Hands-on: Tomb Raider – Het nieuwe jaar is aangebroken en het mag duidelijk zijn dat dit een geweldig jaar gaat worden wat betreft games. Het eerste kwartaal is al zeer fraai te noemen. Januari en februari starten goed met bijvoorbeeld DmC: Devil May Cry en Crysis 3. Die eerstgenoemde is trouwens een reboot en laat in maart nu nog een reboot verschijnen. We hebben het hier over Tomb Raider, welke wij laatst konden spelen en wel de eerste paar uur. Het was rauw, bloedstollend, interessant en intens.

Samen op een schip…nog wel

Zoals je in vele trailers, berichten en previews hebt gehoord zien we een ander soort Lara in de nieuwe Tomb Raider. Eentje die eigenlijk net klaar is met haar opleiding en vooral veel kennis heeft uit de boeken, maar weinig daadwerkelijke praktijkervaring. Ze zoekt het avontuur en nou, ze zal het krijgen ook. We begonnen de demo helemaal vanaf het begin, waar we Lara te midden van een crew aan archeologen en onderzoekers zien staan. Ze bevinden zich op het dek van het schip en bespreken wat hun volgende stap zal zijn. Ze willen namelijk achter het lot van de Yamatai komen. Deze bevolking is plots verdwenen, maar degene die naar de oorzaak gaan zoeken lijken elke keer hetzelfde lot te treffen. Laat de locatie waar het onderzoek moet gebeuren zich plaatsvinden in de gevaarlijke Dragon´s Triangle wat niet veel goeds voorspeld.

Tijdens de bespreking op het schip leer je de verschillende personages kennen. Op het eerste oog komen ze wat standaard over en zelfs wat cliché, maar dit lijkt best mee te vallen nadat er meer dialogen ontstaan. Zo is er de nogal knullige, slimme en naïeve professor Whitman die liever de veilige en bekende kant van het eiland wil onderzoeken. Lara daarentegen wil echter een andere kant op gaan, want zo is er volgens haar een grotere kans op succes. Dit omdat daar nog niet gezocht is. De conversaties op het schip Endurance zorgen voor een interessante introductie tot de personages uit de game. Het draait dus niet allemaal om Lara. Na dit tamelijk kalme begin wordt de rust grof verstoord door problemen op zee. De Dragon´s Triangle laat maar weer eens zien waarom het die naam heeft gekregen. De Endurance kan de woeste zee niet aan en breekt zelfs door de midden.

Drama tot in een diepe vleeswond

Lara wordt net aan gered, maar het gaat alsnog mis en ze belandt in de ruwe zee. Ze spoelt uiteindelijk aan op het strand van een ogenschijnlijk verlaten tropisch eiland. Het is de start van het avontuur, maar wel op een totaal andere manier hoe Lara het zelf in gedachten had. Delen van het schip liggen bij het eiland en het is duidelijk dat de schipbreuk slachtoffers heeft gemaakt. Langzamerhand zien we Lara weer bij kennis komen, maar voordat ze haar vrienden kan zoeken is het wederom raak en gaat ze opnieuw knock-out. Het blijft donker totdat we zien dat ze ondersteboven vastgebonden aan een touw hangt. Ze moet ontsnappen en hiervoor moet je als speler goed op de omgeving letten. Of we echt typische puzzels gaan zien zoals in de oude games is nog niet duidelijk, maar je moet in ieder geval de omgeving gebruiken.

Zo moet je als Lara gaan slingeren aan het touw met de analoge stick, zodat ze de andere vastgebonden persoon raakt om er voor te zorgen dat deze in een haard komt. Je zult namelijk vaak elementen moeten gebruiken om verder te kunnen gaan, zoals vuur. In dit geval zorgt het vuur ervoor dat jij zelf eerst in brand vliegt en daarna het touw. Een nogal pijnlijke ervaring en dat is terug te horen in het geschreeuw van Lara wat overigens al erg netjes is verzorgd. Je voelt haar pijn bijna en helemaal als eenmaal het touw knapt door het vuur waarna Lara met haar zij op een scherpe tak valt en deze haar spietst. Gewond gaat Lara verder en gaat zij op zoek naar een uitgang, maar al snel is daar weer gevaar. Een gedaante duikt op en pakt het been van Lara vast. Als speler moet je op zulke momenten als een gek op knoppen drukken of snel met de analoge sticks bewegen. Een quick-time events dus en hiervan kun je er een hoop verwachten in de game.

