Review: Uncharted: Fight for Fortune – Uit het niets verscheen de naam Uncharted: Fight for Fortune en de hoop was gelijk gevestigd op een opvolger voor Uncharted: Golden Abyss, maar kort na het verschijnen van de naam kondigde Sony de game officieel aan en toen leerden we dat het ging om een kaartgame. Een kaartgame? Inderdaad. Niet echt iets dat je direct binnen de franchise zou verwachten, maar zoals elke game kreeg ook deze titel een kans en uiteindelijk blijkt dit een vermakelijke titel te zijn.

Geen memorabel avontuur, maar wel een tactisch spelletje

In Uncharted: Fight for Fortune zul je met behulp van kaarten het gevecht aan moeten gaan met andere in-game personages of echte spelers online. Het gehele kaartspel is opgezet op basis van personages en verzamelbare objecten uit de voorgaande Uncharted delen en het is de bedoeling om domweg de tegenstander uit te schakelen door zijn healthpunten naar een nulpunt te degraderen. In essentie is dat de gehele game en in dat opzicht hoef je ook geen memorabel avontuur te verwachten, zoals de eerdere delen dat wel waren. Goed, het is dus een spin-off binnen het Uncharted universum en dat beviel ons erg goed, ondanks dat we in eerste instantie met veel scepsis naar het geheel keken.

Als je de game voor het eerst opstart, krijg je een tutorial voorgeschoteld die je in het kort uitlegt hoe de game werkt. Aangezien het kaartspel zelf niet al te bijzonder is, heb je het vrij snel onder de knie. Als je het eenmaal onder de knie hebt, kun je het opnemen tegen andere spelers online, maar je kunt ook de gevechten aangaan met tegenstanders die door de AI bestuurd worden. Als je de game aanschaft krijg je allerlei personages als kaarten die rechtstreeks uit Uncharted: Golden Abyss komen en met meer dan 15 computergestuurde tegenstanders die allen weer vijf unlockbare kaarten hebben kan je wel even vooruit, want dat levert voldoende replaywaarde op.

Helden, schurken en huurlingen

De game kan, als je daar trek in hebt, verder uitgebreid worden met Uncharted 2: Among Thieves en Uncharted 3: Drake’s Deception packs, waarbij je min of meer dezelfde opzet krijgt als bij de oorspronkelijke opzet van de game. Alleen zijn de kaarten dan gebaseerd op personages uit de desbetreffende games. De kaarten zelf zijn opgedeeld in drie hoofdsegmenten. Zo heb je de helden (Nathan, Elena, Sully en meer), de schurken (Eddy Raja, Gabriel Roman en meer) en de huurlingen. Bij aanvang krijg je een aantal punten en afhankelijk van hoeveel punten je hebt kun je een kaart uit één van de facties kiezen en inzetten. Sommige kaarten hebben een hoog puntenaantal, omdat ze erg krachtig zijn, en dan zul je dus even punten moeten opsparen.

Doordat de factiekaarten opgedeeld zijn in drie facties krijg je per speelronde een nieuw punt, dat je vervolgens afhankelijk van de kaartwaarde kunt inwisselen. Als je bijvoorbeeld Eddy Raja bij de schurken kiest, dan kost dit punten bij de schurkenfactie, maar blijven de punten bij de helden- en huurlingenfacties intact. Op deze manier kun je zowel continu afwisselen tussen facties, maar ook een bepaalde factie punten laten opsparen om op een gegeven moment een erg sterke kaart in te zetten die het spel kan doen keren.

Spaar fortuin om grondstofkaarten in te zetten

Het tweede segment in de kaartenopzet bestaat uit fortuinkaarten. Telkens wanneer je een factiekaart gekozen en ingezet hebt, kun je uit drie gesloten kaarten één kiezen, die zich nadien prijsgeeft. Deze fortuinkaart kun je op twee manieren gebruiken. De eerste manier is het verzilveren van de kaart, wat gelijk een fortuin van +5 oplevert. Ook kun je de fortuinkaart op één van de factiekaarten leggen en op het moment dat deze factiekaart tegenover een factiekaart van de tegenstander ligt en je weet dat je deze gaat verslaan, dan krijg je veel meer fortuinpunten uitgekeerd. Het verzilveren levert standaard 5 op, maar het slim inzetten van een fortuinkaart tegen een tegenstander kan bijvoorbeeld 20 fortuinpunten of meer opleveren.

Deze fortuinpunten heb je vervolgens nodig voor het derde segment aan kaarten en dat zijn de grondstofkaarten. Deze kun je met je fortuinpunten kopen en dit soort kaarten variëren van extra health voor je factiekaart (waar je deze oplegt), extra vuurkracht, een willekeurige aanval en nog veel meer. Elke ronde doorloop je de stappen, waarbij je uiteindelijk drie kaarten kiest en deze kun je kwijt op een grid van vijf. Hiertegenover kan de tegenstander andere kaarten leggen, waardoor je kaart tegen kaart vecht. Leg je een kaart echter op een vak neer zonder dat er een kaart van de tegenstander tegenover ligt, dan val je de tegenstander direct aan op zijn health.

