De exponentiele groei van Rockstar

Forumoverzicht

avatar
Geplaatst in: Off-topic
Topic gemaakt op:
Level: 1107 XP

Als jijzelf een spel zou ontwikkelen, wat voor spel zou dit dan zijn?
Wie herinnerd zich die oude typische cliché-vragen uit oudere gamemagazines nog?
‘Beschrijf ons je droomspel.’

Vele antwoorden waren gebaseerd op specifieke genres die al bestonden, maar één antwoordt zag men telkens opnieuw opduiken, namelijk, kort gezegd, een spel dat alle genres combineert.

Dit werd door die kinderen beschreven als een open wereld waarin je bijvoorbeeld alles kon doen wat je maar wilde, meer dan alleen ‘vrij’ rond te lopen maar dat er bijvoorbeeld ook een voetbalstadion was waar je kon voetballen, een arena om te motorcrossen en basketten en alles wat de creativiteit van het kind bedacht.

Denk nu even aan GTA V, neem een mooi willekeurig, panoramisch beeld van de stad in gedachten en bekijk
het eens.
Ook al is het niet wat het kind in feite beschreven had, men zou op dit moment moeten kunnen zien dat Rockstar net dit spel aan het bouwen is. Met wat technische kennis erbij valt het nog beter te begrijpen, want ja, je kan er golfen, het crossen met brommers zat er bij Vice-City al in verweven.

Rockstar had besloten dat één arena die zich hier specifiek op toespitste, ontwikkelingsvermogen vroeg dat niet bij hun manier van ‘exponentiële groei’ van ontwikkelen paste, en hierdoor eventueel in een later stadium, een ‘bottleneck’ kon vormen.

Beter was het onderdeel, integraal onderdeel van de spelwereld zelf te maken en hiermee onderdeel van de engine zelf werd. (die gebaseerd was op exponentiële groei)

Dit gegeven, werd op elk aspect van de gamewereld doorgevoerd, en mede hierdoor, nooit zo goed kon werken als het specifieke genre zelf.

Maar de basis hiervan, was en is volgens Rockstar dé manier om ooit een echte realistische spelwereld te creëren, waarbij aan elk onderdeel is gedacht en zo ontwikkeld is, dat het tweede natuur voor Rockstar geworden is om in te bouwen, waar andere ontwikkelaars al snel het overzicht zouden verliezen.
Want? Hoe kan je als ontwikkelaar zijnde, met zoveel ontelbaar variabelen rekening houden?
Omdat het onderdeel is van de exponentiële ontwikkeling en zeer diep in de engine zelf verweven zit, kon hun variant van een sport, natuurlijk nooit zo goed zijn als het specifieke genre zelf. (Virtua Tennis bijvoorbeeld)
Maar instinctief begrijpen dat dit deel uitmaakt van het groeiproces zelf, zal ooit aantonen dat uiteindelijk, elk apart onderdeel van Rockstar’s flexibele engine ervan even goed is, of mogelijk zelfs misschien beter.
Dat hoort bij exponentiële ontwikkeling.

Zoals men weet bij dit principe, zal er een moment komen waarop je, als je dit als ontwikkelaar beslist hebt, zorgen voor een wereld waar andere ontwikkelaars alleen van kunnen dromen. (plots klopt, en ziet men de hele puzzel)
En dit valt door een andere ontwikkelaar niet te analyseren. Omdat alles vanuit één allesomvattende basis komt, die nieuwe basissen om op verder te bouwen mogelijk maakt.
Elk apart onderdeel zit verweven in elkaar, en hoe? Zodanig dat niemand het kan raden, want niemand weet dat alles uit één (simpele) basis bestaat en vervolgens hetzelfde principe, keer op keer toepast.
Als je het niet kent, kan je het je ook niet voorstellen goed gedaan Rockstar.

