Column: Sony moet leren van 2012 – Het nieuwe jaar is nu al meer dan een week oud en dus is 2012 echt achter de rug. En wat zal Sony Computer Entertainment blij zijn met dat feit, want het was geen geweldig jaar. In mijn ogen zelfs één van de meest zwakke jaren uit deze lopende generatie. Natuurlijk zijn er ook jaren geweest die nog wat meer mager waren dan 2012, maar 2012 was naar mijn mening vooral een erg zwak jaar van Sony. Allereerst wil ik wel even verduidelijken dat dit niet een afzeikverhaal gaat worden, maar meer een persoonlijke evaluatie van Sony in 2012 die voorkomt uit onbegrip.
Laat ik beginnen met de voornaamste reden voor mijn teleurstelling: de exclusieve games van het vorige jaar, want daar scheelde het behoorlijk aan. Het begon met Starhawk, welke afkomstig was van Lightbox Interactive. De studio was vrij nieuw en wellicht onbekend bij jullie, maar deze bestaat grotendeels uit ontwikkelaars afkomstig van Incognito Entertainment die Warhawk hadden gemaakt. Een studio met talent en dat was te merken aan Starhawk. Prima third person shooter die online vooral erg vermakelijk was. Een titel die het netjes zou moeten kunnen doen in de verkoop zou je zo denken. Daarnaast werd de game ook nog eens positief ontvangen door binnenlandse en buitenlandse media wat niet geheel onbelangrijk is. De game verkocht vervolgens voor geen meter en zo werd de grens van de 300.000 verkochte exemplaren niet eens gepasseerd wereldwijd.
Iets wat ik doodzonde vond toentertijd, want ik weet door het spelen van de game dat deze een groter publiek verdiende. Wel moet ik erbij zeggen dat het ondanks dat het als een opvolger op Warhawk gezien mag worden het eigenlijk een totaal nieuw IP was. Toch moet Sony de oorzaak bij zichzelf zoeken wat betreft Starhawk, want waar Microsoft serieus geld pompt in marketing was het bij deze titel nogal karig, althans zo kwam het over. Is dit dan gebrek aan vertrouwen in het product wat aan de ontvangst qua cijfers niet logisch lijkt? Uiteindelijk is Starhawk volledig geflopt in de verkoop terwijl dit het begin van een grote franchise had kunnen zijn. De samenwerking tussen Sony en Lightbox Interactive kwam vervolgens tot een eind. De studio focust zich nu op de ontwikkeling van iOS titels. Wat een gemiste kans.
Starhawk was dus zo´n titel die ook de core gamer aan kon spreken net als Twisted Metal. Ook een game die veel potentieel had en redelijk ontvangen werd, maar niet goed heeft verkocht. Het is typisch Sony wil ik bijna zeggen, maar dat vind ik te kort door de bocht. De rest wat Sony heeft uitgebracht valt onder de categorie mainstream. Het woord mainstream is iets wat niet bij iedereen in goede aarde valt, maar ik kan het niet anders verwoorden als het gaat om de grootste games van de uitgever in het vorige jaar. Of games voor de casual gamer dan. Zo was er LittleBigPlanet: Karting wat eerlijk gezegd een Mario Kart rip-off is, maar wel een geslaagde. Om over te gaan naar een andere game die heel veel lijkt op een game die we kennen van Nintendo, PlayStation All-Stars Battle Royale. Toffe game hoor, maar samen met LittleBigPlanet Karting zijn het twee titels die nu niet bepaald als warme broodjes over de toonbank gaan.
Ik heb het nu veel over verkoopcijfers, maar belangrijker nog is dat deze games in het niet vallen bij wat we het jaar daarvoor konden kopen. Ik hoef alleen maar Killzone 3, inFamous 2, Resistance 3 en Uncharted 3: Drake´s Deception te noemen en het is al duidelijk. Voor mijn gevoel was het allemaal zeer karig in 2012 en was Sony veel te afhankelijk van wat third parties deden in het najaar. Qua content van die partijen hadden we overigens een erg fraai najaar, maar ik ben desondanks teleurgesteld in de exclusieve games in 2012. Journey was dan wel een parel, maar de echte Triple A titels ontbraken en die heb ik dan ook erg gemist. Nu heb ik het wel even over de PlayStation 3, want het aanbod was eigenlijk beter qua exclusives op de Vita. Nogmaals tekenend voor het jaar, maar laat ik deze column wel even positief afsluiten.
