Voor Heavy Rain sloot Quantic Dream een deal met Sony, waardoor de game exclusief op de PlayStation 3 verscheen. Dit bleek een succes te zijn, want de deal werd verlengd en deze staat nu nog als een huis. Guillaume de Fondaumière heeft in een interview met OPM aangegeven dat de natuur van de deal was om een exclusieve PlayStation ontwikkelaar te zijn.

Sony was qua benadering geen partij die zo snel mogelijk resultaat wilde. Juist het tegenovergestelde was aan de orde, want Sony voorzag Quantic Dream van geld om Heavy Rain te ontwikkelen en dat zonder echt een te grote druk, behalve dat er een goede game geproduceerd diende te worden. In de tussentijd motiveerde dit Quantic Dream om hard door te werken en het vertrouwen ’terug te betalen’.

“We proved with Heavy Rain that we can be profitable by making a game for just one platform. Would we have made more money by going multi-platform? Of course, but on the other hand, we wouldn’t be working with Sony as a publisher,”

“This isn’t a partnership where we are forced by a big company into giving immediate results. That’s fantastic for a studio like us. Ever since we started our partnership, Sony just said it was going to give us the money to build these games and we said we were going to work as hard as we could and reward it for its trust.”

Deze insteek is blijven bestaan met Beyond: Two Souls en voor titels op de langere termijn en op dit moment is er totaal geen interesse om te stoppen met de samenwerking. Quantic Dream is geen studio waar het om geld draait, het gaat om het maken van goede games en dat kan bij Sony. Overigens vroeg Sony na het succes van Heavy Rain of Quantic Dream een vervolg wilde maken, maar dat wilde Quantic Dream niet. Ze hadden voldoende ideeën voor andere games en Sony liet dit toe.

“We’re certainly not going to change partner for the sake of making more money; that’s not the philosophy behind our studio. As long as we can create the games we want to create, we’ll stay with Sony.”

“After the success of Heavy Rain we sort of knew they were going to ask us to make a Heavy Rain 2, and we said please understand we’re not going to do that. We said we still believe we can do so much more with something else, and they accepted our idea.”

Het is vanuit het perspectief van Quantic Dream erg interessant om te horen hoe Sony met bepaalde studio’s omgaat. In het geval van Quantic Dream pakt dat bijzonder goed uit, want ook Beyond: Two Souls ziet er grafisch prachtig uit en op basis van de informatie die we hebben lijkt ook het verhaal uitermate interessant te worden.