DLC Special: Assassin’s Creed III – De Tirannie van Koning Washington: De Schande – De hoofdrolspeler van Assassin’s Creed III werd geboren als Ratonhnhaké:ton, maar nam na enige tijd de naam Connor aan gezamenlijk met Kenway, want zo heet zijn vader immers. Het avontuur dat we met Connor beleefd hebben was erg boeiend en het leverde een prachtig avontuur op in een klassiek Amerika ten tijde van de Amerikaanse revolutie. Connor ontmoette bekende personen uit die tijd, zoals Benjamin Franklin en George Washington. Maar wat als dit allemaal een droom was?

Ratonhnhaké:ton en Kaniehti:io

Direct na het opstarten van het alternatieve verhaal voor Assassin’s Creed III ontwaak je naast je moeder Kaniehti:io. Zij vertelt dat George Washington de aanval heeft geopend op onschuldige inwoners van verschillende dorpen in de Frontier naar aanleiding van haar. Daar waar George Washington in Assassin’s Creed III zelf nog een fatsoenlijke man was, is hij in deze downloadbare content het spoor volledig bijster. Hij heeft de beschikking over een scepter die hem in staat stelt macht uit te oefenen over iedereen die in de eerste instantie voor de eer en ‘the greater good’ aan zijn zijde vocht.

Deze scepter heeft ook op hem een volstrekt negatieve uitwerking, want nadat Kaniehti:io geprobeerd heeft de scepter te stelen is er iets geknapt bij Washington en vermoord hij allerlei onschuldigen om de moeder van Connor te vinden en te vermoorden. Connor, of Ratonhnhaké:ton zoals hij heet in deze uitbreiding, snapt er geen moer van, maar volgt zijn moeder in alles. Nu zullen we verder niet teveel van het verhaal gaan uitleggen, want dat doet de essentie van het spelen van deze content een beetje teniet, maar waar het op neer komt is dat Ratonhnhaké:ton zich het gehele avontuur van Assassin’s Creed III prima kan herinneren en dat de ‘nieuwe’ ontwikkelingen voor hem een complete mindfuck zijn.

Parallel avontuur met een clichématig verhaal

Het is namelijk zo dat het hele avontuur van de downloadbare content tot op zekere hoogte parallel loopt aan het avontuur dat je als Connor eerder beleeft hebt en dat is best een interessante manier van verhaalvertelling. De keerzijde is wel dat we na het uitspelen van dit eerste deel uit het drieluik al direct weten hoe de komende twee pakketten eruit gaan zien, want het verhaal is ondanks de variatie aan missies nogal clichématig en voorspelbaar en dat is wat jammer. Uiteindelijk komt het erop neer, zoals in ieder deel min of meer, om de grote bad guy te vermoorden en dat is natuurlijk George Washington zelf.

Eerlijk is eerlijk, echt specifiek voor het verhaal hoef je het niet per se te doen. Ja, de parallelle insteek is interessant en goed gevonden, maar omdat het na een uurtje al duidelijk is hoe het geheel zich in de toekomst gaat ontwikkelen, is dat een aspect dat een beetje teleurstelt. Goed, het verhaal mag dan wat voorspelbaar zijn, de missies zijn een ander verhaal. Je krijgt een paar missies voorgeschoteld en in het begin zijn de missies nog wat kleinschalig en een introductie tot het alternatieve verhaal. De missies zelf zijn misschien niet direct heel bijzonder, maar na anderhalf uur spelen krijg je een interessante extra feature tot je beschikking.

Na hallucineren krijg je superkrachten

Omdat het verslaan van het leger van Washington geen alledaagse aangelegenheid is en je sterk in de minderheid bent, vertelt het clanhoofd je dat je thee moet gaan drinken van de rode wilg. Dit brengt je in een soort extase, waar je sterker dan ooit tevoren uit zult komen. Ondanks bedenkingen volgt Ratonhnhaké:ton het advies van het hoofd van de clan en na het afronden van deze hallucinatie heb je de wolf pack feature tot je beschikking en hiermee kun je jezelf onzichtbaar maken en heb je als persoon de ‘features’ van een wolf. Dit is bijzonder handig, maar ook gevaarlijk, want als je het activeert loopt je health terug, dus verstandig hiermee omspringen is wel zo handig.

Een bijkomend voordeel is dat je drie wolven kunt oproepen en die vallen automatisch de vijanden aan die het dichtst bij je staan. Het is dan ook erg handig in gevechten, maar weet wel dat als je gaat rennen of vechten terwijl jij onzichtbaar bent, je gelijk weer terug verandert naar je menselijke vorm. Het is een toffe feature die misschien wat ongebruikelijk is voor de franchise, maar met een achtergrond als indiaan en de bijkomende spiritualiteit is het desondanks een erg interessant concept dat zich ongetwijfeld nog verder zal gaan ontwikkelen in de komende pakketten met downloadbare content.

Vrij snel uitgespeeld

Het verhalende gedeelte van de downloadbare content heb je in pakweg tweeënhalf tot drie uur uitgespeeld. Hierna kun je nog wat zijmissies doen in de vorm van mensen die in hongersnood verkeren zoeken en ze van eten voorzien, mensen die worden aangevallen door wolven helpen, konvooien overvallen en schatten zoeken. Ook tref je nog drie herinneringsfragmenten aan in de Frontier die je een flashback geven naar een moment uit Assassin’s Creed III zelf wat weer samenhangt en overeenkomt met de parallelle opzet. Als je voor de volle 100% synchronisatie gaat, dan zul je een aantal missies ongetwijfeld moeten herspelen en daarnaast zul je vanzelfsprekend ook alle zijmissies moeten voltooien en als extra kun je de schatten zoeken. Dit levert een totale speelduur op van een uurtje of vijf, maximum zes.

Conclusie:

In dat opzicht is de content, die een tientje kost, relatief duur in verhouding met de speelduur. Ook het voorspelbare verhaal is een wat teleurstellend aspect. Toch is de gameplay als vanouds fijn en herkenbaar, en de parallelle opzet met bijkomende nieuwe features is erg interessant en voelt fris aan binnen de franchise. Hiermee weet Ubisoft toch enigszins wat vernieuwing aan te brengen binnen het al vernieuwende Assassin’s Creed III. The Tyranny of George Washington is wat ons betreft dan ook een fijne uitbreiding die niet bij ieder aspect even goed uit de verf komt, maar desondanks erg vermakelijk is. Laat de volgende twee pakketten maar komen, want we zijn vooral erg benieuwd naar hoe de verdere uitwerking van de nieuwe features in contrast met de gameplay zullen zijn.