Review: Call of Duty: Black Ops II – Singleplayer – Hoewel de Call of Duty franchise bekend staat om de vermakelijke multiplayer, welke door velen nog steeds dagelijks gespeeld worden, hebben de games nog meer kaarten in de hand. Zo hebben ze iets wat specifiek is voor de ontwikkelaar: Spec-Ops voor Infinity Ward en Zombies voor Treyarch. Door de uitgebreide speelopties binnen het voorgenoemde zullen we bijna vergeten waar het vroeger allemaal om draaide: de story modus, waarin de protagonist altijd een bijna onmogelijke missie op zijn bord krijgt en deze gezamenlijk met zijn squad zal moeten voltooien. Ook Black Ops II beschikt over een dergelijk plot, maar voor het eerst in de Call of Duty franchise zal dit iets anders verlopen dan gewoonlijk.
In Black Ops II is je plicht ook je persoonlijke roeping
Zoals altijd merk je al vanaf dat je de game opstart een specifieke vibe die de boventoon voert door de gehele game. Een creepy sfeertje, een aansluitende soundtrack en het introfilmpje voorspelt niet veel goeds. Maar – wel in goede manier. Er gebeuren voor je ogen de meest gruwelijke dingen. Je kunt deze niet plaatsen, je weet niet waarom ze gebeuren, maar je voelt je geroepen er iets aan te doen. Iets wat normaal zou moeten zijn wanneer je ‘Call of Duty’ speelt. De game start op met het ene filmpje na het andere, allen volgen ze het verhaal van een oude man genaamd Frank Woods. Vroeger toen hij nog in dienst was van het leger, was er al één grote vijand die nog steeds niet ten val is gekomen: Raul Menendez, een beruchte terrorist en de leider van ‘Cordis Die’. Woods zou mogelijk informatie hebben over verblijfplaats van Menendez en inderdaad – hij heeft een kort bezoek gehad van Menendez die hem een medaillon gaf.
Vastberaden dat er meer achter zit besluit Special Forces leidinggevende David Mason iets los te krijgen uit Woods. Woods geeft al snel toe aan het team en begint uitgebreid op camera te vertellen. Wat er nu gebeurd is vrij uniek, want je moet wat hij verteld gaan naspelen. Je wordt van het jaar 2025 terug de tijd in geslingerd naar de tijd dat Woods nog jong was, gevangen genomen werd en David’s vader –Alex – hem moest redden. Vanzelfsprekend kruip je in de huid van Alex Mason en het verhaal wisselt tijdens het verloop van de game tussen het heden en verleden. Daarnaast kun je het einde van de game ook beïnvloeden door specifieke keuzes te maken. Niet zozeer door middel van een karma systeem, maar waar beschiet je iemand en welke missies maak ik op welke manier af. Dit kan het verhaal tot een goed einde brengen, maar ook tot een ontzettend bitter einde…
Tot nog toe dus een best interessant vooruitzicht waaruit blijkt dat Treyarch moeite doet om te vernieuwen en dat lukt ze tot op zekere hoogte ook. Natuurlijk moet je even slikken wanneer tijdens cut-scenes kartelrandjes tevoorschijn komen en dat het beeld regelmatig schokt. Vreemd genoeg kan er 100 man realtime over je beeldscherm rennen, maar de meest simpele filmpjes hebben bijster veel last van framedrops. Daarnaast merk je gewoon dat, zelfs na de modificaties, de gebruikte engine zijn beste tijd gehad heeft. Zeker wanneer we kijken naar de zielloze blik in de ogen van onze hoodrolspelers of hun stoffenuitrusting die soms meer weg heeft van plastic om maar wat te noemen. Natuurlijk is het een vooruitgang op de eerste Black Ops, maar zo minimaal dat het in deze tijd niet zomaar meer geaccepteerd zou moeten worden. Natuurlijk is het geweldig dat een game leuke specificaties heeft, zoals draaien op 60 frames per seconde. Iets waar gamers zich de laatste tijd echt op doodstaren en ook iets wat voor een bepaalde game-ervaring interessant is, maar tijdens singleplayer missies vaker ingeruild zou moeten worden voor betere graphics.
