisten op te zoeken, kan het niet. Die blauwe kisten moeten weer met een app en de gele weer met iets anders. Maarre back ontopic, vroeger had je andere problemen. Casettes die niet goed werken (blazen in gleuf, wie heeft dat niet gedaan op de NES, Sega, SNES), adapter van SNES, die maar een half jaar meegaat. Toen was het geklaag er ook, alleen nu zie je het meer en vaker door internet. Maar goed het recht om te klagen is er voor iedereen, die niet tevreden is.

    Blazen bij de oude game-cardriche helpt niet, het was gewoon een tik die men toen van elkaar heeft overgenomen, schoonmaken met een wattenstaafje of gewoon opnieuw in de console drukken werkte wel.

  15. 2105 XP
    da_teamkilla's avatar

    Ik ben het helemaal met dit topic eens, mij zul je over het algemeen dan ook bijna niet zien klagen. Ik erger me bijvoorbeeld veel meer aan geklaag van anderen, dan aan het PSN dat er een paar uurtjes uit ligt of een game waar ik niet van houd die in de PS+ IGC verschijnt.

    Wat ik wel vreemd vind aan de gamers van de afgelopen jaren is dat het geklaag over slechte praktijken bij (grote) game releases steeds meer wordt, maar dat ze ondertussen wel gewoon blind blijven pre-orderen en season passes aanschaffen in de hoop dat het ooit op een dag beter wordt. News flash: zolang het geld bij de grote publishers binnenstroomt gaat er niets veranderen, hoeveel je ook klaagt in de comments bij het nieuwste PSX artikel. Uiteindelijk draait de gaming industrie om niets anders dan geld, hoe graag we als gamers ook zouden willen dat dit een mindere rol speelde. Klaag dus liever met je portemonnee, met je mond of keyboard kan eventueel altijd daarna nog.

  16. 1068 XP
    SkySurprise's avatar

    mensen denken tegenwoordig dat ze heilig zijn. Tja, niks aan te doen.

  17. 1891 XP
    Redrum83's avatar

    Ik ben het helemaal met dit topic eens, mij zul je over het algemeen dan ook bijna niet zien klagen. Ik erger me bijvoorbeeld veel meer aan geklaag van anderen, dan aan het PSN dat er een paar uurtjes uit ligt of een game waar ik niet van houd die in de PS+ IGC verschijnt.

    Wat ik wel vreemd vind aan de gamers van de afgelopen jaren is dat het geklaag over slechte praktijken bij (grote) game releases steeds meer wordt, maar dat ze ondertussen wel gewoon blind blijven pre-orderen en season passes aanschaffen in de hoop dat het ooit op een dag beter wordt. News flash: zolang het geld bij de grote publishers binnenstroomt gaat er niets veranderen, hoeveel je ook klaagt in de comments bij het nieuwste PSX artikel. Uiteindelijk draait de gaming industrie om niets anders dan geld, hoe graag we als gamers ook zouden willen dat dit een mindere rol speelde. Klaag dus liever met je portemonnee, met je mond of keyboard kan eventueel altijd daarna nog.

    Dit dus. Klaag met je portemonnee.

    Als je soms leest wat er gebeurd als psn eruit ligt.. man man triest gewoon.

    Zelf ben ik over een paar maandjes 32 en weet nog hoe het is om een spel te spelen met 12 floppy’s. .. Tijden veranderen en verwachtingen ook , daar is niks mis mee. Maar zoals da teamvermoordenaar al schreef. Janken klagen bitchen miepen, maar wel toch de volgende deel preorderen alle map packs en uitzuig shit kopen.

    Ik snap ook nooit die pack waar mee je alles vrij koopt. .
    Vroeger waren dat een x aantal knopjes drukken.
    en met BF voor het online gedeelte vind ik ook best triest.

    Mja ieder ze ding.

    Voorbeeldje nog. Niet lang geleden diablo 3 gehaald en was echt wel een toffe game. Alleen public spelen T6 was bijna onmogelijk door al die cheaters. Blizzard deed er niks aan. Best toch, alleen ik koop geen uitbreiding meer ervoor en laat het spel voor wat het is. simpel zat.

