Review: The Walking Dead: Survival Instinct – The Walking Dead is door de komst van de televisieserie hotter dan ooit en hier sprong Telltale Games mooi op in door met een episodische game te komen. De comics verkopen goed, miljoenen mensen kijken naar de televisieserie en de game van Telltale werd bekroond met een benoeming tot game van het jaar 2012. Activision zag hier ook een voordeel in en ging eveneens met een The Walking Dead game aan de slag, een game die als prequel fungeert op de televisieserie en wij doken in de wereld van de ondoden om zelf eens te ervaren hoe zo’n leven dan is.
Gebroeders Dixon
In The Walking Dead: Surival Instinct stap je in de schoenen van Daryl Dixon die aan het begin van de game er helemaal alleen voor staat. Hij is op zoek naar zijn broer Merle Dixon en op een gegeven moment vind Daryl zijn broer. Gezamenlijk gaan ze op pad, maar al snel loopt het in de soep door de irrationele beslissingen van Merle, waardoor Daryl er weer alleen voor staat. Het verhaal ontwikkelt zich vervolgens tot aan Atlanta, het moment waarop je de broers leert kennen in de televisieserie en in dat opzicht sluit het mooi op elkaar aan.
Het is een tof idee om een game te maken rondom wellicht het meest stoere duo uit het gehele The Walking Dead universum, maar dan moet je er als ontwikkelaar wel voor zorgen dat het verhaal een beetje interessant is. Het verhaal is namelijk nogal onsamenhangend en verre van interessant en laat dat nu net één van de speerpunten van de televisieserie en comics zijn. Al snel zul je merken dat je het voor het verhaal niet hoeft te doen en dat is jammer, maar de game bevat meer. Alleen… dat valt ook tegen.
Repetitieve gameplay
Met Daryl zul je verschillende locaties aandoen en je opdrachten per locatie variëren vooral van doe dit voor die persoon en je wordt geholpen en andersom. Verder ben je continu op zoek naar nieuwe objecten die je verder helpen in je missie en om heel eerlijk te zijn is het niet echt heel boeiend. De opdrachten dienen puur als een aaneenschakeling van de missies die je van A naar B moeten brengen en dat is het dan wel. Tijdens het uitvoeren van de opdrachten ben je dan ook vooral bezig met het in de pan hakken van de hordes zombies.
De missies die je voorschotelt hebben keer op keer een andere insteek, maar het komt continu op hetzelfde neer, waardoor de hele structuur nogal repetitief aanvoelt. De afwisseling zit hem vooral in het vechten tegen de zombies, maar op den duur ken je dat ook wel. Ja, de zombies kunnen knap irritant zijn en het blijft erg vet om ze met één van de vele wapens definitief naar het dodenrijk te meppen, maar dat is het dan wel wat betreft de gameplay. Het valt dan ook op te sommen in twee segmenten: sla alles wat je tegenkomt kapot en voltooi je opdrachten, zodat je naar het volgende gebied kunt reizen, om daar weer precies hetzelfde te doen.
Veel wapens en matige besturing
Het belangrijkste onderdeel in de game is het vechten tegen de zombies. Je kunt deze vrij gemakkelijk uitschakelen door ze te besluipen en een mes in hun schedel te planten. Hebben ze je door, dan ben je de pineut, want dan komen ze in groten getale op je af en zul je het met je wapens die je op dat moment hebt moeten doen. Dat varieert van messen tot bijlen en van mokers tot honkbalknuppels. Ook bevat de game het nodige schietgerij, maar deze trekken bij vuren nog meer zombies aan en bovendien is ammo extreem schaars.
Dit onderdeel steekt wat betreft realisme goed in elkaar, want je zult met meer zaken rekening moeten houden dan domweg er een beetje op los knallen. Dat geeft de game enige spanning, want je zult continu op je hoede moeten zijn van het dreigende gevaar. Na ongeveer de helft van de game gespeeld te hebben zul je bovendien de welbekende kruisboog van Daryl krijgen en dat is veruit het meest relaxte wapen. Het is immers geruisloos en je zult continu je afgeschoten pijlen terug kunnen halen om ze opnieuw te gebruiken.
