Column: Volgens Fransz – Leren en gamen tegelijk? – De laatste tijd is het een trend om games als het kwade te beschouwen in de media. Of het nou een massale slachtpartij is of een concentratieprobleem bij jongeren, het is de schuld van de allesvernietigende games. Ik was dan ook stomverbaasd toen ik op weg naar Amsterdam de Metro zat te lezen en zowaar een positief artikel over games las. Sterker nog, het is een bijzonder positief artikel over games en de inspiratie die het onderwijs uit deze industrie haalt. Zoals we allemaal weten zijn ze al jaren bezig om het onderwijs te verbeteren en te digitaliseren. Tot op heden wil dit maar half lukken, sommige vernieuwingen slaan aan en andere worden snel weer opgeheven en wordt er teruggegrepen naar de ‘goede oude tijd’. Wellicht is de oplossing nu gevonden.

Heerlijk toch? Eindelijk een stukje tekst in de media die even de ontwikkelaars van games in het zonnetje zet. Het gaat er namelijk om dat de meeste studenten, zeker op de middelbare scholen, ongemotiveerd zijn om te gaan studeren. Zeker bij de jongens is de motivatie vaak laag en schoolverlaters zijn niet ongewoon. De reden hiervoor is dat de studenten vaak geen beloning zien in het leren van de stof. Dat het ‘handig voor later is’ ligt te ver weg en stel je haalt een onvoldoende, dan ga je nog even de laatste maanden hard je best doen en haal je het hopelijk alsnog. Het klinkt in dit opzicht ook meer als een verplichting dan een verrijking van je geest. Gameontwikkelaars hebben wellicht de oplossing gevonden.

De muntjes in de Mario games, de dollars in Grand Theft Auto, de Trophies voor elke game die je koopt, het zijn beloningen voor prestaties in de games die we spelen. Zonder deze beloningen zouden we alsnog wel de games spelen, maar het voegt wat extra’s toe als je even op een dood punt zit. Daarnaast zijn games überhaupt iets wat je voor je plezier doet, school klaarblijkelijk niet altijd. Met beloningen is het wellicht mogelijk om die verplichting om te zetten naar positieve verrijking. Wat je uiteindelijk als beloningen gaat geven is dan weer een tweede, want je kunt moeilijk elke student die een paragraaf succesvol heeft geleerd vijf euro geven. Het moet niet teveel moeite of geld kosten om het te integreren, maar wel genoeg bieden voor degene die het probeert te bemachtigen.

Misschien kun je het ook omdraaien en het voorbeeld van het verzamelen van muntjes gebruiken om de stof te leren. Je ontwikkelt een game of gebruikt een bestaande game om je leerlingen te laten leren. Hoe vet zou het zijn om Uncharted 3 aan te zetten en ondertussen te leren? Sowieso heb ik mijn Engels geleerd door videogames en niet door school, maar daar hoeft het niet te stoppen. Je zit gewoon te gamen met je hoofdpersonage Nathan Drake en je komt bij een puzzel, deze wiskundige puzzel moet je oplossen en dan pas mag je verder. Je wordt gedwongen om je ‘huiswerk’ te maken en ondertussen geniet je van een geweldig avontuur. Toch niet helemaal in je hoofd? Zetten we nog even dat stukje uit de game aan en het boeit niet zoveel om het nog een keer te doen, want daar kon je net iemand van het dak af schieten! Dat is vet.

Eigenlijk als je het zo bekijkt bestaat dit concept al een tijdje, games waarvan je wat leert, maar uiteraard wordt dit een digitaal leren 2.0. Mensen hebben tegenwoordig hoge verwachtingen door de technologische ontwikkelingen van de laatste jaren, alles moet er strak en mooi uit zien. Niemand zal nog gaan zitten leren met een Red Cat spelletje van vijftien jaar geleden. Kennen jullie die spelletjes nog? Waarin je alle steden van Europa leerde kennen en optelsommen kon maken en als je het hoofd had kreeg je die paarse hond achter je aan. Dit gaat natuurlijk om 6 Gymnasium stof dat je moet integreren en leuk moet houden. Iemand die dat zal moeten doen zal daar nog een flinke kluif aan hebben.

Toch vind ik hier ook wel een mindere kant aan zitten, waarom zou leren opeens zo vermakelijk moeten zijn en eigenlijk niet meer om de daadwerkelijke stof gaan? Er is toch ook echt iets mis met deze maatschappij waar leren voor buitenbeentjes is en de meerderheid het alleen maar kut vindt om te leren. Aan de andere kant is het ook een soort verplichting vanaf het moment dat je geboren wordt. Je moet leren anders kan je geen degelijke opleiding doen, verdien je geen geld, eindig je in de goot en ga je dood! Niet echt iets leuks om mee te beginnen in de zin van: kijk nou wat voor kennis deze wereld je allemaal kan bieden. Oké, misschien drijf ik nu wat door in mijn hele filosofisch gebrabbel, maar geef me ergens gelijk toch?

Hoe dan ook de mogelijkheden liggen er en met de economische crisis is het misschien voor de Nederlandse games-industrie ook niet verkeerd om wat extra’s te verdienen. Zou wel leuk zijn als ze als hoofdontwikkelaar Guerrilla Games inhuren. Lijkt me op zich wel heel erg vet om á la Killzone je huiswerk te doen. Ik ben trouwens ook heel erg benieuwd hoe jullie tegenover dit hele gegeven staan. Dus laat vooral in de reacties weten wat jullie van deze leermethode vinden en of je denkt dat het zal aanslaan. Heel erg bedankt weer voor het lezen en tot de volgende keer!