Forum

Topic: [Koopgids] Playstation 4 of Xbox One [Koopgids] [UPDATED: 08-01-14]

Anoniem's avatar

Welkom leden van PSX-Sense bij mijn ultieme koopgids,

Voor wie is dit bedoelt?
Deze topic is aangemaakt voor mensen met een budget van +/- 500 EUR en niet weten of ze voor een PS4 of een Xbox One te gaan. Maar deze topic kan ook handig zijn voor mensen die wat meer informatie willen.

Korte inleiding
Oke, voordat we gaan beginnen wil ik zeggen dat ik momenteel beide consoles in bezit heb en beide even goed vind. Deze koopgids is dan ook helemaal te vertrouwen. We zullen elk puntje doorlopen en vervolgens kijken welke het best voor JOU is.

Deel 1: Hardware
De Xbox One en PS4 zijn qua hardware ongeveer gelijk aan elkaar. Beide consoles hebben een AMD Jaguar CPU. Alleen is de Playstation 4 clocked op 1.6 GHZ en de Xbox One overclocked op 1.75 GHZ. Dit betekent dat de Xbox One wat sneller bestand kan writen. Maar de Playstation 4 beschikt over GDDR5 Ram wat veel sterker is en ook de graphics omhoog kan boosten. Maar de Xbox One beschikt ook over extra ESRAM waardoor het toch wat krachtiger wordt. In games zul je niet zoveel verschil zien, behalve in exclusives kan er een beetje verschil te zien zijn.

Notities:
// Weinig verschil op dit moment
// PS4 iets krachtiger

Deel 2: Software
Elke console heeft natuurlijk zijn eigen OS. De Xbox One heeft een windows achtig theme. De PS4 beschikt over een veel simpelere OS. De zogenaamde Dynamic Menu. Deze bestaan uit 2 rijen, een bovenste en middelste. De bovenste bevat knoppen zoals de Store, opties, party en berichten. De middelste bevat al je geΓ―nstalleerde games en laatst geopende apps. Het gaat dus echt alleen om gaming en is niet een echte entertainment hub. De Xbox One daarentegen heeft meer apps en is een betere OS. Puur omdat het veel meer kan. Het bevat veel meer applicaties en is dan ook een All In One entertainment box. De Xbox One is ook bedoelt om in een woonkamer geplaatst te worden en al je apparaten daar te vervangen. De PS4 daarentegen is alleen gericht op gaming.

Afbeeldingen:
[spoiler][/spoiler]

Notities:
// PS4 menu –> Simpel en gericht op gaming
// Xbox one menu –> Meer functies , all in one entertainment system

Mochten jullie dit leuk vinden maak het in helemaal af, meld dit in de reacties

Deel 3: Controller
Beide consoles hebben natuurlijk zijn eigen controller. De Xbox One heeft een redesigned versie van de 360. De ps4 heeft de nieuwe versie van de DualShock. Dit is de 4e generatie DualShock controller. Beide controllers zitten lekker in de hand. Natuurlijk heeft elke controller ook zijn eigen features. De Xbox One’s controller heeft bijvoorbeeld impuls triggers. Dit zijn eigenlijk vibratie componenten in de triggers zelf. Bij spellen als Forza voel je echt alsof je in een auto zit en het stuur vasthoudt. Verder is de D-pad sterk verbeterd en zijn ze nu clickable. De Xbox One controller zit super lekker in de hand en kan je een beter gamegevoel geven door de impuls triggers. De Xbox 360 controller was al bijna super dus er was weinig aan te veranderen. De controller ziet er sexier uit is ook erg goed. De Xbox Controller is ook wat beter dan de 360 controller aangezien het ook alles verbeterd heeft. Het enige slechte is de shoulder buttons, die zijn wat anders en je moet daaraan zien te wennen. Verder is de controller super.

