DLC Special: DmC: Devil May Cry – Vergil’s Downfall – Het jaar 2013 is nog niet zo erg lang onderweg, maar mag misschien wel het jaar van de geslaagde reboots worden genoemd. Zo kwam recent Tomb Raider uit en jullie hebben allemaal kunnen lezen dat dit ons zeer goed beviel. Hetzelfde was het geval bij Capcom´s DmC: Devil May Cry, welke in januari verscheen. Hoofdrolspeler was natuurlijk Dante, maar andere personages speelde ook een grote rol, waaronder zijn tweelingbroer Vergil. Samen met Kat stopte hij en Dante de demonen, maar dat was niet alles. Het verhaal van Dante stopt voorlopig bij het einde van de game terwijl dat van Vergil verder gaat in deze nieuwe content. Wij hebben Vergil´s Downfall inmiddels gespeeld en hieronder kun je onze bevindingen daarover lezen (wees wel gewaarschuwd: spoilers hoofdverhaal DmC: Devil May Cry in 1e alinea).

Het gevolg van een broederlijke confrontatie

Aan het einde van DmC: Devil May Cry ontstaat er een confrontatie tussen Dante, Kat en Vergil. Die laatste gelooft dat hij de mensheid moet leiden na het verslaan van de demonen. Dante gelooft echter in de goedheid van de mens. Gevolg is dat bij beide het gevoel van verraad overblijft, maar Vergil moet de prijs ervoor betalen. Met een diep gat in zijn hart is hij ten dode opgeschreven en gaat hij richting het graf van zijn moeder. Daar ploft hij neer en lijkt te sterven, maar hij belandt in een andere dimensie. Hier heersen de demonen en hier is wederom niets wat het lijkt, net zoals Limbo waarin Dante verkeerde. In deze wereld moet Vergil een manier vinden om het verraad van zijn broer te accepteren. Wraak is het echter wat overheerst en dat is ook het thema van deze DLC. De band tussen de twee broers was al onderdeel van het verhaal in de normale game, maar daar ligt nu nog meer de nadruk op.

Bekend, maar toch anders

In de zes missies die in Vergil´s Downfall zitten zien we de hoofdrolspeler een steeds duistere kant krijgen. Erg interessant om te zien en zo wordt Vergil als karakter meer ontwikkeld. Het is alleen jammer dat dit via getekende cut-scenes in beeld word gebracht. We hadden het liever net als in de hoofdgame gezien, want dat voegde meer toe. Veel stijlvoller ook, maar de scènes zijn dan wel netjes afgewerkt en doen niet heel veel afbreuk aan de ervaring. Afijn, Vergil gaat dus wraak nemen en dit doet hij door deels naar het verleden te gaan. Het betreft hier het ouderlijke huis, waar hij samen met zijn moeder en Dante zijn jeugd doorbracht. Het is alleen totaal anders van wat hij kent, want het speelt zich dus in een andere dimensie af. Hoewel het anders oogt als het Limbo waar Dante in terecht kwam is het qua platformen niet zo heel verschillend, maar het werkt met Vergil toch even anders. Hij heeft zo zijn eigen trucjes om van punt A naar B te komen.

Wat betreft leveldesign mag je hetzelfde verwachten in deze content. Veel zwevende platformen wat dienen als voorwerpen waar je naar toe moet springen om vervolgens in kleine arena´s te komen, waar je een golf aan vijanden moet doden. Om verder in een level te komen gebruikte je met Dante Angel Lift en Demon Pull, maar Vergil heeft een andere gave. Hij gooit zwaarden naar objecten (Demon Pull), waardoor deze op de juiste plaats komen en hij zich naar de plekken kan teleporteren waar mogelijk. Hierbij volgt hij als ware het zwaard (Angel Lift) wat hij gooit. Als wapen heeft Vergil ook zwaarden die hij kan gooien van een afstand naar vijanden, maar hiermee kan hij ook kortstondig platformen activeren. Timing is wel belangrijk, want de levels bevatten veel zwevende ondergronden waar je dus niet al te lang op kunt staan. Je zult dus weer achter elkaar de genoemde elementen moeten gebruiken wat een toffe en vlotte manier van platformen is.

