Een aantal maanden geleden kondigde Sony trots het concept Cross Buy aan. Het concept is simpel, je koopt een PlayStation 3 versie van een spel dat Cross Buy ondersteunt en je krijgt de PlayStation Vita versie er gratis bij. Om de game op je PlayStation Vita te krijgen dien je via je PlayStation 3 naar een speciaal menu te gaan van het desbetreffende spel en zo wordt de Vita versie voor je beschikbaar.
Inmiddels zijn er twee games die deze feature ondersteunen. De eerste game was PlayStation All-Stars Battle Royale. Daarnaast is de Cross Buy feature ook beschikbaar voor het recent verschenen Ratchet & Clank: QForce. De eerstvolgende game met deze feature is: Sly Cooper: Thieves in Time.
Bij PlayStation All-Stars Battle Royale duurde het een aantal dagen voor de feature goed op gang kwam, maar als je nu het spel koopt dan werkt de Cross Buy feature gewoon zoals het zou moeten. Echter, bij de release van Ratchet & Clank: QForce begonnen de problemen. Zodra je de Vita versie van het spel op wil halen krijg je errors te zien die niet eens door Sony gedocumenteerd zijn. Er is hier wel een verklaring voor, namelijk dat de Vita versie van Ratchet & Clank: QForce nog niet beschikbaar is, dus dat zal de reden zijn.
Bij Sly Cooper ligt het nog wat anders. Hier verschijnen ook verschillende error codes zodra je de Vita versie van het spel op wil halen, of stuurt de feature je naar de PSN store waar je alsnog de volle mep moet betalen voor voor de Vita versie. Op de PlayStation forums krioelt het inmiddels van de klachten – in Europa is dit nog niet aan de orde overigens, want Sly Cooper verschijnt hier pas eind volgende maand.
Daarnaast is er nog een andere opmerkelijke bug rondom de Cross Buy feature. We schreven een aantal maanden geleden al over de opkomst van nieuwe hacks voor de PlayStation 3, waardoor gebruikers met aangepaste software weer op een normale manier het PlayStation Network kunnen gebruiken. Hiermee kwam ook opnieuw piraterij aan bod. Dat is misschien nog niet het opmerkelijkste, maar wat wel zeer opmerkelijk is, is dat de hackers ook de Vita versie van PlayStation All-Stars Battle Royale kunnen downloaden zonder eerst de PlayStation 3 versie hebben gekocht.
Al met al heeft de Cross Buy feature zeker potentie, maar zoals hier boven beschreven is, zijn er op dit moment zeker nog wel wat verbeterpunten.
Dat is misschien nog niet het opmerkelijkste, maar wat wel zeer opmerkelijk is, is dat de hackers ook de Vita versie van PlayStation All-Stars Battle Royale kunnen downloaden zonder eerst de PlayStation 3 versie hebben gekocht.
weer een duur foutje van sony haha
ik vind dat je je console gewoon moet kunnen hacken en ermee doen wat je wilt behalve wat de meeste doen games downloaden en cheaten bij het leven in online
De store is geüpdate maar zie nog steeds niet ratched and clarck waar kan ik speciaal menu vinden?
@VaVeTi:
Een open systeem is nog niet eens zo een slecht idee. Alleen wordt er inderdaad alleen misbruik van gemaakt. En om die reden zal het wel gesloten blijven 🙁
Dat het niet helemaal vlekkeloos werkt is correct. Over je punt dat je met CFW op je PS3 de Vita versie van All-Stars kunt downloaden kan ik nergens terugvinden, wel dat je de iso van de PS3 versie kunt spelen via Remote Play. Maar dan is het nadeel dat je niet online kunt. Als je andere informatie hebt, gaarne hier dan een link van want dan heb ik blijkbaar wat gemist. Heb de originele versies, dus maakt me niet uit.
Zen pinball 2 anyone?
Retrocity rampage?
@Naam…: wat dacht je van Soundshapes, Pinball Arcade, Knytt en ik zal er nog wel een paar vergeten zijn. Ik zie daarom ook graag wat referenties van de schrijver van het artikel, want het klinkt momenteel meer als niet goed onderbouwd gerucht! Kijk als de game officieel nog niet te krijgen is dan begrijp ik wel waarom je een foutmelding krijgt!!
Wat verwacht je als je 2 games voor de prijs van 1 probeert te verkopen. Daar wordt de industrie niet blij van.