De games van 2013: Ni no Kuni: Wrath of the White Witch & Dragon Age III: Inquisition – Als je denkt aan RPG’s is de kans groot dat je aan games als Dragon Age of Ni no Kuni denkt. Hoewel het beide erg verschillende titels zijn, zijn ze groots op hun eigen manier. Ni no Kuni moest na de aankondiging even haar plek vinden, maar ondertussen heeft het door verschillende factoren, zoals trailers en lovende previews een solide fanbase opgebouwd die met smart wacht op de release in januari. Dragon Age III: Inquisition daarentegen had het als gevestigde franchise een stuk minder moeilijk en wist zonder moeite onze harten te veroveren, ondanks dat de details, naast de mooie concept art, nog erg schaars zijn.

Ni no Kuni: Wrath of the White Witch – Ni no Kuni: Wrath of the White Witch is een prachtig geanimeerde game van ontwikkelaar Level-5 en animé studio Studio Ghibli. Die tweede naam zullen sommigen van jullie herkennen van de bekende animatiefilms, waarvan de eerste dateert uit 1984. Toen wonnen zij het vertrouwen van één rijke investeerder door het succes van Nausicäa of the Valley of the Wind en Studio Ghibli was geboren. Ook vandaag de dag zijn zij nog bezig op hetzelfde gebied en hieruit komen Oliver, zijn vrienden en “The Other World” voort. In deze wereld gaat Oliver op zoek naar zijn overleden moeder en krijgt daarbij hulp van een pluche figuurtje, welke hij door zijn tranen van verdriet tot leven wekt. Het beestje blijkt Drippy te heten en heeft de mogelijkheid magie te gebruiken. Door middel van een boek leert hij Oliver hoe hij ook de kracht van magie in zijn voordeel gebruiken kan en samen proberen zij Oliver’s moeder op het spoor te komen.

Waarom gaat het een topper worden? Net als de meeste andere games van Level-5 is ook Ni no Kuni een exclusieve game voor PlayStation. Level-5 weet dus als geen ander hoe ze moeten ontwikkelen voor ons favoriete systeem en daardoor verloopt de gameplay vaak bijzonder soepel. Al sinds de release van Dark Cloud in 2000 voor de PS2 bewezen ze dat ze exact weten hoe ze kwaliteit moeten leveren en dat is ze al die jaren in dank afgenomen. De samenwerking met Studio Ghibli zorgt voor een extra bijzonder fenomeen, want waar Level-5 zich voor de PS3 focust op het RPG genre, zijn de aangrijpende verhalen van Ghibli natuurlijk nooit weg. Ook grafisch weet het zich op de juiste manier te onderscheiden van anderen en als het voorgenoemde je niet vertedert, dan zorgt de toonaangevende muziek hier wel voor.

Meer:

Dragon Age III: Inquisition – Wie bekend is met de ontwikkelaar BioWare, weet dat zij altijd enorm veel tijd en moeite steken in de karakters van personages, het achtergrondverhaal en vooral de beweegredenen van de protagonisten. Dit bewezen ze al in Mass Effect, een game die bijna niet interessant is om te spelen als het verhaal je niet boeit, en deze gewoonte zetten ze ook voort in de Dragon Age franchise. Waar Dragon Age: Origins en Dragon Age II qua hoofdelementen nogal van elkaar verschilden, wil BioWare met Dragon Age III: Inquisition het beste van beide werelden in één game stoppen. Hoe ze dit willen gaan doen en welke componenten zullen worden overgenomen is tot op heden nog onbekend.

Waarom gaat dit een topper worden? Zoals we eerder al aanhaalden zijn de werknemers van BioWare ontzettend getalenteerd en de focus op RPG’s misstaat ze niet. Waarom iets anders doen als je ontzettend goed bent in je huidige bezigheden? Met een score van 82/100 op Metacritic is Dragon Age II één van de ‘slechtere’ titels (als je het zo al mag noemen) die BioWare op haar naam heeft staan van de afgelopen jaren en dat voorspelt een goede toekomst voor Dragon Age III. Het plan is dat de fans van de franchise zeggenschap krijgen in wat deze toekomstige Dragon Age topper zal gaan brengen. Vanzelfsprekend heeft BioWare ook haar eigen conclusies getrokken en zal Dragon Age III meer open wereld invloeden krijgen, zoals we die gewend zijn van Bethesda’s ‘Skyrim’, zal de gameplay tactischer zijn met het oog op (bijvoorbeeld) positioneren in plaats van spell-spamming en last but not least zullen de keuzes die je maakt een (véél) grotere impact hebben op het verloop van de game. Als dit geen recept is voor een geweldige game, breng dan maar liever géén games meer uit…