Games krijgen geregeld patches na de lancering om zo diverse oneffenheden glad te strijken. Op de langere termijn is het patchen van games dan ook een bijzonder fijne mogelijkheid voor de consumenten, maar ook voor ontwikkelaars die op deze manier de ervaring nog beter kunnen maken. Er zit echter twee nadelen aan dit verhaal en dat zijn certificeringsprocessen bij de consolemakers en de kosten die dit met zich meebrengt.
Als een patch eenmaal klaar, dan moet deze in het geval het voor een PlayStation game is eerst bij Sony langs, zodat deze gecheckt kunnen worden. Nadien mogen ze pas echt uitgebracht worden en dat zorgt veelal voor een uitloop in tijd van ongeveer twee weken ten opzichte van dezelfde patches die voor PC versies van dezelfde games worden uitgebracht.
Een ander ding dat veel (kleinere) ontwikkelaars het onnodig lastig maakt, is dat hier kosten aan verbonden zijn. Het certificeren en het uitbrengen van patches via het PlayStation Network kost geld en dat is iets wat Sony doorrekent aan de ontwikkelaars. Grote partijen als EA, Ubisoft, Activision en meer hoeven hier niet wakker van te liggen, maar voor kleinere ontwikkelaars is dat een doorn in het oog.
Kleine ontwikkelaars verdienen immers een stuk minder en bij hun zijn elke uitgave een uitgave extra die ze liever in andere dingen steken. Overkill Softwares (Payday: The Heist) Simon Vikland vertelde aan OXM dat ze dan een patch net zo lang uitstellen totdat ze alles in één keer kunnen fixen, waarmee ze geld besparen. Keerzijde is hierdoor wel dat een patch onnodig lang op zich laat wachten.
“It surprised us how much we wanted to do after we’d finished the game, [because] on the PC we can do it for free – let’s put it up there,”[…]”It costs a lot of money to do that on consoles, and it’s not up to us, unfortunately – we’re not made of money.”
“So we thought, let’s wait until we have enough changes and then we can pay that cost and put the patch out there on PS3.”
Interessant is dan om te horen dat Vikland in de wandelgangen rondom de next-gen consoles heeft vernomen dat het misschien mogelijk zal zijn om zelf patches uit te brengen. Op dit moment is het nog een gerucht, maar het is desondanks wel een welkome optie wat de kosten voor kleine ontwikkelaars beperkt houdt en de snelheid aanzienlijk zal verhogen waarop een patch beschikbaar gesteld wordt.
“That’s how first-party designed it, and I’ve heard stories that for the next generation, they’re making it possible to self-publish patches,” he said. “That’s a rumour. And that would be nice.”
“At the same time I understand why first-party wants to keep control of everything – they want to play-test, they want to make sure that it doesn’t crash. Because that’s the whole idea of a console – it’s for the casual gamer, it works all the time.”
Of het ook daadwerkelijk zo zal zijn dat ontwikkelaars zelfs patches kunnen en zullen uitbrengen is even afwachten, want partijen als Sony en Microsoft willen vanzelfsprekend een goede controle houden over hun eigen netwerken. Mocht dit inderdaad gaan gebeuren, dan zal dat alleen maar een positieve uitwerking hebben tenzij ontwikkelaars te laks worden en er een rommel van maken.
Ik zelf ben er grote voorstander van dat de game patches wel gecheckt worden of het wel goed zit straks ben je meer aan het patchen dan aan het gamen.
Ik heb vaak het gevoel dat de ontwikkelaars minder testen voordat ze de game uitbrengen. Sommige games zitten zo vol met bugs dat ik me net een beta tester voel.
Natuurlijk hebben ze deadlines etc. en het gaat allemaal om geld. Maar ik vind dat ze toch wel moeten proberen om een game zo goed mogelijk af te hebben voordat ze het als een volwaardige game verkopen.
Als ze zelf de patch vrijwel kosteloos kunnen uitbrengen worden ze misschien nog gemakzuchtiger (als dat een woord is).
Dan moeten ze maar de ontwikkelaars die her hun laars te veel aanvegen een boete geven !
en persoonlijke mening = hoe kan het dan dat skyrim door die kwaliteit check is geraakt of cod games die de console doen of deden freezen .( dus weegt Sony ook in 2 gewichten !!!)
@monoliet:
Precies wat ik me dan afvraag. Gebeurt te vaak dat een game of patch die stikt van de bugs toch uitkomt.
@monoliet: Het is geen kwaliteitscontrole maar een soort van proces alvorens toestemming wordt gegeven tot het patchen. Dus eigenlijk zou het beschreven systeem juist zorgen voor snellere fixes. Alleen is er natuurlijk het probleem dat men de game op tijd wil uitbrengen met bugs om die nadien te patchen
heb liever dat een patch langer duurt, en dan meteen tegoed, als een patch op een patch.
Ik vraag me af of dat wel zo voordelig is. Wellicht is er ook het risico dat games te vroeg uitgegeven gaan worden, met in het achterhoofd de gedachte… Is het niet goed, kunnen we altijd nog een patch maken. In plaats van de game goed te testen op bugs, voordat deze ge-released wordt.