Final Fantasy XIV: A Realm Reborn is momenteel in ontwikkeling en terwijl Square Enix hard werkt aan het oplossen van meerdere problemen die zowel fans als critici met de PC-versie van de game hadden, kiezen ze ervoor om de game niet free-to-play te maken. Dit komt omdat producer en director Naoki Yoshida en zijn team zich aan hun belofte willen houden die ze aan de fans hebben gemaakt.

VG247 vraagt in een interview met de beste man waarom ze er tóch voor kiezen om het huidige subscriptie-model te behouden, ook al lijkt de rest van de wereld het free-to-play concept te omarmen. Yoshida antwoordt:

“The main reason why we haven’t decided to take the free-to-play option is that, at the game’s original launch, it didn’t live up to expectations and it let down a lot of fans. We lost the trust of fans who had followed us across our 25-year history. We want to regain that trust and to deliver on past promises.

One of the promises we originally stated was that we would release the game with a subscription model. Players will be able to play it 24 hours a day, seven days a week, 365 days in the year if they paid a subscription fee.

So to regain the trust of our players we must of course fulfil this promise. Right now we believe that to be more important than any kind of business decision.”

Yoshida liet ook vallen dat hij vindt dat de voor- en nadelen van alle twee de modellen nog niet volledig bekend zijn en dat het moeilijk is om een duidelijk oordeel te vellen over welke daadwerkelijk beter is.

“The other thing is that – depending on what kind of game you have – its hard to say which model is better. Is free-to-play better? Are subscriptions better? It just really depends, and it’s hard to say which one is better.”

Het is allemaal een beetje verwarrend, maar één ding lijkt logisch: Square Enix wil Final Fantasy XIV niet draaiende houden met geld uit iemand anders zak, oftewel die van investeerders. En dat is wat de noodzaak voor een subscriptie-model verklaart, ook al is het zuur voor degene die gewend zijn geraakt aan FF XIV voormalige free-to-play model.

“The last thing is that our aim is to make an MMO,” Yoshida continued, “and a lot of companies do their development for MMOs by getting money from investors. Then the investors want their money back, so if the game doesn’t make enough money or doesn’t have enough users, then what do we do?

We’d have to pay our investors back, and free-to-play is an option to get that money back to investors quickly. Final Fantasy XIV: A Realm Reborn is a product that is independent to Square-Enix. All of the money’s coming from us, so we had more time to put it into what we wanted to do. We’re not in a rush to pay anyone back.”

Wat is jouw kijk op heel dit subscriptie versus free-to-play gebeuren? Gooit Square zijn eigen ruiten in door het subscriptie-model te behouden of is het toch de juiste keuze?