Gebruik de elementen

Op momenten zoals hierboven beschreven is het best spannend en zit je op het puntje van je stoel, maar het is de vraag of je hierdoor niet teveel op rails komt te zitten en je te veel gestuurd gaat worden door de game. Persoonlijk vind ik zulke evenementen niet erg mits het niet te vaak voorkomt en op zijn plaats is. Dit is echter iets waar we echt wat over kunnen zeggen bij de uiteindelijke versie. Afijn, we gaan even verder met Lara´s missie om te overleven. Zoals we eerder zeiden zul je elementen gaan gebruiken. Het kan vuur zijn in combinatie met water en dit zagen we terug in een korte puzzel. Hierbij moet je fakkels gebruiken om zo objecten in beweging te krijgen. Zo creëerden we een doorgang met vuur en brandbare objecten. Tonnen bij de doorgang werden hierdoor tot ontploffing gebracht en Lara had zo haar uitweg gevonden.

Eenmaal buiten zie je door de ogen van Lara dat het schip volledig in stukken is, maar al snel zorgt een radio en een gesprek met Roth (ogenschijnlijk een vaderfiguur) voor hoop. Hierna komt een gedeelte wat voor ons al bekend is en waar we al over verteld hebben. Het is het stuk waar we op de herten jagen. Om meer over dit segment te weten te komen verwijzen we je graag naar onze eerdere hands-on waar we dieper ingaan op het jagen. De game begint zoals je kunt lezen zeer intens met gebeurtenissen die elkaar snel opvolgen en dit lijkt ook niet op te houden. Echter na het jagen met de herten kom je als speler ook rustigere momenten tegen en zul je jouw vrienden weer vinden, maar om bij ze te blijven is lastig door wat er op het eiland aan de hand is. Zo raak je een vriendin kwijt en ga je als team naar haar op zoek.

Even rust en tijd om te exploreren

Tijdens deze zoekactie zagen we Lara op pad gaan met professor Whitman en leek even het oude zoeken en puzzelen terug te komen wat we kennen van de vorige delen. Zo moesten we een hendel overhalen om een oude tempel van de Yamatai te kunnen betreden. Daar hadden we echter een bijl voor nodig en deze moesten we vervolgens zelf maken aan de hand van objecten die je in het level kon vinden. Je moet dan ´Salvage´ zoeken, zodat je de bijl kunt maken en de hendel kunt overhalen. Dit gaat niet zonder gevaar en al snel kwamen er een aantal wolven op ons af. Met de boog die wij tijdens het jagen op de herten hadden verkregen rekenden we af met de wolven. Het viel gelijk op hoe gemakkelijk en snel het richten met de boog ging en je wisselt met gemak van doelwit. Stel dat je te laat bent met schieten dan bespringt de wolf je, vervolgens volgt er een quick-time event, waarbij je vlug met de analoge stick moet bewegen om los te komen.

Na het afschudden van de wolven en het verzamelen van de onderdelen wat voor redelijke zweethandjes zorgde konden we dus eindelijk de tempel in. Er wordt het enige duidelijk over de Yamatai, maar dat laten we liever achterwege. Wat we jullie niet willen onthouden is dat de actie na het bezoek aan de tempel weer wordt opgeschroefd tot het zeer intense aan toe. Het eiland is namelijk allerminst onbewoond en dat wordt in één enkele scene zeer duidelijk. Het gevolg is dat Lara opnieuw moet vechten voor haar leven, maar belangrijker nog is dat de gameplay ons meer duidelijk werd. Je kunt namelijk niet alleen met een boog schieten, maar Lara heeft een veel breder arsenaal aan wapens. Elk wapen wat ze zult vinden kan ze gebruiken. Denk aan pistolen, machinegeweren, maar ook een variatie aan pijlen. Pijlen met vuur en explosieven zul je bijvoorbeeld ook kunnen gebruiken.

