Column: De top tien films van 2012 – Het einde van 2012 is een feit en aangezien de wereld (nog) niet ten onder gegaan is, wordt het weer tijd om op te sommen wat er goed en slecht was aan het voorbije jaar. Veel gamers zijn wel te vinden voor een film op zijn tijd en als verstokt filmfan leek een top tien films van 2012 me wel op zijn plaats te zijn. Let er op dat de releasedata van land tot land verschillen, wat ervoor zorgt dat bepaalde films wél en andere net niet in deze lijst verschijnen. Hou ook even in het achterhoofd dat de top 10 gebaseerd is op mijn mening; elke keuze kan (en zal) ik verantwoorden met een minirecensie. Laat gerust een reactie achter met jouw persoonlijke favorieten.
10. SINISTER
Van Scott Derrickson, met Ethan Hawke, Juliet Rylance, Fred Thompson, James Ransone, Clare Foley…
Als liefhebber van horrorfilms ben ik gewend aan een meer dan gezonde dosis teleurstelling. Af en toe komt er echter een film langs die er wél in slaagt om me tot lang na de aftiteling een ongemakkelijk gevoel te bezorgen. Vorig jaar bezorgde Insidious me slapeloosheid, dit jaar joeg Sinister me de stuipen op het lijf. Het eerste shot van de film zet onmiddellijk de (bijzonder gruwelijke) toon en grijpt de kijker bij de strot om hem pas twee uur later weer hardhandig los te laten. Een schrijver van op waarheid gebaseerde misdaadromans verhuist naar de woning waar een gezin brutaal vermoord werd om de zaak te onderzoeken, met alle gevolgen van dien. Het verhaal is iets te voorspelbaar, maar ijzingwekkend camerawerk en een cast die, met Ethan Hawke op kop, het beste van zichzelf geeft doen de film alsnog ver boven de middenmoot uitstijgen. Kippenvel verzekerd!
http://www.youtube.com/watch?v=pgYxydrVlDk
9. MOONRISE KINGDOM
Van Wes Anderson, met Jared Gilman, Kara Hayward, Edward Norton, Bruce Willis, Bill Murray, Tilda Swinton…
Wes Anderson staat als regisseur bekend om zijn eigenzinnige stijl en levert met Moonrise Kingdom opnieuw een film af om in te kaderen, al is het volledig begrijpelijk dat niet iedereen die mening deelt. Het verhaal draait om een twaalfjarig koppeltje dat van huis wegloopt om voor altijd samen te zijn. De zoektocht die daarop volgt zet het hele dorp op stelten. Anderson laat de ene absurde situatie de andere opvolgen, maar neemt alles wat er gebeurt tegelijkertijd doodserieus. Het resultaat is uiterst bevreemdend, maar daarom niet minder bewonderenswaardig. De uiterst bizarre en vooral kurkdroge personages zijn even hilarisch als tragisch en weten zonder uitzondering allerlei gevoelige snaren te raken. De twaalfjarige romance heeft zo zijn ongemakkelijke momenten – zeker wanneer de kinderen zich plots grotendeels uitkleden – maar is daarom niet minder ontroerend.
http://www.youtube.com/watch?v=MemkzzlQJ6Y
8. THE CABIN IN THE WOODS
Van Drew Goddard, met Chris Hemsworth, Kristen Connolly, Fran Kranz, Anna Hutchinson, Jesse Williams, Richard Jenkins…
Nog een horrorfilm in de top 10! Al kan je The Cabin in the Woods toch echt niet als een griezelfilm van dertien in een dozijn omschrijven. Het concept – waarin vijf tieners een afgelegen hutje in het bos opzoeken en vervolgens één voor één gruwelijk aan hun einde komen – is nochtans afgeleefder dan een lijk dat al tien jaar onder de grond ligt. Waar andere horrorfilms echter gewoon de clichés opstapelen, gebruiken regisseur Drew Goddard en producer/schrijver Josh Whedon het doorsnee uitgangspunt slechts als opstapje naar ware grootsheid. Net wanneer je denkt dat je precies weet wat er gaat gebeuren, gooien de makers je een plottwist naar het hoofd. En nog voor je die volledig verteerd hebt, gooien ze het roer nog eens om. The Cabin in the Woods is evenzee een aanklacht tegen als een verheerlijking van het horrorgenre en mag je echt niet aan je laten voorbijgaan.