Het lijkt zo incompleet zonder fatsoenlijke graphics
Ik zou het graag willen vergelijken met Killzone 3, welke met stipt de beste Call of Duty kloon genoemd mag worden qua gameplay. Het is vloeiend, de wapens reageren nagenoeg hetzelfde en sinds Killzone 2 is het tempo meer dan verdriedubbeld. Het enige verschil? Killzone 3 is prachtig. Natuurlijk is het een Sony exclusieve titel en wordt het met een in-house engine ontwikkeld die prachtige graphics voor de PS3 met gemak mogelijk maakt, maar waarom zou een team als Guerrilla het wel kunnen en Treyarch niet? Treyarch is zo overtuigd van de kwaliteit die ze brengen op gebied van gameplay, dat we het ze bijna niet kwalijk kunnen nemen dat ze zo blind zijn voor de tekortkomingen. Niets en niemand is perfect, dat weten we als geen ander. Maar al is Black Ops II allesbehalve moeders mooiste, het zou geen kwaad kunnen om een beetje make-up te gebruiken om daarmee de imperfecties te camoufleren.
Het lijkt allemaal zo dichtbij!
Gelukkig heeft het wel één grote verbetering en dat is de vlekkeloze integratie van surround sound. Als er iets is wat ze goed hebben weten op te lossen is het wel het gemis van de praktisch natuurgetrouwe menselijke perceptie. Nu je echt om jezelf heen kunt horen zul je veel minder snel verrast worden door een vijand. De explosies klinken daarnaast veel echter en ook de wapens zullen veel authentieker klinken. Kogels suizen daadwerkelijk langs je heen en vooral met een surround headset is het bijna leuk om eens lekker ‘out in the open’ te gaan staan, waarna je bijna werkelijk oog in oog staan met de dood als een levenservaring kunt afstrepen van je lijst. Dit is iets wat de gameplay zeer zeker ten goeden komt, maar niet iets wat ons alles ineens laat vergeten.
Vooral niet wanneer het vervelendste nog komen gaat, namelijk dat de voortgang wordt gestuit door (in mijn ogen) het waardeloos testen van enkele belangrijke elementen in de game. In de eerste paar uren spelen waren er nagenoeg geen problemen te vinden. Hoewel de AI nogal dom bleek en regelmatig ergens achter bleef steken was er niet veel slechts op de singleplayer aan te merken. De missies waren wat voorspelbaar, maar er was wel variatie in terug te vinden. Zo deed je af en toe nog eens wat anders dan eindeloze waves van vijanden afslachten. Bergbeklimmen, vliegen, rijden, varen – alles zit erin. Toch liepen we op een gegeven moment tegen een hinderlijk en voortgangbelemmerend probleem aan. Een geglitchte checkpoint zorgde ervoor dat ik spawnde naast een vijand die mij meteen die seconde neerstak. Er was geen ontkomen aan en dus was het level herstarten de beste oplossing. De tweede keer werd me dit bespaard, maar even later in de missie gebeurde hetzelfde, maar dan met een cooked grenade. De ergernis hiervan mocht natuurlijk het speelplezier niet ontnemen en na enkele keren was het moment daar dat ik ver genoeg van de explosie wegkwam en hierdoor verder kon.
Dit lijkt wel ‘Final Destination’…
Magere Hein was niet al te blij dat ik al meermaals uit zijn verstikkende greep was ontsnapt en ook een derde keer kwam ik na een checkpoint vast te zitten. Een helikopter schoot mij met slechts één schot dood en na méér dan 80 keer respawnen lukte het me dan eindelijk om vast te komen onder een steen, waardoor de helikopter me niet kon raken. De helikopter was vervolgens zelf ook weer niet te raken, alleen de onderkant van de steen. Kortom, weer vastzitten dus en om toch de voortgang in de singleplayer te bewerkstelligen verlaagden we de moeilijkheidsgraad van Veteran naar Normal, maar ook dat mocht niet baten. De laatste hoop was natuurlijk het niveau naar Easy zetten, maar of dat ons algemene beeld van de game ten goede komt… het is toch van de zotten dat ik de game moet ‘cheaten’ om verder te komen. En dat is bijzonder jammer, want juist het verhaal is zo sterk dat je graag verder wilt en dan gooien dit soort onvolkomenheden behoorlijk wat roet in het eten.
