De game-industrie leent tegenwoordig behoorlijk op grote franchises die jaarlijks van een nieuw deel voorzien worden. Dit is natuurlijk doordat het publiek hier om blijft vragen, maar aan de andere kant is dat slecht voor de creativiteit en innovatie dat anders naar voren zou komen als ontwikkelaars zich meer met nieuwe IP’s bezighouden. Dat is althans de mening van David Cage, de baas van Quantic Dream dat op dit moment aan Beyond: Two Souls werkt.

De voornaamste reden dat er veel sequels verschijnen is domweg doordat de consument er voor blijft betalen en dat haalt de interesse bij uitgevers om te innoveren weg, waardoor het proces zich jaarlijks zal gaan herhalen tot er weinig boeiends meer uitkomt. Gelukkig is daar nog Quantic Dream, want zij proberen met Beyond: Two Souls dit juist te doorbreken door met iets te komen dat de gamers juist niet verwachten.

“If you’re interested in innovation and believe that games could be more than shooters, then you realise that sequels kill creativity and innovation”

“We don’t give people what they expect. We want to give them something they want without knowing they want it”