Special: Alles wat je moet weten over Battleborn – De afgelopen dagen heb je meer kunnen lezen over de personages die speelbaar zijn in Battleborn. In totaal bevat de game 25 verschillende figuren die allen zo hun eigen specialiteiten hebben, waardoor het in-game loont om iedereen uit te proberen. Naast veel personages bevat de game natuurlijk ook diverse modi, een verhaal, een coöperatieve campagne en meer. Nu zo enkele dagen voor de release zetten we in dit artikel alle belangrijke zaken uiteen, zodat je precies weet wat je kan verwachten.
Het verhaal: De laatste ster en het gevolg
In de nabije toekomst is elke ster in het universum op zwart gegaan door de toedracht van een mysterieuze vijand. Voordat alles in duisternis verdwijnt is er nog een laatste optie en dat is dat alle inwoners van het heelal zich naar de nog levende ster Solus spoedden. Maar als je een hele hoop verschillende facties bij elkaar op één planeet gooit, dan zorgt dat voor wrijving. Zeker als je ook nog te maken hebt met inwoners van Solus die de komst van de facties niet direct kunnen waarderen.
Zo ontstaat er een grote oorlog tot het moment opdoemt waarop de verschillende facties besluiten samen te gaan werken. Samenwerking is namelijk de sleutel tot succes en in dit geval het overleven van de mysterieuze kracht die alle planeten opslokt. Elke factie heeft zo zijn eigen superhelden, welke gespecialiseerd zijn in het vechten op een geheel eigen manier. Deze helden worden de ‘Battleborn’ genoemd en zij zullen samen ten strijde trekken tegen het gespuis op Solus, maar ook de mysterieuze kracht die het gehele universum bedreigt.
Benadering: Het is net een TV-serie
Battleborn bestaat uit twee zaken. Dat is enerzijds de coöperatieve campagne en anderzijds de multiplayer. Deze coöperatieve campagne is natuurlijk hetgeen dat op het verhaal leunt en hierbij kiest Gearbox voor een TV-serie aanpak. De gehele structuur van Battleborn’s coöp campagne is gericht op episodes. Elke episode vertelt natuurlijk een stukje algemeen verhaal, alsook een eigen verhaal, en dat creëer jij enigszins zelf door natuurlijk de game te spelen. Een leuke twist hierin is dat dit net even anders kan zijn als je het opnieuw speelt met een ander personage, waardoor ook daarin subtiele variatie zit.
In totaal bevat het eerste ‘seizoen’ acht episodes dat ondersteuning krijgt van een proloog. Deze acht episodes zijn allen in coöp speelbaar. De proloog daarentegen is puur een singleplayer ervaring en dat is niet zonder reden, dit vormt namelijk naast een introductie op het geheel gelijk ook de tutorial voor de gameplay. Deze volgen is aan te raden, want je blind in Battleborn storten kan averechts werken, omdat de game bol staat van de content en mogelijkheden.
De Facties: Van beschermers tot brute huurlingen
De Battleborn zullen facties het gezamenlijk met elkaar opnemen tegen de vijand die het universum bedreigt. Dat brengt diverse facties bij elkaar die er eerder niet voor terugdeinsden om de andere factie kwaad te doen. In deze noodgedwongen situatie moeten ze het echter samen gaan oplossen en dat brengt een mengelmoes van facties voort.
- The Peacekeepers – Dit zijn de gezworen beschermers van Solus.
- The Eldrid – Dit zijn de bewaarders van de natuurlijke orde van het heelal.
- The Rogues – Deze huurlingen zijn enkel bezorgd over hun eigen overleven.
- The Last Light Consortium – Deze factie profiteert vooral van oorlog en dus andermans leed voor hun eigen gewin.
- The Jennerit Imperium – Deze factie regeert door kracht. Macht is wat zij boven alles stellen.
De facties zijn zeer uiteenlopend, want elk hebben ze hun eigen idealen. Het is dus logisch dat de facties het niet altijd even goed met elkaar kunnen vinden. Doordat ze echter genoodzaakt zijn om samen te werken, krijg je dus een mengelmoes van diverse uiteenlopende idealen, karakters en bijkomende mogelijkheden.
