De PlayStation Vita is nu bijna een jaar verkrijgbaar in het westen en al iets langer in Japan en het is bekend dat de handheld geen denderende verkoopcijfers haalt op dit moment. Sony heeft tot recent altijd volgehouden dat de verkopen prima op schema lagen en dat het goed ging met de handheld. Toch kwam daar vrij plots een prijsverlaging voor Japan en op basis van een interview dat Famitsu had met Hiroshi Kawano (SCEJ President) weten we nu de voornaamste redenen achter de prijsverlaging.

Er zijn twee redenen. De eerste is dat consumenten de Vita niet kopen omdat ze wachten op de games die ze graag willen spelen. Die zijn er klaarblijkelijk nog niet voor verschenen en daarom houdt men de boot af. Een andere reden is dat de prijs net iets te hoog ligt, waardoor men ook niet over gaat tot een aankoop. Op basis van deze redenen heeft Sony dus besloten de prijs te verlagen voor Japan.

“The biggest reason [for the price drop] is that we simply want to have more people playing the PS Vita,”[…]”Based on our research, there are two broad reasons why people who may want to try the Vita aren’t purchasing it. One, they want to wait until there’s a game they want to play on it. Two, the price is a little out of reach for them. What we also learned in this research is that people who do own a Vita have tremendous satisfaction with it; it’s the kind of platform where you get a feel for how good it is once you touch it. But we found that the price was too big an initial hurdle for this, and this sparked a long internal debate within SCE.”

Hoe zit het dan met de totale verkopen, want echt concrete cijfers hebben we niet behalve dat we weten dat het niet spectaculair goed gaat. Hierop kreeg Famitsu een eerlijk antwoord en dat was dat de verkoopaantallen iets achter liggen op wat Sony in de eerste instantie had verwacht. Om de verkopen te stimuleren heeft Sony nu de prijs naar beneden bijgesteld en zullen ze zich meer op de software gaan richten. Bovendien is de PS Vita op de markt gezet met de intentie het een jaar of tien vol te houden dus in dat opzicht heeft Sony nog wel even de tijd.

“Certainly, at the present time, maybe we’re a little behind the numbers we originally pictured,”

“Like with our other platforms, we’re developing the Vita system with the idea that it’ll have a lifecycle of ten years and change, so I think we need to do everything we can to flesh out the service going forward.”