DLC Special: Call of Duty: Black Ops 2 – Revolution – Call of Duty: Black Ops 2 ligt nu enkele maanden in de winkels en het is tijd voor de eerste downloadbare content. Deze content verschijnt als één pakket met de naam Revolution en hoewel het al enige tijd verkrijgbaar is voor de Xbox 360 heeft de content na het verstrijken van de 30 dagen exclusiviteit ook zijn weg naar de PlayStation 3 gevonden. Wij doken de nieuwe maps in die dit pakket met zich meebrengt.

Vier maps en een Zombie map

In totaal bevat het Revolution pakket een viertal maps die gespeeld kunnen worden in de multiplayer. Dit zijn: Downhill, Mirage, Hydro en Grind. Laten we bij het begin beginnen en dat is de map Downhill. Deze map is gevestigd in de Franse Alpen halverwege een berg. Het centrale punt in deze map is een station waar skiliften eindigen en weer vandaan vertrekken. Buiten dit station om heb je nog een relatief drukke map met daarin veel objecten en gangen tussen rotspartijen door.

De map is qua omvang niet al te groot, maar geeft elke speler voldoende mogelijkheden om met zijn of haar loadout er flink op los te knallen. Een leuke extra in de map is de kabelbaan met daaraan bewegende skigondels. De actie zal soms veel aandacht van je vereisen waardoor je niet helemaal doorhebt waar je staat en het kan dus zomaar zijn dat je geraakt wordt door zo’n gondel en dan is je leven ten einde. Een soortgelijk interactief element zien we in de map Hydro.

Deze map speelt zich af halverwege een enorme stuwdam en zo nu en dan worden de sluizen opengelaten met als gevolg dat de waterstroom op bepaalde plekken fors toeneemt. Bevind jij je in dat water? Dan zul je meegesleurd worden door de sterke stroming en ook dan leg je het loodje. Twee maps met interactieve elementen, dat is iets wat kenmerkend is voor het leveldesign van Treyarch en in beide maps komt dit prima uit de verf, want het brengt een klein beetje extra uitdaging met zich mee.

Hydro, Grind en Mirage

De map Hydro is in tegenstelling tot Downhill niet in de sneeuw en het bestaat vooral uit een hoop betonnen objecten, gangen, kleine gebouwen en meer. In verhouding met Downhill voelt Hydro een stukje groter aan, wat de map uitermate geschikt maakt voor Team Deathmatch, gezien de vrije ruimte. Een andere grote map is Grind en dit is veruit de meest kleurrijke map van het uitbreidingspakket, aangezien deze zich afspeelt op een skatepark. Overal vind je halfpipes, schansen en meer. Een waar walhalla voor de skaters onder ons, alleen knallen we er hier op los in plaats van dat we gaan skaten.

Grind is een goede mengeling van binnen- en buitenlocaties die zowel voor een goede verdediging zorgen alsook hevige close combat momenten kan opleveren. Grind is in contrast met de andere maps vooral heel erg chaotisch en dat gezamenlijk met het uitgbereide kleurenpalet maakt het tot een erg interessante en leuke map. Grind heeft gezamenlijk met Hydro dan ook onze voorkeur ten opzichte van de andere twee maps. De laatste map in dit pakket is Mirage en dat is een relatief unieke map qua leveldesign, want dit bestaat uit een Chinese setting in de woestijn.

Dat hebben we nog niet eerder gezien, wat het best origineel maakt, maar verder hoef je van deze map niet al te veel bijzonders te verwachten. Hij is netjes qua omvang en zit degelijk in elkaar. Als we dan alle maps even naast elkaar leggen mogen we spreken van een gevarieerde selectie van maps en stuk voor stuk zijn ze leuk om te spelen. Geen van de maps zal snel gaan vervelen en ze bevatten allen het typische doch verrassende leveldesign, waardoor de uitbreiding in dat perspectief interessant genoeg is om aan te schaffen. Toch bied het Revolution pakket ons meer en daarvoor moeten we bij de Zombiemodus zijn.

