Hands-on: Aliens: Colonial Marines – Jaren geleden kondigde SEGA en Gearbox Software aan dat ze de handen ineen hadden geslagen voor Aliens: Colonial Marines. Het heeft even geduurd, maar de release van de game is aanstaande en als voorproefje op het geheel werden we door SEGA uitgenodigd om eens goed kennis te maken met de multiplayer die deze game bevat, waarin je zowel met de aliens als de marines speelt. Of dat ons beviel ga je nu lezen.

Eens wat anders dan een standaard shooter

Bijna elke game heeft tegenwoordig een multiplayer en of dat een goede zaak is laten we in het midden. Dat het bij veel games overbodig is, dat staat wel vast, want veel mensen neigen toch voornamelijk naar de gevestigde namen en dan bedoelen we onder andere Call of Duty. Moet dit ontwikkelaars ervan weerhouden om een multiplayer segment te verwerken in hun games? Dat niet, maar enige originaliteit of variatie is wel gewenst en deze variatie is nu net wat de multiplayer van Aliens: Colonial Marines ons te bieden heeft.

We hebben ongeveer twee uur kunnen spelen met de multiplayer, waarvan een half uur per modus om zo een idee te krijgen wat we zoal kunnen verwachten. De modi die aanwezig zijn in de game zijn op zich niet heel veel anders dan bij andere games, want zo speelden we Team Deathmatch, Extermination (domination), Escape en Survival. Op Escape na behoeven de modi verder niet echt een nadere toelichting, aangezien dat nogal standaard is. Escape is een wat meer ‘unieke’ modus en daar komen we zometeen nog op terug.

We noemden de multiplayer van Aliens: Colonial Marines anders dan een standaard shooter en dat komt door de toevoeging van de Aliens. Als je met de Marines speelt, dan is het inderdaad niet veel bijzonders, want het is een knalfestijn waarbij je op alles schiet wat niet menselijk oogt. Dit doe je via verschillende wapens die je per stuk kunt aanpassen en gaandeweg kun je je eigen loadout samenstellen om zo de vijanden goed te grazen te nemen. De variatie is echter dat je niet tegen menselijke tegenstanders speelt, maar het op moet nemen tegen de Aliens en dat geeft een twist in de gameplay.

Het verschil tussen de Marines en Aliens

De Aliens mogen dan iets minder sterk zijn als de Marines, ze hebben allerlei handige features. Zo kunnen ze met een druk op de knop tegen objecten oplopen en het gevolg is hiervan dat je de Marines vanuit de lucht, vanaf de zijkant of gewoon vanaf de grond kunt aanvallen. Dit vraagt enige gewenning, maar als je er eenmaal handig mee bent kun je de Marines al snel te slim af zijn. Een ander voordeel van de Aliens is dat ze een interne ‘sensor’ hebben, waarmee ze signalen afstoten. Als er een vijand in de buurt is, dan zie je deze als karikatuur – ook door muren heen – dus het fungeert in feite als een soort minimap en hierdoor weet je zo goed als altijd waar de vijand zich bevindt.

De Marines hebben die mogelijkheid niet en zijn dus aangewezen op hun knaltuig en doordat de Aliens van alle kanten kunnen komen en je ze nooit op voorhand ziet aankomen ontstaat er een aparte tweestrijd in de gameplay. Er is echt een sterke variatie in de gameplay aanwezig die goed uitpakt, want als Alien heb je duidelijk voordelen ten opzichte van de Marines, maar de Marines worden hierdoor gedwongen om echt samen te werken en tegen een groep ben je als enige Alien weer kansloos. Een goede balans is dan van cruciaal belang en na twee uur spelen kunnen we concluderen dat dat wel netjes in elkaar steekt.

Leuke modi

De verschillende modi die we konden spelen waren inhoudelijk niet al te bijzonder, maar doordat de gameplay anders is dan gebruikelijk bij shooters voorzagen de modi ons van voldoende vermaak. In Team Deathmatch zul je het als team van Marines op moeten nemen tegen Aliens en vice versa. Dat is weinig bijzonders en hetzelfde geldt voor Extermination, waar je nesten van Aliens moet slopen terwijl Aliens dat proberen te voorkomen. Door nesten te slopen spaar je punten op en het team met de meeste punten wint vervolgens de match. Hetzelfde is overigens van toepassing in Team Deathmatch, maar dat hoeven we denk ik niemand echt uit te leggen.

De modus Survival is een modus waarbij de naam al verklapt waar het om draait. Het team van Marines moet zien te overleven terwijl de Aliens de Marines moeten doden en in feite komt het er op neer dat je het als Marine zo lang mogelijk moet proberen uit te houden. Escape is een modus die wel nadere toelichting vereist, want hierin moet je als team van Marines ontsnappen vanaf een bepaald punt. Dit doe je door deuren te openen, liften te activeren en meer. Je zult zowel de Aliens van je lijf moeten houden als opdrachten moeten voltooien en hoewel deze opdrachten vrij standaard zijn is het wel een leuke modus, want als het eenmaal is gelukt neig je al snel naar een tweede keer spelen om je tijd te verbeteren.

De Aliens moeten natuurlijk te allen tijde zien te voorkomen dat het team van Marines ontsnapt en daarom is er een twist ten opzichte van de Team Deathmatch en Extermination modi. In zowel Escape als Survivor kun je als Alien onbeperkt spawnen, als Marine echter niet. Kom je onverhoopt terecht op het randje van leven en dood, dan kan je team je proberen te reviven. Lukt dat niet, dan is het afgelopen voor je en moet je toekijken en zien hoe je team het nog lastiger krijgt met dan wel overleven of ontsnappen. De Aliens hebben het na een dood van een teamlid automatisch gemakkelijker, aangezien ze dan in de overhand zijn en dat maakt het des te spannender en uitdagender.

Uitdagingen en levelsysteem

In de multiplayer kun je levelen terwijl je speelt in twee segementen. Je zult namelijk apart XP verzamelen per factie. Dus als je als Marine speelt, dan bouw je daar je levels mee op en hetzelfde is aan de orde bij de Aliens. Beide facties hebben zo hun eigen aspecten die je kunt customizen, wat het gelijk wat meer diepgang geeft en aangezien er continu gewisseld wordt tussen de facties zal dit gelijk aan elkaar op gaan. Verder zijn er nog uitdagingen te voltooien die nog eens extra XP opleveren die het stijgen in levels nog vlotter zal moeten doen verlopen dus in dat opzicht is het een multiplayer vol met interessante features.

Voorlopige conclusie:

We hebben slechts twee uur kunnen spelen met de multiplayer van Aliens: Colonial Marines, maar dit gaf ons een zeer goed beeld van hoe de multiplayer in elkaar steekt. Aangezien de versie die we speelden een winkelversie was zal het inhoudelijk niet meer aangepast worden en zo op het eerste gezicht is dat niet direct nodig, want het stak allemaal prima in elkaar. Visueel was het allemaal niet heel erg sterk, maar daar valt wel mee te leven nu we weten dat de gameplay wel gewoon degelijk in elkaar zit. Begin volgende week mag je van ons de review verwachten waarin we je natuurlijk alles over de game – en dus singleplayer – gaan vertellen.