DLC Special: Battlefield 3’s End Game – Battlefield 3 kwam in de herfst van 2011 uit en dat is dus alweer een hele tijd terug. Toch voelt de game tot op de dag van vandaag nog behoorlijk fris aan. Dit komt doordat ontwikkelaar DICE de game constant blijft verbeteren door middel van patches en updates, maar ook door de constante stroom aan nieuwe content over de afgelopen maanden sinds de release. We zitten op dat gebied echter aan het einde van de rit en van de week was daar dan ook de DLC met de toepasselijke naam End Game. Bezitters van Premium konden al aan de slag en zo ook wij en hieronder kun je onze bevindingen lezen.

Lekker knallen en crossen

De downloadbare content die voorheen is verschenen voor Battlefield 3 hadden bepaalde thema´s, zoals Close Quarters wat actie was in kleine ruimtes en zonder voertuigen. End Game is juist het tegenovergestelde en daarmee alleen al weet DICE de juiste snaar te raken. Deze content draait om snelheid. Of dit nu over land is of door de lucht, het voelt nog chaotischer aan als vroeger. Dit komt door bepaalde toevoegingen. Allereerst zijn er de motoren wat een zeer belangrijk aspect is van deze DLC. Je vindt ze verspreid over de maps en ook hoef je er niet lang naar te zoeken. Als je met z’n tweeën bent kan de ene gaan rijden en de ander mooi dekking geven aan alle kanten.

De motoren zijn razendsnel en gemakkelijk te bedienen en om wat extra snelheid te krijgen druk je gewoon even op de analoge stick. De motor maakt zowat een wheelie, maar het helpt zeker om uit gevaarlijke situaties te ontsnappen. De maps zijn duidelijk ontworpen met de motoren in gedachte en zo vind je wat schansen of hellingen waarmee je bijvoorbeeld vlug over een rivier kan springen. Echter knalden wij geregeld nog tegen wat hekken of andere lage objecten aan, maar dat mag geen negatief punt zijn. Dit komt neer op goed bepalen waar je heen wilt en uitkijken. Er zijn namelijk genoeg plaatsen waar je als een gek doorheen kunt crossen om zo makkelijk van punt naar punt te komen. Dat is juist het mooie van deze voertuigen. Je kunt ontzettend vlot jezelf en een collega verplaatsen.

Zo kun je dus nog sneller als vroeger van de ene vlag naar de andere vlag rijden in Conquest wat ervoor zorgt dat de tactiek wat veranderd moet worden. Het is nu veel lastiger om vlaggen te controleren. Buiten dat voelt de strijd alleen al door de motoren veel chaotischer aan en dat komt puur doordat het veel sneller gaat. Naast de motoren zijn er nog twee nieuwe voertuigen, welke beide zijn bedoeld om straaljagers en helikopters uit de lucht te halen. We hebben het over de Vodnik AA en de HMMWV (Hummer) Asrad die beide gelijk qua bediening en snelheid zijn. Simpel te bedienen en er kunnen meerdere soldaten in wat handig is om bijvoorbeeld naar een positie te reizen en deze op de grond te controleren terwijl iemand anders de lucht in de gaten houdt.

Nieuwe maps in het teken van de jaargetijden

De vlugge actie van End Game vindt plaats op vier nieuwe maps, welke allemaal in de stijl zijn van een bepaalde periode van het jaar. Zo heb je lente in Kiasar Railroad. Deze map bevat een stijl die naar onze mening het meest overeenkomt met Caspian Border. Veel begroeiing met bomen en struiken, maar ook rotsen en hoogteverschillen tref je hierin aan. Toch voelt de map wat platter aan en hierdoor wat meer open. De map wordt verbonden door een spoorweg en het is over het algemeen een prima map. Op de posities waar vlaggen of M-COM Stations zich bevinden is in de omgeving genoeg dekking (gekantelde vrachtwagens en gekapte bomen) en voor snipers heb je de verhogingen aan de zijkant, waardoor je mooi vijanden van een afstand kunt uitschakelen die te dicht bij een vlag komen. Uiteraard mogen voertuigen ook niet ontbreken, zoals een LAV-25 of tanks, maar natuurlijk kun je ook vanuit de lucht gevaarlijk zijn met bijvoorbeeld helikopters.