Conclusie:
Het verhaal is de moeite waard om te volgen, dat absoluut, maar het is gewoon jammer om te zien dat de gameplay veel belemmering ondervind door checkpoints die behoorlijk frustrerend werken. Sterker nog, dit kan op sommige momenten je ertoe bewegen om maar gewoon helemaal met de singleplayer te stoppen en dat mag niet de bedoeling zijn. Dan zijn er nog andere negatieve punten, want waar het punten scoort met de sound, halen de graphics de algehele beleving weer enorm naar beneden en zijn de incidentele glitches zijn al helemaal een gruwel. Het begon veelbelovend, maar takelde helaas te snel af en dit levert behoorlijke gemengde gevoelens op over de singleplayer. Het heeft zijn sterke punten, met name de sfeer, afwisseling en het verhaal, maar het wordt geplaagd door technische onvolkomenheden. Jammer.
Pluspunten
- Vermakelijk verhaal
- Zelf keuzes maken
- Super met surround sound
- Diverse gameplay
- Veel wapens
Minpunten
- Zwaar verouderde graphics
- Geglitchte checkpoints
- Domme AI
- Vreemde physics
Hahahaha! Een 6.5….dat valt nog mee als ik m’n vrienden hoor. Ik ben blij dat ik hem niet heb gehaald. De zombies boeien me niet, MP niet meer sinds de vorige BO, en als de SP dan ook al gaar is. Vooral dat van die graphics stoort me, ze zijn te lui lijkt het wel, want het verkoopt toch wel. Zeker de vergelijking met KZ3 staat als een huis….waarom bij hen zo lelijk? Ik heb wel de beelden alleen op youtube gezien, maar denk niet dat ze op mn tv veel mooier zullen zijn.
Fk das laag had ik als niet fan niet eens verwacht. Maja dit gaat een keer fout aflopen als ze niet snel een andere engine bouwen.
Heel lastig .. ik sta toch achter IW/Sledge als het op CoD aankomt. Een 6.5 is passend voor de slechte developers van TreyShit. MW4 FTW!!!
Huh hebben jullie de sp wel op veteran gespeeld?
Wat zeikt iedereen over die graphics… misschien is die texturepack instaleren want deze game ziet er gewoon prima uit. Het is geen Crisis of battlefield. Maarja op 60 frames spelen is ook wat waard! er zijn maar weinig games die er zo strak uitzien en vloeibaar spelen. Dan maar niet de graphics van battlefield. Geef mij maar een strak spel.
@217.149.129..xxx: De texturepack is alleen van toepassing op de multiplayer.
@Fatoeboy: Jup, staat ook in de review hè.
als black ops 2 graphics had als crysis dan was het goed geweest
haleluja eindelijk een cijfer waar je u tegen zegt .
ik heb hem bij een vriend gespeeld maar een crap .
binnen kort far cry 3 een waardige fsp anno 2012
hahaha wat een review …
gameplay een 6? dit is geen bf gameplay maar de koning van de fps als je het mij vraagt
@WarJunkie: Idd Far Cry 3 gaat vet worden. Dat is een game die, zoals het er nu uit ziet, het geld dubbel en dwars waard is. Maar BO2, lol…
@94.227.26..xxx: Als dit de koning van de FPS is dan ligt dit niveau wel héél erg laag. Ik neem maar aan dat je nooit iets anders dan CoD gespeeld hebt.
Goede review btw. Wel balen, ik had wel zin in een vette SP ervaring. Ff zo’n dolle achtbaanrit waar je na het uitspelen echt van moet bijkomen. Naja mss maar een keer tweedehands ergens uit een bak vissen.
Ik ben zelf nogal van de graphics en zweer het bij de frostbyte 2.0 engine, maar na MoH vind ik frostbyte niet meer zo super.
Zo zie je maar dat een mooie tool in verkeerde handen waardeloos is.
Bo2 vind ik toch behoorlijk strak, grafisch is het uiterste uit de engine gehaald en is gewoon mooi te noemen, petje af voor de grafische designers.
@94.227.26..xxx: Ik speel niet eens Battlefield, omdat ik dat niet leuk vind. Heb deze review met veel pijn in mijn hart moeten schrijven want ik ben echt een CoD fanaat. Goed, er komt een tijd dat je de roze bril.moet af zetten eerlijk moet zijn wanneer je alle feiten op een rijtje zet. Iets wat ik met deze review dus gedaan heb. Gewoon een redelijke singleplayer ervaring, niets meer en niets minder.
