Games krijgen geregeld patches na de lancering om zo diverse oneffenheden glad te strijken. Op de langere termijn is het patchen van games dan ook een bijzonder fijne mogelijkheid voor de consumenten, maar ook voor ontwikkelaars die op deze manier de ervaring nog beter kunnen maken. Er zit echter twee nadelen aan dit verhaal en dat zijn certificeringsprocessen bij de consolemakers en de kosten die dit met zich meebrengt.

Als een patch eenmaal klaar, dan moet deze in het geval het voor een PlayStation game is eerst bij Sony langs, zodat deze gecheckt kunnen worden. Nadien mogen ze pas echt uitgebracht worden en dat zorgt veelal voor een uitloop in tijd van ongeveer twee weken ten opzichte van dezelfde patches die voor PC versies van dezelfde games worden uitgebracht.

Een ander ding dat veel (kleinere) ontwikkelaars het onnodig lastig maakt, is dat hier kosten aan verbonden zijn. Het certificeren en het uitbrengen van patches via het PlayStation Network kost geld en dat is iets wat Sony doorrekent aan de ontwikkelaars. Grote partijen als EA, Ubisoft, Activision en meer hoeven hier niet wakker van te liggen, maar voor kleinere ontwikkelaars is dat een doorn in het oog.

Kleine ontwikkelaars verdienen immers een stuk minder en bij hun zijn elke uitgave een uitgave extra die ze liever in andere dingen steken. Overkill Softwares (Payday: The Heist) Simon Vikland vertelde aan OXM dat ze dan een patch net zo lang uitstellen totdat ze alles in één keer kunnen fixen, waarmee ze geld besparen. Keerzijde is hierdoor wel dat een patch onnodig lang op zich laat wachten.

“It surprised us how much we wanted to do after we’d finished the game, [because] on the PC we can do it for free – let’s put it up there,”[…]”It costs a lot of money to do that on consoles, and it’s not up to us, unfortunately – we’re not made of money.”

“So we thought, let’s wait until we have enough changes and then we can pay that cost and put the patch out there on PS3.”

Interessant is dan om te horen dat Vikland in de wandelgangen rondom de next-gen consoles heeft vernomen dat het misschien mogelijk zal zijn om zelf patches uit te brengen. Op dit moment is het nog een gerucht, maar het is desondanks wel een welkome optie wat de kosten voor kleine ontwikkelaars beperkt houdt en de snelheid aanzienlijk zal verhogen waarop een patch beschikbaar gesteld wordt.

“That’s how first-party designed it, and I’ve heard stories that for the next generation, they’re making it possible to self-publish patches,” he said. “That’s a rumour. And that would be nice.”

“At the same time I understand why first-party wants to keep control of everything – they want to play-test, they want to make sure that it doesn’t crash. Because that’s the whole idea of a console – it’s for the casual gamer, it works all the time.”

Of het ook daadwerkelijk zo zal zijn dat ontwikkelaars zelfs patches kunnen en zullen uitbrengen is even afwachten, want partijen als Sony en Microsoft willen vanzelfsprekend een goede controle houden over hun eigen netwerken. Mocht dit inderdaad gaan gebeuren, dan zal dat alleen maar een positieve uitwerking hebben tenzij ontwikkelaars te laks worden en er een rommel van maken.