Upgrades: Het Helix systeem
Eén van de unieke features in Battleborn is het Helix systeem. Door te spelen zul je tijdens elke match, in de multiplayer én coöp campagne, stijgen in level. Zodra je een level gestegen bent, krijg je een punt en deze kan je inzetten om speciale voordelen vrij te spelen. Door tijdens het spelen direct het menu aan te wenden, kan je zonder al te veel moeite de gewenste optie kiezen. Je krijgt per keer twee keuzes en het is aan jou om je eigen skilltree per potje samen te stellen.
Speel je de game erg lang en level je personages tot het maximale level, dan krijg je er zelfs nog een derde keuze bij, maar dat is echt puur voor de fanatieke spelers. Leuk detail: je hebt per personage verschillende speciale aanvallen, maar het loont om minimaal level 5 te bereiken om zo een extra krachtige aanval vrij te spelen. Kortom, goed spelen zal je op termijn alleen maar voordeel brengen, wat per personage verschilt en dus juist afwisseling voortbrengt.
Voortgang: Dubbel ranken
Battleborn doet op verschillende punten dingen anders en dat maakt het op zichzelf best een unieke game. Eén van de zaken die binnen de progressie ook interessant genoemd kan worden, is de manier waarop de spelers kunnen ranken. Er is namelijk een afsplitsing hierbinnen, waarbij de één zich richt op de totale voortgang in de game, ‘Command Rank’ en de ander zich richt op elke individu die je in het roster aantreft, namelijk de ‘Character Rank’.
De character rank staat voor individuele levels per personage waarbij level 15 het maximaal haalbare is. Door te spelen met personages stijgt de rank per individu, maar dat staat los van het in-game levelen, want je start elke match vanaf level 1. Toch loont het om een character rank van level 15 te bereiken, want daarmee kan je extra upgrades unlocken voor het Helix systeem. Dit geeft de game natuurlijk net even wat meer diepgang, aangezien je nog meer opties per persoon krijgt. Ook zal je beloond worden met extra skins.
Je zult in Battleborn met diverse personages spelen en deze individueel ranken, maar door dit te doen stijg je zelf ook in je commander rank. Dit is een algeheel progressiesysteem, dat weer nieuwe badges, titles, gear en meer oplevert. De eerste twee zijn natuurlijk om te pronken – tevens geeft het een indicatie van hoe ver je in de game bent – en dat laatste is bedoeld om je personages verder te customizen en personaliseren.
Loot/Gear: Nog meer variatie
Door alle genoemde systemen zit er volop diepgang achter het geheel dat Battleborn heet. Alsof dat nog niet genoeg is zul je ook nog loot/gear op kunnen pikken in de verhalende missies. Speel je de multiplayer? Dan verdien je credits om loot/gear pakketten aan te schaffen. Na het verkrijgen of aanschaffen krijg je allerlei items die weer ingezet kunnen worden per personage. Dit heeft als mogelijkheid dat je de loadout kunt modificeren en dat heeft vervolgens ook weer invloed op de gameplay, wat (inmiddels) goed is voor de zoveelste laag aan extra diepgang en variatie.
De multiplayer: Eeuwig plezier
Als laatste kijken we in deze special naar een andere belangrijke tak binnen de game en dat is natuurlijk de multiplayer. Deze multiplayer is naast de coöperatieve campagne een aspect dat zeker op langere termijn erg interessant kan en gaat zijn. De multiplayer bestaat uit drie modi en per modus tref je een op zich relatief laag aantal maps aan. Dat heeft te maken met het balanceren, want dat is in een game met een dermate hoge hoeveelheid personages een vrij lastige opgave. Blijft het hierbij? Nee, op termijn zullen er meer nieuwe maps aan de game toegevoegd worden via downloadbare content.
