Het introduceren van een gloednieuw IP aan het einde van een levenscyclus van een generatie consoles is niet altijd handig, zo heeft het verleden uitgewezen. Het is een groot risico, maar Ubisoft durft dit met Watch Dogs bijvoorbeeld wel aan en dat is niet zonder reden zo blijkt nu.

Nu gaat het niet specifiek om Watch Dogs, maar dit is voor nu even het beste voorbeeld, want het kan goed zijn dat Watch Dogs uitkomt vlak voordat de nieuwe Xbox en PlayStation worden uitgebracht en dat is tricky. Ubisoft heeft hier echter een tussenweg voor gevonden, aldus Yves Guillemot (CEO). Ze ontwikkelen verschillende games voor de huidige en volgende generatie consoles gelijktijdig.

“For the first two years [of next gen development], because we are making our games on next gen and old gen at the same time, we expect the overall [development] costs will not increase. We don’t know about the third year, when we will take full advantage of the capacity of the consoles.”

Het gaat dan om de belangrijkste franchises en als we tussen de regels door lezen valt te interpreteren dat Ubisoft bij de consolewisseling de consument de keuze geeft om de game(s) in kwestie voor zowel de huidige generatie of de volgende generatie te kopen. De ontwikkelkosten hiervoor zouden niet heel veel hoger moeten zijn en dat beperkt eventuele ‘schade’ bij nieuwe IP’s aan het einde van een generatie, zoals Watch Dogs.