  18. 490 XP
    Goregash's avatar

    Iedereen zit stom te lullen over de tijd van floppies, cartridges en weet ik het. Maar doe nou niet zo stom en kijk eens naar het verschil… Als Zelda het niet deed op de SNES moest je ook gewoon naar de winkel een nieuwe halen, dan lag het duidelijk aan de game. Nu, deze tijd, zijn de games vaak gewoon goed en speelbaar. Je stopt de disc erin en klaar. Maar omdat er zoveel schijt games met DRM zijn en dus altijd online verbinding moet zijn krijg je mensen die klagen. Het ligt namelijk op dat moment niet aan hun maar aan de online server PSN in dit geval. Dus heb je al de volle pond betaald voor de game en betaal je ook nog eens voor de online service en dan kan je door die magere 13 en halve cent niet die 60 euro game spelen… En het gaat niet puur over kerst of het vaak offline zijn. Er zijn veel veel meer redenen waarom mensen klagen, lees de topics maar eens goed door

    En dan de vergelijking met je slot. Sony wist dat LS met kerst hun gingen aanvallen. Ga je dan wachten en zien wat er gebeurd of ga je klaar staan met een knokploeg? En waarom was Xbox Live zo snel weer online? Er zijn echt plenty dingen waar Sony veel beter in kan zijn en daar is ook alle kritiek voor nodig. Als we allemaal als makke lammetjes gaan zitten dan veranderd er ook niets.

    Ik vond Unity een top game, nergens over geklaagd. Maar blijkbaar was de ervaring van andere toch heel anders. Wat doet Ubisoft? Geeft je gratis DLC of zelfs een nieuwe game als je de Season Pass al heeft. Dat is een compensatie van 10 euro? En in het uiterste geval 60-70 euro gezien Far Cry 4 een van de nieuwe games was.

    Wat geeft Sony? 5x die 13 en halve centen… Waarom kan Ubisoft zichzelf wel dragen? En EA destijds ook met SimCity fiasco. Waarom wordt het overigens raar gevonden dat mensen een bedrag betalen voor iets en dan gaan klagen omdat ze niet krijgen waarvoor ze betalen? Ik betaal PSPlus omdat het verplicht is voor online gaming. Maar verder is het echt niet meer zo boeiend als het was op de PS3. Al die beloofde dingen zijn zo goed als verdwenen.

    PlayStation Plus Features

    Instant Game Collection (Free Games) Zijn tegenwoordig slechte Indie games in vergelijking met het PS3 aanbod echt waardeloos te noemen. Maar goed dat is discutabel.
    Game Discounts (40-50% off, often) Wat?! Waar dan? Ik heb TLOU met de Christmas sale pas gekocht en daar zat 40% op. Verder zijn het magere 10-20% kortingen. Overigens heb je hier vaak PSN nodig om de game te kunnen starten…
    Early Access to Some Demos. Welke early access? En welke Demos? Er staan er misschien 3 of 4 in de store…
    Beta Access Dat heeft PC ook, gratis en Xbox heeft dat ook. Waarom zou ik daarvoor betalen? En daarbij welke Beta’s waren speciaal voor psplus dan?
    Cloud Storage Alles is cloud storage tegenwoordig. En bovendien ook gewoon gratis diensten bieden een gig aan cloud.
    Automatic Patching/Firmware-Updates -_-‘ Dan doe ik het toch handmatig? Boeiend…
    1-Hour Free Access to Full Games ???? waar is deze feature gebleven?

    Dit was beloofd in 2012 maar volgens mij is er weinig van over gebleven. Ben ik dan een van de weinige die snapt dat je met PSplus helemaal niet zo goed behandeld wordt als men beweerd? Ze kunnen toch doen wat ze zelf willen.

    Netflix betaal ik voor en ik krijg dan ook Heel erg veel aanbod. Misschien niet altijd wat ik wil maar wel heel erg veel goede films en series. Ik haal ook hier elke maand wel mijn bedrag uit. Overigens heeft Netflix een 100% uptime. Spotify precies hetzelfde verhaal ik betaal voor een service en ik krijg het ervoor terug.