Van de lente gaan we naar de zomer. In Nebandan Flats werden we bijna verblind door de felle zon, zoals we dat ook hadden in Operation Firestorm. Al lijkt de nieuwe map qua setting op die map, is het toch wel totaal anders. De naam zegt het al: het is erg plat en je krijgt als speler een vrij platte vlakte voorgeschoteld die wel iets omhoog loopt bij sommige punten. In deze map kun je als speler dan ook weinig dekking zoeken achter objecten en ben je logischerwijs snel zichtbaar. Je moet dus tactisch zijn en kijken waar de vijand precies is. Deze map is echt ideaal voor de motoren, want je kunt vliegensvlug over de zandduinen heen springen en over de grote vlaktes rijden. Je bent echter wel een gemakkelijk doelwit voor helikopters en straaljagers, want voor voertuigen is ook amper dekking.

De vlaggen in Conquest of M-COM Stations Nebandan Flats bevinden zich bij gebouwen wat voor wat dekking zorgt en locaties om te verdedigen. Deze kunnen wel in Battlefield 3 stijl tot met de grond gelijk gemaakt worden. Zo heb je een tankstation die makkelijk kan ontploffen enzovoort. Je bent in deze map niet op veel plaatsen veilig. Het toffe in Conquest is dat er op elke map één vlag is die centraal in de map te vinden is, welke wat extra steun geeft. Als je deze namelijk controleert krijg je in de lucht een dropship waaruit je kunt parachuteren, maar ook een gepantserd voertuig kan laten droppen. Je ziet dan het luik openen en tevens de parachute daar vlak achteraan. Aan de details is dus gedacht en het kan in tactisch opzicht net dat ene beetje extra zijn wat de strijd beslist.

Dan belanden we in de herfst met Operation Riverside, welke weer een beetje op Noshahr Canals lijkt, maar net als de andere maps een eigen gezicht heeft. Door de hele map loopt een rivier waar je met gemak door de hulp van de vele schansen met motoren overheen kunt gaan. Verder zit de map vol met rotsformaties wat voor voldoende cover zorgt en hoge plaatsen voor snipers. Deze map schittert vooral in de Capture the Flag modus, want op de motor kun je gemakkelijk de vlag oppikken en met de schansen snel scoren. Er zijn verschillende manieren om je snel te verplaatsen naar tactische posities, zoals wegen, de eerder genoemde schansen en vanzelfsprekend via de lucht. Alles bij elkaar een fraaie map, welke perfect past bij het thema van deze DLC.

Als laatste belanden we in de winter met Sabalan Pipeline. De map is bedolven onder een flinke laag sneeuw en is behoorlijk heuvelachtig. Er bevinden zich meerdere bergen, waar een aantal wegen overheen gaan, welke de verschillende vlaggen en meer met elkaar verbinden. Natuurlijk staan er wederom een aantal gebouwen voor verdediging, maar dat is niet het enige. Je kunt via de pijpleidingen en raffinaderijen hogerop komen om zo de grond vanuit de hoogte te verdedigen. Snelheid staat ook in deze map centraal en zo kun je opnieuw met motoren snel alles bereiken, maar als je een tank tot je beschikking hebt gaat dit ook makkelijk. Je kunt namelijk met gemak via de verschillende wegen bijvoorbeeld snel naar een vlag in Conquest rijden. Het is een mooie map geworden en eentje met sneeuw wat voor een welkome afwisseling zorgt.