Goed, het vechten zit op zich wel goed in elkaar zij het niet dat de besturing het je soms onnodig moeilijk maakt. Je zult gaandeweg verschillende middelen verzamelen om te healen en dat is belangrijk. Een paar ferme tikken van een zombie doen je levensbalk snel kelderen en de manier waarop dit in de game werkt is nogal old-school. Van automatische health regeneratie is geen sprake en je zult dus op zoek moeten naar eten en drinken om gezond te blijven. De verdeling hiervan onder de knoppen is echter om te huilen, want je moet teveel handelingen verrichten om hier gemakkelijk bij te komen. Op zich is dat niet zo erg als je even een moment van rust hebt, maar in kritische situaties waarbij je omringd bent door zombies ben je zo goed als altijd te laat.
Ook het wisselen van wapens werkt niet heel fijn. Je hebt een roulatiesysteem en met een druk op de knop wissel je tussen de wapens. Dit gaat echter relatief traag, waardoor je in benarde situaties tegen hetzelfde aanloopt. Natuurlijk is enige uitdaging niet verkeerd, maar je legt iets te vaak het loodje doordat de besturing zo ontoegankelijk aanvoelt. Een ander tergend aspect is dat je cursor precies op het object moet staan om deze op te pakken. Ook niet ideaal in hectische situaties. Tel daarbij op dat als je het loodje legt, je relatief lang tegen een laadscherm aan zit te kijken.
Lange laadtijden en grafische bagger
De laadtijden zijn aan de lange kant en dat haalt je behoorlijk uit de flow. De enige reden die wij kunnen bedenken waardoor de laadtijden zo lang zijn hebben te maken met het feit dat het een bijzonder slecht geprogrammeerde game is. De game overstijgt nergens het niveau van een matige PlayStation 2 game. Inderdaad, een PlayStation 2 game. De technieken en visuele capaciteiten van deze game zijn te vergelijken met die van een game die je 8 jaar terug op de PlayStation 2 speelde. Het voelt ouderwets aan als het gaat om de gameplay en besturing, en grafisch is het oerlelijk.
Als je de game voor het eerst aanzet, schrik je je rot, doordat het grafisch lijkt alsof je terug in de tijd gaat. Visueel is de game nergens mooi en dan komt er ook nog geregeld een forse framedrop de hoek om kijken die het spelen nog irritanter maakt. Textures worden voor je neus ingeladen, de omgevingen worden tot in den treurnis herhaald en er zijn qua design idiote keuzes gemaakt. Het is te begrijpen dat een einde van een level afgebakend dient te worden, maar als je dan springt en de hele achtergrond verdwijnt, is dat wat vreemd. Ook is de keuze om een hele rij bomen van links naar rechts over een (normaal gesproken) doorgaande weg te plaatsen met het idee dat het een bos voor moet stellen een uiterst merkwaardige keuze van de ontwikkelaar om het einde van een level te markeren.
Het zijn slechts voorbeelden van de grafische mankementen in de game en dan hebben we het nog niet eens gehad over de animaties van de zombies die als houten planken op de grond vallen als je ze gedood hebt of mijlenver de lucht invliegen als je er met een M16 op gaat schieten. Ook zijn de in-game personages van een beroerd niveau en zo kunnen we nog wel een pagina of vier volschrijven. Op grafisch vlak is het één van de belabberste games die ik ooit gezien heb en dat gezamenlijk met repetitieve en beperkte gameplay maakt het er niet beter op.
