Column: Sony moet leren van 2012 – Het nieuwe jaar is nu al meer dan een week oud en dus is 2012 echt achter de rug. En wat zal Sony Computer Entertainment blij zijn met dat feit, want het was geen geweldig jaar. In mijn ogen zelfs één van de meest zwakke jaren uit deze lopende generatie. Natuurlijk zijn er ook jaren geweest die nog wat meer mager waren dan 2012, maar 2012 was naar mijn mening vooral een erg zwak jaar van Sony. Allereerst wil ik wel even verduidelijken dat dit niet een afzeikverhaal gaat worden, maar meer een persoonlijke evaluatie van Sony in 2012 die voorkomt uit onbegrip.

Laat ik beginnen met de voornaamste reden voor mijn teleurstelling: de exclusieve games van het vorige jaar, want daar scheelde het behoorlijk aan. Het begon met Starhawk, welke afkomstig was van Lightbox Interactive. De studio was vrij nieuw en wellicht onbekend bij jullie, maar deze bestaat grotendeels uit ontwikkelaars afkomstig van Incognito Entertainment die Warhawk hadden gemaakt. Een studio met talent en dat was te merken aan Starhawk. Prima third person shooter die online vooral erg vermakelijk was. Een titel die het netjes zou moeten kunnen doen in de verkoop zou je zo denken. Daarnaast werd de game ook nog eens positief ontvangen door binnenlandse en buitenlandse media wat niet geheel onbelangrijk is. De game verkocht vervolgens voor geen meter en zo werd de grens van de 300.000 verkochte exemplaren niet eens gepasseerd wereldwijd.

Iets wat ik doodzonde vond toentertijd, want ik weet door het spelen van de game dat deze een groter publiek verdiende. Wel moet ik erbij zeggen dat het ondanks dat het als een opvolger op Warhawk gezien mag worden het eigenlijk een totaal nieuw IP was. Toch moet Sony de oorzaak bij zichzelf zoeken wat betreft Starhawk, want waar Microsoft serieus geld pompt in marketing was het bij deze titel nogal karig, althans zo kwam het over. Is dit dan gebrek aan vertrouwen in het product wat aan de ontvangst qua cijfers niet logisch lijkt? Uiteindelijk is Starhawk volledig geflopt in de verkoop terwijl dit het begin van een grote franchise had kunnen zijn. De samenwerking tussen Sony en Lightbox Interactive kwam vervolgens tot een eind. De studio focust zich nu op de ontwikkeling van iOS titels. Wat een gemiste kans.

Starhawk was dus zo´n titel die ook de core gamer aan kon spreken net als Twisted Metal. Ook een game die veel potentieel had en redelijk ontvangen werd, maar niet goed heeft verkocht. Het is typisch Sony wil ik bijna zeggen, maar dat vind ik te kort door de bocht. De rest wat Sony heeft uitgebracht valt onder de categorie mainstream. Het woord mainstream is iets wat niet bij iedereen in goede aarde valt, maar ik kan het niet anders verwoorden als het gaat om de grootste games van de uitgever in het vorige jaar. Of games voor de casual gamer dan. Zo was er LittleBigPlanet: Karting wat eerlijk gezegd een Mario Kart rip-off is, maar wel een geslaagde. Om over te gaan naar een andere game die heel veel lijkt op een game die we kennen van Nintendo, PlayStation All-Stars Battle Royale. Toffe game hoor, maar samen met LittleBigPlanet Karting zijn het twee titels die nu niet bepaald als warme broodjes over de toonbank gaan.

Ik heb het nu veel over verkoopcijfers, maar belangrijker nog is dat deze games in het niet vallen bij wat we het jaar daarvoor konden kopen. Ik hoef alleen maar Killzone 3, inFamous 2, Resistance 3 en Uncharted 3: Drake´s Deception te noemen en het is al duidelijk. Voor mijn gevoel was het allemaal zeer karig in 2012 en was Sony veel te afhankelijk van wat third parties deden in het najaar. Qua content van die partijen hadden we overigens een erg fraai najaar, maar ik ben desondanks teleurgesteld in de exclusieve games in 2012. Journey was dan wel een parel, maar de echte Triple A titels ontbraken en die heb ik dan ook erg gemist. Nu heb ik het wel even over de PlayStation 3, want het aanbod was eigenlijk beter qua exclusives op de Vita. Nogmaals tekenend voor het jaar, maar laat ik deze column wel even positief afsluiten.

We mogen als PS3 eigenaren in onze handjes wrijven en dan alleen al om het exclusieve aanbod aan games. Ni no Kuni: Wrath of the White Witch verschijnt eind deze maand al en daarna is het Sly Cooper: Thieves in Time, God of War: Ascension, The Last of Us, Puppeteer en meer. Dat is gelukkig al vele malen beter als het hele jaar 2012. Ik hoop dan ook echt dat Sony leert van het vorige jaar. Geen taferelen meer, zoals met Starhawk en Twisted Metal, waar games amper onder de aandacht werden gebracht of veel te weinig. Plus dat we elk jaar die Triple A games krijgen waar we een PlayStation 3 voor hebben gehaald. Dit even zonder de PSN pareltjes en het meer aantrekkelijke PS Plus meegerekend. We gaan in ieder geval een mooi jaar tegemoet, waarin Sony even wat minder eigenwijs moet zijn en zich beter kan richten op de core gamer in plaats van de casual markt. De cijfers liegen er immers niet om. Neem alleen al een voorbeeld aan de top 10 van uitgevers in het Verenigd Koninkrijk qua verkochte games in box, zoals deze hieronder staat.

1. Electronic Arts
2. Activision
3. Ubisoft
4. Nintendo
5. Microsoft
6. SEGA
7. Warner Bros.
8. Take-Two
9. THQ
10. Square Enix

Voorspelbaar zijn de eerste drie, welke de laatste jaren altijd hoog te vinden zijn, maar Sony staat zelfs onder SEGA, Warner Bros. en THQ. Het is een juiste reflectie van wat Sony heeft uitgebracht in 2012 vind ik.

Oké, niet gelijk mij met pek en veren het bos in sturen, want ik heb mezelf heel goed vermaakt met games als: Borderlands 2, Max Payne 3 en Far Cry 3, maar ik hoop dat jullie mijn teleurstelling in Sony kunnen begrijpen