Heb de singleplayer van Black Ops II toevallig net uitgespeeld. Man, wat is die kort. Vond het verhaal van Black Ops (1) ook beter. Vind een 6,5 een terecht cijfer.
Nee, ik ben blij dat ik zelf geen geld aan deze game heb uitgegeven.
@xDELTAx: met u moet ik lachen natuurlijk is cod de koning.
@94.227.61..xxx: zeker nog nooit halo , of killzone of rainbow six enz.gespeeld.
MW1 die was uniek , maar de rest haha de koning grapjas.
Het enige waar ik me echt aan erger is de terugslag die de wapens hebben. Of beter gezegd, de terugslag die de wapens NIET hebben. Er zit nog minder terugslag op de wapens dan in Black Ops 1. Zelfs de oude Black Ops 1-wapens zoals de AK-47 hebben geen terugslag. Je kunt iedereen neermaaien met een MP-7. Wat ik ook zo lelijk vind is dat je kan quickscopen… Dat soort onzin doe je maar in Modern Warfare, maar hier niet.
@Sensu:
cod fanaat? toen ik je nog in mn friends list had , had je cod4 nog nooit gespeeld.
bye bye geloofwaardigheid
ON, iedereen weet dat Cod zich focust op de MP, de SP’s zijn niet eens een 5 waard.
@83.86.196.xxx: Grappig, hoe wil je dat checken? CoD 4 heeft niet eens trophies, anders kon je data nakijken. Als je de game opstart en naar mijn level kijkt weet je dat het anders is dus als je mij belachelijk wilt maken doe dat dan met gegronde redenen. 😉
Hoe zeg je dat, bye bye geloofwaardigheid?
dit gaat alleen over de graphics checkpoints en bijzaken. het is een single player review maar jij gaat zeuren over graphics? wat dacht je dan t is een call of duty. t gaf totaal geen overzicht van de single player. die heel raar in elkaar zat en echt totaal niks met cod bo 1 te maken had. dit is wat in je review had moeten staan.
@Sensu:
laat ze toch lekker trollen joh die pubers. jij bent redacteur en hij lekker niet 😛 zo simpel is het.
ik vind het een terechte review. ik ben met alles pluspunten eens en vooral die van dolby surround sound. ik speel de game namelijk op een tritton pro+ true 5.1 surround sound headset en *vloekt* wat is dat toch vet. en volgens mij wilde je de graphics een 5 geven maar omdat het zo pijn deed in je hart als cod fan, heb je het toch maar een 6 gegeven. tenminste dat denk ik 😛
het is natuurlijk onacceptable om zo’n grote titel met een dinosaurus-oude-engine uit te brengen en dat nog in het jaar 2012. EINDE 2012 om precies te zijn. bijna 2013 dus !
@213.46.116.xxx: We zoeken nog enthousiaste redacteurs vriend, waarom solliciteer je niet?
Eindelijk komen mensen er achter dat de concurentie cod al jaren voorbij is. Op elke aspect faalt cod nu tegenover haar concurentie, omda het formule die ze nu gebruiken afstamt van de jaren oude cod 4. Enige wat er aan toegevoegd is, is zombie mode.
cod 4 was toen een mijlpijl, maar nu gewoon een door normale shooter.
@217.149.129..xxx: weet jij eigenlijk wel wat 60 FPS is ? mensen janken nu al 2 jaar over die 30 FPS vs 60 FPS, maar het verschil is er nauwlijks. de besturing van BF3 mag dan trager zijn dan COD, dat heeft niks met de frames te maken. maarja, wat weet jij daar nou van, jij koopt elk jaar alleen COD en denkt verder niet na……
@83.80.172..xxx: en vergeet het leuke feitje niet dat ze nu al 4 jaar lang ’60 frames’ hebben maar nooit eens dachten aan een graphics upgrade. er zijn zat spellen met 60 frames die mooier zijn dan COD. waarom kan dat dan wel? er werken btw 4 studios ofzo aan COD, en dan niet even een nieuwe engine erin ? AC3 heeft een nieuwe engine, BF3 heeft een nieuwe engine. en dat zijn ook jaarlijkse releases. komop man
Komt ervan als je meer geld besteed aan promo dan aan de game zelf.
Eindelijk een cijfer cod waardig