Review: Alien Breed – Lang geleden, in een tijd die al ver achter ons ligt was er de Amiga thuiscomputer. Deze fantastische machine heeft een flinke reeks aan klassieke games in het leven geroepen. De top down survival shooter Alien Breed is er hier één van. Deze game stond bekend om zijn angstaanjagende sfeer, constante strijd voor overleving en de hoge moeilijkheidsgraad. Na een versie voor de iOS vond Team 17 dat het ook tijd werd voor een versie van Alien Breed voor de PS3 en de PS Vita. Weet de game nog steeds te overtuigen of is het beter om je vast te houden aan die fijne herinneringen? Je leest het in deze review.

De volle laag

Het concept van Alien Breed is vrij simpel uit te leggen. Jij moet van het ene punt in het level naar het andere punt komen om een terminal te activeren die het schip laat exploderen. Zodra je bij de terminal bent gaat de klok tikken en moet je binnen de tijd bij de uitgang komen. Onderweg zal je obstakels tegen komen, verschillende soorten aliens en deuren die open gaan door erop te schieten of door sleutels te vinden. De levels zijn expansief en bieden veel ruimte voor exploratie en belonen dit ook. Je zult munitie vinden, geld en die veel begeerde sleutels waardoor je kostbare munitie niet hoeft te verspillen. Uiteraard wordt elk level moeilijker en ingewikkelder en zullen de aliens uiteindelijk niet meer je grootste zorg zijn.

In vergelijking tot de oudere versie is het verhaal lichtelijk aangepast (maar dit is zeker niet iets waar je het spel voor zult willen spelen) en zijn de in-game winkels waar je geweren kunt kopen verdwenen. Nu kun je altijd de winkel in via je start menu wat de game een flink stuk makkelijker maakt. Ook kun je nu met je analoge stick richten waar je schiet, denk hierbij aan de controls van Geometry Wars. Dit versimpelt de game ook aangezien je in het origineel alleen voor je uit kon schieten en de moeilijkheid dus ook kwam door jezelf goed te positioneren voordat je een deur open maakte. Voor de gamers die nog steeds die ouderwetse uitdaging willen is er de mogelijkheid om de originele Amiga versie van de game te spelen.

Dit Alien Breed pakket geeft je alle zes originele Alien Breed levels, de twaalf ‘Special Edition’ levels, vier levels die exclusief voor de iOS versie waren, vier voor de PlayStation mobile versie en nog eens vier speciaal voor deze versie. Alle levels houden je scores bij en de game is in je eentje te spelen of je kan je aan de online en offline coöp wagen. Alles bij elkaar is dit de meest complete versie van Alien Breed die je kunt krijgen.

Nieuwe laag verf

Daar komt bij dat de game een nieuwe laklaag heeft gekregen waardoor de game er spik en span uit ziet. Nee, het is geen super HD cutting edge technologie, maar vooral op de PS Vita is de game aangenaam om naar te kijken. Het enige nadeel aan de grafische kant die tijdens onze speelsessie naar voren kwam, was dat het bij sommige obstakels moeilijk is om te zien of je er nou overheen kon lopen of niet. Als er een alien in je nek staat te hijgen is dit immers wel zo handig om te weten.

De muziek van de game, ondanks dat er hier niet veel van is, is ook helemaal vernieuwd. Nieuwe geluidseffecten brengen de game up-to-date zonder de nostalgische gevoelens van de Amiga versie te verliezen. Prefereer je toch liever de oude stijl, de Amiga versie is maar een druk op de knop van je verwijdert.

Alien Breed blijft zijn charme behouden en ondanks dat de game niet meer zo angstaanjagend is als vroeger, heeft de gameplay de tand des tijds doorstaan. Vooral op de Vita is dit een fantastische tijddoder. Op de PS3 werkt de game ook prima, maar dit pakket komt echt tot zijn recht als je ‘on the road’ bent. Met een prijskaartje van €7.99 krijg je 30 levels die herspeelbaar blijven en je blijven uitdagen om je score te verbeteren. Verwacht geen diepe verhaallijn of oogverblindende graphics, maar wel gameplay die een uur laat veranderen in tien minuten.

• Meest complete Alien Breed pakket
  • Oude Amiga versie aanwezig
  • Hoge replay waarde