Desalniettemin biedt de multiplayer met haar drie modi ogenschijnlijk voldoende vermaak. Dat zit hem in de potjes die relatief lang duren en de continu wisselende gameplay. Dat komt doordat je zelf uit verschillende personages kan kiezen, maar ook omdat hierdoor de samenstelling van een team keer op keer anders is.
Capture – De drie modi zijn behoorlijk verschillend van elkaar en per modus nemen we het even kort door. Zo is er de Capture modus en dit is eigenlijk de meest simpele van de drie. Hierin staan de twee teams van Battleborn tegenover elkaar die als doel hebben zoveel mogelijk en zo lang mogelijk bepaalde punten op een map controleren. Hoe langer je een punt controleert, hoe meer punten je scoort. Tegelijkertijd probeert het andere team dat ook te doen en dat levert chaotische gevechten op die zich voornamelijk concentreren op de drie punten op de map.
Meltdown – Meltdown is een ietwat meer ingewikkelde modus, want hierin krijg je te maken met een niet controleerbaar aspect. Dit zijn namelijk de minions die van A naar B begeleid moeten worden. Zolang jij hierin slaagt, zal het puntenaantal toenemen en het team dat als eerste het benodigde aantal punten bereikt, die wint. Of als het tijdslimiet bereikt wordt, dan wint het team met de meeste punten.
Het begeleiden van de minions is op zich geen al te moeilijke opgave zij het niet dat de tegenstander niet alleen jou bestookt, maar ook juist deze minions. Je krijgt namelijk pas punten zodra je de minion ook daadwerkelijk van A tot Z hebt begeleid. Aan het einde van de wandeling laten de minions zich namelijk verpulveren door een woest uitziende verbrandingsoven binnen te stappen. Alleen dan scoor je punten en vanzelfsprekend kan dat een behoorlijke uitdaging zijn als je verschillende tegenstanders tegenover je treft.
Incursion – De laatste modus is Incursion en dit is de meest uitgebreide van de drie. Hierin word je recht tegenover de tegenstander op een behoorlijk forse map geplaatst, waarbij het de bedoeling is dat je wederom je minions begeleid naar de sentry bot van de tegenstander. Deze sentry bot is beschermd door een schild, waardoor erop schieten nul komma nul zin heeft.
Toch is het de bedoeling dat je deze sentry bots sloopt en dat kan met behulp van je minions. Deze dien je namelijk naar de sentry bot te begeleiden zodat ze daar het schild kunnen uitschakelen. Zodra dit schild uitgeschakeld is, dan pas heeft het zin om op de sentry bot te gaan schieten. Als je er eentje hebt verslagen, dan ben je er echter nog niet. De volgende bevindt zich namelijk in de thuisbasis van de tegenstander, waarbij je naast tegenstanders en een sterke sentry bot ook diverse turrets kan aantreffen, waardoor het nog lastiger wordt.
Tegelijkertijd moet je je eigen sentry bot goed in de gaten houden en dus de minions van de tegenstander tijdig uitschakelen. Dat levert een bijzonder chaotische multiplayer game op, maar wel eentje die voldoende genoegdoening geeft als je slaagt in het bereiken van je doel. Deze chaotische insteekt zit hem vooral in het gegeven dat de actie zich continu verplaatst en rond de minions afspeelt, waartoe alle spelers worden aangetrokken.
Om daar nog eens een schep bovenop te doen is het ook nog mogelijk om bepaalde wezens in te schakelen als een soort huurling die jou bijstaan in het gevecht met de vijand. Deze wezens zijn minder sterk dan de Battleborn, kennen geen upgrades, maar zijn wel een stuk effectiever dan de minions die eigenlijk weinig schade aan kunnen richten.
Incursion is hiermee de modus die de meeste uitleg vereist en het kan misschien bijzonder complex klinken. Toch is het niet per definitie een moeilijke modus, het is meer begrijpen wat je moet doen en dat levert – zo weten we uit eigen ervaring – bijzonder spannende potjes op.
Meer over Battleborn
In dit artikel hebben we alles uiteen gezet over Battleborn, zodat je precies weet wat je kan verwachten. Diverse zaken hebben we in losse artikelen al besproken en voor het gemak tref je hieronder nog even een overzicht van de verschillende publicaties aan, zodat je eventueel meer informatie kan inwinnen.