De Playstation 4’s contoller heeft ook een drastische veranderingen mogen ondergaan, de triggers zijn verbeterd, nieuwe knoppen, een lightbar en nog veel meer. Om te beginnen zijn dus de triggers anders, deze zijn niet meer naar binnen gebogen maar naar buiten, zo zit het lekkerder aan je vinger. Verder zijn de start en select buttons vervangen door de Share en Options buttons. Met de share button kun je in een oogwenk je gameplay delen of stremen op twitch. Ook heeft de controller een lightbar, deze heeft 3 functies; de camera kan hiermee communiceren ( meer info in deel 4 ) en in sommige spellen kun je je health zien. De kleur verandert dan van groen naar rood. Maar de kleuren kunnen ook bepalen wie speler 1,2,3 of 4 is. De controller bevat ook een multitouch capable touchpad, hier wordt op dit moment niet zoveel gebruik van gemaakt. Maar het is gewoon wachten totdat het wordt toegevoegd aan games. Ook bevat de DS4 een ingebouwde speaker en aan de onderkant een headphone jack om al je game audio naarbje koptelefoon te sturen. Maar ook om mee te chatten. Door de lightbar en allerlei features is de batterijleven ook maar 6/7 uur. Terwijl de DS3 rond de 30 uur zat.

Afbeeldingen:
[spoiler][/spoiler]

Notities:
// DS4 –> Betere triggers, lightbar, touchpad, speaker, 3.5 mm headphne jack
// Xbox One Controller –> Impuls triggers, betere analog sticks, betere D-pad, batterij “bakje” weg, LED Xbox lichtje, betere FPS controller

Deel 4: Camera’s
Release: 10 Januari

Deel 5: Exclusive features

Deel 6: Toekomst

Deel 7: Extra Features

Deel 8: Accesoires

Bekijk ook de PS4 vs Xbox One topic

[hide]http://Sony.com[/hide]

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

30 reacties

  1. 357 XP
    Mausie's avatar

    Denk dat mensjes hier op PSX, het al wel weten

  2. 249 XP
    Timon's avatar

    Leuk idee, maar denk niet dat ik een xdoos ga bestellen als mn PS4 nog moet komen :’)

  3. Xeon's avatar

    Denk dat mensjes hier op PSX, het al wel weten

    Voor de nieuwkomers is dit erg handig. Bovenden biedt dit ook veel informatie wat leden normaal gezien tussen allerlei topics moest uithalen.

  4. 90 XP
    deoudegarde's avatar

    Ja! dit is leuk en interessant maak het aub af!

  5. 544 XP
    Yeroon's avatar

    Altijd leuk om te lezen!

  6. 1068 XP
    SkySurprise's avatar

    Ga maar verder.. Heb mij nog niet helemaal verdiept in de xbox one, maar wil wel graag weten wat de precieze verschillen zijn.
    Niet dat dit topic mij zal overhalen om een xbox one te kopen, maar gewoon leuk om te weten!

  7. Xeon's avatar

    Bedankt! Ik zal doorgaan.

  8. 996 XP
    BosnianBoss's avatar

    Ps only,xbone is leuk voor usa markt.

  9. Xeon's avatar

    Ps only,xbone is leuk voor usa markt.

    Xbox doet het ook goed in Europa hoor.

  10. 357 XP
    Mausie's avatar

    Voor de nieuwkomers is dit erg handig. Bovenden biedt dit ook veel informatie wat leden normaal gezien tussen allerlei topics moest uithalen.

    Dat is zo, tis wel leuk idee , ga der vooral mee door, want zoals hier boven ok staan eigenlijk best wel benieuwd naar de verschillen =$

  11. Xeon's avatar

    Er komen zowiezo 2 delen bij.

  12. 22 XP
    Barry433's avatar

    Yeah ik zeg doen

  13. 589 XP
    xDutchSoldier's avatar

    Dit is een ps forum, dus graag een topic als dit op een ander forum plaatsen. πŸ˜‰

  14. Xeon's avatar

    Dit is een ps forum, dus graag een topic als dit op een ander forum plaatsen. πŸ˜‰

    Deze topic helpt mensen om te kiezen tussen een PlayStation en Xbox. Jou reactie slaat dus helemaal nergens op. Graag ook stoppen met een topic verpesten en gewoon normaal doen.

  15. 2623 XP
    saidddd93's avatar

    Dit is een ps forum, dus graag een topic als dit op een ander forum plaatsen. πŸ˜‰

    Wat een logica.

  16. 136 XP
    Hoonhorst's avatar

    Ik vind het persoonlijk wel een goed topic! Al de info die erin staat is vast wel ergens op deze site te vinden, maar het is toch mooi voor mensen die het nog niet helemaal weten (waaronder ik).

  17. Xeon's avatar

    Deel 3 is released!

  18. 2015 XP
    WJayW's avatar

    Toch even een kritische noot.