Problemen onderweg
Wel is het tof dat je onderweg van A naar B te maken krijgt met problemen. Soms zijn wegen geblokkeerd, dan is je benzine weer op of je treft een interessante locatie aan om dingen te zoeken die van pas komen. Je bent altijd vrij, tenzij je benzine op is, om deze locaties aan te doen en op deze manier geeft de game je secundaire missies die je tot op zekere hoogte zelf kunt bepalen te vervullen. Jammer is dan wel weer dat je na twee uur spelen pakweg 300 kilometer hebt gereden en dan weer exact dezelfde locatie aan doet. Je snapt het wel, de ontwikkelaar wil creatief zijn, maar krijgt dat niet voor elkaar.
Is er dan niets goed aan deze game?
Je zou haast denken dat alles in The Walking Dead: Survival Instinct waardeloos is, maar dat is niet helemaal waar. Norman Reedus (Daryl) en Michael Rooker (Merle) hebben hun uiterlijk en stemmen verleent aan de game. Wel, over het uiterlijk hoeven we je niets meer te vertellen, dat is net zo crappy als de rest, maar hun stemmenwerk is wel erg sterk. Beide acteurs hebben met overtuiging de stemmen ingesproken voor hun digitale evenbeeld en dat komt bijzonder goed uit de verf, dat is van alle aspecten – gezamenlijk met die fijne soundtrack – iets wat wel goed in elkaar steekt.
Conclusie:
Als groot fan van The Walking Dead keek ik erg uit naar deze game, maar toen de eerste beelden en berichten over de kwaliteit binnenkwamen zag ik de bui al hangen. Deze bui is tot een uitbarsting gekomen en stortte een hoeveelheid drek over mij heen dat ik mijn eigen ‘Survival Instinct’ nodig had om mezelf door deze game heen te ploegen. Visueel is het van erbarmelijk niveau, de gameplay is erg repetitief en wordt geplaagd door een slechte besturing. Verder kent de game weinig variatie en is het vooral een aaneenschakeling van nietszeggende missies, die aan elkaar worden geborduurd door een onsamenhangend verhaal. De voice-acting is erg sterk en dat is, tja…, eigenlijk het enige echte positieve aan deze game. Eeuwig zonde.
Pluspunten
- Voice-acting
- Zombies in elkaar meppen is wel geinig
Minpunten
- Grafisch van erbarmelijk niveau
- Matige besturing
- Repetitieve gameplay
- Raar leveldesign
- Framedrops
- Inspiratieloze omgevingen
- Technisch extreem achterhaald
Had het al verwacht, ben pas begonnen met de serie. En het is de beste serie ever! Maar de games weer niet :p
Edit door Rastapopulos: Het spoilen van een aflevering is een beetje zonde voor de mensen die hem nog niet gekeken hebben hè. Als je bovendien de review leest weet je dat het een prequel is. Dit zou antwoord op je vraag moeten geven…
@Trevor Phillips: serieus joh -.-
Hij liegt iedereen omg
Zo jammer dit! De serie is gewoon echt goed en had zeker potentie om ook een leuke game van te maken. Dit had de 1 op 100 serie/filmgames kunnen worden die het wel goed zou doen.
En alleen voor de sound ga ik hem echt niet aanschaffen, haha.
Over aanschaffen gesproken, hoeveel kost deze game op PSN?
Krijgt toch nog een half puntje meer dan Aliens Colonial Marines LoL!
Maar ff ontopic zo jammer dat activision de zoveelste game/verhaallijn verpest
Tsja Activision heeft miljarden winst dankzij COD.
Dus de rest van de games zijn bijzaak.
Precies wat angry joe het gaf. Dit is trouwens al de 2e dikke onvoldoende in gwn een week hahahaha
@lilrobbie22: De Telltale serie van de Walking Dead is een van de beste games van 2012 hoor.
