Mark Cerny presenteerde tijdens ‘PlayStation Meeting 2013’ de PlayStation 4 en maakte hier bekend de lead-architect te zijn voor de console. De beste man heeft alleen een CV waar je letterlijk ‘u’ tegen zegt. Naast lead-architect te zijn voor de PlayStation 4 is hij ook verantwoordelijk voor de PS4-game ‘Knack‘.
Als we kijken voor wat voor games hij onder andere verantwoordelijk is als bijvoorbeeld programmeur, designer en zelfs executive producer dan val je bijna stijl achterover. Zo werkte hij aan Sonic The Hedge 2 in 1992 voor de Genesis, Crash Bandicoot uit 1996 voor PSone en hierna ook nog eens Crash Bandicoot 2 in 1997 en Crash Bandicoot 3 in 1998.
In een wat korter verleden was hij onder andere Design Consultant voor Killzone 3 en God of War III. Eigenlijk kun je wel stellen dat welke game hij zich ook mee bemoeit heeft, het is zowat allemaal een succes geworden.
Bekijk Mark Cerny zijn CV hieronder.
Games waar Mark Cerny aan gewerkt heeft
- Major Havok (1983, arcade) — Programmer, Designer
- Marble Madness (1984, arcade) — Programmer, Designer
- Shooting Gallery (1987, Master System) — Programmer, Designer
- Missile Defense 3-D (1987, Master System) — Programmer, Designer
- Shanghai (1988, port to Master System) — Programmer
- California Games (1989, port to Master System) — Programmer
- Dick Tracy (1990, Genesis) — Programmer, Designer
- Kid Chameleon (1991, Genesis) — Programmer, Designer
- Sonic the Hedgehog 2 (1992, Genesis) — Producer
- Crash ‘n Burn (1993, 3DO) — Programmer, Designer
- Total Eclipse (1994, 3DO) — Programmer, Designer
- Disruptor (1996, PlayStation) — Executive Producer, Designer
- Crash Bandicoot (1996, PlayStation) — Executive Producer
- Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back (1997, PlayStation) — Producer, Designer
- Spyro the Dragon (1998, PlayStation) — Executive Producer, Designer
- Crash Bandicoot 3: Warped (1998, PlayStation) — Executive Producer, Designer
- Spyro the Dragon 2: Ripto’s Rage! (1999, PlayStation) — Executive Producer
- Crash Bash (2000, PlayStation) — Producer, Designer
- Spyro: Year of the Dragon (2000, PlayStation) — Design Consultant
- Jak and Daxter: The Precursor Legacy (2001, PS2) — Programmer
- Ratchet and Clank (2002, PS2) – Designer
- Jak II (2003, PS2) — Programmer, Designer
- Ratchet & Clank: Going Commando (2003, PS2) — Designer
- Ratchet & Clank: Up Your Arsenal (2004, PS2) — Design Consultant
- Resistance: Fall of Man (2006, PS3) — Design Consultant
- Uncharted: Drake’s Fortune (2007, PS3) — Design Consultant
- Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction (2007, PS3) — Design Consultant
- Resistance 2 (2008, PS3) — Designer
- God of War III (2010, PS3) — Design Consultant
- Killzone 3 (2011, PS3) — Design Consultant
- Knack (PS4) – Director, Designer
WOW 😮
Stelt niks voor…… NOT! Zal Mark nog een sociaal leven hebben?
Zowel Crash Bandicoot als Spyro (vooral deel 2) Vond ik geweldig (ik was 5 of 6 toen ik dat speelde).
Dan mogen we dus blij zijn dat Mark aan de wieg staat van onze ” geliefde console ” !
Knack sprak me al gelijk aan
@Linkie3: haha ik was toen ook zo oud en ik vond die 2 spellen ook echt helemaal geweldig!
Vond platformers vroeger geweldig en nu als volwassene nog steeds. Ben dus ook benieuwd naar Knack want telkens het zoveelste vervolg van een game haalt het speciale weg. (hoeft niet altijd zo te zijn)
Wij citeren: California Games (1989, port to Master System) — Programmer
Word hier nog dagelijks gespeeld op de Atari Lynx, zeer vermakelijk.
Petje af voor deze goede man en zijn bankrekening.
games die ik wil speler op ps4 tot nu toe: Knack en killzone en inFamous: Second Son
@PSknul:
Die gast had gewoon letterlijk ‘vierkante ogen’. Een fucking zombie, die gast. Wel nice als je zoveel kwaliteiten hebt.
@O-Ren Ishii: jij ziet er ook niet bepaalt fris uit op je profielfoto.
@178.116.65..xxx:
Burn hahaha
Holy mother….. we mogen met z’n allen zeer blij zijn met deze man!!
@178.116.65..xxx: Haha true
@178.116.65..xxx:
Mmm, tja.. ik ben zo lelijk.
Nee.
Wooow :D. De spyro en Crash bandicoot delen heb ik hier nog liggen 😀
@Esromeron:
Ondanks zijn flinke bankrekening rijd hij gewoon in een Toyota Prius, en dit is geen geintje. 🙂
Deze man is zeer geliefd binnen Sony Computer Entertainment. Hij heeft een hoop studio’s geholpen met ontwikkelen van games. Hij is ook verantwoordelijk voor Sony’s ICE team, een groep ingenieurs bij Naughty Dog die andere ontwikkelaars helpen hun games te verbeteren op de PlayStation 3.
Toen hij 18 was creëerde hij de game Marble Madness. Ik meen dat hij op zijn 21’ste naar Japan verhuisde omdat Sega hem gevraagd had om 3D games te ontwikkelen op de Sega Master System. Een unieke man met veel talent en een zeer gevarieerde baan.
Het leek mij ook wel een relaxte gast op die conferentie en de game zag er wel geinig uit. Die man van Blizzard was het strakst overigens!
Maar, “lead designer” voor PlayStation 4.. Wat houdt die functie precies in?
haha hij heeft hart voor games 😉 als ik het kon had ik het ook gedaan
Ik denk dat Sony een goede keus heeft gemaakt met Mark 🙂
Ooit op een dag ziet mijn CV er ook zo uit…lol ik mag blijven dromen toch? 😛
@Naam…: volgens mij heeft hij de leiding over de binnen en buitenkant van de PlayStation 4
@178.116.65..xxx: hahaha +1
OT: Chapeau!
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU !!!!
@Naam…:
volgens mij was hij een software lead architect want hij had het heletijd over software van de ps4. over die social network enzo. dat kan je ook aan zn CV zien. zn hele leven deed hij games of software dus hardware heeft hij er niks mee te maken. dat zal een van dr jappie waarschijnlijk doen.
@O-Ren Ishii:
haha jij doet me denken aan butters van southpark. precies zelfde haar. nog alleen maar blond verfen en je bent butters, the leader of the last meheecans !!
ik heb trouwens niks tegen je uiterlijk btw. no offense. iedereen zn stijl je weet toch.