Wanneer die typische ‘boost’ die bij het principe van exponentiële groei hoort komt, kan niemand raden, dit zijn geen getallen.
Het is het principe van die getallen, doorvoeren in je ontwikkelwijze. (valt te leren, met de nodige twijfel, en doorzettingsvermogen, want Rockstar had een mogelijke ‘key’ gevonden)

Rockstar heeft dus wel ‘tijd verspild’ aan het leren van het principe van exponentiële ontwikkeling. (net één van de kenmerken van het principe zelf, hierdoor komt het zo traag op gang)
Rockstar zelf, zit hier ook niet echt op te wachten. Zij genieten van de geboden vrijheid die anderen niet hebben, wat je gerust ‘creativiteit’ mag noemen.
Die creativiteit is wat telt, het plezier, de vrijheid, en, het gewoon graag doen. (zeker als je aan anderen hun spelwerelden kan opmerken waar zij problemen mee hebben en deze vervolgens ‘geforceerd’ wegwerken)

Forceren is uit den boze, omdat het hun ontwikkelwijze die zijzelf eigen hebben gemaakt, (het automatiseren van zoveel mogelijk processen) tegenspreken. Ga ik later op in, ze verloochenen dan hun basis, dat waar zij voor staan.

Hun manier van ontwikkeling, zorgt ervoor dat ze die ‘realistische’ details, zonder enig nadenken, gewoon inbouwen, omdat dit deel is van hun exponentiële ontwikkeling en uiteindelijk, waar Rockstar zelf voor staat.

Bepaalde ontwikkelproblemen ‘middels een zelf gevonden truukje’ oplossen en ditzelfde principe op alles leren doorvoeren (want ja, dat hebben ze wel moeten leren, maar ze hadden de basis van het probleem in handen, door het vorige probleem opgelost te hebben) en manieren zochten of verbanden probeerden te vinden tussen alle problemen, welke, eens gevonden, dan ook de oplossing aanbood.
Dit EIGEN leren maken, leverde onbewust, vroeg of laat een lijst van ontelbare mogelijkheden en variatie’s op.
Doordat bepaalde processen geautomatiseerd werden (gevoel van snelheid bij het rijden in GTA bijvoorbeeld) gaf het hen de vrijheid om onbeperkt verder te denken. Net waar andere ontwikkelaars nog niet aan konden denken, omdat ze manieren zochten om net datzelfde probleem weg te werken.

Ik moet het wel even uitleggen wat het is, de exponentiële groei, velen zullen het wel weten, maar voor hen die het niet weten, en ook zij die het wel weten, zullen inderdaad kunnen bevestigen dat dit, uiteindelijk de rode draad vormt waarop Rockstar haar spellen maakt.
Bekijk het zo, ik geef je deze getallenreeks: 2,4,8,16,32, 64 enz…
Men zal op school wel geleerd hebben dat dit principe, hoewel zeer traag van start gaande, op een gegeven moment onomkeerbaar zijn achterstand niet alleen inhaalt, maar met elke elke nieuwe stap die genomen wordt, een enorme sprong voorwaarts maakt.
Pas dit ‘principe’ eens toe op Rockstar’s ontwikkelmanier.
Wanneer Rockstar beslist had om zich zo te ontwikkelen, (het is een bewuste keuze en moest zeer vroeg genomen worden) is ook voor mij een vraag.

Ik heb, voordat ik gedetailleerd in ga op het ontwikkelen van hun basis die alle bekende problemen oplost zonder hier energie aan te hoeven verspillen, enkele vragen te stellen, die me terug zullen brengen naar het gedetailleerd beschrijven van hun ontwikkelbasis.
Ik zou graag willen weten of GTA 3 werkelijk een overzetting van de top-down view van de eerdere twee delen is, of, dat men gewoon elk bekend aspect van de vorige delen zo ver in 3d had doorgevoerd, dat je werkelijk hieraan zou gaan twijfelen.
Dit antwoord kan niemand weten, men zou het eens aan Rockstar zelf kunnen vragen, maar die zullen natuurlijk trots ‘ja’ antwoorden. Het zal je sieren als ontwikkelaar zijnde.
Bovendien klopte de 3D wereld van Liberty City als een bus, bijvoorbeeld kijkend naar de rails van het treingestel boven je.