Dead Island Riptide over een maandje!
heb deze bagger gespeeld bij een maatje die ik al meermaals gewaarschuwd had om het even aan te zien ivm bedroevende kwaliteit en (toen nog )geen verschenen reviews..Hij kon niet wachten en nu is ie een illusie (en 50 euro) armer. 😛
zoe slecht dat Activision wil cash grabben met zoiets onder ontwikkelds. Er zit zoveel potentie in deze game maar meer dan twee tientjes is het echt niet waard nu.
Goede review van een stumpergame. Terminal Reality zou met onmiddelijke ingang gesloten moeten worden en Activision hoort een gigantische boete of iets in die trend te krijgen voor het releasen van deze baggergame die afbraak doet aan het The Walking Dead universum.. Bah! ^_^
een vriend van me wou deze game kopen maar heb hem om weten te praten xD
Ik snap echt die extreem lage cijfers niet. Barbie’s Farm Fishing Frenzy zou een 3 kunnen krijgen, maar als ik op internet bij gamers meningen kijk kom ik vaak 6,5 of een 7 tegen. Dat vind ik de game nog wel waard. Een 3 is echt belachelijk, ja de game is lelijk, maar als je enorm van zombies houdt en fan bent van The Walking Dead serie, dan is de game best nog te pruimen. Zombies hakken en er langs sluipen vond ik best cool en vermakelijk. Op sommige momenten was de game best spannend. En dat je er niet rambo stijl door heen kan knallen beviel me goed. Maybe komt het door mijn lage verwachtingen dat de game best mee viel, en mijn extreme voorliefde voor zombies heeft ook geholpen natuurlijk 🙂 Tuurlijk, de game van Telltale had veel beter verhaal en de gameplay was echt beter, maar een 3 zou ik echt niet geven aan WDSI, een 6,5 / 7 vind ik het wel waard.
@madcat: Volgens jou theorie liggen games als BioShock en Tomb Raider en dan slechts een kleine 4 punten vanaf qua inhoudelijke (technische) verschillen. Die games zijn een wereld van verschil als het aankomt op de punten die wij meewegen in onze reviews dus dat zou nogal onrealistisch zijn.
Als de benadering is zoals je het stelt valt de teleurstelling misschien mee, maar als je naar het algehele gamesaanbod kijkt, dan weet je dat een 6 of 7 misstaat, althans, dat is mijn mening.
@Rastapopulos: Een cijfer doet niets meer dan een algehele indruk achterlaten van jouw ervaring. Ik vond (en vind) de game best vermakelijk en weet tussen de slechte graphics door mij best te entertainen. Ik zou mijn gevoel dan ook willen uitdrukken in een 6,5 of 7. Je zou het kunnen zien dat ik mijn punten vooral toewijs aan de fun en spanning. Een game als Far Cry 3 geef ik gerust een 9,8, die is in mijn ogen bijna perfect. Dat het maar iets meer dan 3 punten verschilt, nou en? Het gaat om dat het cijfer je totaal gevoel vertegenwoordigt. Dit bekijk ik persoonlijk per game individueel zonder te kijken naar andere games, en zonder te vergelijken met andere games. IGN gaf een 5 bijvoorbeeld, dit terwijl ik de live gameplay session heb gezien van IGN. De lol die zij samen hadden met de game vertaalt zich niet in het cijfer, die had best 5,5 of 6 kunnen zijn. Zo geef je aan nog plezier er aan gehad te hebben. Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat mensen dit serieus als een straf hebben ervaren om deze game te spelen. Natuurlijk, het is verre van perfect, maar ik mij op een aantal momenten na enorm vermaakt, daar gaat het toch uiteindelijk om? Stel je zou terug rekenen, deze game krijgt een 10. Dan ga je kijken, wat kan er af, grafisch slecht, 1,5 eraf, technisch soms slecht en levels soms gekopieerd uiterlijk, 1,5 punten er af. Gameplay soms eentonig, punt eraf. Hou je een 6 over, die vertegenwoordigt de spanning en fun, die zwaarder tellen imo. Don’t get me wrong, tuurlijk mag je je mening hebben, persoonlijk vind ik een 3 extreem laag. Als ik kijk naar de minpunten, die hebben nagenoeg allemaal met de grafische aspecten te maken, die hadden dus onder 1 noemer gekund. Een 5,5 had er minstens wel af gekund, maar goed dat is alleen maar mijn mening 🙂
Mooi, laten liggen dus deze game :). Lekker kritisch blijven hoor, daar hou ik van.
