Het zal niemand ontgaan zijn dat The Walking Dead: Survival Instinct (dinsdag verschenen in de USA, morgen in Europa) zeer slecht ontvangen wordt bij de fans van The Walking Dead evenals een handjevol pers die de game inmiddels gespeeld hebben. Dat gegeven deed mij eens nadenken over wat er zoal fout gegaan kan zijn bij een game als deze die toch wel heel erg leunt op een absurd populaire licentie. Afgaande op de geschiedenis in de ontwikkelperiode valt ons een aantal dingen op.

Aankondiging en GamesCom

The Walking Dead, zoals de game destijds heette werd in juli 2012 aangekondigd door Activision. Dit was een maand na de E3 en op de E3 (waar wij aanwezig waren) was de game nergens te bespeuren. Dit was jammer, want het was een prima plek geweest om de game voor het eerst aan de pers te tonen. Een maand na de aankondiging van de game vond de GamesCom plaats in het Duitse Keulen en daar was de game gelukkig wel aanwezig… hoewel, aanwezig?

In één van de vele presentatieruimtes werd er een presentatie van de nieuwe The Walking Dead game gehouden door de ontwikkelaar Terminal Reality. Vol goede moed gingen mijn collega’s Roel en Won – als groot fan van de televisieserie zijnde – naar de presentatie toe om even later wat teleurgesteld af te druipen. De presentatie, daar was inhoudelijk niets mis mee, maar de ontwikkelaar had niets op wat screenshots na laten zien.

Rond diezelfde periode werd er een eerste teaser vrijgegeven met daarin geen enkele gameplay footage wat relatief vreemd is, het is immers geen blockbuster als bijvoorbeeld Call of Duty, waarbij zoiets wel gebruikelijk zou zijn. Bewegende beelden bleven zeer lang uit en hoewel dat op zich nog tot daaraan toe is, is het wel vreemd dat de eerste bewegende beelden pas begin dit jaar verschenen en dat Activision kort daarna de releasedatum al aankondigde.

Nu al een release en ‘verkeerde’ footage

Achteraf gezien, met een aankondiging in juli 2012 en een gameplay beelden loze presentatie op de GamesCom een maand later, was het opmerkelijk om te zien dat Activision ruim een half jaar later al een releasedatum aankondigde. Waarom dat opmerkelijk is, daar kom ik zo even op terug, want vlak ervoor waren ook de eerste beelden verschenen. Dit bleken pre-alpha beelden te zijn die door een fan in één video gemonteerd waren.

http://youtu.be/TM4Ff_T1ixM

Deze beelden waren allesbehalve indrukwekkend en het is dan ook vreemd dat dit überhaupt ooit op het internet is verschenen, want de negatieve toon voor de game was toen al gezet. In aanloop naar de lancering van deze week werden er slechts twee officiële trailers vrijgegeven. Een gameplay trailer en een launch trailer en vergeet niet dat de game recent nog met een week vervroegd werd wat de release betrof.

Soortgelijk ontwikkelproces als Call of Duty: Black Ops Declassified?

Goed, wat is opmerkelijk? – wat ik zojuist aangaf. Wel, deze samenloop van omstandigheden doet mij vermoeden dat The Walking Dead: Survival Instinct amper een jaar in ontwikkeling is geweest. Out of the blue werd de game aangekondigd en er was geen gameplay footage om te tonen bij de GamesCom presentatie en dat komt zeer zelden tot nooit voor. Tenzij… de game pas net in ontwikkeling is en er domweg nog niets tot nauwelijks aan gameplay bestaat.

Om de game vervolgens binnen een jaar nog uit te brengen en de release notabene met een week te vervroegen, tja, dan voel je de bui al hangen. Veel opvallender is dat dit verdacht veel lijkt op de gehele ontwikkeling van Call of Duty: Black Ops Declassified. Deze werd eerder al aangekondigd, maar op de E3 vorig jaar werd de definitieve titel onthuld zonder ook maar iets aan bewegende beelden te tonen. De GamesCom presentatie was vervolgens slechts tien minuten en iedereen weet wat voor een game dat uiteindelijk is geworden los van het feit of Sony hier een rol in heeft gespeeld.

Als The Walking Dead: Survival Instinct inderdaad amper een jaar in ontwikkeling is geweest, dan is het niet zo gek dat de uiteindelijke game een wanproduct is. Bizar is dat Activision het dan toelaat om de game gewoon op de markt te brengen, net nadat ze een enorme hoeveelheid negatieve kritiek over zich heen hebben gekregen bij de release van Call of Duty: Black Ops Declassified. Je zou beter moeten weten, tenzij je gewoon geen moer geeft om oprecht geïnteresseerde gamers die nu belazerd worden met rommel.

In dat geval is het gewoon op een makkelijke manier meeliften op het succes van de televisieserie en dat is in mijn ogen geen goede benadering, ik vind het zelfs triest te noemen. Er gaan immers genoeg fans de game kopen die bedrogen uitkomen. Maar… als de game bij Terminal Reality al veel langer in de maak was dan ik suggereer, dan neem ik al mijn woorden terug en is het gehele ‘probleem’ te wijten aan een barslechte ontwikkelaar die er gewoon niets van kan.


Robert Kirkman

Dat zou immers ook goed kunnen. Zij hebben enkele licentiegames gemaakt (Spy Hunter, Star Wars Kinect en Ghostbusters: The Video Game) en deze scoren over het algemeen bijzonder laag op Metacritic. De keuze om een The Walking Dead game door die studio te laten maken is hoogst opmerkelijk als je het ons vraagt. Bovendien vindt de bedenker van The Walking Dead, Robert Kirkman, een first person shooter in het The Walking Dead universum zinloos, zoals hij ooit eens aangaf. Nou, naar een vlotte samenwerking kun je dan ook fluiten.

Hoe nu verder?

Laten we wel wezen, Activision is een uitgever die veel goede games op haar naam heeft staan en ook prima in de markt staat met hun franchises. Toch blijf ik het als gamer en criticus apart vinden dat er zo’n enorme wisselvalligheid in de titels is die de uitgever uitbrengt. Het is gewoon zonde, want er loopt genoeg talent rond bij Activision en de studio’s die het bezit. Door dergelijke wanproducten uit te brengen sloop je ook je eigen imago en dat lijkt niemand echt te willen bij Activision.

Recent werd de game The Fast & Furious: Showdown aangekondigd en ik hoop oprecht dat deze game niet zo belabberd zal zijn. De tijd zal het leren en afsluitend wat The Walking Dead: Survival Instinct betreft. Zonde. Je bent beter af met de episodische game van Telltale Games.