    Je zegt dat dit een koopgids is en dat je mensen wilt helpen om een keuze te kunnen maken welke console voor hun het beste is.
    Vervolgens kom je met een boel aan informatie, maar hoe ga je verder beslissen voor mensen wat voor hun het beste is?
    Welke criteria gebruik je hiervoor (behalve dan de “delen” zoals je deze ingericht hebt) en wat is vervolgens je beslisschema?

    Ik snap je intentie van dit topic, al zie ik nog niet helemaal in hoe dit mensen moet helpen een beslissing te maken.

    Verder vind ik het idee leuk, maar ben zelf van mening dat de meeste mensen een beslissing maken aan de hand van de volgende criteria:
    – prijs
    – games
    – vrienden/familie (hun mening of het aantal mensen wat dezelfde console heeft, gezien de meeste toch wel met hun vriende willen gamen).
    – ervaringen uit het verleden met eerdere consoles.

  19. Xeon's avatar

    Toch even een kritische noot.

    Je zegt dat dit een koopgids is en dat je mensen wilt helpen om een keuze te kunnen maken welke console voor hun het beste is.
    Vervolgens kom je met een boel aan informatie, maar hoe ga je verder beslissen voor mensen wat voor hun het beste is?
    Welke criteria gebruik je hiervoor (behalve dan de “delen” zoals je deze ingericht hebt) en wat is vervolgens je beslisschema?

    Ik snap je intentie van dit topic, al zie ik nog niet helemaal in hoe dit mensen moet helpen een beslissing te maken.

    Verder vind ik het idee leuk, maar ben zelf van mening dat de meeste mensen een beslissing maken aan de hand van de volgende criteria:
    – prijs
    – games
    – vrienden/familie (hun mening of het aantal mensen wat dezelfde console heeft, gezien de meeste toch wel met hun vriende willen gamen).
    – ervaringen uit het verleden met eerdere consoles.

    Zeer bedankt, dit is geen kritiek maar meer tips. Aangezien er nog veel meer bij komt. Onder andere een mega deel met alles erin en nog veel meer. Het is denk ik nog te vroeg om kritiek te kunnen geven. Vind je ook niet?

  20. 2015 XP
    WJayW's avatar

    Zeer bedankt, dit is geen kritiek maar meer tips. Aangezien er nog veel meer bij komt. Onder andere een mega deel met alles erin en nog veel meer. Het is denk ik nog te vroeg om kritiek te kunnen geven. Vind je ook niet?

    Nee, ben van mening dat je ten aller tijden kritiek moet kunnen geven. Zeker als het eventueel kan helpen in het vervolg van je topic. πŸ™‚

    En inderdaad, het is meer een tip… maar 1 met een kritische noot zoals gezegd.

    Maar dan toch een echt kritiek puntje, je schrijft in je inleiding het volgende:
    “Oke, voordat we gaan beginnen wil ik zeggen dat ik momenteel beide consoles in bezit heb en beide even goed vind. Deze koopgids is dan ook helemaal te vertrouwen.”

    Gezien ik denk dat een koopgids zoals je deze bedoeld objectief dient te zijn, is deze stelling meer vanuit je eigen mening dan echt puur objectief. Je zegt hier eigenlijk meer dat mensen jouw mening enigszins als feit kunnen zien gezien je beide consoles hebt, maar of ze ook even goed zijn is iets anders dan ze even goed vinden.

  21. Xeon's avatar

    Nee, ben van mening dat je ten aller tijden kritiek moet kunnen geven. Zeker als het eventueel kan helpen in het vervolg van je topic. πŸ™‚

    En inderdaad, het is meer een tip… maar 1 met een kritische noot zoals gezegd.

    Maar dan toch een echt kritiek puntje, je schrijft in je inleiding het volgende:
    “Oke, voordat we gaan beginnen wil ik zeggen dat ik momenteel beide consoles in bezit heb en beide even goed vind. Deze koopgids is dan ook helemaal te vertrouwen.”

    Gezien ik denk dat een koopgids zoals je deze bedoeld objectief dient te zijn, is deze stelling meer vanuit je eigen mening dan echt puur objectief. Je zegt hier eigenlijk meer dat mensen jouw mening enigszins als feit kunnen zien gezien je beide consoles hebt, maar of ze ook even goed zijn is iets anders dan ze even goed vinden.

    Ik vond het zegmaar raar dat je kritiek had op wat nog gaat komen. Je zei dus dat iets er niet was terwijl het nog gaat komen. Verder over dat ik beide consoles heb; dat was meer om te zeggen dat ik ze beide heb geprobeerd en veel erover weet. Ik hoop dat het nu wat duidelijker is. Een fijne middag nog.

