Column: Het belang van muziek in games – Muziek is een prachtig medium, is het niet? Ken je dat tintelende gevoel vergezelt door kippenvel dat vervolgens via je ruggengraat over je gehele lichaam trekt, misschien beter bekend bij menig internetgebruiker van de moderne tijd als de term: ‘eargasm’? We hebben het allemaal weleens gehad, dit prachtige fenomeen.
Wat het voor ons gamers dan nog eens extra speciaal maakt is dat het visuele en interactieve aspect dat met gamen gepaard gaat, het gevoel dat je bij bijvoorbeeld een emotioneel of juist een zogenoemd ‘episch moment’ meemaakt versterkt wordt door de ondersteunende audio. Uiteindelijk gaat het er om wat de muziek voor emoties losmaakt bij jou als gamer zijnde en het is de taak van de componist van de soundtrack en de rest van het audio-team om de muziek zo te implementeren dat het het best tot zijn recht komt.
Er wordt natuurlijk als eerste gekeken naar wat voor soort muziek bij een bepaald type game past. Daarvoor is een vereiste dat de componist in de eerste instantie goed weet wat het doel van de game is. Hier kan deze dan op inspelen wanneer hij/zij de soundtrack componeert. In principe is bijna iedere game dus een goed voorbeeld op zich, maar om een leuk recent voorbeeld hiervan te nemen is de nog uit te komen sci-fi game Remember me.
In Remember me speelt een vrouwelijke zogenoemde ‘memory hunter’ genaamd Nilin de hoofdrol. Het verhaal speelt zich af in het fictieve Neo-Paris in 2084. De wetenschap is al zo geavanceerd dat het de mogelijkheid biedt om ieders geheugen volledig te manipuleren. Geheugen is zelfs koopwaar geworden en kan worden gekocht, geruild en verkocht. Nilin’s voormalige werkgever Memorize heeft haar geheugen uitgewist om haar onschadelijk te maken en het is nu aan haarzelf overgelaten om te ontdekken waarom dit is gebeurd en hoe ze het terug kan draaien. Klinkt als een zwaar emotioneel plot, zou je kunnen denken, en gelijk heb je. Je kan je wel voorstellen wat het met een persoon zou doen, mocht je zoiets dergelijks overkomen. Je raakt helemaal de weg kwijt, of op z’n zachtst gezegd uiterst gedesoriënteerd.
De componist van de game, Olivier Deriviere, springt op ingenieuze wijze in op alle verwarring die in Nilin’s geest omgaat door heel veel distorsie en dissonantie in de muziek te verwerken. Dit resulteert (in wat simpele woorden) in een soort haperende en ‘gescheurde’ muziek die de chaotische situatie van Nilin op bepaalde punten heel goed accentueert. Hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen vertelt hij in het filmpje hier beneden. De stotterende beat is vooral goed te horen vanaf 4:00.
Eén van de mooiste soundtracks die ik ooit gehoord heb in de gaming-scene tot nu toe is van een spel dat ik tot op de dag van vandaag niet eens gespeeld heb: Nier. Alhoewel het in het Nederlands eenzelfde naam deelt met een belangrijk aspect van onze ingewanden, heeft het daar geenszins mee te maken. Nee, het is de naam van de protagonist in deze JRPG, wiens dochter getroffen is door een ziekte die te boek staat als ’the Black Scrawl’. Je volgt hem in zijn met leed (en niet te vergeten, monsters) vervulde queeste om een remedie te vinden die de ziekte mogelijk geneest.
De game gaat door het leven als gerenommeerd door sommige en veracht door anderen, al ben ik van mening dat degenen die het verachten weinig bekend waren met het in het Westen min of meer nichegenre dat de JRPG is. Degene die dat namelijk wel waren zongen niets anders dan lofzangen over de algehele ervaring die Nier te bieden had, en met name de soundtrack bleek een onverwacht groot pluspunt voor velen. Bekijk zelf waarom hier beneden.
Mocht je nog steeds niet overtuigd zijn van de kracht die muziek heeft, dan wil ik je graag uitdagen om een voor jou iconisch spel te spelen met je tv of monitor op mute. Ikzelf was tegen een vriend aan het brawlen in Super Smash Bros. Doordat hij gebeld werd, werden we genoodzaakt om het volumeknopje even helemaal uit te draaien. Al na een minuutje of wat was hij klaar, maar we speelden toch nog even door zonder geluid. Wat een saaie boel was het geworden zeg! Dan pas merk je hoe erg je het deuntje van het Pokémon Stadium mist en alle explosieve geluidseffecten die erbij horen wanneer je iemand met 140% het beeld uit mept.
