http://playsense.nl/images/file/img_5128f836c8004.jpg

Mark Cerny presenteerde tijdens ‘PlayStation Meeting 2013’ de PlayStation 4 en maakte hier bekend de lead-architect te zijn voor de console. De beste man heeft alleen een CV waar je letterlijk ‘u’ tegen zegt. Naast lead-architect te zijn voor de PlayStation 4 is hij ook verantwoordelijk voor de PS4-game ‘Knack‘.

Als we kijken voor wat voor games hij onder andere verantwoordelijk is als bijvoorbeeld programmeur, designer en zelfs executive producer dan val je bijna stijl achterover. Zo werkte hij aan Sonic The Hedge 2 in 1992 voor de Genesis, Crash Bandicoot uit 1996 voor PSone en hierna ook nog eens Crash Bandicoot 2 in 1997 en Crash Bandicoot 3 in 1998.

In een wat korter verleden was hij onder andere Design Consultant voor Killzone 3 en God of War III. Eigenlijk kun je wel stellen dat welke game hij zich ook mee bemoeit heeft, het is zowat allemaal een succes geworden.

Bekijk Mark Cerny zijn CV hieronder.

Games waar Mark Cerny aan gewerkt heeft

  • Major Havok (1983, arcade) — Programmer, Designer
  • Marble Madness (1984, arcade) — Programmer, Designer
  • Shooting Gallery (1987, Master System) — Programmer, Designer
  • Missile Defense 3-D (1987, Master System) — Programmer, Designer
  • Shanghai (1988, port to Master System) — Programmer
  • California Games (1989, port to Master System) — Programmer
  • Dick Tracy (1990, Genesis) — Programmer, Designer
  • Kid Chameleon (1991, Genesis) — Programmer, Designer
  • Sonic the Hedgehog 2 (1992, Genesis) — Producer
  • Crash ‘n Burn (1993, 3DO) — Programmer, Designer
  • Total Eclipse (1994, 3DO) — Programmer, Designer
  • Disruptor (1996, PlayStation) — Executive Producer, Designer
  • Crash Bandicoot (1996, PlayStation) — Executive Producer
  • Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back (1997, PlayStation) — Producer, Designer
  • Spyro the Dragon (1998, PlayStation) — Executive Producer, Designer
  • Crash Bandicoot 3: Warped (1998, PlayStation) — Executive Producer, Designer
  • Spyro the Dragon 2: Ripto’s Rage! (1999, PlayStation) — Executive Producer
  • Crash Bash (2000, PlayStation) — Producer, Designer
  • Spyro: Year of the Dragon (2000, PlayStation) — Design Consultant
  • Jak and Daxter: The Precursor Legacy (2001, PS2) — Programmer
  • Ratchet and Clank (2002, PS2) – Designer
  • Jak II (2003, PS2) — Programmer, Designer
  • Ratchet & Clank: Going Commando (2003, PS2) — Designer
  • Ratchet & Clank: Up Your Arsenal (2004, PS2) — Design Consultant
  • Resistance: Fall of Man (2006, PS3) — Design Consultant
  • Uncharted: Drake’s Fortune (2007, PS3) — Design Consultant
  • Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction (2007, PS3) — Design Consultant
  • Resistance 2 (2008, PS3) — Designer
  • God of War III (2010, PS3) — Design Consultant
  • Killzone 3 (2011, PS3) — Design Consultant
  • Knack (PS4) – Director, Designer