Bij het horen van de term ‘free-to-play’ denk je al snel aan spelletjes die je op Facebook tegenkomt of wellicht kwamen er ander soorten flash games in je op. Toch moet je dit even allemaal van je af zetten, want Crytek heeft waarschijnlijk weinig baat bij dit soort games.

De game industrie is geleidelijk aan het veranderen, er komt steeds meer concurrentie op verschillende platformen en free-to-play is de laatste tijd erg populair. Zeker in China is het erg groot in verband met de consoleban, vooral games als Call of Duty Online welke steeds meer grond wint in dat gebied.

Er zijn ondertussen ook genoeg succesvolle free-to-play games in het westen verschenen waaronder PlanetSide 2, World of Tanks en binnenkort DUST 514 en Crytek’s eigen Warface. In dit straatje wil Crytek verder gaan in de toekomst, zowel op de PC als op de high-end consoles.

Crytek’s Cevat Yerli legt uit dat ze dit niet alleen van plan zijn, maar ook gaan doen.

“We decided five or six years ago that we want to marry the quality of triple-A games with the business model of free-to-play,”

“I think over the next two to three years, free-to-play is going to rival retail with quality games like Warface.”

“So we have quite a few console titles in our pipeline that are [traditional retail games] while we investigate free-to-play on consoles. But our primary goal is to make triple-A free-to-play games for the world market and transition entirely to that.”

Yerli geeft daarnaast aan dat free-to-play games de traditionele retailgames in de weg gaat zitten naar verloop van tijd. Dit is het directe gevolg van triple-A games die je, in plaats van €60,-, ineens niets meer kosten.

De kans is wel aanwezig dat de complete industrie tegen die tijd draait op mini-transacties. Deze kan of moet je gaan doen om verder te komen in de game of om betere items te verkrijgen. Dit wordt ook wel het ‘pay-to-win’ systeem genoemd en is gehaat door menig gamer. Zie jij hier toekomst in of blijf je liever bij de conventionele manier van gamen?