    Nu PSplus. Ik betaal zodat ik gebruik kan maken van mijn game zijn online features. Wat?! Ja maar je krijgt ook… Nee je krijgt niets. Er wordt je iets aangeboden wat je waarschijnlijk al hebt of wat je niet nodig hebt. Dit doen ze om het totaal plaatje groot te maken maar in feite krijg je niet veel boeiends. En veel van de features krijg je helemaal niet of zo weinig van dat het niet eens opvalt. Maar mensen zien het niet meer. Ze zijn het vergeten.

    Dus het is niet zozeer dat wij zeuren of zeikerds zijn geworden. Het is namelijk zo dat de game industrie ons afhankelijk maakt van hun betaalde online services die zo fragiel zijn. En omdat wij dit betalen, al was het maar 1 cent per jaar, hebben we het recht op compensatie. Klinkt misschien raar maar ik kreeg in de tijd van Casema/Wanadoo 6 maanden gratis sneller internet omdat ik een week geen internet had. En sinds Ziggo heb ik 100% uptime gehad de afgelopen 4 jaar, 2 gratis recorders en gratis installatie omdat ik niet on demand films kon kijken. Dus leg me maar uit. Waarom mogen we niet klagen voor een betaalde service? Die 13 cent is misschien niet zo veel waard. Maar wat wel waarde heeft is Tijd. Tijd die jij in iets anders moet steken omdat iemand jou ervan weerhoud om hetgene te doen waar jij zin in had. Waar jij al betaald voor hebt x3 (De game, Internet en PSPLUS). Dus ik zeik nog lekker door net zo lang tot ze een goede compensatie geven voor het half assen van PSplus. En wees dan niet zo hypocriet om straks als de compensatie een dikke AAA Titel is die te gaan downloaden.

  19. 2015 XP
    WJayW's avatar

    Als ik zo de lange posts doorlees in dit topic, zitten er best wat lachwekkende dingen tussen… maar het meeste is gewoon wat meningen van mensen over hoe hun het ervaren om gamer te zijn over alle jaren die ze al gamen en dan dan de tijd van nu afzetten tegen die van toen.

    Is het beter toen of nu?
    Dat ligt aan jezelf en wat je ervan maakt… als je iets leuk vind dan kun je er het beste uit halen, als je iets niet leuk vind laat het dan links liggen. Kijk naar het enorme aanbod van de afgelopen 25 jaar, voor iedereen is er wel wat te gamen.

    Zijn de spullen waar je je geld aan uit geeft het ook waard?
    Als je je plezier eruit haalt en het voor jezelf kunt rechtvaardigen…vind je dat je een miskoop begaan bent, leer dan je les eruit stoot jezelf niet 2x aan dezelfde steen.

    Zijn er dingen die Sony beter kan doen?
    Altijd, maar kijk dan ook even goed naar de concurrentie en bedenk jezelf nog eens goed waarom je nou eigenlijk aan het gamen bent.

    Ik zal het nog maar eens heel simpel zeggen hoe ik er dan over denk…

    Gamen is entertainment, het is veelal een hobby voor de meeste maar eigenlijk is het puur tijdverdrijf… zodra het je niet meer vermaakt omdat je de negatieve dingen zwaarder vindt wegen dan het positieve om wat voor redenen dan ook dan kun je het best op zoek naar iets anders wat je vermaakt.

    Punt is dat het niet uitmaakt of je nou iets te klagen hebt of niet, voor de meeste dingen geldt dat als je iets wilt veranderen je het ook zelf moet doen. Dus bevalt iets je niet, koop het dan niet, verleng het dan niet, zoek dan iets anders, lees het niet, reageer er niet op, etc, etc… of zoals het ook wel gezegd kan worden, verbeter je (game) wereld begin bij jezelf.

  20. 2105 XP
    da_teamkilla's avatar

    @Goregash

    Dit gaat echt niet alleen om PS Plus hoor, daar is de frustratie deels te begrijpen. Het gaat er meer om dat de gamer van tegenwoordig overal wel wat op te zeiken heeft. Bijna elk artikel over een kleinere game die het afgelopen jaar uitkwam zag je wel meerdere comments als “weer zo’n kut indie”. AAA games zijn dan ook weer niet goed, want die melken alles uit en verpesten de launch door een bugfest of incomplete game uit te geven. Wil een bedrijf dat een keer niet doen, dan stellen ze de game uit. En raad eens? Weer gezeik van mensen omdat ze nu langer op hun game moeten wachten.
    .
    ….*zucht*