http://www.youtube.com/watch?v=7ENUBUdFswM
7. LAWLESS
Van John Hillcoat, met Shia LaBeouf, Tom Hardy, Gary Oldman, Guy Pearce, Jessica Chastain, Mia Wasikowska…
De schijnbaar onoverwinnelijke gebroeders Bondurant maakten in de jaren ’30 een fortuin met het verkopen van truckladingen illegale alcohol. Jack, de jongste van het stel, ziet het groots en brengt zijn familie ongewild in aanraking met een maniakale hulpsheriff die er niet voor terugdeinst om over lijken te gaan. John Hillcoat levert met Lawless een ijzersterke en ultragewelddadige misdaadfilm af. Hij schotelt ons een boeiend verhaal voor dat gedragen wordt door een uiterst sfeervolle setting en knappe acteerprestaties. Shia LaBeouf bewijst dat hij meer kan dan “Optimus!” brullen en staat zijn mannetje naast klasbakken als Tom Hardy, Gary Oldman en Guy Pearce. Die laatste zet trouwens een gepast griezelige slechterik neer. Hillcoat doet weinig dingen die al niet eerder gedaan zijn, maar dat stoort nooit echt. In het geval van Lawless gaat kwaliteit dan ook boven originaliteit.
6. THE GIRL WITH THE DRAGON TATTOO
Van David Fincher, met Daniel Craig, Rooney Mara, Christopher Plummer, Stellan Skarsgard, Robin Wright…
David Fincher kan in mijn ogen nog maar weinig verkeerd doen. De man kan met onder andere Se7en, The Game, Fight Club en The Social Network een visitekaartje presenteren waar menig regisseur terecht jaloers op mag zijn en gaat met The Girl With The Dragon Tattoo verder op hetzelfde elan. Het verhaal, gebaseerd op de populaire boekenreeks van Stieg Larsson, behoeft inmiddels geen introductie meer en is eigenlijk ook het zwakste onderdeel van de film. Fincher weet er echter alsnog iets speciaals van te maken dankzij prachtig camerawerk, een strakke spanningsboog en een uitstekend gevoel voor timing. Zijn pacing zorgt ervoor dat de tweeënhalf uur durende film zonder doods moment voorbijvliegt. Het acteerwerk is uiteraard ook van de bovenste plank, met de jonge Rooney Mara als onweerstaanbaar hoogtepunt. Een topfilm!
http://www.youtube.com/watch?v=1KBPru-Pu5Q
5. SKYFALL
Van Sam Mendes, met Daniel Craig, Javier Bardem, Judi Dench, Naomie Harris, Ralph Fiennes, Ben Whishaw…
Na het ronduit zwakke Quantum of Solace pikt Sam Mendes de kwaliteitsdraad weer op waar Casino Royale hem had achtergelaten. Mendes behoudt de realistische (zou Jason Bourne een inspiratie geweest zijn?) stijl van zijn voorgangers, maar voegt daar de elementen aan toe die Bond in het pre-Daniel Craig tijdperk zo amusant maakten. De persoonlijke verhaallijn graaft in het verleden van de superagent en slaagt erin om van 007 een mens van vlees en bloed te maken. Zware thema’s als ouder worden en de dood worden niet geschuwd en de actiescènes zijn brutaal, glashelder in beeld gebracht en (voor het merendeel) verrassend geloofwaardig. Daniel Craig bewijst nog maar eens dat hij weergaloos is als James Bond, maar krijgt stevig weerwerk van Javier Bardem, die een nu al iconische slechterik neerzet, en Judi Dench als M. Petje af!
4. TINKER TAILOR SOLDIER SPY
Van Thomas Alfredson, met Gary Oldman, Benedict Cumberbatch, Colin Firth, Toby Jones, John Hurt, Tom Hardy, Mark Strong…
Tinker Tailor Soldier Spy zou best wel eens de geschiedenis kunnen ingaan als ‘de film waarin Gary Oldman de rol van zijn leven speelde’, maar ook als ‘een film die niemand volledig begreep’. Een stelling waar we volledig achterstaan. De film is, zelfs voor een spionagefilm, bij momenten een beetje te ingewikkeld voor eigen goed en we kunnen ons niet meteen van de indruk ontdoen dat de makers bewust bepaalde essentiële informatie achterwege laten om het geheel intelligenter te doen lijken. Niet dat dit slecht is; een film die onze grijze massa aan het werk zet kunnen we altijd appreciëren. Gary Oldman wordt ingezet om ongemerkt een mol op te sporen aan de top van de Britse intelligentiedienst en belandt zo in een dodelijk netwerk van intriges. De acteerprestaties van de sterrencast spatten van het scherm, maar het is Oldman die met een doorleefde vertolking de show steelt.