- Gespeeld: Battleborn – Coöperatieve campagne
- Gespeeld: Battleborn – Incursion multiplayer modus
- Video-item: Randy Varnell vertelt je alles over Battleborn
- Special: De diepere laag die achter Battleborn schuilt
- Special: In gesprek met Graeme Timmons over Battleborn
- Gespeeld: Battleborn
- Video-preview: Battleborn
- Gespeeld: Battleborn (Gamescom)
- Gespeeld: Battleborn (E3)
Overwatch > Battleborn.
Beide gespeeld en overwatch was veel leuker en zag er veel beter uit.
@62.238.200..xxx: Ik heb ze ook beide gespeeld. Battleborn vond ik niks aan. Overwatch is ook nog eens 60fps 1080p en vind deze nog steeds leuk.
@62.238.200..xxx: Beetje fanboy reactie hiero.
Overwatch =/= Battleborn
Overwatch is een simpel game dat voornamelijk draait om kills. Je kan healen, maar dat is echt verwaarloosbaar. Je kan het vergelijken als CoD met MOBA elementen. This vermakelijk en 1 potje duurt niet lang.
Battleborn is een complex game waar je veel moet nadenken en communiceren. Kills is hier niet eens zo belangrijk. Hier draait het om Merc fixxen, turrets bouwen, mensen healen/supporten, tactisch spelen, etc. Je kan het meer vergelijken met CSGO met MOBA elementen. Je wordt gepunished als je dood gaat, dus brainless of reckless mensen proberen dood te maken is een dom zet. Kan me ook nog herrineren dat ik een match had van 10min ongeveer, omdat mijn tegenpartij niet eens wisten wat ze moesten doen op heroes killen na. Ik vloog met mijn Benedict naar hun Sentry, terwijl mijn teamgenoten hun bezig hielden. Vervolgens beiden neergehaald en was match afgelopen. Gemiddelde match is ongeveer 20min en max 30min. This dus geen korte game, tenzij je tegen mensen speelt die niet weten hoe je moet spelen.
Beiden zijn goed. Hou je meer van een simpel game waar je niet hoeft te communiceren? Dan ga je voor Overwatch. Hou je van een tactisch game waar je rekening mee moet houden met verschillende dingen zoals turrets? Dan ga je voor Battleborn.
Mijn mening over beiden games. Overwatch is een game dat vermakelijk is. Alleen gaat het niet lang mee. Op een gegeven moment heb je alles al gezien. Spel wordt dan minder leuk.
Battleborn is niet een game dat je zomaar kan spelen(zeg maar: Heey, kheb tijd over, laat ik maar eens snel een potje Battleborn spelen.). This vermakelijk en rewarding, voornamelijk als je met een team speelt. Levensduur is ook langer naar mijn mening. Je hebt Story Coop, als je genoeg Pvp hebt gespeeld. Je kan je characters lvlen en je character aanpassen op basis van hoe je tegenpartij speelt. Je hebt loot systems, etc. This niet simpel en je hebt ook nog eens over 20 characters die 2 a 3 rolls hebben op basis van hoe je je character lvl’ed.
@178.85.179..xxx: Kijk eindelijk eens een fatsoenlijke reactie op een BB artikel hier.
@178.85.179..xxx: Dat was ook mijn idee Battleborn heeft een singleplayer. Dus denk dat deze langer leuk blijft plus de combinatie met Moba vond ik extreem leuk. En dat gezeur over 60 FPS de game speelde erg leuk ook met 30 FPS ik kan niet wachten deze op te halen.