@madcat: Maar stel nou dat je een game net als far cry 3 net heb uitgespeeld, die dus geweldig is. En direct daarna begin je aan dit spel. Dan heb je toch wel het gevoel dat dit een bar slechte game is. Zeker omdat je hem in enkele uren uit kan spelen, waar dan misschien 20 minuten ‘leuk’ van waren. Dan zou ik echt niet vinden dat dit spel een voldoende waard is.
@madcat: jonge dat jij de 3 extreem laag vind is jouwn probleem de meeste mensen hier vinden een 3 er goed bij staan het is een barre slechte game ook de gameplay is barre slecht en er mee vermaken kan ik echt niet vind het jammer dat ik hem gekocht heb
@renzer1133: ik vond wel meer leuk dan 20 min. Bovendien gaf ik al aan, ik vergelijk niet gauw, Far Cry 3 is super,maar uit de weinig verkrijgbare zombie fps games voor ps3 vind ik deze best ok. 60 Euro waard? nee. Een 6 waard? Mwoah best wel
@Gobo92: Maak je niet druk om mij hoor, ik heb er geen probleem mee, ben alleen van mening dat het wel erg laag is. Heb ook uitgelegd waarom, daar mag een ander het niet mee eens zijn. Dat is het mooie van een mening 🙂
@madcat:
Madcat heeft gelijk. Het gaat me btw niet om t cijfer. Maar je gevoel vertalen in een revieuw. Dat is naar mijn mening revieuw waardig. Tuurlijk feiten dit feiten dat. Het is allemaal massa geworden en eigenwaarde telt tegenwoordig niet meer mee. Jammer.
@Luud: Wat je nu stelt is onmogelijk. Elke review is subjectief doordat het gevormd wordt via feiten en de mening van een reviewer die zich gezamenlijk uiten in een review.
Jij wil subjectieve reviews, doordat de eigenwaarde mee moet tellen en volgens jou is dat niet aan de orde wat suggereert dat reviews tegenwoordig allemaal objectief zijn. Dat is echter een stelling die onmogelijk is vanwege het feit dat het per definitie een subjectieve tekst is door middel van de mening van een reviewer.
Overigens, mijn gevoel beschrijf ik naar mijn idee prima in de conclusie 🙂
Een 2 voor de graphics serieus ?
Voor de rest was t een goede review.
Als ik de conclusie eens opnieuw lees, ben ik het er toch persoonlijk niet mee eens. Ik had de game nog slechter verwacht, misschien daardoor. Ik vond de levels juist best afwisselend, in het donker in een kamp, overdag in een dorp, in een ziekenhuis (vooral ziekenhuis level is erg cool en creepy) en noem maar op. Daarnaast de besturing zeg je? Kan zijn op de PS3, heb de game op de PC uitgespeeld, geen problemen met de besturing. Dat het wisselen traag gaat vond ik juist meerwaarde hebben, dit verhoogt de spanning. In het echt pak je ook niet alles even snel er bij 🙂 Het verhaal is inderdaad bagger en je raakt niet echt betrokken bij de game. Echter vond ik de zombies best nice en de levels best leuk om te spelen. Ofcourse again, only my opinion 🙂
Hele ruzie hier.. Echt onnodig..
@The Six Path Of Pain:
Als het idd matige ps2 graphics zijn vind ik dat, anno 2013, erg terecht. Heb hem zelf echter nog niet gespeeld.
@xIvanJ: Ruzie? Waar? Een gezonde discussie zonder schelden of persoonlijke aanvallen hoor 🙂