  22. 2015 XP
    WJayW's avatar

    Ik vond het zegmaar raar dat je kritiek had op wat nog gaat komen. Je zei dus dat iets er niet was terwijl het nog gaat komen. Verder over dat ik beide consoles heb; dat was meer om te zeggen dat ik ze beide heb geprobeerd en veel erover weet. Ik hoop dat het nu wat duidelijker is. Een fijne middag nog.

    Oh, sorry dat ik dan niet geheel duidelijk geweest ben.
    Het was meer bedoeld vanwege het stukje voor wie dit topic bedoeld is. Mensen die nog niet besloten hebben of niet kunnen kiezen zeg maar.
    Ik snap dat je met de informatie die je geeft mensen wilt helpen een beeld te krijgen wat voor hun eventueel de beste koop zou kunnen zijn en dat je dit in delen opgeknipt hebt. Alleen is de informatie een beetje summier en wordt er niet besproken waar ze voor hunzelf op kunnen letten.

    Voorbeeld:
    Ben je geen fan van touch functionaliteiten, dan kan de PS4 controller misschien minder goed in jouw straatje passen gezien deze een klein touchpad bevat. De XBox controller bevat deze niet, echter maakt de XBox meer gebruik van de Kinect camera. (niet bij alle games overigens)
    Beide controllers bevatten de bekende sticks, buttons en triggers zoals we deze kennen van de vorige generatie. Al is de DS4 vergeleken met de DS3 wel de sixaxis functionaliteit en de drukgevoelige buttons verloren.

    In mijn voorbeeld probeer ik simpelweg aan te geven dat er mensen zijn die touch functionaliteiten niets vinden, waarde hechten aan drukgevoelige buttons uit de vorige 2 generatie PS consoles of er genoegen meenemen. Dit vanuit het oogpunt van de PS user omdat dit natuurlijk een playstation community betreft.

    Mensen maken zoals ik aangaf een beslissing, op basis van hun eigen ervaring en informatie voor handen en diverse andere criteria… maar het is soms ook wel handig om een beslissingsschema uit te schrijven en deze punten hierin mee te nemen en dit vanuit hun perspectief te brengen. Het topic kan nu (zoals deze is op het moment) overkomen als een stuk informatie waarmee ze geen echte voorzetjes krijgen om hun beslissing te maken, hierin kan jij ze sturen/helpen en dat ligt allemaal aan de manier waarop je het brengt.

    Hopelijk is het duidelijk voor jou waar ik op doel met het bovenstaande, gezien ik ook wel benieuwd ben hoe je dit topic verder af maakt πŸ˜‰
    Over je kennis van beide consoles kan ik verder niet oordelen, dus die laat ik ook buiten beschouwing.

  23. Xeon's avatar

    Oh, sorry dat ik dan niet geheel duidelijk geweest ben.
    Het was meer bedoeld vanwege het stukje voor wie dit topic bedoeld is. Mensen die nog niet besloten hebben of niet kunnen kiezen zeg maar.
    Ik snap dat je met de informatie die je geeft mensen wilt helpen een beeld te krijgen wat voor hun eventueel de beste koop zou kunnen zijn en dat je dit in delen opgeknipt hebt. Alleen is de informatie een beetje summier en wordt er niet besproken waar ze voor hunzelf op kunnen letten.

    Voorbeeld:
    Ben je geen fan van touch functionaliteiten, dan kan de PS4 controller misschien minder goed in jouw straatje passen gezien deze een klein touchpad bevat. De XBox controller bevat deze niet, echter maakt de XBox meer gebruik van de Kinect camera. (niet bij alle games overigens)
    Beide controllers bevatten de bekende sticks, buttons en triggers zoals we deze kennen van de vorige generatie. Al is de DS4 vergeleken met de DS3 wel de sixaxis functionaliteit en de drukgevoelige buttons verloren.

    In mijn voorbeeld probeer ik simpelweg aan te geven dat er mensen zijn die touch functionaliteiten niets vinden, waarde hechten aan drukgevoelige buttons uit de vorige 2 generatie PS consoles of er genoegen meenemen. Dit vanuit het oogpunt van de PS user omdat dit natuurlijk een playstation community betreft.

