Special: Alles wat je moet weten over Battleborn – De afgelopen dagen heb je meer kunnen lezen over de personages die speelbaar zijn in Battleborn. In totaal bevat de game 25 verschillende figuren die allen zo hun eigen specialiteiten hebben, waardoor het in-game loont om iedereen uit te proberen. Naast veel personages bevat de game natuurlijk ook diverse modi, een verhaal, een coöperatieve campagne en meer. Nu zo enkele dagen voor de release zetten we in dit artikel alle belangrijke zaken uiteen, zodat je precies weet wat je kan verwachten.

Het verhaal: De laatste ster en het gevolg

In de nabije toekomst is elke ster in het universum op zwart gegaan door de toedracht van een mysterieuze vijand. Voordat alles in duisternis verdwijnt is er nog een laatste optie en dat is dat alle inwoners van het heelal zich naar de nog levende ster Solus spoedden. Maar als je een hele hoop verschillende facties bij elkaar op één planeet gooit, dan zorgt dat voor wrijving. Zeker als je ook nog te maken hebt met inwoners van Solus die de komst van de facties niet direct kunnen waarderen.

Zo ontstaat er een grote oorlog tot het moment opdoemt waarop de verschillende facties besluiten samen te gaan werken. Samenwerking is namelijk de sleutel tot succes en in dit geval het overleven van de mysterieuze kracht die alle planeten opslokt. Elke factie heeft zo zijn eigen superhelden, welke gespecialiseerd zijn in het vechten op een geheel eigen manier. Deze helden worden de ‘Battleborn’ genoemd en zij zullen samen ten strijde trekken tegen het gespuis op Solus, maar ook de mysterieuze kracht die het gehele universum bedreigt.

Benadering: Het is net een TV-serie

Battleborn bestaat uit twee zaken. Dat is enerzijds de coöperatieve campagne en anderzijds de multiplayer. Deze coöperatieve campagne is natuurlijk hetgeen dat op het verhaal leunt en hierbij kiest Gearbox voor een TV-serie aanpak. De gehele structuur van Battleborn’s coöp campagne is gericht op episodes. Elke episode vertelt natuurlijk een stukje algemeen verhaal, alsook een eigen verhaal, en dat creëer jij enigszins zelf door natuurlijk de game te spelen. Een leuke twist hierin is dat dit net even anders kan zijn als je het opnieuw speelt met een ander personage, waardoor ook daarin subtiele variatie zit.

In totaal bevat het eerste ‘seizoen’ acht episodes dat ondersteuning krijgt van een proloog. Deze acht episodes zijn allen in coöp speelbaar. De proloog daarentegen is puur een singleplayer ervaring en dat is niet zonder reden, dit vormt namelijk naast een introductie op het geheel gelijk ook de tutorial voor de gameplay. Deze volgen is aan te raden, want je blind in Battleborn storten kan averechts werken, omdat de game bol staat van de content en mogelijkheden.

De Facties: Van beschermers tot brute huurlingen

De Battleborn zullen facties het gezamenlijk met elkaar opnemen tegen de vijand die het universum bedreigt. Dat brengt diverse facties bij elkaar die er eerder niet voor terugdeinsden om de andere factie kwaad te doen. In deze noodgedwongen situatie moeten ze het echter samen gaan oplossen en dat brengt een mengelmoes van facties voort.

  • The Peacekeepers – Dit zijn de gezworen beschermers van Solus.
  • The Eldrid – Dit zijn de bewaarders van de natuurlijke orde van het heelal.
  • The Rogues – Deze huurlingen zijn enkel bezorgd over hun eigen overleven.
  • The Last Light Consortium – Deze factie profiteert vooral van oorlog en dus andermans leed voor hun eigen gewin.
  • The Jennerit Imperium – Deze factie regeert door kracht. Macht is wat zij boven alles stellen.

De facties zijn zeer uiteenlopend, want elk hebben ze hun eigen idealen. Het is dus logisch dat de facties het niet altijd even goed met elkaar kunnen vinden. Doordat ze echter genoodzaakt zijn om samen te werken, krijg je dus een mengelmoes van diverse uiteenlopende idealen, karakters en bijkomende mogelijkheden.