Een memorabele soundtrack heeft dus echt de kracht om een game naar een hoger niveau te tillen. Heb jij zelf ook games waarvan je de soundtrack en/of de geluidseffecten bijna aanbidt? Noem ze dan in de reacties beneden, met de titel, mocht je die weten. Muziek is er om te delen en om van te genieten, nietwaar?
Voor wie deze nog niet geluisterd heeft: de volledige soundtrack van Journey. http://www.youtube.com/watch?v=qGcXI_BaR2Y
Muziek is niet alleen belangrijk bij games maar bij alles.. Het brengt emotie op. Een bruiloft of begravenis zonder muziek is niets.. Films zonder muziek ook niet.
Mooie column.
Als er 1 nummer is die mij nog steeds kippenvel geeft dan is het de intro van Medal of Honor Frontlines. Zo mooi gedaan en sluit perfect aan bij de game.
Verder is de muziek uit Metal Gear erg sterk en Mass Effect mag er ook zijn. Als ik een soundtrack moet noemen die mij erg beviel was dat die van GTAIV. Als ik die luister zit ik weer helemaal in de game.
Zo als ik hier ook ooit eens eerder heb getypt: ingame muziek kan een game maken of breken.
Ook de theme song van Metal Gear Solid 2 vind ik Awesome!
Muziek voegt inderdaad heel wat toe maar niet alleen aan een game ook aan films enzo.
@Mithrandir:
Mede dankzij de muziek is Journey zo’n geweldig avontuur. De meeslepende soundtrack maakt de game compleet. Voor mij nogsteeds de beste game van deze generatie. Als een game je emotioneel raakt is dat natuurlijk geweldig.
ik heb net ’the impossible game’ gedownload op psn echt een super vette soundtrack! http://www.youtube.com/watch?v=E8nG2LxMIiM
Dead Space heeft een heel goeie soundtrack, vooral in 2 zaten stukken die briljant waren.
Metal Gear staat altijd garant voor goeie muziek, 3 vooral.
EN soms, heel soms doet een beetje J-POP het ook goed, persona 4 bv.
Lof voor de referentie aan de muziek van Remember Me btw!
Doet me heel sterk denken aan diverse tracks van de GitS game op de ps2.
(Ghost in the Shell)
Toen ik mn PS3 had gekocht thuis aansloot en UC2 erin deed. Kreeg kippenvel de eerste keer dat ik de soundtrack hoorde, en vind ik nog steeds 1 van de betere. Ook Skyrim heeft zo zn momenten. Er niks gavers dan vanaf een heuvel of berg door een dal kijken van Skyrims landschap en met het kenmerkende gezang uit de game.
Ik vind zelf de “main theme” van een spel belangrijk. Het bepaalt voor mij al een groot deel van de sfeer van het spel.
Mooiste voor mij. Gran Turismo 3 A spec. De combi van een lekker nummer, brullende motoren en piepende banden geven je echt de neiging om het gaspedaal zo snel mogelijk in te trappen 😀
Er zijn een heleboel games met mooie soundtracks, maar het meest heb ik toch wel genoten van die van SR3. Zieke beats elke keer als je een missie haalt, echt geweldig xD
Uncharted, de avonturier in mij ontwaakT
Deus EX Human Revolution heeft zeer toffe cyberpunk achtige muziek.
Voor mij zijn er toch ook genoeg games waarbij ik de muziek gewoon op een zachter niveau zet of zelfs helemaal uit. Ook zijn er games waarbij de optie niet te vinden is om de muziek uit te zetten, iets wat ik persoonlijk irritant vind (FF XIII). Wel wil ik alle stemmen horen en effecten. Maar muziek hoeft van mij lang niet altijd.
Toch zijn er ook genoeg games waarbij ik wel van de muziek kan genieten Uncharted, Skyrim, Persona 4 etc. Kortom vind ik een menu in de game waarin je de muziek kan dempen en zelfs helemaal uit kan zetten helemaal top!
ik speel de laatste tijd met de radio aan is best chill vooral shooters en dance/pop muziek gaan goed samen
GT5 heeft wel een sfoorvolle soundtrack
En toen ik laatst cod 5 opstarte viel de soundtrack daarvan me ook opeens on.
Mithrandir dan moet je dit luisteren best grappig
Girls’ Generation 소녀시대_Dancing Queen_Music Video-YouTube
Klopt het dat er geen filmpjes onderaan de tekst staan? want ik zie niks namelijk.
@Gabriel: Nee, dat klopt niet 😛 Het is een beetje een irritante bug die YT-filmpjes soms weghaalt. Ik heb het zojuist gefixed 🙂