Nette AI en speelt als een trein

Het eerstgenoemde is dus al onderdeel van de puzzels, maar vijanden gebruiken het ook om jou uit cover te krijgen. Je kunt namelijk zelf cover zoeken of de game zoekt het automatisch voor je. Zodra je vlakbij een lage muur of een laag object komt gaat Lara vanzelf in cover. Vanuit die positie kun je net als in elke andere third person shooter vijanden één voor één aanvallen. Zoals we zeiden is de AI zo opgebouwd dat ze je uit cover willen drijven. Met vuur zorgen ze ervoor dat je niet lang op één plaats kunt blijven zitten en het is dan wel handig dat ze af en toe net iets te lang uit hun dekking blijven waardoor jij ze af kunt schieten. Tevens kun je soms slim de omgeving gebruiken, zoals een olielamp kapot schieten vlakbij vijanden, waardoor ze in de brand vliegen. Of ze via cover sneaky van achter benaderen en met een vlugge stealthkill omleggen.

Qua gameplay zit het al lekker vlot in elkaar en het schieten met de verschillende wapens geeft al veel voldoening. Zeker als je een vijand goed raakt met een pijl, want dan vliegt die helemaal naar achter. In de rest van de demo kwamen we geregeld in shoot-outs terecht en dit werd afgewisseld met momenten waar het verhaal wat meer op de voorgrond kwam. Het platformen is verder aanwezig en zo moesten we bijvoorbeeld met een verbeterde versie van de bijl of haak, zoals je het ook kunt noemen, rotswanden beklimmen. Toen zagen we trouwens dat Instinct net iets te veel invloed heeft. Instinct activeer je met de schouderknoppen en tijdens normale gedeeltes zie je dan waar je heen moet gaan. In het segment waar we moesten klimmen zag je door Instinct precies waar je wel kon klimmen en waar niet. Dit maakt het naar onze mening net iets te gemakkelijk.

Een mix van actie, onderzoeken, platformen en zelfontwikkeling

De wereld van Tomb Raider is geen open wereld te noemen, maar juist breed lineair. Je volgt één duidelijke, actievolle en emotionele lijn in het verhaal. De gebieden zijn echter vrij open die je kunt verkennen. Door deze opzet heb je niet helemaal het idee dat je achter elkaar doorgaat en is er genoeg ruimte voor exploratie. Zo vind je brieven en andere voorwerpen, welke meer over de achtergrond van het eiland en de vorige onderzoekers vertellen en natuurlijk vind je ´Salvage´, waarmee je bij een kampvuur jouw arsenaal en meer van upgrades kunt voorzien. Ook scoor je met elke kill of actie XP, waarmee je weer skills kunt vrijspelen. Via dat systeem zie je hoe Lara groeit en steeds meer ervaring krijgt. De persoonlijke groei staat voorop, want je ziet haar duidelijk meer volwassen worden. Uiteindelijk haalden we het doel van de eerste twee uur en er zijn maar weinig games op de markt die zo veel op je bord gooien als de nieuwe Tomb Raider.

Voorlopige conclusie:

Lara Croft komt begin maart terug en hoe! Geen simpel gespring in het rond terwijl je met auto-aim op wilde dieren en vijanden loopt te schieten. Nee, deze Tomb Raider is meer anno 2013 en daar zijn we vooralsnog heel erg blij mee. De eerste twee uren waren al zeer intens door alle gebeurtenissen en rauwe actie. Lara is ook meer een echt persoon door hoe alles wordt gepresenteerd, want je ziet alles meer door haar ogen en dat voel je ook. Visueel maakt de game al een prima indruk en verder is de gameplay ook een stuk interessanter dan de vorige delen. Het is ondanks de soms open ruimtes wel erg op de actie gericht en hopelijk mogen we straks ook nog wat meer ontdekken, want dat was toch wel een beetje gemis. Verder kunnen we niets anders zeggen dan dat de game zorgde voor een stel zweethanden en dat we dan ook graag nog hadden doorgespeeld. Square Enix lijkt voorlopig met deze vernieuwde Tomb Raider goud in handen te hebben.