Fraai toneel en maak kennis met Yamato

Dat het platformen in de smaak viel bij ons kwam niet alleen door de gameplay, maar ook door de wereld zelf. Het ziet er opnieuw soms adembenemend gaaf en mooi uit, hoewel het vrij duister is. Ninja Theory heeft er een handje van om prachtige levels te maken en dat is ze nu weer gelukt. De abstracte stijl en sfeer trekken je echt in de ervaring. Bij dit hoort natuurlijk de rest van de gameplay en vanzelfsprekend is de combat één van de belangrijkste onderdelen. Vergil draagt een katana genaamd Yamato bij zich en hanteert deze dan ook als het Japanse zwaard. Aan het begin lijkt de actie wat slomer door dit wapen, maar zodra jij meer moves vrijspeelt en uitbreidt met upgrades wordt dit meer divers. De actie gaat in een hogere versnelling en al vlug rijg je de verschillende combo´s aan elkaar. Het is anders met Vergil, maar het vechten geeft nog steeds die heerlijke voldoening als je een paar fraaie combo´s maakt.

Yamato kun je trouwens op twee manieren gebruiken. Zo heb je Angel Mode via L2 en Demon Mode met R2. Zo voer je met die laatste en rondje de move Vulcano uit. Hierbij steekt Vergil zijn zwaard in de grond wat een schokgolf veroorzaakt. Zo vliegen vijanden de lucht in en kun je ze vrolijk daar houden en rake klappen uitdelen. Demon Mode is samen met driehoekje handig, want zo ram je de schilden van demonen kapot waardoor ze geen bescherming meer hebben. Via Angel Mode kun je jezelf naar vijanden toe trekken, zodat je ze van dichtbij pijn kunt doen. Daarnaast kun je met de al eerder benoemde zwaarden demonen van afstand raken, maar ook Vergil kan de Devil Trigger activeren. Bij Dante werd dan het beeld rood, wit en zwart, maar bij Vergil blijft dit normaal. Tevens blijft de wereld gewoon op normale snelheid doorgaan.

Vergil kan door middel van Devil Trigger twee acties uitvoeren. De eerste is Sword Illusion waar je een stel zwaarden om je heen krijgt die constant draaien. Hiermee richt je van dichtbij veel schade aan. De tweede is Döppelganger en de naam zegt het eigenlijk al. Je krijgt hierbij een tweede Vergil, welke jouw aanvallen kopieert en dus dubbel de schade veroorzaakt. Beide erg tof moeten we zeggen en vooral zeer handig bij het maken van brute en lange combo´s waarmee je voor die topklassering kan gaan, zoals we dat kennen in Devil May Cry. Die combo´s waar we het over hebben moet je natuurlijk maken op de demonen en deze zijn in groten getale aanwezig. De meeste standaard versies hiervan zagen we in de game zelf al, maar gelukkig zijn er een aantal nieuwe. Zo is er Wisp wat een wat grotere en vliegende demon is, welke je moet aanvallen met het gooien van zwaarden om hem zo te verzwakken.

Verder heb je de Imprisoner wat een grote en lompe demon is, welke ook wat speciale acties heeft. Hij kan namelijk rotsblokken gooien of zichzelf met dezelfde voorwerpen beschermen tegen bijvoorbeeld Vergil´s zwaarden. Het is een pittige vijand, maar wel eentje waar je flink wat combo´s op kan maken, waarmee je automatisch een mooie score kunt neerzetten op de leaderboards. De score wordt niet alleen bepaald door de combo´s en stijl, maar ook door het vinden van Health Crosses en Souls, welke verstopt zijn in de levels. Genoeg te doen dus en wij waren met onze eerste playtrough zeker zeven uur bezig. Dit terwijl wij niet actief op zoek waren naar de collectibles. Je kunt deze korte verhaallijn tevens opnieuw spelen op een hogere moeilijkheidsgraad wat bijdraagt aan de replaywaarde.

Conclusie:

Met Vergil´s Downfall heeft Ninja Theory na de al geslaagde reboot weer een frisse en nieuwe ervaring neergezet. We leren de duistere kant van Vergil kennen, welke interessant is. De getekende cut-scènes zijn een beetje zonde, maar geen volledige afbreuk aan de ervaring. Het is het platformen en de combat die deze content echt tot een must maken voor degene die al erg blij werden van de reboot. De wijze van verplaatsten door levels is gewijzigd met Vergil, maar wel vlot en vermakelijk. Het vechten is ook anders, maar nog steeds diepgaand en toch ook vlot. Je kunt wederom brute combo´s maken en qua actie zit het wel goed. Daarnaast is de vage wereld weer bijzonder en je zult hier uiteindelijk een aantal uur plezier van hebben dankzij de typische DmC: Devil May Cry stijl. Tevens zijn we door het verhaal van Vergil´s Downfall zeer benieuwd hoe het afloopt met Dante, Vergil en Kat, smaakt naar meer dus.