    Mensen maken zoals ik aangaf een beslissing, op basis van hun eigen ervaring en informatie voor handen en diverse andere criteria… maar het is soms ook wel handig om een beslissingsschema uit te schrijven en deze punten hierin mee te nemen en dit vanuit hun perspectief te brengen. Het topic kan nu (zoals deze is op het moment) overkomen als een stuk informatie waarmee ze geen echte voorzetjes krijgen om hun beslissing te maken, hierin kan jij ze sturen/helpen en dat ligt allemaal aan de manier waarop je het brengt.

    Hopelijk is het duidelijk voor jou waar ik op doel met het bovenstaande, gezien ik ook wel benieuwd ben hoe je dit topic verder af maakt πŸ˜‰
    Over je kennis van beide consoles kan ik verder niet oordelen, dus die laat ik ook buiten beschouwing.

    Bedankt. Maar mijn plan was om eerst info te geven over de onderwerpen en daarna dus vergelijken zoals in jou voorbeeld. Nogmaals bedankt en ik hoop dat als het klaar is je ook een “review” kan geven.

  24. 2015 XP
    WJayW's avatar

    Bedankt. Maar mijn plan was om eerst info te geven over de onderwerpen en daarna dus vergelijken zoals in jou voorbeeld. Nogmaals bedankt en ik hoop dat als het klaar is je ook een “review” kan geven.

    Geen probleem, help me anders even te herinneren wanneer je klaar bent dmv een PM te sturen.

    Ohw en nog 1 ding, je kunt eventueel ook nog de ergernissen opsommen die sommige mensen tot nu toe geuit hebben jegens de consoles of controllers… bijvoorbeeld het issue met de rubbertjes op de controlsticks.

  25. 436 XP
    ScantraxX26's avatar

    Hey Xeon, is het niet zo dat de kloksnelheid van de ps4 hoger ligt dan die van de xbone? Ik weet dat Microsoft op het laatste moment met kloksnelheden gerommeld heeft, maar ik kan me ook nog een bericht hier op psx herinneren dat Sony de kloksnelheid van de processor had verhoogd. Op internet lees ik ook meerdere berichten waarin word aangegeven dat de ps4 op een kloksnelheid van 1,8 Ghz zou draaien. Ook meerdere hardware reviewers op YouTube geven dit aan. Als je interesse hebt wil ik die bronnen best voor je plaatsen.

    Verder leuk dat je voor de mensen die net op psx komen, of het geheel niet zo gevolgd hebben een leuke gids maakt! πŸ˜€

  26. 2623 XP
    saidddd93's avatar

    Topic blijft leuk alleen ik snap WjayW zijn punt wel. Van een koopgids verwacht je toch iets anders desalniettemin zal ik dit blijven volgen.

  27. 2015 XP
    WJayW's avatar

    @Xeon: we zijn nu alweer bijna 2 weken verder sinds m’n laatste post in dit topic… ga je hier uberhaupt nog mee verder?

  28. 53 XP
    TheDutchGamer's avatar

    Ik ga beide nemen, heb de PS4 al nu alleen nog de Xbox One.
    PS4 omdat grote deel van me vrienden PS fan zijn, dus daar zal ik ook de meeste games spelen.
    Xbox One voor Titanfall & Call Of Duty Zombies.

    Jammer genoeg is Xbox geheel gefocust op US, en een beetje op Europa en helemaal niet op Nederland(als Xbox One hier ook op 22 November uit kwam was ik waarschijnlijk toch voor de Xbox One gegaan als eerste next-gen console).
    Ik ga de Xbox One pas halen als Black Ops 3 is aangekondigd(wat volgens geruchten pas 2015 is).
    Titanfall speel ik wel op de PC.

  29. 150 XP
    Hotaru's avatar

    Xeon heeft een ban gekregen doordat hij zich niet aan de regels heeft gehouden.
    Er komt hier een slotje op mits iemand anders dit wilt oppakken.

  30. 2015 XP
    WJayW's avatar

    Xeon heeft een ban gekregen doordat hij zich niet aan de regels heeft gehouden.
    Er komt hier een slotje op mits iemand anders dit wilt oppakken.

    Dat verklaart alles. Ik zal eens kijken of ik wellicht een koopgids bij elkaar kan schrijven. Van mijn part mag op dit topic een slotje, ik weet immers waar ik deze en meer info terug kan vinden.
    Weet echter niet wat andere users vinden qua slotje op dit topic, dus die beslissing laat ik aan jou over πŸ™‚