@Flaming_Kaiser: Yesh, ieder hun eigen smaak natuurlijk. Mijn voorkeur zoals je kan merken ligt voornamelijk bij Battleborn en 1 van de reden is idd the story mode die erbij zit(en this ook niet copy-paste story-mode voor zover ik het gespeeld en gezien heb). Het heeft een langere levensduur in mijn ogen en heb me ook enorm vermaakt story en pvp-wise. Ik vind het alleen jammer dat the game zo negatief wordt ontvangen, omdat Overwatch een grotere fanbase heeft en onnodig met elkaar vergeleken worden. Enige wat ze met elkaar gemeen hebben is dat het een First person hero-based game is. Verder lijken ze helemaal niet met elkaar en toch vergelijken mensen het, waardoor Battleborn niet gewaardeerd wordt voor wat het is.
Ik heb geen problemen met mensen die Overwatch leuker vinden. Ieder hun eigen smaak. Ik heb me namelijk ook vermaakt met Overwatch. However, mijn probleem is alleen dat mensen schrijven alsof het een feit is dat Overwatch beter is dan Battleborn. Dat is niet waar, this subjective en niet objective.
@178.85.179..xxx: Ik ga Overwatch kopen maar ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was met de beta van Battleborn. Maar ik vind het eigenlijk onterecht dat de games vergeleken worden. Ja het zijn allebij heroe shooters maar dan houd het ook op. Ik ben het trouwens ook niet eens dat je niet of minder hoeft te communiceren. Ja het is een meer “pick up & play” game maar als je goed samenwerkt gaat het zoveel beter. Het is vooral belangrijk om je pushes enzo te controleren. En spelers killen in Battleborn is wel degelijk belangrijk. Zeker in een kater stadium van de game waar mensen vaak 30+ seconden moeten wachten om te spawnen. Dat overwicht is heel voordelig voor je team
@84.241.195.xxx: Als je mijn comment leest, zie je dat ik Overwatch en Battleborn nie met elkaar wil vergelijken. Ik vergelijk ze alleen nu, omdat iedereen hem vergelijkt. Maar ik geef duidelijk aan dat je met appel en peren vergelijk. Hoop dat je het nu begrijpt of anders weet ik het niet meer hoe ik het anders moet formuleren.
Alle games speel je beter wanneer je communiceert. Maar in Overwatch hoeft het nou eenmaal minder. Het is meer zoals CoD. Daar heb je ook Esports en communiceren maak een verschil. Maar het verschil is velen malen minder als je ervaren spelers tegen elkaar laat spelen zonder en met communicatie in vergelijking met Battleborn. In Battleborn is het bijna een must, omdat ieder een eigen rol heeft.
About killing. This minder. Ik zeg niet dat het helemaal niet belangrijk is. Lees mijn comment nog 1 keer. Jah kweet, mijn Nederlands is nou niet bepaald hoog, maar ik denk dat het wel duidelijk genoeg is met wat ik probeer te zeggen. Zoals ik eerder heb aangegeven in mijn comment. Ik heb aardig wat matches gewonnen door alleen op Sentry te knallen, terwijl mijn teamgenoten de heroes van hun bezig hielden. Af en toe heb je mensen die mij aanvallen waardoor ik hun naar mijn eigen teamgenoten bait en vervolgens weer the sentry neer ga knallen. In the end, the sentry killen is het alle belangrijkst of je minions beschermen, niet het killen zoals Overwatch.
Was in de eerste instantie gehyped door overwatch en dacht dat battleborn de mindere van de twee was. Maar na het spelen van de Beta had ik al snel door dat je deze twee eigenlijk niet te snel met elkaar moet vergelijken.
Battleborn is een spel met veel diepgang en de lootpacks bevatten ook daadwerkelijk items die invloed hebben op de gameplay, er is dus echt een gear aspect in de game.
Overwatch beta moet ik nog spelen maar had begrepen dat de items die je daar kan krijgen gewoon voor de sier zijn. Dat vind ik persoonlijk wel een beetje minder.
@84.86.141.xxx: Overwatch heeft idd alleen aesthetics.
Battleborn heroes is veel meer persoonlijker(tenzij je op internet gaat zoeken wat beste built is voor je hero….).
Overwatch kan je het niet persoonlijker maken. Alle character die je ziet, speelt hetzelfde voor iedereen.
@84.194.90..xxx: Zie het maar als een BF en COD fanboy niveau van communiceren. 😉