http://playsense.nl/images/file/img_514fc0270d6ac.jpg

Gamen in het donker, het is vaak de voorkeur van vele gamers en het laten verdwijnen van de wereld rondom het scherm geeft vaak de beste ervaring. Heb je een projector? Dan heb je zelf niet eens de keus en moet de kamer wel donker zijn. Sony gaat hier op in spelen en gaat de lightbar van de DualShock 4 gebruiken als een soort van Ambilight-feature.

Zo legt men uit dat de kleuren die je op het scherm ziet ook gebruikt kunnen worden in de controller. Hierbij kun je denken aan wanneer je een geweer in je handen hebt en je begint te schieten, dan zal de controller bijvoorbeeld geel kunnen flitsen. Afhankelijk van hoe sterk het licht in de DualShock 4 is kan dit in een donkere kamer behoorlijk opvallen.

Volgens Sony zou dit de ervaring behoorlijk verbeteren, omdat je door dit soort kleine dingen nog meer in de game komt. Zelf zijn we erg benieuwd hoe de implementatie zal gaan werken en of het daadwerkelijk bij zal gaan dragen aan de ervaring.

Hieronder vind je de uitleg van Sony over de feature.

A lot of gamers, myself included, like to play in some dimly lit rooms. And when you’re playing a game and the whole area around you changes color slightly based on what that light bar is doing, it’s not something you’re staring at and your expecting, but it changes your mood and it changes the way you feel when, whatever it is, when you fire a button, when you step into an area where you are in a cold blue area – think about Journey. You’re in a cold blue area, and then you move into more of an orangey earth tone – a warm area. And that controller is coming with you.

When the whole room around you is sort of suddenly changing from the blues and greens into the oranges and yellows, you might not really even know what’s happening, but your whole sense of immersion is definitely greater. It’s a really good thing. I get really excited about that color bar.