We mogen als PS3 eigenaren in onze handjes wrijven en dan alleen al om het exclusieve aanbod aan games. Ni no Kuni: Wrath of the White Witch verschijnt eind deze maand al en daarna is het Sly Cooper: Thieves in Time, God of War: Ascension, The Last of Us, Puppeteer en meer. Dat is gelukkig al vele malen beter als het hele jaar 2012. Ik hoop dan ook echt dat Sony leert van het vorige jaar. Geen taferelen meer, zoals met Starhawk en Twisted Metal, waar games amper onder de aandacht werden gebracht of veel te weinig. Plus dat we elk jaar die Triple A games krijgen waar we een PlayStation 3 voor hebben gehaald. Dit even zonder de PSN pareltjes en het meer aantrekkelijke PS Plus meegerekend. We gaan in ieder geval een mooi jaar tegemoet, waarin Sony even wat minder eigenwijs moet zijn en zich beter kan richten op de core gamer in plaats van de casual markt. De cijfers liegen er immers niet om. Neem alleen al een voorbeeld aan de top 10 van uitgevers in het Verenigd Koninkrijk qua verkochte games in box, zoals deze hieronder staat.
1. Electronic Arts
2. Activision
3. Ubisoft
4. Nintendo
5. Microsoft
6. SEGA
7. Warner Bros.
8. Take-Two
9. THQ
10. Square Enix
Voorspelbaar zijn de eerste drie, welke de laatste jaren altijd hoog te vinden zijn, maar Sony staat zelfs onder SEGA, Warner Bros. en THQ. Het is een juiste reflectie van wat Sony heeft uitgebracht in 2012 vind ik.
Oké, niet gelijk mij met pek en veren het bos in sturen, want ik heb mezelf heel goed vermaakt met games als: Borderlands 2, Max Payne 3 en Far Cry 3, maar ik hoop dat jullie mijn teleurstelling in Sony kunnen begrijpen
vind het nice om te zien dat sega lekker doet.
@84.80.38..xxx: deze reacie ik van mij was niet ingelocht
Totaal mee eens ! Tuurlijk, Sony heeft vorig jaar ook iets moois weten te brengen. Want ik kan deze tijd maar dan een jaar geleden nog herinneren als de dag van gisteren, ik was blij wanneer er een dag voorbij was ! Dat kwam door het vooruitzicht, ik heb het dan ook over het onderwerp ps vita. 22 Februarie 2012 staat in m’n heugen gegrift, helaas heeft het het niet helemaal waar gemaakt waar ook Sony iets had aan kunnen doen, maar helaas. Ik heb me erg vermaakt met titels als Uncharted Golden Abyss, Gravity Rush en nog wat andere titels. En doormiddel van Playstation plus haal ik toch nog wat games binnen voor de Vita, maar helaas is de collectie te klein en ben ik bang dat de vita het hem niet meer gaat worden. Wat hij zeker wel verdiend, het is een onwijs top apparaat waar ik me tot op vandaag nog erg mee vermaakt maar jammer genoeg ben ik één van de weinige die er zo over denk. Zoals ook in het column geschreven is, de cijfers liegen er niet om.
@monsternon: Dit komt omdat Sega goed verkopende games uitgeeft voor de Wii (tevens de reden dat Nintendo zo hoog staat in de aangegeven lijst) en software voor de Wii staat al jaren VER boven de verkopen van de nummer 2 qua software.
Verder ben ik het met bepaalde dingen in de column eens en andere weer totaal niet. Vooral het gedeelte over marketing. Twisted Metal kreeg idd totaal geen marketing mee, maar Starhawk weer echt wel. Daar ligt het dus helemaal niet aan. Waar het wel aan ligt is het feit dat ze de games in de verkeerde tijd uitbrengen… Starhawk in mei met Max Payne 3 was het geloof ik. Als je moet kiezen, welke wordt het dan?
@Sensu: Vergelijk de promotiecampagnes van Sony en Microsoft eens met elkaar met een schuin oog naar Starhawk. Dat bedoel ik meer. Ik vond dat er voor die game veel te weinig gedaan is op dat vlak. Ze hadden er juist voor moeten zorgen dat je er niet meer om heen kon. En juist de toffe facetten van de multiplayer moeten benadrukken. Er was amper buzz rond de titel om zo te zeggen.