  21. 490 XP
    Goregash's avatar

    @Goregash

    Dit gaat echt niet alleen om PS Plus hoor, daar is de frustratie deels te begrijpen. Het gaat er meer om dat de gamer van tegenwoordig overal wel wat op te zeiken heeft. Bijna elk artikel over een kleinere game die het afgelopen jaar uitkwam zag je wel meerdere comments als “weer zo’n kut indie”. AAA games zijn dan ook weer niet goed, want die melken alles uit en verpesten de launch door een bugfest of incomplete game uit te geven. Wil een bedrijf dat een keer niet doen, dan stellen ze de game uit. En raad eens? Weer gezeik van mensen omdat ze nu langer op hun game moeten wachten.
    .
    ….*zucht*

    Ja daar ben ik het totaal mee eens. Er is geen gulden middenweg meer zoals vroeger. Maar dat komt denk ik ook omdat wij nu veel meer informatie bronnen hebben. Dus zodra een uitgever iets laat lekken dan weet heel de wereld het. Gamesites waren toen ook nog schaars en je moest dan naar de boekenwinkel om een speciaal gaming magazine te kopen voor de laatste nieuwtjes.

    Het is naar mijn mening vaak beter niet te weten dat een game eraan komt (Al is dit marketingtechnisch niet verantwoord meer xD). Of de uitgevers moeten realistische release data uitgeven waardoor ze niet hoeven uit te stellen of incompleet te leveren. En de opmerking weer zo’n kut indie komt omdat we de laatste jaren ermee worden overladen, vooral via psplus. Komt misschien door de kortere ontwikkeltijd/kosten die er nodig is voor zo’n game en dus veel meer en sneller op de markt komen. Maar het wordt een beetje te veel. Beetje net als Clash of Clans. Eerste deel was wel geinig maar er zijn nu volgens mij 6 of 7 verschillende soorten Clash of Clans. Samurai, star wars, vikingen, middeleeuwen en weet ik het. Allemaal kleine indie games, copy paste formule en geld in het laadje.

    Het is ook de luxe dat je patches kan uitbrengen waardoor ze wat slordiger zijn denk ik. Neem bijvoorbeeld de cartridge tijd. Toen moest de game gewoon spot on zijn, zonder glitches etc je kreeg immers maar 1 kans. En als ik dan zelfs naar Ocarina of Time kijk zaten daar ook Glitches in. Als je maar goed zoekt en dingen doet die je niet hoort te doen in de game kom je vanzelf iets tegen.

  22. 2105 XP
    da_teamkilla's avatar

    Het is ook de luxe dat je patches kan uitbrengen waardoor ze wat slordiger zijn denk ik.

    Hier sla je de spijker op z’n kop want dit heeft zo’n beetje iedere AAA dev/publisher inmiddels wel ontdekt. Het idee achter AAA was ooit: grotere budgetten = betere games. Nou dat valt tegenwoordig vies tegen als je met dat gigantische budget maar 1 tot 2 jaar de tijd krijgt om een game af te leveren. Je kan nog zo veel mensen inhuren maar die tijd is gewoon veel en veel te kort.

    Dus wat doe je dan…veel copy pasten, grondig inleveren op QA tijd (hallo bugs), delen van de game achterhouden voor een sequel of DLC, en zo veel mogelijk geld in marketing en het hypen van de game stoppen zodat al het voorgaande niet opvalt.

  23. 8864 XP
    7th-son's avatar

    ze moeten gewoon helemaal geen release datum meer geven, althans, niet meer zo nauwkeurig.
    gewoon zeggen, hoogstwaarschijnlijk komt de game in februari, als het goed verloopt.

    gevalletje patches word misbruik van gemaakt, vooral de day one patches.

    Dat had je vroeger dus niet, in de tijd van cartridges, wat hier al eerder gemeld was.
    Als een game het toen niet deed, lag het aan de cartridge, en kon je die inruilen in de winkel, klaar.
    Vastlopers waren er ook zelden.

    Misschien nemen de meeste developers wel te veel hooi op hun vork, door dingen te beloven in games, die ze niet waar kunnen maken waardoor games niet 100% werken