Tijdens de aankondiging van de PlayStation 4 op de PlayStation Meeting in New York werden enorm veel beelden getoond die ons een glimp gaven van wat ons te wachten staat voor de launch van de nieuwe console. Dat de PS4 de lat erg hoog legt als het gaat om graphics en mogelijkheden in gameplay was al evident, maar een duidelijke vergelijking tussen de mogelijkheden bij de launch van de PS3 en PS4 was er nog niet.

Daar is gisteren veranderingen in gekomen, toen YouTube gebruiker Master0fHyrule via Gameranx twee nieuwe video’s online zette. In deze video’s zie je een onmiskenbaar verschil tussen de technologie van toen en die van nu.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=r1AkLE0o0Mc

In de eerste video krijgen we te zien hoe ontwikkelaars gezichten voorzien van gezichtsuitdrukkingen en daadwerkelijke emotie. Hoewel we in 2006 met open mond toekeken hoe de ’technologie van de toekomst’ gedemonstreerd werd door Alfred Molina (links), had David Cage (rechts) ons nu met nog meer vastberadenheid in de greep van zijn facial tech.

http://www.youtube.com/watch?v=StVaPnwhzG4&list=UUwtnZUOk44DCCFFT6QG6LdA&index=1

In de tweede video, die je hierboven kunt zien, zie je Killzone: Shadowfall (links) in actie. Deze demo werd gespeeld op de PlayStation Meeting en was volledig in realtime gerenderd. De Killzone 2 tech demo (rechts) was pre-rendered of in andere woorden: dit waren slechts CGI beelden. Zelfs in realtime weet de PS4 betere graphics te produceren dan de PS3 toen in CGI en dat is natuurlijk erg positief voor de toekomst van de console.