Is GTA3 een perfecte overzetting van van de eerdere twee delen of niet? Immers, de ontwikkelmethode zelf is helemaal anders. Hoe kan men dit dan overzetten? Ik kan het niet bevestigen, noch ontkennen maar heb wel een mogelijk antwoordt.
Het zou kunnen dat de eerste twee delen de basis van exponentiële ontwikkeling al gevormd hadden. (de blauwdruk)
Als deze blauwdruk werd toegepast op gta 3, dan is het inderdaad een perfecte overzetting van 2d naar 3d, omdat de parameters die de eerste twee delen, vormden, gewoon werden toegepast op het volgende deel, 3D of niet.
Ik kan het echter niet bevestigen. (niemand, en Rockstar zeker niet, die wil je niet aanleren hoe zij zo ver gekomen zijn)

Interessante kwestie, de blauwdruk dus, die vervolgens zeer eenvoudig en nog niet doorontwikkeld was, toch al dezelfde oplossingen bood voor problemen waar andere ontwikkelaars ook mee kampten (bijvoorbeeld draw-distance zo hoog mogelijk houden zonder of met aanvaardbare pop-up) en deze oplossingen, zonder er echt zelf naar te moeten zoeken, omarmden en als basis voor een verdere uiteenzetting gebruikten.

Wat leverde deze ontwikkelmethode op?
Eerst en vooral wat problemen, want de vraag was natuurlijk of dit principe op alles kon doorgevoerd worden. Maar de vrijheid, het gemak en het succes dat men bij GTA-delen ervoer, was natuurlijk de ultieme aanmoediging.
‘Ja, we gaan leren deze techniek eigen te maken zodat we zonder nadenken basisproblemen behandelen en vervolgens proberen leren ditzelfde principe door te trekken op alles. (ook zonder nadenken)
Vraag is of dit kon?
Wel, dit is meteen een vraag die antwoordt geeft op een eerdere vraag, namelijk dat het besluit te werken volgens exponentiële ontwikkeling, zeer vroeg moest gebeuren.
Waarom?
Omdat als blijkt dat men plots door de bomen het bos niet meer ziet, of bepaalde problemen op die manier (hun bewust ontwikkelde) toch niet kon oplossen, men het principe kon laten varen zonder dat heel hun spel naar de haaien was gegaan.

De basis of blauwdruk…
Welke deze is kan niemand weten en is ook niet belangrijk, ik zie dat ze volgens dit principe werken.
Een andere ontwikkelaar die hieraan mee doet bijvoorbeeld is Bethesda, met zijn Elder Scolls.
Op zich staan ze ook al redelijk ver, maar voeren het principe niet ver genoeg door, of het is misschien nooit bij hen opgekomen om het principe zelf als ‘tweede natuur’ aan te leren.
Kijk eens hoe bepaald wildleven (herten enzo) zich omdraait om van richting te veranderen.
Ze draaien gewoon om hun as, wat voor mij amateuristish overkomt maar voor anderen meestal, de ervaring verstoort.
Kijk eens naar de dieren in GTA V.

Hun zeer eenvoudige basis (voor hen, want ze hebben ze zelf gevonden) bood een waaier aan mogelijkheden. Na uitvoerig testen, want Rockstar moest regelmatig aan zichzelf testen of de nieuwe dingen die zij toepasten, inderdaad binnen de regels van het ‘concept’ bleven. (dit kan men zien als de tijd die m’n verliest bij exponentiële ontwikkeling)
Door dit testen, bleek men steeds meer vertrouwen te krijgen in hun creativiteit om die basis te verstevigen.

Rockstar wist instinctief dat het geen enkele fout mocht maken, neen. Teveel doordenken over een principe, waarvan de basis al de oplossing had en nieuwe mogelijkheden aanbood, zou hun eigen basis van exponentiële groei kunnen schaden, of eventueel kunnen verzwakken, omdat er dan op dezelfde manier energie geschonken wordt als andere ontwikkelaars doen. (Wiskundewerk, wat net zoals fantasie, beperkt is)
Alles moest op natuurlijke wijze ontwikkeld worden, zelfs zonder het ooit gedaan te hebben.
Zolang men zich maar hield aan de regels van exponentiële groei zelf. (Dat waar ze zoveel tijd mee verloren hadden:)