Upgrades: Het Helix systeem

Eén van de unieke features in Battleborn is het Helix systeem. Door te spelen zul je tijdens elke match, in de multiplayer én coöp campagne, stijgen in level. Zodra je een level gestegen bent, krijg je een punt en deze kan je inzetten om speciale voordelen vrij te spelen. Door tijdens het spelen direct het menu aan te wenden, kan je zonder al te veel moeite de gewenste optie kiezen. Je krijgt per keer twee keuzes en het is aan jou om je eigen skilltree per potje samen te stellen.

Speel je de game erg lang en level je personages tot het maximale level, dan krijg je er zelfs nog een derde keuze bij, maar dat is echt puur voor de fanatieke spelers. Leuk detail: je hebt per personage verschillende speciale aanvallen, maar het loont om minimaal level 5 te bereiken om zo een extra krachtige aanval vrij te spelen. Kortom, goed spelen zal je op termijn alleen maar voordeel brengen, wat per personage verschilt en dus juist afwisseling voortbrengt.

Voortgang: Dubbel ranken

Battleborn doet op verschillende punten dingen anders en dat maakt het op zichzelf best een unieke game. Eén van de zaken die binnen de progressie ook interessant genoemd kan worden, is de manier waarop de spelers kunnen ranken. Er is namelijk een afsplitsing hierbinnen, waarbij de één zich richt op de totale voortgang in de game, ‘Command Rank’ en de ander zich richt op elke individu die je in het roster aantreft, namelijk de ‘Character Rank’.

De character rank staat voor individuele levels per personage waarbij level 15 het maximaal haalbare is. Door te spelen met personages stijgt de rank per individu, maar dat staat los van het in-game levelen, want je start elke match vanaf level 1. Toch loont het om een character rank van level 15 te bereiken, want daarmee kan je extra upgrades unlocken voor het Helix systeem. Dit geeft de game natuurlijk net even wat meer diepgang, aangezien je nog meer opties per persoon krijgt. Ook zal je beloond worden met extra skins.

Je zult in Battleborn met diverse personages spelen en deze individueel ranken, maar door dit te doen stijg je zelf ook in je commander rank. Dit is een algeheel progressiesysteem, dat weer nieuwe badges, titles, gear en meer oplevert. De eerste twee zijn natuurlijk om te pronken – tevens geeft het een indicatie van hoe ver je in de game bent – en dat laatste is bedoeld om je personages verder te customizen en personaliseren.

Loot/Gear: Nog meer variatie

Door alle genoemde systemen zit er volop diepgang achter het geheel dat Battleborn heet. Alsof dat nog niet genoeg is zul je ook nog loot/gear op kunnen pikken in de verhalende missies. Speel je de multiplayer? Dan verdien je credits om loot/gear pakketten aan te schaffen. Na het verkrijgen of aanschaffen krijg je allerlei items die weer ingezet kunnen worden per personage. Dit heeft als mogelijkheid dat je de loadout kunt modificeren en dat heeft vervolgens ook weer invloed op de gameplay, wat (inmiddels) goed is voor de zoveelste laag aan extra diepgang en variatie.

De multiplayer: Eeuwig plezier

Als laatste kijken we in deze special naar een andere belangrijke tak binnen de game en dat is natuurlijk de multiplayer. Deze multiplayer is naast de coöperatieve campagne een aspect dat zeker op langere termijn erg interessant kan en gaat zijn. De multiplayer bestaat uit drie modi en per modus tref je een op zich relatief laag aantal maps aan. Dat heeft te maken met het balanceren, want dat is in een game met een dermate hoge hoeveelheid personages een vrij lastige opgave. Blijft het hierbij? Nee, op termijn zullen er meer nieuwe maps aan de game toegevoegd worden via downloadbare content.

Desalniettemin biedt de multiplayer met haar drie modi ogenschijnlijk voldoende vermaak. Dat zit hem in de potjes die relatief lang duren en de continu wisselende gameplay. Dat komt doordat je zelf uit verschillende personages kan kiezen, maar ook omdat hierdoor de samenstelling van een team keer op keer anders is.