Tweemaal een comeback

We hebben de voertuigen besproken alsook de maps, maar de End Game DLC introduceert ook twee nieuwe modi of beter gezegd twee modi maken een comeback. Zo is er Air Superiority (zat eerder in Battlefield 1943), waarin twee teams het tegen elkaar opnemen in de lucht. Als spelers spawn je in een straaljager en betreed je het slachtveld in de lucht en dat allemaal om net als in Conquest een aantal vlaggen te controleren. Het is dus in verhouding met de Tank Superiorty modus uit Armored Kill enigszins anders. Sterker nog, de Air Superiority modus is zelfs veel leuker te noemen. Stel je bent normaal niet zo van de straaljagers in Battlefield 3, omdat je er geen ster in bent, dan is dit de modus om het onder de knie te krijgen, want met een veld met alleen maar straaljagers heb je er altijd eentje tot je beschikking en speel je snel allerlei extra hulpmiddelen vrij, zoals de brandblusser en meer.

Je kunt er namelijk voor kiezen om de strijd in de lucht wat te ontwijken en vol voor de vlaggen gaan wat veel punten oplevert. Gewoon even een looping maken om de zeppelin en zo simpel is het. Naast dat het een mooie instapmogelijkheid is voor beginnende piloten is het verder zeer vermakelijk en actievol. Je bent continu aan het zoeken naar een nieuw slachtoffer terwijl er eentje op jouw staart zit te jagen. Het is kortom echt een hele gave toevoeging aan Battlefield 3. Een modus die tevens zijn terugkeer maakt tot die serie is Capture the Flag. Deze modus is net als Rush, Conquest en Air Superiority ook speelbaar op elke map en eist toch wel de hoofdrol op in End Game. Deze modus biedt precies waar deze downloadbare content voor staat: actie, snelheid en chaos. Als modus hoeft Capture the Flag geen uitleg te krijgen, want dit bestaat al zoveel jaren. We leggen wel even uit hoe het in Battlefield 3 werkt.

Je moet natuurlijk elkaars vlag pakken, maar hierbij kun je heel handig de motoren gebruiken. Je kunt namelijk de vlag oppakken en op een motor stappen om vervolgens al rijdend vol belaagd te worden door het andere team. Het is een heel tactisch gedoe, maar vooral spanning voert de boventoon. Als je eenmaal een vlag hebt weet je wat er gaat gebeuren. Het andere team gebruikt alles om je te stoppen. Lukt ze dat, dan valt de vlag op de grond en moet de tegenstander de vlag binnenhalen. Er komt net zoals bij het pakken van een vlag in Conquest een cirkel-achtig icoon boven de vlag en die wordt langzaam gevuld als je er bij staat. Is deze vol dan is de vlag terug gehaald. We moeten zeggen dat het een modus is voor elke Battlefield speler. Hou je van actie? Dan ga je voor de vlag, maar wil je liever verdedigen? Dan leg je de omgeving waar de vlag van jouw team is vol met mijnen. Actie en Battlefield momenten gegarandeerd.

Conclusie:

In de introductie zeiden we al dat Battlefield 3 online nog steeds best fris aanvoelt door al de content die verschenen is sinds de lancering. End Game is de laatste DLC in het rijtje en eigenlijk is dat zeer spijtig, want ook deze nieuwe content zorgt weer voor de nodige verfrissing. De nieuwe maps zijn gevarieerd en bevatten naast een eigen stijl ook unieke elementen. Noem de schansen in Operation Riverside of het gebrek aan dekking in Nebandan Flats wat gave situaties oplevert. De maps zijn vermakelijk in Rush en Conquest en in die zin al een fraaie toevoeging, maar de beste toevoegingen zijn de twee modi die met deze content geïntroduceerd worden. Al zijn de modi niet volledig nieuw, maar wel ontiegelijk vermakelijk en actievol. Air Superiority is een cadeau voor de liefhebbers van de straaljagers en een mooie instapmogelijkheid voor de beginners. Kortom, End Game is een zeer geslaagde afsluiter voor Battlefield 3 en voegt veel toe aan de al erg uitgebreide multiplayer.