Hilarische Zombie matches

De Zombiemodus kent twee grote vernieuwingen. Zo is er een nieuwe map waarop je los kunt gaan in de traditionele modus. Deze map, Die Rise, zullen we zo doornemen. Eerst kijken we eventjes naar de nieuwe modus met de naam Turned. Hierin is het mogelijk om als zombie te spelen en dat heeft hilarische situaties opgeleverd. In deze modus gaat één speler als mens aan de gang en andere spelers zijn zombie. Degene die de mens doodt zal veranderen in de mens en in de tussentijd zal de mens in het gezelschap de zombies van zijn of haar digitale lijf moeten houden.

De uitdaging in deze modus zit hem vooral in het feit dat je als zombie absurd snel bent. Als mens ben je echter aangewezen op je wapens en je kunt voor meer uitdaging kiezen met ‘reverse gun game’. Hiermee krijg je per zombie kill en minder goed wapen, wat het enorm lastig maakt als je de zombies meerdere malen hebt kunnen doden. Voornamelijk omdat een zombie absurd snel is. Deze modus is een geinige toevoeging, maar heeft verder niet veel om het lijf. Hij is enkel speelbaar op de map Diner en het is merkwaardig om te constateren dat Treyarch niet elke map speelbaar heeft gemaakt voor de Turned modus, maar dat is misschien iets voor toekomstige DLC pakketten.

Verder zal de Turned modus na enige tijd een beetje gaan vervelen. Het is immers relatief beperkt opgezet dus, dan heb je het op een gegeven moment wel gezien. Dat neemt niet weg dat het eerste uurtje spelen uiterst hilarisch is. De zombie waarmee je kunt spelen maakt de meest idiote geluiden en rent als een volslagen malloot door het level heen. Ondertussen zie je de snelle zombies als mens op je af komen en je zult vervolgens moeite hebben om niet te lachen. Het is te maf voor woorden en dat maakt het tot een geinige en lollige toevoeging. Niet meer, niet minder.

Die Rise

Die Rise is wel een volwaardige toevoeging in de vorm van een nieuwe Zombiemap en hierin krijg je te maken met een half ingestorte wolkenkrabber en zelfs gedeeltes van een wolkenkrabber die volledig op hun kop staan. Wat vooral opviel was de omvang van deze map. Je kunt tig verdiepingen afdalen en keer op keer kom je voor verrassingen te staan. Goed opletten is ook van belang in deze map, aangezien je zo van een rand afloopt en vier verdiepingen lager met een fors aantal botbreuken je dood tegemoet ziet. In de eerste instantie is Die Rise een uiterst onoverzichtelijk level en met hoe meer man je speelt, des te rommeliger de uitvoering oogt.

Toch zul je als je een beetje goed op elkaar ingespeeld bent een goede weerstand kunnen bieden aan de hordes zombies die je het leven zuur willen maken. Het is vooral een map die je goed moet leren kennen en waarbij teamwork van groter belang is dan ooit. Wel is het een fors nadeel in de map dat je echt een lange tijd moet spelen wil je alle belangrijke elementen in de map weten te vinden die je in jouw voordeel kunt gebruiken, anders zul je maar wat gaan aanklooien en relatief snel het loodje leggen en dat is nu net wat je probeert te voorkomen in de zombiemodus.

Conclusie:

Het Revolution DLC pakket bevat voldoende nieuwe content om je weer enige tijd mee te vermaken. Het sterkste onderdeel van dit pakket zijn de vier maps die allen degelijk en gevarieerd te noemen zijn. Ze bieden genoeg speelplezier en je zult er niet al te snel op uitgekeken raken. Dat is wel aan de orde bij de nieuwe modus Turned, welke in de eerste instantie voor hilarische situaties zorgt, maar op een gegeven moment heb je het wel gezien vanwege de beperkte omvang van deze modus. Iets wat voornamelijk komt doordat je op slechts één map kunt spelen. Die Rise is niet de beste Zombiemodus uitbreiding ooit, maar het is een level dat voldoende uitdaging biedt en de nodige tijd van je vraagt om goed doorgrond te worden, maar als je alles in deze map een beetje kent, zul je je hier uren in kunnen vermaken. Concluderend is het dan ook veilig om te zeggen dat de Revolution DLC een prima uitbreiding is geworden voor Call of Duty: Black Ops 2. Hier en daar hadden sommige dingen wel beter gekund, maar wat het geheel is tot dusver gewoon prima te noemen.