http://www.youtube.com/watch?v=LPKhWXhiMSw
3. THE AVENGERS
Van Josh Whedon, met Robert Downey Jr., Chris Evans, Chris Hemsworth, Mark Ruffalo, Scarlet Johansson, Jeremy Renner, Samuel L. Jackson…
Het feit dat we een actievolle zomerblockbuster in onze top drie van 2012 plaatsen lijkt misschien een beetje oppervlakkig, maar dit is niet zomaar een blockbuster. Josh Whedon heeft met The Avengers een schijnbaar onmogelijke klus geklaard: zes helden (waarvan vier met een reeds lopende eigen filmfranchise!) samenbrengen in één film en er een uiterst evenwichtig geheel van maken. Het script is eigenlijk veel te goed voor een superheldenfilm en neemt zichzelf nooit té serieus. De acteurs zitten als gegoten in hun rollen en geven zonder uitzondering het beste van zichzelf. De actie spreekt tot de verbeelding en wordt in al zijn glorie met vaste hand in beeld gebracht. De twee titels die nog volgen vinden we strikt gezien dan wel ‘beter’ als films, maar The Avengers is toch wel dé verwezenlijking van het jaar en mag dan ook als dusdanig geprezen worden.
2. ARGO
Van Ben Affleck, met Ben Affleck, Bryan Cranston, John Goodman, Alan Arkin, Tate Donovan, Clea Duvall, Victor Garber…
Als acteur heeft Ben Affleck een aantal afgrijselijke prestaties op zijn naam laten schrijven, maar dat neemt niet weg dat de man kan acteren. Met Gone Baby Gone en The Town bewees de man ook al prima zijn mannetje te kunnen staan achter de camera, al moet Argo zijn eerste daadwerkelijke meesterwerk als regisseur zijn. De film speelt zich af in het Iran van de jaren zeventig en vertelt het waargebeurde verhaal van een CIA-agent die een stel Amerikaanse ambassadeurs het land probeert uit te krijgen gedurende de Iraanse revolutie. Affleck levert een strak geregisseerde productie af, waarin hij zelf schittert als acteur en tevens het beste in anderen bovenhaalt. Argo is een nagelbijter van het zuiverste soort en verveelt geen seconde. Het feit dat dit alles ooit echt gebeurd is, maakt de film alleen maar indrukwekkender. “Argo-fuck-yourself!”
1. THE GREY
Van Joe Carnahan, met Liam Neeson, Frank Grillo, Dallas Roberts, Dermot Mulroney, Joe Anderson, James Badge Dale…
Ja, je leest het goed. The Grey, een survival thriller waarin een groep overlevenden van een vliegtuigcrash het opnemen tegen een hongerige roedel wolven, gaat met de nummer één plaats op deze lijst lopen. Oorspronkelijk werd de film ontvangen als ‘Taken met wolven’, een statement dat eigenlijk kant noch wal raakt. The Grey is een uiterst donkere, trage en sfeervolle film waarin bloed en geweld meermaals plaats moeten maken voor diepgaande karakterontwikkeling. Neeson en co staan geweldig te acteren en zorgen ervoor dat het je effectief iets doet wanneer een groepslid het loodje legt. Ondertussen schudt Carnahan een aantal adembenemende shots uit zijn mouw (de klifscène) en legt hij langzaam maar zeker een religieuze ondertoon bloot die ook de kijker tot vragen dwingt. Het bijzonder aangrijpende einde met dito soundtrack zal nog lang in ons geheugen gegrift staan.
http://www.youtube.com/watch?v=VRWF4cepn8U
Waarom geen Prometheus?
Alien was een meesterwerk, maar met Prometheus weet Ridley Scott het niveau van die klassieker niet te halen. Een onduidelijk plot en een teleurstellende finale (veel vragen, te weinig antwoorden) zijn de grootste boosdoeners.
Waarom geen The Dark Knight Rises?
Een overdonderende eerste indruk wordt na meerdere kijkbeurten teniet gedaan door een inconsistent en bij vlagen volstrekt onlogisch scenario. Als je de grijze massa tijdens of na afloop van de film deftig aan het werken zet, valt het plot na verloop van tijd volledig uit elkaar. Nolan sluit zijn Batman-trilogie in stijl af, maar kan de voorgaande delen helaas niet evenaren.
Waarom geen The Hobbit: An Unexpected Journey?
The Hobbit is verre van een slechte film. Peter Jackson wil echter iets te graag de link leggen met The Lord of The Rings en roept zo een vergelijking op die de film niet meteen ten goede komt. Het kindvriendelijke en fabelachtige karakter van The Hobbit komt meerdere keren onzacht in botsing met de volwassen en duistere aard van The Lord of the Rings.
