DLC Special: RAGE’s The Scrorchers – Na een lange periode van ontwikkeling verscheen RAGE vorig jaar dan eindelijk. De verwachtingen waren best hoog vanwege de id Tech 5 Engine en de zogenaamde ‘mega textures’. Een mooie game was het zeker en naar mijn mening ook de leukste shooter van 2011, ondanks de soms matige missies, het niet altijd sterke verhaal en abrupte einde. Nadien gingen lange tijd geruchten rond over downloadbare content, maar echt concreet werd het niet totdat plots The Scorchers DLC werd aangekondigd. Deze content is nu net een weekje uit en ongebruikelijk laat na de release van de game, maar het is de kleine vijf euro meer dan waard.

Terug naar waar het allemaal begon

RAGE was dus een geslaagde FPS met wat gebreken, maar waar de game in uitblonk was grove actie wat kwam door het brede arsenaal aan toffe wapens. Deze klonken stuk voor stuk fantastisch en de ontwikkelaars bij id Software weten als geen ander hoe een shotgun moet klinken: hard met veel terugslag. Het was dan ook prettig om de game weer eens onder het dunne laagje stof vandaan te halen voor deze nieuwe content. In deze DLC ga jij helemaal terug naar de garage van Hagar, waar het oorspronkelijke avontuur van de game begon. Dit was trouwens een onderdeel, welke eigenlijk in de eigenlijke game zou zitten bij de lancering, maar door bepaalde interne redenen de finale versie niet heeft gehaald. We hebben het hier over de missies omtrent The Scorchers. Een clan die perfect past in het universum van RAGE, welke gek zijn op vuur en dit dan ook veelvuldig gebruikt in de gevechten.

Als speler krijg je te horen dat er iets aan de hand is bij de grotten die zich vlakbij de garage van Hagar bevinden en omdat we helemaal in het laatste gedeelte van de game zaten moesten we weer terugreizen naar Wellsprings. Eenmaal bij de garage van Hagar vind je als speler gemakkelijk de grotten en heb je weer een typisch gebied uit RAGE wat je moet verkennen, zoals we dat zagen in de overige missies van de game. Al gauw word je geconfronteerd met wat mutanten en is er nog niet duidelijk wat er precies aan de hand is. Ja, er zouden zich leden van de Scorchers clan bevinden in de grotten. Al snel kom je een welgevormde dame tegen genaamd Sarah. Zij vertelt dat de Scorchers de Wasteland willen vernietigen en een zoektocht zijn gestart naar materiaal daarvoor.

De Nailgun is awesome

Naast dat Sarah een beetje de rode draad in het verhaal is van deze aantal ´jobs´, zoals de missies in de game heten, krijg je van haar ook een nieuw wapen. Een heel tof en handig wapen welteverstaan. Met de verkregen Nailgun kun je namelijk met de drie verschillende soorten munitie de vijand aanvallen. Je hebt de normale nagels of spijkers, zoals je ze kunt noemen. Deze schieten op hoge snelheid uit de Nailgun en is wel vergelijkbaar met een sub-machinegeweer. Deze munitie schiet snel, maar is niet heel krachtig. Dan kun je wisselen naar Rebar wat een grote lompe spijker is die je afvuurt en hiermee kun je met één schot een vijand doden door hem aan de muur vast te pinnen. Als laatste heb je de Railgun Slugs en dit is de beste en tevens meest krachtige munitie.

De Nailgun wijzigt overigens van vorm bij het wisselen van munitie en zo krijg je bij de Railgun Slugs een scope waarmee je door de muren kan kijken. Een tof detail, maar belangrijker is het effect van deze spijkers die je afvuurt, want wat je ziet door de scope kun je raken en zo is geen vijand meer veilig achter muren. Ze vliegen na een goed gericht schot volledig uit elkaar, waardoor er bloed en lichaamsdelen door de lucht worden geslingerd. Precies de gore die we kennen van RAGE en gewoonweg erg gaaf is net als het wapen zelf. Dat kan eigenlijk ook wel gezegd worden over de rest van deze nieuwe content. Allereerst kom je dus wat mutanten tegen, maar al snel laat de bewuste clan zich zien. Hun voorliefde voor vuur wordt al vlug duidelijk, want zo zijn er grotere met metaal gepantserde versies van de Scorchers die met een slakkengang richting jou lopen bewapend met een vlammenwerper.

Toffe omgevingen en weer naar Mutant Bash TV

Een vijand die je dus op een afstand moet houden, maar daarnaast is er ook een Scorcher die het liefst op je afrent om een paar Buckshots in zijn gezicht te ontvangen uit de shotgun en dan zijn er nog clanleden die rondvliegen met jetpacks. Genoeg variatie hierin net als de omgevingen, welke je zult moeten verkennen. Zo geraak je dus in de grotten, maar ook maak je een terugkeer naar Mutant Bash TV. Dit wel in een stel nieuwe arena´s, waar je wederom een stortvloed aan mutanten moet afknallen, welke in golven verschijnen. Deze arena´s zijn echter niet meer binnen en ogen hierdoor wat meer open. Toch is het net als in de rest van de uitbreiding redelijk lineair opgezet qua levels, maar heel erg is dat niet, want de actie en de gameplay is nog steeds erg vermakelijk.

Het verhaal in deze uitbreiding is eigenlijk niet zo heel boeiend en het ontpopt zich tot een reddingsmissie, waarin jij de totale Scorcher clan moet uitschakelen. Hierbij krijg je de hulp van turrets, welke je handmatig kunt gebruiken of automatische door een activatie. Het zorgt ervoor dat je niet de hele tijd in shootouts zit die overigens niet eentonig worden. Dit is meer voor de variatie gedaan en wat dit betreft is men daarin geslaagd. Als leuke extra kwam er samen met het verschijnen van de nieuwe content ook een patch. Hiermee kan je na het einde terug naar vorige locaties om zo missies of activiteiten te doen die je nog niet had uitgevoerd, zoals dus de Scorchers DLC, maar ook de nieuwe minigames Video Poker en Roly-Poly, wat een variatie is op Roulette. Tevens voegt deze de Ultra Nightmare moeilijkheidsgraad toe en dat is een behoorlijk pittige uitdaging.

Conclusie:

Je ziet het niet vaak dat er zo laat na de release van een game alsnog downloadbare content verschijnt. Zeker niet als het een missie betreft die eigenlijk al in de originele game had moeten zitten en als we eerlijk zijn moet je deze content gewoon spelen als je bezig bent met het hoofdverhaal en niet daarna. Niet omdat het veel toe zal voegen aan het verhaal, want dat doet het niet, maar wel vanwege de Nailgun. Dit wapen voegt veel toe en is ontzettend bruut. Verder is de rest van de content door de variatie in omgevingen en vijanden zeer vermakelijk. Een ideaal stuk content om RAGE weer even af te stoffen en in jouw PS3 te stoppen. De actie is namelijk nog steeds van de bovenste plank en ik krijg zelf alweer helemaal zin om de game vanaf het begin opnieuw uit te spelen. Beter laat dan nooit wat deze content betreft, want het is het geld tot de laatste cent meer dan waar.