Goed, het is dus een half-geautomatiseerd proces, waardoor de ontwikkelaar zelf al aan andere dingen kan denken en dit dieper dan de concurrentie kon uitwerken. (verhaal, physics, schademodel, atmosfeer…)
Als men goed naar elke GTA game kijkt, ziet men dat de ontwikkelaar ergens een bepaalde focus op legt.
Die focus op dat onderdeel, konden andere ontwikkelaars in die tijd niet.
Bijvoorbeeld, bij GTA San Andreas was hun werkgebied: dynamische luchten en een geloofwaardig wolkendek creëren.
Dit geleerd hebben in dat deel, en vervolgens ook weer had eigen gemaakt, werd volgens de regels van exponentiële groei overgenomen naar andere delen.
Herinnerd iemand zich die ‘bliksemschichten’ in GTA V nog?
Prachtig toch, en was nooit mogelijk geweest zonder de voorgaande kennis met betrekking tot dynamische luchten.
Want zo moeilijk kan het toch niet zijn om een realistische bliksemflits in een spel te creëren?

Correct, maar je zal als ontwikkelaar dan toch de vrijheid moeten hebben om je hier mee bezig te houden en niet met ontelbaar andere problemen niet?
Alles, maar dan ook alles in het teken van exponentiële groei, en geen enkele ontwikkelaar die dit principe niet van in het begin toepaste, zal nooit zo’n wereld kunnen creëren.

Je hebt niet ingelogd op PSX-Sense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

  1.    1107 XP
    Shavir's avatar

    Mijn excuses voor de fout in de titel (exponentiel=exponentiëel) maar het was volgens de PSX-sense bot een vreemd teken.

  2. Anoniem -   
    89.145.95.xxx's avatar

    Mag ik 10 gram van wat jij rook?

  3.    88 XP
    _BeaR's avatar

    Opdracht voor Nederlands?

  4. Anoniem -   
    2a02:a213:0280:7880:3cfe:b1c3:a8a3:8.xxx's avatar

    Na het woord “herinnerd” in zin 2, ben ik afgehaakdtd

  5. Anoniem -   
  6. Anoniem -   
    144.76.14.xxx's avatar

    Wellicht tijd om een dagboek aan te schaffen?

  7.    4062 XP
    Peter01's avatar

    shavir, misschien moet je een blog beginnen. want hier krijg je alleen maar gezeur van de mensen. ik denk niet dat je hier je publiek hebt. en op die manier probeer ik vriendelijk te blijven over de zeurkousen hiero.

  8.    1107 XP
    Shavir's avatar

    @Peter01: Jij hoeft niet te denken wat beter is voor mij. Dit is voor zij die er iets aan hebben en voor mezelf.

  9. Anoniem -   
    84.82.251..xxx's avatar

    Goed verhaal lekker kort ook.

  10.    4062 XP
    Peter01's avatar

    @Shavir: sorry hoor.

  11. Anoniem -   
    80.112.56..xxx's avatar

    @Shavir: egoïstisch om zulke dingen hier te plaatsen terwijl het enkel voor je zelf is. Start dan inderdaad een blog of koop een dagboek 🙂

  12.    1107 XP
    Shavir's avatar

    @80.112.56..xxx: Haha, het is ook nooit goed he? Maar het is niet egoïstisch, want ik deel (!) mijn verhaal. :p En het gaat over games.

  13.    778 XP
    jonas46's avatar

    Heb je nu nog steeds niet begrepen dat de zooi die je hier maar blijft posten, hier niet thuishoort. Vroeger postte je als Rockstarforever, en ik vind het persoonlijk welletjes geweest met deze teksten.

  14.    1107 XP
    Shavir's avatar

    @jonas46:Maarre, heb je het stuk gelezen dan?

  15.    778 XP
    jonas46's avatar

    @Shavir: Ik ben begonnen met lezen, maar de manier waarop deze tekst geschreven is lijkt nergens op.

  16.    1133 XP
    Scrappy-_-coco0's avatar

    @Shavir: Wat jonas aangeeft klopt volkomen. Hoewel beter dan die persoonlijke troep die je eerst plaatste, valt dit nog steeds niet te lezen. Reden daarvoor is de hopeloze structuur van de tekst. Als de tekst nou een beetje logisch ingedeeld zou zijn in inleiding, middenstuk(verdeeld in verschillende alinea’s), en een slot dan zou het héél misschien interessant kunnen zijn ;).
    Als ik nu zou tellen zou ik op wel 100 alinea’s uitkomen…

  17.    1107 XP
    Shavir's avatar

    @Scrappy-_-coco0: Jaja mongolen, moet je daarom zo kwaad reageren? Probeer het maar eens met je gsm, en daarbij, het zijn altijd dezelfde nietsnutten die zo reageren. Je denkt toch niet dat ik deze reacties hier niet verwacht? Whoohoo. Je zou beter he, eens niet zo onbeschoft zijn en het goede erin te zien en daarvoor op z’n minst respect tonen. (!) Dat de tekst er nog staat zegt meer hoe naïef zij reageren dan over de eigenlijke tekst zelf.