Dit gehele artikel/column is op basis van mijn eigen mening en dus niet die van PSX-Sense als redactie. Wellicht heb jij een andere invulling of mening en laat die zeker horen hieronder.
Waarom geen Intouchables??? 😉 Ik vond dit echt een geweldige film!
@chronic010: ja die zag ik ook
Ik ga volledig akkoord met je nr1 keuze the grey, gewoonweg een epic film, lawless en skyfall staat ook sowieso in mijn top 10.
Batman en The Hobbit vind ik zwaar overrated, idem Avengers en Sherlock Holmes, geen slechte films maar zeker niet de top als je het mij vraagt.
skyfall had van mij wel hoger gekunt. de nieuwe bourne was ook wel goed!
ik mis inderdaad ook intouchables. Heb gister The dark night rises gekeken is echt een goede film maar als je er inderdaad over na gaat denken zijn er een heleboel dingen die toch niet kloppen of raar zijn.
The Dark Knight Rises was leuk maar na 2de keer gezien te hebben vond ik al stuk minder aan. Skyfall was leuk maar ook geen super topper ofzo. Hobbit moet ik nog zien. Bourne Legacy was niet Bourne waardig maar wel leuk dat het afspeelde in Bangkok. (veel herkenningspunten)
Dark Knight Rises verslaat heus wel zo’n krekHorror met poepacteurs.
Het is gelukkig je eigen mening want ik denk niet dat de meeste mensen het er mee eens zijn.
Maar met mijn top 10 zijn de meeste mensen het wss ook niet eens 😉
Vind het alleen jammer dat bijna iedereen alleen maar amerikaanse films kijkt, want scandinavie (headhunters, kon tiki en meer)
azie (the raid en meer), frankrijk (intouchables) hebben de laatste jaren ook wat toppers uitgebracht…
Dark knight rises heeft een erg trage opbouw. Ik vond ook dat Bane erg zwak was neergezet, heel anders dan in de stripboeken etc. En het plot is idd onlogisch en niet erg interessant (vind ik persoonlijk) vond m zwar tegenvallen. De actie was wel ok, maar verder meh.
@chronic010: Dat heb ik inderdaad ook vernomen. Staat op mijn lijstje om te bekijken, maar is er helaas nog niet van gekomen. Ik ga wekelijks naar de bioscoop, maar kan helaas ook niet alles zien.
Dit is een totaal verkeerde weergave van een top 10. The grey is voor vele een film die niet eens in de top tien hoort. Ik zou mijn bevindingen eens koppelen met rottentomatoes.com, daar zijn betere recensies te vinden van zowel rececententen als gewone filmfans.
@klapper: Kan het iets anders zijn dan mijn eigen mening? Een top 10 als deze kan nooit volledig objectief zijn, iedereen zoekt uiteindelijk andere dingen in een film. Vandaar ook dat ik elke keuze grondig probeer te motiveren.
@bliksum:
Hmmm Skyfall is in mijn ogen de slechste bond film ooit gemaakt. Heeft totaal niks met James bond te maken, het is een leuke actie film meer niet. Daarbij is er dramatisch gecast met de toekomstige Q en M..
En ik erger me de tyfus aan het feit dat ze Bond in Skyfall oud en zwak hebben hebben gemaakt, hetzelfde geld voor Batman in de dark fag rises, ook oud en zwak en kwetsbaar gemaakt. In mijn ogen onacceptabel…
@bliksum:
De nieuwe bourne was goed??? Het verhaal flinterdun, het einde te triest voor woorden.
Films worden in mijn ogen steeds slechter..
The Girl With The Dragon Tattoo had uit de lijst mogen blijven, is een remake van die Deense films. Die Deense versie is beter imo. Had ook niet verwacht dat iemand als David Fincher die ik als filmmaker erg respecteer zo een remake film zou willen doen terwijl de originele versies nog maar net een jaar of 2 uit waren.
Het bekende excuus over Prometheus is gedeeltelijk waar, maar de film is gewoon gruwelijk, al zaten er gaten in het plot en moeten sommige dingen nog uitgelegd worden in deel 2 en 3. De effecten en cast zijn geweldig. De link met de Alien franchise is natuurlijk episch. Denk ook dat veel mensen de fout maken om deze film met Alien 1 te vergelijken. Prometheus is een film die zich in hetzelfde universum als Alien 1 afspeelt, maar that’s it. Deze film hoort gewoon thuis in de top 10 van 2012.