De health van de tegenstander naar een nulpunt brengen

De werking van health degraderen bij de tegenstander gaat op gelijke wijze als dat je dat doet bij factiekaarten van de tegenstander en hierbij moet je goed opletten hoe hoog je aanvalskracht is en wat de healthstatus van de tegenstander inhoudt. Ook is het van belang om goed te kijken wat de aanvalskracht van de kaart van de tegenstander is, want als je een kaart legt, dan kun je deze pas laten aanvallen in de volgende ronde. Als je een kaart met een aanvalskracht van 9 hebt, maar slechts 3 health en de tegenstander er al een kaart tegenover heeft liggen met een aanvalskracht van 4, dan krijgt hij eerder de kans om jou aan te vallen, met als gevolg een -1 healthstatus, waardoor je de kaart kwijt bent. Dit kun je natuurlijk proberen te voorkomen door extra health toe te kennen met behulp van de grondstofkaarten.

Dit is globaal de opzet van Uncharted: Fight for Fortune en dit is relatief gemakkelijk op te pikken, waardoor je na het doorlopen van de tutorial direct aan de slag kunt. In de eerste instantie is de game vrij gemakkelijk, maar al snel loopt de moeilijkheidsgraad op, omdat de computergestuurde tegenstander meer voordelen heeft. Dat is natuurlijk de uitdaging en het is aan jou om hier slim op in te spelen. Dit gaat domweg door goed op te letten en strategisch te kijken naar de mogelijkheden en wat het handigste is om zoveel mogelijk schade aan te brengen aan de kaarten van de tegenstander, de tegenstander zelf. Uiteraard moet je ook jezelf verdedigen.

Slome menu’s en laadtijden

Door tegenstanders te verslaan unlock je nieuwe kaarten, waarmee je een eigen deck kunt samenstellen. Dus als je een kaart hebt die keer op keer terugkomt, maar waar je weinig mee hebt of kan, dan kun je deze achterwege laten in je deck. Het nadeel is wel dat het menu van de kaarten ongelofelijk sloom is met het inladen van de kaarten. Ook heeft de game tussen elke speelbeurt door een korte laadtijd en dat is wat opmerkelijk. Een game als deze vraagt zo goed als niets van de kracht van de handheld, maar toch krijgt het te maken met laadtijden en een traag kaartenmenu en dat gaat op een gegeven moment een beetje op de zenuwen werken.

Een ander punt van kritiek is dat de game nogal uit balans gebracht kan worden op basis van jouw behaalde statistieken in Golden Abyss, Uncharted 3, enzovoort. Als jij namelijk een bepaald object in één van de eerdere Uncharted-delen gevonden hebt of bepaalde Trophies verzameld hebt, dan krijg je een maximaal aantal fortuinpunten uitgekeerd bij het juist inzetten van de betreffende fortuinkaarten die hieraan gelinkt zijn. Het gevolg is dat je, als je het slim speelt, in korte tijd enorm veel fortuinpunten hebt, waardoor je extra krachtige grondstofkaarten kunt inzetten. Als je tegenover een tegenstander komt te staan die al deze voordelen heeft en jij bent een nieuwkomer, is de balans een beetje zoek en dat doet de lol die bedoeld is met de game als sneeuw voor de zon verdwijnen. Het idee hierachter is erg tof, maar dat had gemakkelijker wat subtieler uitgewerkt kunnen worden met betrekking tot de balans in strategisch opzicht.

Conclusie:

Uncharted: Fight for Fortune is een verrassend leuke kaartgame. Het gebruik van tig verschillende aspecten uit eerdere delen via de kaarten is leuk gevonden en de gameplay van de titel is relatief gemakkelijk. Het is een ideale game om even snel tussendoor te spelen en met een enorme hoeveelheid aan kaarten ben je wel even zoet. Waar het begin van de game vrij gemakkelijk is, krijg je op een gegeven moment een goede uitdaging, wat het strategische aspect extra goed uit de verf doet komen. In dat opzicht is dit een erg leuk tussendoortje. Alleen is het erg jammer dat de balans wat verstoord wordt en dat de game merkwaardig genoeg veel (korte) laadtijden kent die het kaartenmenu tergend traag maken.

Pluspunten

  • Strategisch
  • Ideaal voor tussendoor
  • Lang speelbaar
  • Gemakkelijk op te pakken

Minpunten

  • Sloom kaartenmenu
  • Continu laden tussen de beurten in