  18.    1107 XP
    Shavir's avatar

    @jonas46: Geef dan eens een voorbeeld. -Edit- Het is een stuk van mij dat gaat over Rockstar. ^^ Ik ben heel blij dat ik de moeite hiervoor genomen heb omdat ik denk dat het me op allerlei manieren beter maakt. En jullie krijgen daarvoor een unieke kijk op een gamedeveloper met wat abracadabra hier en daar. Dat is toch een leuke bijdrage? Beter dan die paar hatertjes hier die stil blijven hangen bij iets – wat ze naar eigen zeggen – niet gelezen hebben.

  19.    778 XP
    jonas46's avatar

    @Shavir: Het feit dat jij begint te schelden met “mongolen” zegt meer over jou dan je doet uitschijnen.

  20.    1133 XP
    Scrappy-_-coco0's avatar

    @Shavir: Nee, ik reageer zo kwaad omdat je naam suggereert dat je een buitenlander bent. Kom dr maar in SJW’er

  21.    1107 XP
    Shavir's avatar

    Kennen jullie dat ene Nederlandse rapliedje? ‘Ik ben op straat met dieven! Waarom stress je mij Hazena? Vragen jullie jezelf dan ook af waarom een Nederlands raplied met een -Marokkaans accent gezongen wordt? Je gaat me niet vertellen dat dit walgelijke accent bij je moedertaal hoort? Ik zal dat eens verduidelijken. Nederlandse rap suckt, en omdat geen enkele Nederlander hun raplied ‘mooi’ zal vinden, zingen ze maar met een gebroken Marrokaans accent. Het is hun laatste hoop: de mocro- gemeenschap in Nederland. Toch goed voor 70 procent van de Nederlandse gemeenschap. (volgens de rappers in dit nummer) Hierdoor past men het accent in het nummer aan, zodat – hopelijk – op z’n minst de mocro’s het mooi vinden. Jongensjongens toch, wie, o wie wil de Nederlandse rapgod van de Marrokanen worden?

  22.    24 XP
    Wess's avatar

    @Shavir: ben je eenzaam? Zo ja, dan zou ik opzoek gaan naar gezelschap. Zo niet, dan vraag ik mezelf af hoe je jezelf serieus kan nemen door op je mobiel een verhaal te willen vertellen. Ik begon hoopvol, maar toen ik doorkreeg dat je meer tegen jezelf praatte ben ik afgehaakt. Als je wil dat mensen je serieus nemen moet je met beter komen dan dit.

  23. Anoniem -   
    81.18.252..xxx's avatar

    nee. gewoon nee. Je comments op OPBOUWENDE kritiek vind ik eigenlijk reden genoeg voor een moderator om je een tijdlang de mond te snoeren op dit forum. Er is nergens aanleiding gegeven om te gaan schelden of discrimineren.

    Ik snap je insteek en met sommige dingen ben ik het tot een bepaald niveau met je eens, maar je moet ook begrip hebben voor mensen die je eigenlijk op een heel nette manier vertellen dat je je stuk anders vorm zou kunnen geven om het behapbaar te maken.

    Het feit dat juist jij dan moet gaan schelden en over accenten in onze taal moet beginnen vind ik jammer…

  24. Anoniem -   
    185.46.212.xxx's avatar

    @Shavir: Ik mag hopen dat je eindelijk eens een ban krijgt met je strontvervelende stukken tekst! Mijn god wat ben je irritant…maar dat was je al als rockstarforever! GA WEG!

  25. Anoniem -   
    217.105.178..xxx's avatar

    goed verhaal, lekker kort ook, doen we heeelemaal niks mee…..

  26. Anoniem -