Verder is het wel aan goede lijst. Vond The Grey ook een erg sterke film, maar nr. 1 vind ik een beetje teveel v/h goede.
Btw: Film feitje, David Fincher is de maker van Alien 3. De film die de Alien franchise verneukte en ervoor zorgde dat deel 4 compleet onlogisch werd omdat Ripley in deel 3 doodging. Slechtste film uit ze carriere.
@83.82.88..xxx: heb jij geen eigen mening dan? waarom moet iemands voorkeur vallen op films die de grote menigte goedkeuren of een of andere film goeroe. Als nu iemand Assepoester de film van de eeuw vind dan mag dat want een mening is nu eenmaal SUBJECTIEF.
@askanan: dat klopt, maar dan moet je dit niet op een gamesite plaatsen. Als je dan toch iets plaatsen wilt, dan hoort weldegelijk grote groepen aan te spreken.
@83.82.88..xxx: “De ware top 10” bestaat niet. Er zijn topfilms die door gewaardeerde critici de grond in geboord worden en er zijn films die veel mensen slecht vinden die door anderen weer opgehemeld worden. Er komt altijd een zekere mate van subjectiviteit bij kijken. Dat steek ik ook nergens onder stoelen of banken, lijkt me.
Ik vind dit niet echt hier thuishoren.
@83.82.88..xxx: geen idee waar je dat vandaan haalt, hij vermeld duidelijk dat het zijn persoonlijke mening is, en zoals je zei het is een gamesite, wil iemand objectieve filmreviews dan is een gameforum mss niet de beste plaats om die te zoeken
@Wallsight: Ik vond dat echt een toffe film. Die is me ook echt bijgebleven als tofste film dit jaar. Geen Hollywood-action-jackson shit. Maar geweldig geacteerd en een “leuk” verhaal. Wel op sommige momenten mezelf betrapt op het lachen om iets, wat eigenlijk niet kan, maar daar is de film voor. Taken 2 had er van mij ook nog wel tussen mogen staan.
@NuckChorris.. ^_^: SPOILER ALERT VOOR WIE PROMETHEUS NOG NIET GEZIEN HEEFT!
Je hebt gelijk wat Prometheus betreft – de film hoort eigenlijk niet met Alien vergeleken te worden en is een op zichzelf staand verhaal dat zich eenvoudigweg in hetzelfde universum afspeelt. Waarom dan toch die talrijke verwijzingen naar Alien? De xenomorph op de muur in die “offerruimte”, de gigantische facehugger, de prehistorische alien… Naar mijn mening is dit volledig vergelijkbaar met wat Peter Jackson doet in The Hobbit: een apart verhaal proberen te vertellen, maar tegelijkertijd té veel de link proberen te leggen met de film waar het eigenlijk een voorloper op is. Een begrijpelijke beslissing, die echter het eindresultaat in mijn ogen niet ten goede komt.
Dat wil uiteraard niet zeggen dat Prometheus een slechte film is. Ik heb hem tweemaal in de cinema gezien en heb er de tweede keer echt van genoten. De film laat je ook nadenken, en dat kan ik altijd waarderen in een film. De eerste kijkbeurt werd een beetje teniet gedaan door de te hoog gespannen verwachtingen, die uiteraard voortkwamen uit de link met Alien.
Je bent wel wat streng voor The Girl With The Dragon Tattoo, vind ik. Ook ik was verbaasd dat Fincher zich met een remake wilde bezighouden en ook al is de film misschien niet noodzakelijk “beter” dan het origineel, Fincher heeft er wel zijn eigen ding van gemaakt. Die kenmerkende stijl, quasi-perfect acteerwerk… ik vond het opnieuw een meesterwerk van toch één van de beste regisseurs die op dit moment aan het werk zijn.
EDIT: Ik weet dat Fincher Alien 3 geregisseerd heeft en ga ook niet ontkennen dat met die film de reeks bergafwaarts begon te gaan. Als kanttekening hierbij wil ik wel even maken dat Alien 3 allesbehalve de film was die Fincher wilde maken. Hij had een plan in zijn hoofd, maar werd door de filmstudio een andere richting op gedwongen. Fincher wilde een diepzinnige, psychologisch gedreven horrorprent, Twentieth Century Fox wilde meer van wat de voorgaande delen – en dan vooral Aliens – zo populair maakte. Ik kan me vergissen, maar volgens mij had Fincher het project al verlaten voor het eigenlijke editen.