@Faunus: Noem één nieuwe IP die Microsoft heeft uitgebracht in 2012 (als die er al is…) die niet slecht verkocht. Wat zijn uberhaupt franchises van Microsoft die niet al gevestigd zijn en dus weinig marketing nodig hebben? Enige wat ze uitbrengen wat echt telt qua verkopen is Forza, Halo en binnenkort een nieuwe Gears.
Helemaal mee eens. 2013 word ook beter. we hebben genoeg top titels om naar uit te kijken
@Sensu: Inderdaad, elk jaar zijn het met name shooters en een paar (over)bekende MS-franchises die je bij MS kunt verwachten.
Sony probeert regelmatig iets nieuws en heeft mede daardoor een veel bredere keuze qua exclusives.
Godeater 2, Tearaway, Killzone, Final Fantasy 10 remake als ze een beetje opschieten bij Sqaure-Enix de PSVita krijgt een mooie release kalender in 2013. Het wordt ook wel eens tijd dat de 3rd party developers over de brug komen. En op de PS3 komen er een heleboel fantastische games uit in 2013. En ik heb me ook zeker vermaakt in 2012 ik loop zelfs nog achter 😛 Ik ben het wel met je eens meer reclame voor de grote releases. Maar helaas is mainstream toch de grootste inkomst en dat hadden ze dit jaar wel voor elkaar.
PS3 en Xbox 360 zorgen samen voor 8 miljard verlies?
Ik vindt dat Sony (Naugtydog) de beste Exclusief game 2012 uitgebracht heeft voor de PS3.
Sony moet leren van 2012? Skyfall heeft een miljard opgebracht en Spider-Man tegen 800 miljoen. MIB3 600 miljoen. Record voor Sony pictures ook nog omdat er nog veel meer goede films uitkwamen. Het mooie is ook dat DVD en Bluray sales het goes doen van die films. Xperia smartphone is nummer 3 geworden in 2012 nadat dat was weggelegd voor HTC. Camera doet het goed, endoscopen marketleider vanwege hun nieuwe joint venture. En PlayStation? 2013 gaat een topjaar worden met AAA games van Sony also andere uitgevers. Pre order cijfers zijn namelijk uitstekend. Zelfs sly4 heeft al veel vooruitbestellingen waar ik blij om ben. Het komt wel goed
@Naam…: Volgens mij lees je niet helemaal goed. Heb ik het globaal over Sony of over de exclusieve titels die laat ik het nog beter zeggen Sony Computer Entertainment heeft uitgebracht voor de PlayStation 3.
Dat ze wat jij noemt goed hebben aangepakt is duidelijk en dat weet ik ook net als dat ze heel wijs 3D toch gedumpt hebben, maar daar heb ik het niet over.
@Sensu: In 2012 heeft MS de veilige koers genomen en zich te veel op Kinect gaan richten, maar hebben wel met Forza Horizon en Halo 4 twee hele grote titels gehad.
Maar ze hebben in 2012 geen nieuwe IP gelanceerd die veel verkocht is, maar ze hebben het in het verleden getoond met Project Gotham, Gears of War, Crackdown. Maar ja dat heeft Sony ook wel gedaan alleen niet vorig jaar.
MS speelt al sinds de release van Kinect op safe en heeft sowieso twee E3-beurzen achter elkaar 90% Kinect laten zien (andere beurzen zijn ze niet eens meer geweest) en de andere 10% werd besteed aan de hierboven al genoemde gesettelde franchises. Er zit totaal geen creativiteit (meer) in, maar dat zal een xbox-fan niet snel toegeven. 😛
En 3D is niet gedumpt door Sony, dat ze het niet meer schreeuwen heeft genoeg (mogelijke) redenen. Wat de echte reden(en) is/zijn zullen wij nooit te weten komen, daar kunnen wij enkel naar gissen.
Mijn gok: Veel consumenten zijn “3D-moe”, welk bedrijf zou dan “3D-dit” en “3D-dat” gaan roepen op elke hoek van de straat? Juist, iig niet een bedrijf dat zich weer naar boven aan het knokken is nadat het jaar na jaar naar de afgrond heeft kunnen staren.