Capture – De drie modi zijn behoorlijk verschillend van elkaar en per modus nemen we het even kort door. Zo is er de Capture modus en dit is eigenlijk de meest simpele van de drie. Hierin staan de twee teams van Battleborn tegenover elkaar die als doel hebben zoveel mogelijk en zo lang mogelijk bepaalde punten op een map controleren. Hoe langer je een punt controleert, hoe meer punten je scoort. Tegelijkertijd probeert het andere team dat ook te doen en dat levert chaotische gevechten op die zich voornamelijk concentreren op de drie punten op de map.

Meltdown – Meltdown is een ietwat meer ingewikkelde modus, want hierin krijg je te maken met een niet controleerbaar aspect. Dit zijn namelijk de minions die van A naar B begeleid moeten worden. Zolang jij hierin slaagt, zal het puntenaantal toenemen en het team dat als eerste het benodigde aantal punten bereikt, die wint. Of als het tijdslimiet bereikt wordt, dan wint het team met de meeste punten.

Het begeleiden van de minions is op zich geen al te moeilijke opgave zij het niet dat de tegenstander niet alleen jou bestookt, maar ook juist deze minions. Je krijgt namelijk pas punten zodra je de minion ook daadwerkelijk van A tot Z hebt begeleid. Aan het einde van de wandeling laten de minions zich namelijk verpulveren door een woest uitziende verbrandingsoven binnen te stappen. Alleen dan scoor je punten en vanzelfsprekend kan dat een behoorlijke uitdaging zijn als je verschillende tegenstanders tegenover je treft.

Incursion – De laatste modus is Incursion en dit is de meest uitgebreide van de drie. Hierin word je recht tegenover de tegenstander op een behoorlijk forse map geplaatst, waarbij het de bedoeling is dat je wederom je minions begeleid naar de sentry bot van de tegenstander. Deze sentry bot is beschermd door een schild, waardoor erop schieten nul komma nul zin heeft.

Toch is het de bedoeling dat je deze sentry bots sloopt en dat kan met behulp van je minions. Deze dien je namelijk naar de sentry bot te begeleiden zodat ze daar het schild kunnen uitschakelen. Zodra dit schild uitgeschakeld is, dan pas heeft het zin om op de sentry bot te gaan schieten. Als je er eentje hebt verslagen, dan ben je er echter nog niet. De volgende bevindt zich namelijk in de thuisbasis van de tegenstander, waarbij je naast tegenstanders en een sterke sentry bot ook diverse turrets kan aantreffen, waardoor het nog lastiger wordt.

Tegelijkertijd moet je je eigen sentry bot goed in de gaten houden en dus de minions van de tegenstander tijdig uitschakelen. Dat levert een bijzonder chaotische multiplayer game op, maar wel eentje die voldoende genoegdoening geeft als je slaagt in het bereiken van je doel. Deze chaotische insteekt zit hem vooral in het gegeven dat de actie zich continu verplaatst en rond de minions afspeelt, waartoe alle spelers worden aangetrokken.

Om daar nog eens een schep bovenop te doen is het ook nog mogelijk om bepaalde wezens in te schakelen als een soort huurling die jou bijstaan in het gevecht met de vijand. Deze wezens zijn minder sterk dan de Battleborn, kennen geen upgrades, maar zijn wel een stuk effectiever dan de minions die eigenlijk weinig schade aan kunnen richten.

Incursion is hiermee de modus die de meeste uitleg vereist en het kan misschien bijzonder complex klinken. Toch is het niet per definitie een moeilijke modus, het is meer begrijpen wat je moet doen en dat levert – zo weten we uit eigen ervaring – bijzonder spannende potjes op.

Meer over Battleborn

In dit artikel hebben we alles uiteen gezet over Battleborn, zodat je precies weet wat je kan verwachten. Diverse zaken hebben we in losse artikelen al besproken en voor het gemak tref je hieronder nog even een overzicht van de verschillende publicaties aan, zodat je eventueel meer informatie kan inwinnen.