Ripley ging dood in Alien 3 omdat Sigourney Weaver persoonlijk gevraagd had om uit de serie geschreven te worden. Ze wilde niet dat het personage talloze keren hetzelfde scenario zou moeten ondergaan. Deel 4, Alien: Resurrection, werd veel later (1997 dacht ik) gemaakt dan Alien 3. Tegen die tijd wilde ze blijkbaar wél weer meedoen, al zal het geld daar waarschijnlijk ook wel voor iets tussenzitten.
En dit heeft met psn te maken omdat…
Gooi dit soort info lekker op het forum.
Dat is mijn mening.
Zoals altijd weer goed geschreven man. Kan me alleen alles behalve vinden in de lijst haha. Er missen een paar prachtige films die naar mijn mening wel een plekje verdienen en de volgorde vind ik ook wat apart. Maar ja dat ben ik maar 🙂
@R-frodo: Je moest er zeker helemaal omheen bewegen met je muis?
Ik zou Lincon, Django unchained en The Dark Knight Rises erin zetten ipv bijvoorbeeld Sinister.
Mooie top 10, hoewel ik niet weet of Argo onder The Gray hoort te staan. Ik mis ook toch echt wel The Hobbit.
“Shia LaBeouf bewijst dat hij meer kan dan “Optimus!” brullen”, was wel een mooie.
@83.81.46.xxx: Lincoln en Django Unchained zijn hier (waar ik woon toch) nog niet uitgekomen in de bioscoop. Als die zo goed zijn als ik overal hoor/lees, dan verschijnen die zeker in een eventuele top 10 van 2013 😉
@Wallsight: @Wallsight:
Btw: The Girl With The Dragon Tattoo en Tinker, Tailor, Soldier, Spy komen allebei uit 2011 volgens IMDB.
Idd ja. Was vergeten dat Fincher ruzie had gehad met de bobo’s over het script enzo, dat is vrijwel zeker de reden geweest dat die film zo slecht is geworden. Als Fincher de vrije hand had gekregen was Alien 3 waarschijnlijk ze eerste meesterwerk geworden.
@NuckChorris.. ^_^: Kijk in de inleiding: “let er wel op dat de releasedata van land tot land verschillen.” Beide films kwamen pas in 2012 in de Belgische bioscopen.
Fincher heeft – Alien 3 buiten beschouwing gelaten – nog geen slechte film gemaakt, dus ik veronderstel inderdaad dat, als hij carte blanche gekregen had (dat zou die man altijd moeten krijgen, hij is een genie, al wisten ze dat toen waarschijnlijk nog niet), Alien 3 een topper geworden was.
@R-frodo Hij zegt dan ook “Veel gamers zijn wel te vinden voor een film op zijn tijd en als verstokt filmfan leek een top tien films van 2012 me wel op zijn plaats te zijn”. En daarbij de playstation blijft ook een heel goed multimedia systeem om films af te spelen. Je hebt Mubi in Europa en Netflix op de Amerikaanse playstations. Playstation en films blijven een onderwerp dat dicht bij elkaar ligt.
En aan jouw nickname te zien zou ik toch denken dat je toch wel van films houdt, of slaat dat enkel op een van de LOTR games?
Tinker, Tailor, Soldier, Spy en The Grey verdienen hun plaats in mijn ogen zeker in de top tien van dit jaar. TTSS was inderdaad ingewikkeld en op het einde niet helemaal duidelijk, dit deed echter in mijn ogen geen afbreuk aan het geheel. The Grey vond ik dan weer nét iets te langdradig, maar blijft nevertheless een topfilm. Gary Oldman en Liam Neeson bewijzen respectievelijk in beide films dat ze niet alleen geboren waren voor die rollen, maar eveneens voor het acteursvak.
Rooney Mara heeft dit in mijn ogen ook bewezen in The Girl with the Dragon Tattoo, Daniel Craig overtuigde mij een stuk minder (bijvoorbeeld door het feit dat hij de enige in gans de film was met zijn perfecte Engels, en dus geen Scandinavisch accentje). Fincher bewijst inderdaad dat hij een schitterend regisseur is, maar ik had in tegenstelling tot jou, Wallsight, iets meer last met het feit dat het een ‘zoveelste’ laten-we-een-moordzaak-oplossen-film is.
Ik vind het erg jammer dat The Hobbit: An Unexpected Journey niet in de top 10 staat, hierbij wel een woordje uitleg of verantwoording, noem het hoe je wil. Ik ben een gigantische fan van de hele mythologie die gecreëerd is door J.R.R. Tolkien en de hierop gebaseerde films van Sir Peter Jackson. Logischerwijs keek ik al zo’n 2 jaar uit naar de eerste film van de uiteindelijke Hobbit-trilogie. De film is inderdaad minder overweldigend dan de (eerste) Lord of the Rings film(s), wat voor mij ook ergens logisch is, ik had daar dus ook geen ‘last’ van. Zoals Peter Jackson zelf zegt, is ‘The Lord of the Rings a more epic and apocalyptic story, whereas The Hobbit has a more lighter and humourous tone’. Uiteraard wil hij de link met de Rings-films duidelijk maken, aangezien niet alle kijkers van de films de boeken gelezen zullen hebben.