@KeesKop: Volledig mee eens , kijk eens hoeveel Devs en studios MS laten zitten hebben . Laat Sony maar lekker doen in Februari effe ps4 teasen en dan op save spelen zolang de xdoos maar niets doet , dan pas direct klaar staan om de strijd aan te gaan , btw de geruchten wat de doos al zal kunnen , lol
Even snel er doorheen gelezen. Leuke column hoor, maar het gaat alleen maar over de exclusieve titels. Het was inderdaad erg mager en aankomend jaar word het veel beter, maar ik had graag gezien dat er nog andere dingen werden belicht om tot deze conclusie te komen.
Wat te denken van de houding van Sony. Waarom moeten wij, Europeanen, maanden wachten op CounterStrike:Go, terwijl die wel gewoon beschikbaar is in de US-Store. Idem voor bijvoorbeeld Retro City Rampage.
Ik krijg het idee dat de diverse afdelingen niet op éénzelfde lijn zitten. Online release dates zijn niet gelijk, USA krijgt veel meer content en over het algemeen betere aanbiedingen/PS plus deals. Ik kan nu even geen voorbeeld bedenken, maar het gebeurt vaak genoeg dat US een demo krijgt die wij pas 2 weken later krijgen, Waarom?
Ook communiceren ze niet goed met de buitenwereld. Nu doen ze dit al jaren niet, (cross-game chat debacle anyone? Of wat te denken van de PSN-hack) maar het lijkt er op dat Sony hier niet van geleerd heeft. Ook in 2012 was het slecht gesteld met de communicatie. Zo gaf een medewerker op de PlayStation Blog zelfs na maanden te kennen dat hij nog steeds niet weet waarom het zo lang duurt voordat CS:GO in de EU-Store staat. Hij weet dus in principe net zoveel als de consument; niets. Dit is slechts een enkel voorbeeld maar het geeft wel aan dat er ook intern niet goed gecommuniceerd wordt tussen de diverse afdelingen.
Verder vind ik het jammer dat ze niet luisteren naar de gebruiker. Wat moet ik nou met Singstar? Haal die troep weg en zet het gratis in de store. Promoot het daar, maar val mij er niet mee lastig. En waarom zetten ze trophies plotseling onder de categorie “netwerk”. Als ik nu tijdens een game wil kijken welke trophies ik nog moet halen moet ik eerst opzij, dan naar beneden en vervolgens nog even wachten tot al mijn trophies gesynct zijn. Dat syncen was vroeger toch ook niet op deze manier? Toen kon ik gewoon annuleren klikken en direct naar mijn trophies gaan, als ik nu annuleer kom ik terug in het XMB-menu. Er zijn genoeg gebruikers die over deze ‘functies’ geklaagd hebben maar na diverse software-updates zijn deze veranderingen nog niet teruggedraaid.
Ik ben sinds kinds af aan opgegroeid met PlayStation, maar ik weet, ondanks de ijzersterke exclusives die er vast gaan komen, nog niet of ik wel een PS4 ga halen. Ze hebben nu eindelijk een update gegeven aan de PS-store. Mensen klaagden al jaren dat deze onoverzichtelijk is en de Amerikaanse versie veel beter was. Nu hebben ze het een heel nieuw uiterlijk gegeven, maar de snelheid is ook drastisch omlaag gegaan. Daar hebben ze, mijn inziens geen goede keuze in gemaakt.
Ik weet niet of het bij de concurrenten beter is, maar ik weet wel dat het beter kàn en Sony doet er te weinig mee. Er is zat ruimte voor verbetering maar door dit alles heb ik mijn vertrouwen in Sony verloren.
Sony heeft inderdaad nog een hoop te leren, vooral qua visie en communicatie.
@Faunus: Project Gotham is door MS vergane glorie dan zwijg ik nog over Moleneux , sorry MS doos is nu crap de mijne staat al 2 jaar boven ,ik hoef hem niet meer PS3 is zoveel meer 8)
@just1n: Mag ik weten of je plusser bent 45 eu per jaar kijk jij effe wat je daarvoor op de box krijgt en ga dan eens de store bezoeken , Sony heeft in de Benelux veel inspanningen gedaan voor de store , jammer is films ze vreemd met NED subs + dat NED nog een tv zender gekregen heeft , In Belgie niet .
Maar koop maar op de box voor 45 eu je kan er nog niet online voor ..