Om even Wallsight zijn woorden te gebruiken: deze reactie ‘is op basis van mijn eigen mening’, zoals ik zelf nogal vaak zeg: objectiviteit bestaat niet :-).
@R-frodo: Daarom is het ook een column, dat geeft aan dat er een vrijheid bestaat over de inhoud van de tekst. Beweegreden is daarnaast ook omdat het algemeen bekend is dat gamers ook graag films kijken en een keer iets anders is nooit verkeerd lijkt me 🙂
Je kan het beter bij games houden, want je hebt er geen balle verstand van
Ieder zijn smaak films 🙂 mijn top 10 zou echt totaal verschillend zijn :p
@insanespartan:
Amen!
@insanespartan: Kan je dat ook onderbouwen? Want gewoon beledigend uit de hoek komen zonder bijkomende uitleg te geven – klaarblijkelijk omdat mijn visie niet met de jouwe overeenkomt? – kan iedereen.
Fraaie column ten eerste en kan mij vinden in de afwezigheid van Prometheus en TDKR. Die lieten mij wat teleurgesteld achter. En Intouchables moet in de lijst. 😉
The Grey moet ik nog kijken. Heb ik al wel liggen.
Prachtige column, weer is wat anders.
The Grey staat waar die hoort, prachtige film.
Tinker Tailor Soldier Spy komt uit 2011, even als Intouchable, The Grey, The Cabin in the Woods en The Girl With the Dragon Tattoo. Dus die kan er ook niet tussen staan. Tenzij je gaat kijken naar de release maar dat vind ik niet tellen.
Er staan inderdaad goeie films tussen, maar ik noem dit niet ‘de’ top 10 en al helemaal niet van 2012.
@Srakkars: Waarom mag ik de releasedatum hier niet meerekenen? The Girl With The Dragon Tattoo, Tinker Tailor Soldier Spy en The Grey zijn hier in 2012 uitgekomen, dus mogen ze perfect in een top 10 van 2012 geplaatst worden. Je bewering dat dit “niet telt” slaat helemaal nergens op.
Bovendien is dit “mijn” top 10, niet “de” top 10, zoals ook meerdere keren in de tekst staat aangegeven. “DE” top 10 bestaat niet.
EDIT: The Grey is bijvoorbeeld énkel in Amerika in 2011 in de zalen verschenen. In alle andere landen kwam hij in januari, dan wel februari 2012 in de bioscoop. Voor een top 10 van 2012 in de lage landen mag de film dus perfect gebruikt worden.
@Wallsight: Mijn mening, sorry. Oke, dat laatste heb ik dan niet goed gelezen 😉
@Srakkars: Mag ik dan vragen hoe ik een film moet beoordelen wanneer deze voor mij (ons) nog niet verkrijgbaar is? En dan bedoel ik geen derderangse download, maar een legale, deftige versie.
@Wallsight: Je hebt gelijk, dat kan inderdaad niet als je ze niet in de bioscoop kijkt. The Grey was inderdaad hier in 2012 uit, foutje van mij. Het is geen slechte top 10, dat zeker niet. Maar ik had het inderdaad dan niet op de normale manier gedaan zoals jij dat doet.
Overigens voor de mensen die vinden dat dit niks te maken heeft met PSX-sense. Ik neem aan dat jullie leven niet alleen bestaat uit games, het is leuk om dit soort dingen tegen te komen. Door de variatie blijft de site niet saai door alleen maar game nieuws.
@Srakkars: Ik probeer de meeste films wel te kijken in de bioscoop, hoor – wanneer ze uitkomen, dan. Ik woon in België, dus misschien zijn er hier en daar op dat vlak nog wel verschillen met Nederland.
Wat de top 10 betreft: ieder zijn mening, uiteraard. Iedereen zoekt naar andere dingen in een film, dus is het niet meer dan logisch dat je het niet met elke film eens bent die hierboven vertegenwoordigd is. Dat bedoel ik met “DE top 10 bestaat niet”. 🙂
Mijn favoriete films van 2012 in willekeurige volgorde:
– Prometheus.
– The Grey.
– The Avengers.
– Life Of Pi.
– Looper.
– Chronicle.
– Zero Dark Thirty.
– The Dark Knight Rises.
– Dredd.
– The Cabin In The Woods.
– The Hunger Games.
– End Of Watch.
– Lockout.
– Moonrise Kingdom.
– Wreck-It Ralph.
– Silver Linings Playbook.
– Argo.
Aantal 2012 films nog niet gezien waaronder, Skyfall, Django Unchained, Flight, The Hobbit, Killing Them Softly, Beasts Of The Southern Wild, The Master..
Erg sterke colum die ik met plezier heb gelezen, net zoals alle reacties hieronder. Net zoals vele kan ik me in bepaalde zaken niet vinden, maar het gaat over meningen dus niemand heeft gelijk of ongelijk natuurlijk.
Zo vond ik The Girl With The Dragon Tattoo een goede film, maar vind dan wel dat als films zoals The Hobbit, welke ik als losse film bekijk en (miscchien daardoor?) één van de beste films van de afgelopen jaren vond, worden afgerekend op hun voorgaande films, dat The Girl With The Dragon Tattoo mag vergeleken worden met het boek, waardoor deze film een zwak afkooksel was.
Ok, feit is dan weer dat je dat over films als LOTR ook kan zeggen, maar bij The Girl With The Dragon Tattoo, vond ik het bijna net zo erg als bij bijvoorbeeld Perfume, waar de film een zware belediging was voor het boek.
Zo nu heb ik weer mijn mening kunnen gooien, maar nogmaals: ik vind het een schitterende colum en ga de films die ik nog niet gezien heb uit deze top (op Lawless na, welke mij niets zegt) met hoge verwachtingen bekijken ^^
@ wallsight
Als ik je dat nog moet uitleggen dan zegt het al genoeg!!
@insanespartan: Als je het weigert uit te leggen, zegt dat volgens mij veel meer.
@NuckChorris.. ^_^: Mooi lijstje en ik moet er inderdaad nog een aantal van bekijken, waaronder Zero Dark Thirty en End of Watch (over beiden heb ik zeer goede dingen gehoord). Anderen als Django Unchained, Silver Linings Playbook en The Master zijn hier (België) nog niet in de bioscoop verschenen, maar die ga ik ook zeker een kans geven zodra ze uitkomen.
De 9 films (want die 10e moet ik nog zien) die ik het leukst/boeiendst/mooist/ect. vond zijn:
– The Avengers
– Brave
– Chronicle
– Intouchables
– Skyfall
– Ted
– The Dark Knight Rises
– The Hobbit
– The Hunger Games
TDKR was een super vette beleving in IMAX 3D, kippevel op me armen gehad tijdens de film.
Voor The Hobbit ben ik speciaal naar de premiere op 12/12/12 00:12 geweest. Ook in IMAX 3D. Het goede van The Hobbit is dat ze zich redelijk goed aan het boek hebben gehouden(erg knap wel met zo’n dun boek). Wel zaten er hier en daar wat schoonheidsfoutjes qua camera/edit maar verder wil ik hem graag nog een keer zien.
The Hunger Games vond ik het verhaal aangrijpend en camerawerk was erg goed uitgevoerd.
1 vindt ik zo slecht als je een beetje goed oplet.
6 Is een goede film.
8 vindt ik alleen het 3/4 gedeelte redelijk.
Heb een hoop films gezien ‘maar kan niet echt een top 10 samenstellen van echt goede films’
Looper en Cloud atlas vond ik ook al niks aan, met name Cloud atlas moet je 3 keer zien om hem te begrijpen (6 verhalen in 6 verschillende tijden). Taken 2 was ook wel redelijk…maar niet zo goed als deel 1.
The Hobbit: An unexpected journey vond ik goed en vooral leuk.
Het verhaal is ook gewoon een stuk lichter, maar de eerste LOTR-film was in mijn ogen ook de minst geweldige van die trilogie.
In tegenstelling tot de LOTR-trilogie gaan er in The Hobbit diverse hoofdpersonages dood.
Deel 3 gaat een knaller worden. 😀
@KeesKop: Als ze het tenminste goed opdelen. Ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat The Hobbit, zélfs met gedeeltes uit Tolkiens appendix erbij, voldoende materiaal bevat om drie films lang boeiend te blijven. Twee? Tuurlijk, graag zelfs. Drie lijkt me echter wat veel van het goede. The Hobbit is dunner dan elk LOTR boek op zich, en het krijgt driedubbel zoveel films… beetje vreemd als je het zo bekijkt.
Dat gezegd zijnde, Smaug en de Slag van de Vijf Legers gaan awesome worden!