2011 was idd geweldig voor ps3 bezitters. Gran turismo 5, LBP2, infamous 2, uncharted 3, killzone 3, resistance 3
Mwa beetje negatie of niet en bedrijven hebben fiscale jaren dus die kijken niet als jij en ik op 1 januari
@Faunus: PGR en Crackdown.. Waarom noem je die nu? Die bewijzen alleen je tegendeel en ik kan het weten, heb 5 jaar in de retail gewerkt en die twee behoorlijk zien floppen.
@just1n: Ik weet van die punten af, maar had mij nu als voorbeeld de exclusieve games genomen om mijn teleurstelling uit te leggen. Dit omdat dat zo bij mij was.
Zeker dat afdelingen binnen SCE soms niet op 1 lijn zitten, maar heeft soms ook met allerlei ingewikkelde EU regels te maken.
In ieder geval kan Sony ook op dat vlak nog veel leren. 😉
@Sensu: Als je het vergelijkt met Starhawk niet. En de launch PGR heeft het redelijk gedaan volgens mij.
@Faunus: Crackdown verkocht slechter dan Starhawk as far as I know, PGR durf ik niet meer zeker te zeggen – maar goed was het zeker niet.
Anyway, aangezien dit een eeuwenlange welles-nietes discussie gaat worden is het denk ik niet verstandig dat we hier nog langer over doorgaan. We hebben beiden ons zegje gedaan en meer kunnen we niet doen 😉
Faunus heeft gelijk Crackdown 1,69 miljoen, Crackdown 2 1,06 miljoen stuks en PGR4 bijna 2 miljoen stuks.
@86.208.220.xxx: Da’s heel mooi, PGR4 kwam uit in 2007 en Crackdown 2 in 2010. Dus we hebben nog wel een paar jaar om te bewijzen dat Starhawk dit ook kan. Da’s echt een zinloze vergelijking, sorry.
@tyger1: k heb PS+ een jaar en drie maanden gehad, maar ben ermee gestopt omdat ik merkte dat ik er geen gebruik van maakte. Ik downloadde alles, maar eigenlijk speelde ik de mini’s nooit en de full games had ik al of vond ik niet interessant genoeg, enkeling daargelaten. Het klopt dat je enorm veel waar voor je geld krijgt, maar het was gewoon niet voor mij weggelegd.
Ik vond het vroeger ook belachelijk dat je moet betalen om online te mogen met de Xbox, maar daar staat tegenover dat je wel een goede online service heb, dit is voor mij waardevoller en daar geef ik dan liever mijn geld aan uit. (Overigens heb je 12 maanden LIVE voor €36,50)
Maar goed, ik ben erg benieuwd naar de nieuwe PS, de nieuwe Xbox en natuurlijk de Steambox. Ik hoop dat Sony gaat knallen en de fouten corrigeert die het met de PS3 heeft gemaakt. Verder hoop ik dat de PS Vita er meer bij betrokken word. Het is toch onderdeel van de PS-familie. Zoiets als de Xbox Smartglass lijkt me wel wat en natuurlijk dat je op de console kan beginnen met spelen en op de Vita verder kan gaan. Desnoods moet Sony maar eisen dat first party ontwikkelaars hun titels cross-buy maken. Denk dat dat een enorme boost aan de PS Vita zal geven.
Ik heb in 2012 prima genoten van zowel de PS3 als de PS Vita en de vele nieuwe games en ben ook zeer content dus wat dat betreft vond ik 2012 een zeer goed jaar en ik hoop dat Sony die lijn voortzet in 2013 en ons allen weeralom zal gaan verblijden met allerlei mooie games.
2013 wordt denk ik een beter jaar voor de PS3 en Sony want die komen waarschijnlijk met de opvolger van de PS3 in(eerst)Japan.
@Sensu: Ja is zo. Wellicht dat Starhawk over een paar jaar ook aan die cijfers komt, maar ben bang van niet.
@Faunus: Nja, je moet het zo zien: pricedrops doen altijd erg veel voor een game qua verkoopcijfers. Iets wat Crackdown (2) ook zeker niet had gekunt zonder price drop, geef toe.
Ze mogen bij PS+ de game wel eens goed in het zonnetje zetten. Wat het nu de das om doet is de grote verschillen in level en dat de moeilijkheidsgraad ‘cake’ ver te zoeken is… ja.. cake :p